Jump to content

Omlading av 9mm militærammo


joska

Recommended Posts

Eg har arva ein god del "ikke for Luger"-9mm frå ein eldre slektning som var offiser og ivrig pistolskytter. Dessverre må eg innrømme at eg ikkje treff skiten med den. Det blir for mykje rekyl for mine sarte fingrar. Har fundert på å banke ut kulene og lade om med noko redusert kruttmengde, har nokon erfaring med det? Kan eg i så fall gjenbruke kruttet også?

Link to comment
Share on other sites

Eg har arva ein god del "ikke for Luger"-9mm frå ein eldre slektning som var offiser og ivrig pistolskytter. Dessverre må eg innrømme at eg ikkje treff skiten med den. Det blir for mykje rekyl for mine sarte fingrar. Har fundert på å banke ut kulene og lade om med noko redusert kruttmengde, har nokon erfaring med det? Kan eg i så fall gjenbruke kruttet også?

 

Her bør du tenke deg om grundig.

 

Går ut i fra at dette er hvite pakker FFV med advarsel på pakken ?

 

Det er bedre om du selger disse for 2 kroner smellen og kjøper deg nye som kan brukes til ditt våpen.

Å kødde med å ta ut kuler og bytte krutt er som å kaste en håndgranat og vente på smellet. :!:

 

Skyter du med en Glock / USP / 1911 / Beretta 92 FS så klarer de fint denne ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler!!

Skyt det opp eller selg ammoen.Fikk en anseelig mengde med gammel Raufoss 9mm som klikka på annenhvert skudd i pistolen.Hadde planer om å banke ut kulene (ca 4000stk) og lade disse på ny i andre hylse ,men du verden for en jobb.Slutta etter ca30 kuler.Skyter opp ammoen i en Marlin Campcarabin :D

Link to comment
Share on other sites

Går ut i fra at dette er hvite pakker FFV med advarsel på pakken ?

 

Jepp. Ei ikkje ubetydeleg mengde heller.

 

Det er bedre om du selger disse for 2 kroner smellen og kjøper deg nye som kan brukes til ditt våpen.

 

Tja, det krevst vel løyve for å selge ammo? Og som andre har påpeika får ein nok ikkje mykje for denne ammoen.

 

Å kødde med å ta ut kuler og bytte krutt er som å kaste en håndgranat og vente på smellet. :!:

 

Korleis skiller dette seg frå anna heimelading? Eg ser heilt klart at det kan vere mykje arbeid å trekke ut kulene, men når du sit der med tomme hylser og kuler med kjent vekt er det vel ikkje heksekunst å jobbe seg fram til ei fungerande ladning? (edit: Gitt at ein bruker eit krutt med kjente eigenskapar sjølvsagt. Eg tenkte i utgangspunktet å bruke "kjøpekrutt".)

 

Skyter du med en Glock / USP / 1911 / Beretta 92 FS så klarer de fint denne ammoen.

 

Har ein CZ-75 som det har gått tusenvis av FFV gjennom, så problemet er ikkje der. Problemet er at eg ikkje treff :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, det krevst vel løyve for å selge ammo?

I praksis skiller man mellom næringsvirksomhet og privat salg, her er det snakk om et enkelt parti du ikke kan/vil bruke, tror ikke du får politiet på døra over det.

 

Ellers er det mulig å lade om om du må, men jeg vil tro at en time med kulehammeren får deg på nye tanker. Det er så mye enklere å lade fra bunn av, så selv om du ikke får mer enn en krone stykket ville jeg heller gått den veien.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får kjøpt nye for 1,60 og får solgt de du har for 1kr... Prøv å lade om en pakke på 50 og se om det er verd 30 kroner for deg å slippe :-)

 

Edit:

Hvis du skal lade om ammoen, er det kanskje greit å måle opp hvor mye krutt der i hver hylse, og så redusere ladningen 5% og se hvordan det går...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får kjøpt nye for 1,60 og får solgt de du har for 1kr... Prøv å lade om en pakke på 50 og se om det er verd 30 kroner for deg å slippe :-)

 

No bur ikkje eg akkurat i verdas navle, så eg kan ikkje berre stikke ned på butikken og kjøpe meg 9mm til 1.60... Men eg ser heilt klart poenget.

