Jump to content

Ladeboken 7


Sixpointer

Recommended Posts

Kjøpte den på Nosler.com mener jeg å huske. Kostet noe sånt som 25$

 

Har selv bladd litt i denne nå. Likte den veldig godt i grunn! Men blir nok å bestille den i bok-form ja. :)

 

Endelig fant jeg ladedata på noen Nosler 52gr kuler jeg har liggende i .224. :)

Link to comment
Share on other sites

Altfor mye lyddempere og ting som ikke handler om lading; ladedata er www full av så det bryr jeg meg ikke om å betale for. De burde se litt tilbake på utgave 1-2-3; mer om litt mer avanserte emner som villkatter, hylseforming osv.

Kan være jeg er blitt GGG...

Ah trodde du mente Nosler sin ladebok. Ja det er mye rart i nr7 men morro for meg i allefall å lese om.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte boken, og har lest gjennom den.

Ladedata er mye oppkok av tidlligere data, mangler helt referanse til 570 krutt.

Bra arbeid på lyddempere. Litt overfladiske beskrivelser av lading til jaktfelt og konkurranseskyting.

I kapittelet om lading til Kragen står det at denne er forbudt til storviltjakt, dette er feil.

En del av diskusjonen om ballistikk er jeg ikke fornøyd med, det beskrives som om det er litt magi, og at det ikke lar seg beregne, men at alt må prøves i praksis. Dette er ikke riktig, ballistikk er anvendt fysikk og matematikk, og er derfor en eksakt vitenskap som lar seg beskrive med matematiske modeller.

Ellers er boken en god start for nybegynnere, men forskjellen fra forrige utgave er for liten for de som kjenner denne.

Link to comment
Share on other sites

Har også lest en del i den nå og må si at delen om trykkmåling, trykktegn osv er noe jeg stusser på. Bla er Oehler M47 good shit men den er jo ikke i produksjon lengre og har ikke vært det på en stund. En helt annen modell er i salg nå. Ellers synes jeg det er lett å tolke det dithen at lading egentlig er jævla farlig uten omstendighet trykktegn måling. Ladedata kan man ikke stole på. S.E.E. er også omtalt som fakta noe mange betviler som jeg har skjønt. Neck sizing er også beskrevet som tull/voodoo.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i smaug, jeg glemte å kommentere den delen.

Det virker som om deler av innholdet er skrevet for mange år siden, og så blitt liggende i påvente av ny utgave.

Men for all del, boken er god, og alle som lader ammunisjon bør ha denne på ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i smaug, jeg glemte å kommentere den delen.

Det virker som om deler av innholdet er skrevet for mange år siden, og så blitt liggende i påvente av ny utgave.

Men for all del, boken er god, og alle som lader ammunisjon bør ha denne på ladebenken.

 

Hva er grunnen til at man må ha akkurat denne boken? Leste igjennom hele ladeboken av en tidligere utgave og lærte ikke mye nytt sammenlignet å lese annen litteratur.

Offisielle ladedata finner man ofte hos produsentene av ladekomponenter.

 

Lader man f.eks pistol og feltladninger, mener jeg at det er ganske rett frem uten årevis i "læra".

Det viktigste i mine øyne er å være nøyaktig og ikke stresse mens man lader.

Kjøper man bl.a Dillon ladeutstyr, så følger det bruksanvisning med som får deg raskt igang. Sikkert det samme for andre merker?

 

Men ønsker man ikke å styre med å søke opp informasjonen på nettet eller i andre bøker, er Ladeboken fin å ha.

Link to comment
Share on other sites

For meg er det samme grunn som Chiefen-v2 oppgir, den er på Norsk. Det viser seg at ikke alle er komfortabel med engelsk.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden spiller det liten rolle om man har denne eller tidligere utgaver. For nybegynnere eller andre som er usikker så står det meste av viktighet også i første utgave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange ganger lurt på om jeg skal kjøpe denne berømte "bibelen", da det hele tiden skrives om at den er et must. Men etter å ha lest i denne tråden tror jeg heller jeg bruker pengene på et kilo krutt.

 

Da jeg begynte å lade selv til pistol (IPSC)så fant jeg en etablert ladning fra konkurransemiljøet, kjøpte en Lee pro 1000, leste den tosidete bruksanvisningen og kjørte igang. Det funka som bare juling det. Har ikke tall på hvor mange patroner jeg ladet og skjøt med den uten problemer. Nå skyter jeg langhold med rifle og bruker enstasjonspresse. Fant igjen informasjonen jeg trengte fra skyttermiljøet og kjørte igang. Ingen problem.

 

Man må bare være nøyaktig og ha faste prosedyrer på ladebenken så er det ikke så hokus pokus som mange vil ha det til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt ladeboken. Jeg har også kjøpt de seks forrige. For en gangs skyld får vi noe vettug litteratur på norsk. Da spiller det ingen rolle for meg om jeg mener jeg kan eller ikke kan lade mine patroner selv. Jeg støtter opp om norske initiativer uansett. Det koster tid og penger å utarbeide data og markedet for norsk litteratur er ikke så stort. Jeg tror ikke noen blir millionærer av å gjøre jobben for meg.Tenk om jeg skulle bli avhengig av å finne data på nettet. :twisted: Nei, jeg håper på flere bøker. Jeg kjøper dem også.

Link to comment
Share on other sites

Det var ladet og skutt masse patroner før utgave 1 kom tidlig på 80-tallet, så at den er absolutt nødvendig i dag er vel noe tvilsomt. Imidlertid er den en lettfattelig bok på norsk, og en veldig grei bok for en nybegynner å lese før han går i gang. Samme informasjon finnes selvsagt på nett et sted, men da gjerne på engelsk, og kanskje ikke like enkelt for en nybegynner å finne og sette seg inn i, noe en kan se ut fra alle innleggene her på kammeret viser. De fleste svar nybegynneren lurer på står faktisk i Ladeboken, uansett hvilken utgave en har.

Som skrevet over, markedet for ei slik bok på norsk er vel ikke allverden, så at ikke alt stoff er nyprodusert og helt oppdatert må en nesten forvente, iallfall om noen skal tjene penger på den.

 

Så kan en jo diskutere om pipekapping og lyddempertester har så mye i boka å gjøre, mener jeg har sett mye av dette i diverse norske og svenske jakt/ våpenblader de senere år. Tabellene til mr Lien burde vel være kjent stoff for de fleste interesserte.

 

Som andre har skrevet før, jeg setter pris på ei norsk bok om emnet og kjøper de etter hvert som de kommer, selv om de for dem med endel år på baken innen faget kanskje ikke har så mye nytt å komme med. Men hadde gladelig betalt en 50-lapp ekstra for å få den på bedre papir...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...