Jump to content

Ballistisk kalkulator for smarttelefon. Noen erfaringer?


JoeHugin

Recommended Posts

Jeg syns det er spennende å lære seg litt langhold, og ser på en slik kalkulator som rt nyttig verktøy.

Dumpet over denne til rett under 180kr på Google Play, noen som har testet denne? Har Truing innebygd, noe som kan være veldig nyttig om man skyter med mildot.

 

Link to comment
Share on other sites

Som Sitting Duck sier. Det fins også gratis eller tilnærmet gratis programmer som gir de samme resultatene. Jeg ville likevel kjøpt et betalprogram, da de alltid ser ut til å utelate noe du vil ha fra gratisversjonen...

 

De Appene jeg kommer på i farta er:

- Bullet Flight

- Strelok

- Isnipe

- Shooter

- AB

- Ballistics

 

Svært mange bruker Strelok, og Ballistics har mange kjekke funksjoner, så mange at jeg går i surr. Det må være en grunn til at så mange bruker Strelok, og det har en nokså bra gratisversjon tror jeg, men jeg har ikke prøvd.

Jeg har lagt merke til å de som har hold på lengst, oftest bruker Shooter, AB eller BulletFlight. Forskjellen på programmene er stort sett bare brukergrensesnittet, de gir samme resultat ved samme input.

Shooter og AB har korreksjon for et par effekter som de andre ikke har, men de gir ikke forskjell før ved skyting på type 2000m hold, eller med 600m høydeforskjell.

 

Selv har jeg på iPhonen

- BulletFlight

- Shooter

- Ballistics

 

Og BulletFlight på ungenes iPod Touch :roll:

 

Ballistics virker kjekt i spesifikasjonene, og har en nice vindkalkulator, men det ha rnoe bugs, og jeg begriper ikke koblingen mellom modulene i det.

BulletFlight er enkelt, og virker, det er det jeg bruker "by default"

Shooter bruker jeg til sammenligne, spekulere, og til lange rare skudd

 

Grunnen til at jeg har falt ned på BF tror jeg er at det har et enklere grensesnitt når man bare skal ha en sjekk, ved siden av børsa. BF er også snillere når en skal endre på ting, det henger seg ikke opp pga. komma /punktum-feil, og det lar deg endre BC om du vil, og et par ting som kan gi deg mark i Shooter og AB om du ikke gjør det 100% rett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En ting til som er ganske barnslig med Lapua sin er at den ikke gir kulebane etter at kula blir subsonisk, det bør de gjøre noe med.

 

Jeg synes forøvrig den stemmer godt med Lapua fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg, men man må jo kjenne sin fiende ;)

 

Neida, jeg erkjenner at det er et bra og lettvint verktøy, men med enkle forberedelser og litt grunnleggende kunnskap så er det ingen nødvendighet ut til 1000m iallefall, og jeg vil påstå at det går raskere med papirtabell enn å plotte inn, men det vil jo vise seg i mars.

Når det er sagt skal jeg også omsider kjøpe en såkalt smart telefon, ene og alene pga ballistikkprogrammer, mest fordi jeg da alltid har tabeller tilgjengelig og kan lære litt om hvordan kula oppfører seg også uten å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på forskjellige, men falt for Applied Ballistics.

Har testet den ut til 800 m under forskjellige forhold og hatt dønn riktig høyde på alle hold.

 

Sammenlignet med Nightforce PC program og ser minimale forskjeller.

Liker AB bedre enn Nightforce pga muligheten til å legge inn endring i Vo som følge av temperatur.

Har man kronografert over ett temperaturspenn og skaffet gode data er dette gull verd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen av disse Appene som har muligheter til å legge inn negativt treffpunkt ? F.eks -4 cm i forhold til senter på 100 meter?

Tenker da f.eks å ha en ammonusjonsprofil som går rett i på 100 meter, og en profil for samme ladning med demper som gir 4 cm lavere treffpunkt.

Poenget er å kunne bruke samme zero på høydetårnet med forskjellige ladninger,med/uten demper osv.

Pcb har jo en slik funksjon. Har Bulletflight og Shooter installert,men finner ikke ut av det.

Blir forøvrig ikke forundret om det ligger en løsning rett foran meg som jeg ikke har evnet å oppdage enda...

Link to comment
Share on other sites

Shooter og Applied Ballistics har denne funksjonen. Er veldig greit og sette opp 2 profiler som er like men som har ulik 0.

