Jump to content

Våpensøknad og anskaffelse


dimex

Recommended Posts

Hei, jeg skal nå i gang med jegerprøven og har tenkt å prøve å komme meg på jakt iløpet av året.. Derfor lurer jeg på ett par ting, når jeg skal søke om våpentillatelse må dette gjøres i politidistriktet der jeg er fra, eller kan jeg søke hvor jeg vil, grunnen til at jeg spør er at jeg er inne til førstegangstjeneste og det derfor kan ta litt tid før jeg eventuellt kan dra på politikammeret i hjembygda. Er det ellers noen ting som jeg kan gjøre for å få det med søknader o.l til å gå så raskt som mulig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke den beste til å svare på slike spørsmål, men for 10 år siden sendte man i alle fall søknaden til det politidistriktet man var registerert som innbygger av. I praksis ble søknadene mine behandlet ved våpenkontoret i hos politimesteren i nabokommunen da lensmannen ikke hadde våpenkontor.

 

Jeg vil anbefale deg å poste slike spørsmål under Politikammeret/Lover og Regler. Off-Topic er et slarvested for ting som ikke har med våpen å gjøre og posten din kommer ikke opp i listen på forumforsiden. Du mister temmelig mange svar på den måten.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg skal nå i gang med jegerprøven og har tenkt å prøve å komme meg på jakt iløpet av året.. Derfor lurer jeg på ett par ting, når jeg skal søke om våpentillatelse må dette gjøres i politidistriktet der jeg er fra, eller kan jeg søke hvor jeg vil, grunnen til at jeg spør er at jeg er inne til førstegangstjeneste og det derfor kan ta litt tid før jeg eventuellt kan dra på politikammeret i hjembygda. Er det ellers noen ting som jeg kan gjøre for å få det med søknader o.l til å gå så raskt som mulig?

 

En skal i utgangspunktet sende søknaden sin til det politidistriktet du er folkeregistrert i, men du kan jo ta kontakt med det politidistriktet du er inne til førstegangstjeneste i og høre om det er muligheter for at de kan behandle en evt. søknad fra deg i stedet for. Hvis ikke regner jeg med at politikammeret i hjembygda di har en postadresse som du kan sende våpensøknaden din til. Jeg har som regel sendt mine søknader via posten uten problemer. Uansett, send en e-post eller ta en telefon til politiet så får du nok svar på det du lurer på :wink:.

Link to comment
Share on other sites

det lurt å betale så fort som mulig da de ikke behandler en søknad før betalingen er i boks!!!

Tror du har blitt skikkelig rund-lurt av politiet. Man betaler for en godkjent søknad, ikke en behandlet.

Når du har betalt gebyret får du den tilbake i posten. Ikke betal et produkt, du ikke har fått, på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

det lurt å betale så fort som mulig da de ikke behandler en søknad før betalingen er i boks!!!

Tror du har blitt skikkelig rund-lurt av politiet. Man betaler for en godkjent søknad, ikke en behandlet.

Når du har betalt gebyret får du den tilbake i posten. Ikke betal et produkt, du ikke har fått, på forhånd.

 

Det er velsøknadsprosessen man betaler før?

De bruker tid på å sjekke din vandel for å se om du har tilfredsstillende vandel!

Så er litt feil å si at man skal betale kun før en godkjent søknad.

De bruker jo like mye tid eller kanskje lengere før å få en "ikke godkjent" søknad!

Link to comment
Share on other sites

I Drammen, hvor jeg søker, må man betale gebyret før søknaden behandles. Dersom den ikke blir innvilget får man beløpet tilbakebetalt.

 

Og til trådstarter: Søknaden skal alltid sendes til din lokale politimyndighet, fordi de skal komme med en uttalelse selv om den eventuelt sendes videre, etter tanken om de "kjenner deg" best. Altså, dersom du har et "dårlig rykte" eller noe slikt, så antar man at den lokale lensmannen kjenner til dette (eller noe slikt, fikk jeg forklart en gang). Søknadsskjema kan du få mange steder, sikkert hos politiet der du er, og så er det bare å kjøpe en konvolutt og et frimerke. Husk å undersøke dette med betaling av avgiften, dette praktiseres jo litt ulikt.

