Jump to content

hvilken salongrifle er best på kråkejakt? :)


Syrstad95

Recommended Posts

Altså skal du jakte så burde du ha noe som har god presisjon da er det billigst med boltrifle. Så da har du masse muligheter, Savage har visstnok gode avtrekk rett fra boksen, cz har jo gode børser men avtrekket kan være litt hardt, men det ordner man med et kit til 20 dollar fra yodave som det står endel om på forumet. Også vil du sikkert ha en kikkert som passer bra på salongen, så kan du se på leupold 2-7x28 rimfire, lyddemper kan du sette på de fleste børser. Videre trenger du ammo med hulspiss / hollowpoint, der har du eley subsonic hollow point som mange har gode erfaringer med både presisjon og effekt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du utelukkende bruke denne til kråkejakt? Er du veldig avhengig av at den lager ekstremt lite lyd? Hvis du tåler litt mer lyd og skal bruke den til jakt så ville nok mange foretrekke en 22 wmr eller en 17hmr. Det er ganske stor forskjell på rekkevidde og dødelighet til denne type jakt på disse to kontra den vanlige 22lr. Men for all del, du kan drepe mye kråke med 22lr, bare ikke veldig treffsikker på litt hold.

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er at du ser om du får tak i en cz 452 og trener, trener og trener. Finner ut hvilken HP patroner som din rifle oppfører seg best med og trener enda mer. En salong kule er dødelig for kråka så langt ut som det lar seg gjøre og treffe kråka. Får du på ett hull i hode/bryst så går den rett i bakken. 10 eller 300 meter gir like død kråke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt American Varmint 452 22 lr med rett stokk, brukt til 2600kr her inne på kammeret. Da var avtrekket fikset litt. Løp gjenget, og gjenge beskytter laget, samt fikk med to magasiner. Legg ut en annonse i Bruktmarkedet. Eller søk på finn.no

 

Har skutt med en del forskjellig ammo med ho. Har ikke vært borti noe som ikke har presisjon nok til å treffe ei kråke på 100 meter enda.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg skulle velge nytt våpen hadde det blitt en CZ 455 eller 452. Med heldempet løp fra Alm.

Stille presist og passe langt.

Å starte med en 10/22 Ruger kan bli en dyr afære. Gøyt våpen men koster en formue å få det opp i en tilfredstilende standar.

Link to comment
Share on other sites

No jmonsen er det ikkje alle som gjør som highpower, en 10/22 koster ikkje mer en noen annen salong. Min er helt orginal toppet med leopold 2-7x28 rimfire. Så da lander vi på rundt 6 lapper. Alt blir til det du legger i det, en vanlig cz 455 kan bli vel så dyr den som en hora 10/22. Og de fleste klager på at det er for dårlig presisjon i en 10/22 til jakt, det er ikkje sant, en 22 bør du ikkje strekke deg over 80 meter, og med min takedown så kan eg sette skuddet der eg sikter ut til det holde, samler litt større en 5kr på 75 meter.

Men selfølgelig vist du skal ha en virkelig presist våpen som samler bedre så hadde eg gått for cz 455 med 22lr og 17hmr løp, da har du til litt lenger hold og med mer trøkk i.

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Nå er det ikke nødvendig å gå så ekstremt til verks som jeg gjorde for å få akseptabel presisjon i en 10/22, men din TD er en av de mest presise jeg har sett av sorten rett ut av esken, og jeg har sett ganske mange av dem. De jeg har sett som kan sammenlignes med din er samtlige Target-versjonen.

Det som normalt bør gjøres med en 10/22 er:

- Tune eller bytte avtrekk

- Bytte v-block

- Bytte kikkertmontasje

- Søylebedde

- Helst også bytte løp, og da gjerne gå for en kikkertskinne som er montert på løpet

 

Da har du fort doblet prisen og gjerne litt til, men, som sagt, det finnes innimellom eksemplarer som er bra uten modifikasjoner.