Jeg bruker AB og har lastet ned custom drag curves. Har oxo hatt en lang prat med Bryan Litz på Shotshow nå, og vist ham at hans Ballistic Calibration er helt på vidda. Han lovet meg å forandre den og sende meg en mail når oppdatering er tilgjengelig. Litz er en merkelig skrue og jeg fikk et inntrykk av at jeg var en dum elev som plaget læreren med spørsmål han egentlig ikke ville svare på. I tillegg snakker han i mot seg selv til tider. Kanskje han bare er sjenert ? Ellers kommer nå Kestrel med ny vindmåler som har Applied Ballistics innstallert, så da er det bare å ønske seg en sånn :)

Link to comment
Share on other sites

Ellers kommer nå Kestrel med ny vindmåler som har Applied Ballistics innstallert, så da er det bare å ønske seg en sånn :)

Mmmjaeiii. Vindmåleren det refereres til har for liten skjermstørrelse for en slik funksjon etter min mening. Ville evt avventet til en eller annen har kjøpt en, testet den og se om skjermstørrelsen passer den enkelte brukers øyne.

 

Men den fungerer helt sikkert som vindmåler da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg knotta litt med en på Shotshow. Gikk helt greit å bruke AB på Kestrel. Man legger jo bare inn avstand. Resten ligger der fra før. Man laster inn ammo data med kabel fra pc eller taster den inn. Begge deler går fint og tar ikke lang tid.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hva anbefales av Ballistiske kalkulatorer anno 2019?

 

Noen nettbaserte som jeg liker er:
JBM Ballistics
https://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi

 

DFS sin feltskyting.no
http://feltskyting.no/

 


Skulle gjerne hatt en å leke med på smarttelefonen (har for øyeblikket både Android og iPhone :D ). Bruksområde er DFS feltskyting og IPSC rifle, men det er også interessant å vite om noen av appene har kjekke funksjoner skyting på lengre hold, og ikke minst brukervennlighet

 

Det kan være stor forskjell på versjon for Android, iPhone, PC og Mac, så fint hvis dere kan spesifisere hvilket operativsystem dere har brukt appen i.


Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe den dyreste versjonen av Strelok, da jeg har brukt gratisversjonen til Android og likt den veldig godt. Savner "proff-funksjonen" hvor man plotter inn avstand og får opp retikkel med holdepunkt, men tror denne bare er tilgjengelig på den dyreste versjonen? Uansett hørt mye skryt av Strelok. Noen som vet hva som "mangler" i de ulike versjonene, og om det er stor forskjell på Android og iPhone? Prøvde å lage en oversikt:

 

Strelok for iPhone og iPad, flere versjoner:
iStrelok 55,-
Strelok Pro 129,-

 

Strelok for Android, flere versjoner:
Strelok. Ballistic calculator (gratis)
Strelok + (59 kr)
Strelok Pro (135,-)

 

En annen som har hørt en del bruker er Applied Ballistics. Såvidt jeg har fått med meg har den mulighet for mye avansert input, men kan være litt knotete å bruke? Er det stor forskjell på Android og iPhone?

 

Applied Ballistics (AB)
329,- for iPhone
235,- for Android

 

Shooter (utviklet av Kennedy Development Group, hvis du sliter med å søke den opp blant alle "Candy Crush"-spillene ;) ) virker også å være brukt en del. Fint hvis noen kan gi tilbakemeldinger. 


Shooter 
109,- for iPhone
99,- for Android

 

BulletFlight (av Runaway Technology) ser også ut til å brukes av en del. Fint hvis noen kan gi tilbakemeldinger på denne.

 

BulletFlight for Android
BulletFlight (319,-)
BulletFlight L1, mer tilleggsfunksjoner (22,-)
BulletFlight L2, mer tilleggsfunksjoner (99,-)

 

BulletFlight for iPhone
BulletFlight M (329,-)
BulletFlight L1, mer tilleggsfunksjoner (44,-)
BulletFlight L2, mer tilleggsfunksjoner (129,-)

 

Det er mange også mange gratisapper, f.eks. Lapua Ballistics, Hornady Ballistics, Norma Ballistics osv. Har prøvd noen av dem for lenge siden, men synes de gratis appene ofte det mangler en del på brukervennlighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har gått over til AB for en stund siden og også kjøpt custom drag model for alle kulene jeg bruker. Vet ikke helt om CDM er verdt noe som helst men jeg er lettlurt og synes det koster så lite at jeg tenker at hvorfor ikke...Synes vel kurven på fart blir rar med CDM(flater ut....er ikke det naturstridig?) i sub området. Shooter hadde noen bugs som det ikke ble tatt tak i så da kuttet jeg den ut. AB har også noen bugs som feks at bakgrunnsfargen er mørk med sort skrift noen steder i menyene. Må stort sett alltid korrigere farte og/eller BC etter å ha skutt på papp på lengre hold for at det skal stemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...