Link to comment
Share on other sites

.. Jeg skal sjekke... men jeg tror jeg kanskje har en rcbs kuletrekker til å sette i pressa å låne bort.. Skal sjekke litt.....

 

Men denne fungerer greit.. Men best på lange, mantlede riflekuler. Har dratt noen .45 LC og 44-40 med den med varierende hell.... Men det var med blykuler.

 

Edit: fant den, men har bare collet (delen som sitter inni) i .44 og .45 kaliber.

 

Ser at jeg betalte 240 kr + colletene for den... for sikkert 10 år siden :-)

 

Send meg en PM hvis du vil låne den

Link to comment
Share on other sites

med tomme hylser og kuler med kjent vekt er det vel ikkje heksekunst å jobbe seg fram til ei fungerande ladning?

I utgangspunktet ingen heksekunst det, nei.

 

Gitt at ein bruker eit krutt med kjente eigenskapar sjølvsagt. Eg tenkte i utgangspunktet å bruke "kjøpekrutt".

Du har tenkt å bruke opp igjen hylse m/tennhette og kule. Hvorfor i all verden vil du ikke bruke opp igjen kruttet? Det er da ingen ting i veien med det! Det er bare ladningen som er litt for stor i forhold til ditt behag.

 

Vei kruttet i en patron du slår ut kulen på, fyll opp patronen igjen med samme kruttet, men redusert med en god del tiendels grain. Prøveskyt. For svak? Gå opp et par tiendeler igjen i ladning.

 

Kruttet i disse FFV patronene har egenskaper og brennhastigheter som neppe skiller seg vesentlig fra det du kaller "kjøpekrutt". Kan til og med være laget på samme fafrikk som ditt "kjøpekrutt". Har ikke tro på uforutsette vansker som etterbrenning med så moderate kruttmengder og slike relativt raske kruttyper. Helt safe, dette.

 

Hvis du vil bruke ammoen, i svakere "utgave" uten styret med å redusere ladningen?

Bruk ammoen en riktig kald vinterdag. La både ammo og våpen ligge kaldt. Legg gjerne ammo i fryseren (i plastpose) før bruk om nødvendig. Ta en pause mellom seriene når du skyter så løpet kjøles ned igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er man litt avansert hjemmelader er det i utgangspunktet ikke noe problem å gjennomføre dette prosjektet ved å veie opp det originale kruttet. Har man kjent COL, hastighet, kulevekt, kruttvekt og noen ladetabeller å estimere fra burde det gå bra med litt forsiktighet.

 

Det som muligens kan ødelegge hele greia er hvis det er kulene som er synderen mhp. presisjon og ikke hastigheten eller rekylen. Å slugge løp og måle kulediameter på noen stikkprøver er en god start.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre må eg innrømme at eg ikkje treff skiten med den. Det blir for mykje rekyl for mine sarte fingrar.

Trådstarter har vel signalisert at denne 9 mm ammoen lager litt for mye rekyl for hans tilvenningsnivå. Han ønsker altså en svakere ammo, om jeg forstår ham rett.

Har til gode å høre at hvit FFV-ammo går direkte dårlig i noe våpen. Dette er ammo som er innen rimelig strenge internasjonale toleranser, for å passe rimelig bra i våpen i bra stand, og med kammer og løp innen standarder.

 

Hvis jeg har oppfatet situasjonen riktig er "treffvanskene" knyttet til den subjektive presisjonen her, ikke til kombinasjonen våpen/ammo, noe trådstarter også gir eksplisitt uttrykk for.

Det gode er at dette går det trolig an å gjøre noe med. Tilvenning/trening er trolig løsningen. 9 mm har jo ikke mye rekyl, så her kan man nok med tilvenning se bedring av treffprosenten.