 

Når det gjelder Cz-452/Cz-455/Brno 2, så er det reglen heller enn unntaket at de setter 5 skudd i et sammenhengende hull på 50m uten modifikasjoner. De kan med fordel påkostes en tuning av avtrekket enten i form av et Yodave-kit, ved å bytte til Timney eller ved å la en kvalifisert børsemaker gå løs med bryne - foreslått i rekkefølge etter stigende pris. Timney krever at det tas ut litt treverk i stokken, ikke verre enn at man klarer det hvis man har færre enn 8 tomler.

 

Ad videre ombygging, så er 10/22 basisriflen fremfor noen, men der er mye å velge i for Cz også.

Her er mine som eksempel:

nicepair.jpg

Begge er bygget opp med fokus på presisjon og ergonomi. 10/22 ligger det en prosjkttråd om her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=77890

Brno 2E, byggeår 1957, har Timney-avtrekk, A-Tec demper, Richards Microfit Tac-Driver skjefte og Minox ZA5 4-20x50 i Sportmatch montasjer.

 

For så å gå tilbake til trådstarters opprinnelige spørsmål, de4t riktige svaret er: Velg den riflen du skyter best med.

Skal jeg anbefale noen enkeltmodell, så er det uten tvil Cz-452 eller 455, Sako Quad hvis budsjettet tillater det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Savage MKII ferdig med demper før jul i fjor og den har nå ett tresiffret kråkefugl på samvittigheten.

Hvilken type/modell spiller mindre rolle.. ..tror jeg.

det som gjelder er trening, kjenn verktøyet, trene forbedre verktøy og operatør, trene, forbedre..

 

sa jeg at man skal trene for å bli kjent med verktøyet og deretter utbedre operatør OG verktøy?

 

:-D

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best kan jeg ikke svare på, men det meste er godt nok. Jeg ville feks eller hatt en brukt Toz enkelskudd enn en middels halvauto. Har hatt Marlin og Remington halvauto. Begge er gøy å skyte med, men altfor mye sjit og klikk. Har solgt begge. Sats på boltrifle om jakt er hovedbruksområdet. Cz 452 er mer enn godt nok. Mye brukt på markedet da mange som har 452 heller vil ha 455.

 

Mitt råd er altså, alt etter hva du vil legge i det av kroner, ei ny eller brukt boltrifle og grei kikkert. Mye av de luftgeværkikkertene som ofte fulgte med pakketilbud tidligere er elendige. Mye god brukt optikk å få tak i. Ev er ev feks ny Leuold eller tilsvarende god investering.

Link to comment
Share on other sites

Du blir nok ikke skuffet om du kjøper deg en CZ455! Men ikke kjøp standard.. Gå for american eller lux..

Er det andre forskjeller på lux og standard enn at førstnevnte har valnøttstokk med rutemønster i grepet, mens std mangler rutemønsteret og bruker et "simplere" treslag?

Link to comment
Share on other sites

Dette med heldempet kontra vanlig dempet skjønner jeg ikke helt. Er det gjort noen sammenligninger? Kunne vært interessant.

 

Klarer ikke helt å skjønne hvordan det skal bli så mye mer stille enn 22lr'n jeg har. Høyeste smellet er jo klasket fra kula når den treffer 8)

 

Forskjellen er nok større en du tror :wink:

Mye av den gode dempingen på en heldempet salongrifle ligger i at løpet er portet med 8 hull ca 20 cm etter kammeret, det ventilerer kruttgass inn i fordemperen som omslutter pipa. Dette senker kulehastigheten en smule samt at fremre demper får mindre gass å fange opp, mao stillere.

 

Har etter hvert sammenlignet med mange andre vanlige demperer på markedet, ingen er i nærheten når det kommer til lyddemping. Den gode dempingen har flere ganger gjort at jeg har kunnet plukke flere fugler fra samme tre uten at de stikker, 3 skjærer er rekord til nå.

Link to comment
Share on other sites

Du blir nok ikke skuffet om du kjøper deg en CZ455! Men ikke kjøp standard.. Gå for american eller lux..

Er det andre forskjeller på lux og standard enn at førstnevnte har valnøttstokk med rutemønster i grepet, mens std mangler rutemønsteret og bruker et "simplere" treslag?