Link to comment
Share on other sites

Relatert spørsmål.

 

Er en del år siden jeg sist sendte inn en våpensøknad, men noen av postene jeg har sett på forumet hinter på at det er litt forskjellig nå..

 

Hvis jeg skal anskaffe meg en 9mm pistol til skyteprogrammene i klubben min, må jeg da søke på en spesifik pistol inkl serienummer (husker jeg gjorde det med min .22), eller holder med å bare sende inn en søknad på "pistol, 9mm" og så handle det jeg har lyst på?

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Relatert spørsmål.

 

Er en del år siden jeg sist sendte inn en våpensøknad, men noen av postene jeg har sett på forumet hinter på at det er litt forskjellig nå..

 

Hvis jeg skal anskaffe meg en 9mm pistol til skyteprogrammene i klubben min, må jeg da søke på en spesifik pistol inkl serienummer (husker jeg gjorde det med min .22), eller holder med å bare sende inn en søknad på "pistol, 9mm" og så handle det jeg har lyst på?

 

Mvh

Øystein

 

Bare å skrive pistol, 9mm - ikke noe mer. Du fyller bare inn andre detaljer dersom det er et spesifikt (og da gjerne brukt) våpen.

Og selvsagt hvilket program, f.eks. militærfelt som passer bra for 9mm.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

For å si det på en annen måte: Dersom du skal kjøpe våpen privat, skal du i prinsippet søke på det spesifikke våpenet. Dvs. at du skal oppgi merke og serienummer.

 

Dersom du skal kjøpe hos forhandler, trenger du bare å oppgi våpentype og kaliber.

 

Og hvilke(t) program og forbund det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

For å si det på en annen måte: Dersom du skal kjøpe våpen privat, skal du i prinsippet søke på det spesifikke våpenet. Dvs. at du skal oppgi merke og serienummer.

 

Dersom du skal kjøpe hos forhandler, trenger du bare å oppgi våpentype og kaliber.

 

Og hvilke(t) program og forbund det er snakk om.

 

Takker, grei forklaring :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De har tydeligvis fortsatt ikke klart å få meg inn i brønnøysundsregisteret! Har gått en og en halv uke, burde jo ikke ta så veldig lang tid! :P jeg er så utolmodig! En jeg kjenner sa at det kanskje gikk å bare vise "bestått jegerprøve" til politiet ? Vet noen om dette kan være tilfelle ? Kan det gå hvis jeg forklarer at jeg nettopp har tatt den og ikke fått lisenspapirene tilsendt enda ?

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men hvordan gjør man det rent praktisk ved bestilling av våpen fra DFS?

Har sendt godkjendt søknad og bestilingsskjema(Sauer 200 STR) til DFS's addresse for en drøy uke siden, sender de våpenet med en gang eller tar de kontakt?

Andre ting jeg burde gjøre? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men hvordan gjør man det rent praktisk ved bestilling av våpen fra DFS?

Har sendt godkjendt søknad og bestilingsskjema(Sauer 200 STR) til DFS's addresse for en drøy uke siden, sender de våpenet med en gang eller tar de kontakt?

Andre ting jeg burde gjøre?.

 

 

 

fant du ut av hvordan dfs gjør d?,, er d nok å sende bestillingssjema som ligger på nettsia + godkjent søknad?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg lurer på om dersom jeg har en søknad liggende, men uten å ha fyllt inn noe navn og adresse på en evt privatperson. Hvordan går jeg frem om jeg da vil handle privat? Må jeg søke på ny? Kan jeg bare bruke min godkjente "blanke" søknad i en butikk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om dersom jeg har en søknad liggende, men uten å ha fyllt inn noe navn og adresse på en evt privatperson. Hvordan går jeg frem om jeg da vil handle privat? Må jeg søke på ny? Kan jeg bare bruke min godkjente "blanke" søknad i en butikk?

Neida. Lever din godkjente søknad til selger, som fyller ut nederste del og sender inn til politiet.

 

Det var iallefall det eg gjorde tidligare i vinter, og er ikkje sikta for ulovlig våpenhandel enno... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...