Link to comment
Share on other sites

FFV-ammoen har ogjså variert litt fra lot til lot, selv de hvor esken advarer mot bruk i svakere konstruerte våpen.

Mener å huske at vi kronograferte FFV i hvit eske (sterk utgave) til snaue 370 m/s. Den hadde en ca 115 gns kule, og det var sommertemperatur.

Regner med at andre også har kronografert slik ammo?

Link to comment
Share on other sites

FFV patronene med *ikke brukes i*osv er ikke noe kraftigere, eller heitere trykkmessig en helt ordinær vanlig 9mm patroner, at det ikke var ønskelig å bruke dem i gamle slerkete Lugerpistoler og annet krigsbytte, som i flere tilfeller var krigsbytte for andre gang betyr ikke at dette var noe kraftigere patroner en ordinær NATO standard.

 

Om trådstarter kjøper ny komersiell ammunisjon kan han ikke forvente at denne vil gi noe mindre rekyl om kulevekten også der er 115grs.

Link to comment
Share on other sites

Har ein CZ-75 som det har gått tusenvis av FFV gjennom, så problemet er ikkje der. Problemet er at eg ikkje treff :)

Er det CZ Du ikke treff med?

Treffer du med annen ammo da?

 

Treff godt med CZ-en med meir normal ammo. Treff også bra med FFV-en ved tohandsskyting. Det er einhandsskytinga som er problemet. Har også ein del funksjonsfeil ved einhandsskyting, litt slapt handledd kanskje? Er plaga med meir eller mindre permanent senebetennelse så styrken i høgrehanda er ikkje heilt 100%.

Link to comment
Share on other sites

Det gode er at dette går det trolig an å gjøre noe med. Tilvenning/trening er trolig løsningen. 9 mm har jo ikke mye rekyl, så her kan man nok med tilvenning se bedring av treffprosenten.

 

Så den smertefulle sannheita er at det er skytteren som er problemet, og ikkje ammoen? Pokker og.

Link to comment
Share on other sites

Du har tenkt å bruke opp igjen hylse m/tennhette og kule. Hvorfor i all verden vil du ikke bruke opp igjen kruttet? Det er da ingen ting i veien med det! Det er bare ladningen som er litt for stor i forhold til ditt behag.

 

Vei kruttet i en patron du slår ut kulen på, fyll opp patronen igjen med samme kruttet, men redusert med en god del tiendels grain. Prøveskyt. For svak? Gå opp et par tiendeler igjen i ladning.

 

Dette var min opprinnelege ide, men Ladebokens truslar om død og fordervelse ved bruk av ukjente kruttypar gav meg litt kalde føter.

Link to comment
Share on other sites

FFV-ammoen har ogjså variert litt fra lot til lot, selv de hvor esken advarer mot bruk i svakere konstruerte våpen.

Mener å huske at vi kronograferte FFV i hvit eske (sterk utgave) til snaue 370 m/s. Den hadde en ca 115 gns kule, og det var sommertemperatur.

Regner med at andre også har kronografert slik ammo?

 

 

Det er 2 typer FFV 9mm.hvite esker.

den med advarsel på og den andre har ikke det.

Lotnr er også ulikt. Sistnevnte er svakere.

Link to comment
Share on other sites

Sistnevnte er ikke svakere, dette er en myte. Begge er ladet til NATO spec, den med advarsel på esken er av nyere produsjon en den uten påskrift.

 

Nei, AWS har delvis rett. Eg har nokre av desse pakkane frå FFV, dei er merka "Parabellum" og har eit anna nummer enn NATO-ammoen (som sluttar på 1211 om eg ikkje huskar heilt feil). Desse gjer merkbart svakare smell og rekyl enn NATO-ammoen. Du tenker kanskje på nyare "1211-ammo" frå FFV? Eg har desse og, og dei er som du seier utan denne advarselen.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en "Bullet Puller" til ladepressa. Jobben går mye raskere og stillere enn med kulehammer.

Har demonter mye FFV gjennom tidene.

Redusert ledningen og satt den sammen igjen.