 

Tja, si det! Hehe.. Jeg rota muligens litt.. Men vet bae at Standard er det fort gjort å bli litt misfornøyd med. Ser det er veldig mange som stresser noe voldsomt med å få av disse faste siktemidlene som står på denne... De aller færreste vil jo skyte med åpne siktemidler?

 

Vet ikke om Lux har disse? (EDIT: ser på bildene at det har den)

 

Uansett, her er de forskjellige:

http://www.czub.cz/en/catalog/80-rimfire-rifles-cz/" target="_blank

 

Dette med heldempet kontra vanlig dempet skjønner jeg ikke helt. Er det gjort noen sammenligninger? Kunne vært interessant.

 

Klarer ikke helt å skjønne hvordan det skal bli så mye mer stille enn 22lr'n jeg har. Høyeste smellet er jo klasket fra kula når den treffer 8)

 

Forskjellen er nok større en du tror :wink:

Mye av den gode dempingen på en heldempet salongrifle ligger i at løpet er portet med 8 hull ca 20 cm etter kammeret, det ventilerer kruttgass inn i fordemperen som omslutter pipa. Dette senker kulehastigheten en smule samt at fremre demper får mindre gass å fange opp, mao stillere.

 

Har etter hvert sammenlignet med mange andre vanlige demperer på markedet, ingen er i nærheten når det kommer til lyddemping. Den gode dempingen har flere ganger gjort at jeg har kunnet plukke flere fugler fra samme tre uten at de stikker, 3 skjærer er rekord til nå.

 

Dette er jo nokså interessant! Det er jo selvfølgelig et lite klikk/smell når jeg skyte min.. Men an bare ikke skjønne at det kan bli stort lavere.. Men hadde vært gøy å sammenlignet! :)

 

Selger alms disse løpene løs forøvrig? Er jo i grunn veldig glad i total stillhet fra rifla, da jeg bruker den fortrinnsvis på predator-jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Skjora er stygg, for ramler en ned fra treet så setter alle i gang og lager spetakkel, og det kommer skjor fra nabotreet for og se på stakkaren som ramlet ned, om man ikke avslører seg så får man fler i gryta. Det er kun skjora jeg har sett som oppfører seg slik.

Link to comment
Share on other sites

Men vet bae at Standard er det fort gjort å bli litt misfornøyd med. Ser det er veldig mange som stresser noe voldsomt med å få av disse faste siktemidlene som står på denne... De aller færreste vil jo skyte med åpne siktemidler?

Problemet er nok at formen på disse kolbene gir god kinnkontakt med åpne sikter, mens en kikkert blir liggende for høyt uten kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en kråkesprenger. cz455, thumbhole varmint, med artemis 3-12x50, med en atec lyddemper med 6 moduler.

Min erfaring er at 455 er et solid og presist våpen. Forholdsvis stille med atec-dempern. Som tildligere nevnt i tråden her, er avtrekket noe ruskete, men det er fort gjort å fikse med et yodave kit.

Så jeg anbefaler glatt den. Det beste med den er jo at du ved hjelp av 4 skruer enkelt kan bytte løp til 17hmr eller 22mag.

Hakke fått avliva no kråke med den enda, men matavfallet ligger på jordet og bare venter på å bli kråkefôr, sånn at kråka kan bli Cz fôr :)

 

Også er den jo øyegodteri :D

 

normal_Cz455.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nylig en kråkesprenger. cz455, thumbhole varmint, med artemis 3-12x50, med en atec lyddemper med 6 moduler.

 

den var fin hvor får du kjøpt denne hen? :)

 

Takk :) Handla på xxl. Dem var faktisk billigere enn schou (importøren). Fikk en ålreit pakkepris. Mitt inntrykk er at xxl ofte er uslåelige på pris, men det er ikke alltid kunnskapen til de som står der er helt på topp, og servicen er kanskje ikke like god som hos de som er litt mer spesialiserte på bare våpen, da de baserer seg litt mer på massesalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...