Jump to content

Tofot for Blaser, anbefaling?


Kverk

Recommended Posts

Jeg vurderer en tofot til bruk på revejakt. Noen som har noe å anbefale til en Blaser R8?

 

Jeg vet ikke helt om jeg trenger en tofot til liggende, sittende eller stående. Hva anbefales?

 

Det er litt klønete at de fleste tofoter ikke lar seg bruke direkte på Blaser, ettersom festepinnen sitter foran, ikke under, på skjeftet, men sånn er det.

Jeg har sett at vertebrea.no selger en pinne som gjør at du kan bruke Versapod etc, men jeg vet ikke om jeg har lyst å skru noe inn i stokken..

 

Budsjettmessig er jeg fleksibel, jeg er mest opptatt av at utstyret fungerer.

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

På min R8 har eg verspod å det adapteret som Vertebrae selger.Du slepp å skru nåke inn i stokken,du berre fjernar det originale reimfestet å festar det andre på same plass det gamle var.For sittande skyting har eg tvinna to teltstenger i saman med sterk tråd saman 12 cm frå toppen på dei.70 cm lange stenger.Har lagt sjølklebande camoteip ned til der stengene er binnt sammen.Dette har fungert bra for meg.so vart det og mykje bedre å ta ladegrep når eg bytta ut den originale boltkula med ei større i aluminium :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Kanskje den vartebrae/vektor maskin-pinnen er veien å gå.

 

-Men hva skjer med garantien på rifla når man skrur "noe" inn i skjeftet (pinnen har da vitterlig to "tenner" som du presser inn i stokken).

-Er pinnen (nevnt over) solid nok? Er veggen i skjeftet tykk nok til å tåle belastningen fra en tofot?

Link to comment
Share on other sites

Har Vertebrae sin pinne på min R8 og det funker bra med en Versa Pod 2 fot.

 

Stokken er kraftig nok, bare å ta av løpet å se selv, fort gjort 8) når du har Blaser.

 

Garanti, tja blir bare gjetting. Ring å spørre der du kjøpte børsa, du har jo ikke tukkla med børsa enda.

 

Har handlet endel med Vertebrae og har bare positive opplevelser, bra service og rask med å få ting i posten, holde avtaler o.l

Link to comment
Share on other sites

Visst du ser langholdsbloggen kan du sjå kor mykje press som vert lagt på tofoten.Innbiller meg at det ikkje hadde vorte brukt på den måten om børsa ikkje hadde tålt det.Måtte bruke litt sandpapir på adapteret når den var ny for å få to-foten til å gli greitt på plass.Har og berre gode erfaringar med Vertebrae :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er det framleis Vertebrae som er å anbefale her?

 

Kva for ein av variantane er det si så fall eg skal satse på? (Rettare sagt: Kva for ein tofot skal eg ha, så kan eg finne rett pinne ut frå det?)

 

Edit: Ut frå prisen vil eg halde ein knapp på ein Versa-Pod-variant.

Link to comment
Share on other sites

Har den du linker til der. Fungerer helt fint.

 

Har også originalen, og for å være ærlig gjør de begge helt den samme jobben, Verspoden har bare litt finere finish og mindre slark.

Det originalen har som er litt kjekt er strammeskruer som gjør at du kan låse bipoden helt, men er du nevenytting kan du sikkert lage noe lignende på kinakopien.

 

Den pinnen som er med er en standardløsning, kjøper du original Versapod eller kanskje fra http://vertebrae.no/ så kan du få noe spesialtilpasset rifla di. Evt en stang som du limer inn i stokken selv.

Link to comment
Share on other sites

Såg forsåvidt fin ut, bortsett frå at firmaet ditt ikkje har den på lager.

 

Er det sånn at magneten festar seg i løpet, eller må du skru det adapteret fast i stokken? Går det i så fall med ein R8 med svart plaststokk, eller er det treskruar?

Link to comment
Share on other sites

I plaststokk må det borres og legge en plate/skive på innsiden for skikkelig feste. Dette gjelder det originale festet og kun R8. R93 er enklere for det er mer gods i forskjeftet.

Vi har gjort dette flere ganger og ser profesjonelt ut. Vi tar dog ikke på oss flere verksted oppdrag men jeg vil tro de fleste børsemakere eller degselv klarer en slik oppgave.

Ring gjerne butikken for lagerstatus da jeg vet det er ting på lager.

 

Edit: det finnes også originale "plug & play" fester for R8, men en mer kostbar løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...