Dette har gått helt uproblematisk, for meg. Men du må vite hva du gjør.

Du må ha en cronograf, slik at du får testet de nye ladningene.

Dette må en gjøre hver gang en har krutt fra en annen lot.

Brennhastigheten på kruttet kunne variere fra lot til lot. Det samme gjorde mengden krutt som var i "orginal hylsa"

Jeg fikk 9mm som akkurat holdt faktor, og som var svak nok til mine "gamle krigere".

Det jeg bygget om, hadde god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Sistnevnte er ikke svakere, dette er en myte. Begge er ladet til NATO spec, den med advarsel på esken er av nyere produsjon en den uten påskrift.

 

Nei, AWS har delvis rett. Eg har nokre av desse pakkane frå FFV, dei er merka "Parabellum" og har eit anna nummer enn NATO-ammoen (som sluttar på 1211 om eg ikkje huskar heilt feil). Desse gjer merkbart svakare smell og rekyl enn NATO-ammoen. Du tenker kanskje på nyare "1211-ammo" frå FFV? Eg har desse og, og dei er som du seier utan denne advarselen.

 

 

De andre eskene du har som er merket 1211 er nok laborert med en tyngre kule, derfor den opplevde lavere rekylen, trykket er fortsatt satt til STANAG 4090.

Link to comment
Share on other sites

På mine esker med FFV merket "parabellum" slutter NATO nr på; -2676.

Lot 02-FFV-82.

Tok ut ei kule. Disse kulene veier 115grn.

Tror ikke at det brukt forskjellig kulevekt på de to variantene av FFV 9mm.

Kan noen som har FFV med advarsel, ta ut en kule å veie denne?

Link to comment
Share on other sites

Da er det ikke forskjellig kulevekt som har gitt følelsen av forskjellig rekyl.

 

Jeg har cronografert to LOTer med "FFV Parabellum"

Lot fra 82 ble cronografert til 122,8 gjennom en Glock 17

Lot fra 86 ble cronografert til 127.1 gjennom en 1911 med 6" pipe.

 

Litt mangelfull notering på en FFV lot med advarsel.

Den ble cronografert til 142.9. Men her vet jeg ikke hvilket våpen som ble brukt.

Min erfaring var at "med advarsel" var klart kraftigere enn "parabellum"

Link to comment
Share on other sites

My bad :oops: sjekket litt nøyere her. 1211 er ladet for alle forsvarets moderne våpen, 2676 er ladet til lavere trykk for P38, Luger og andre museumsgreier.

Hvite patronesker med påtrykk "Skarp, eller Må ikke brukes i, er samme vare. Eskene med 2676 har påtrykk "Parabellum"

 

Forøvrig er det i overkant masse jobb å dra kulene ut, jeg hadde solgt hele partiet og brukt pengene på nye komponenter. Om man alikevel vil demontere patronene

sparer man noe slit om man setter dem i pressa og dytter kula nok ned i hylsa til at forseglingen brytes før man vil dra dem ut

Link to comment
Share on other sites

Har demontert noen tusen FFV.

Det er ikke behov for å skyve kula ned for å bryte lakk forsegling.

Den kommer lett opp.

 

Fordelen er at du har nye hylser hver gang.

Hetta står i allerede.

De trenger ikke tromling, og sortering.

De "griser" ikke til ladepressa.

Du trenger ikke å leite etter hylsene etter skyting.

Du vil ha krutt til overs.

Link to comment
Share on other sites

Har klemt en del militærammo gjennom en Browning High-Power. Hva er det verste som kan skje?

At ramme sleide/ramme sprekker og du står med sleiden godt plantet i det hullet hvor sikteøyet dit befant seg like før.

Men større sannsynlighet er det at du bare ødelegger psitolen betraktlig raskere en litt slappere ammo gjør.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en "Bullet Puller" til ladepressa. Jobben går mye raskere og stillere enn med kulehammer.

Har demonter mye FFV gjennom tidene.

Redusert ledningen og satt den sammen igjen.

Dette har gått helt uproblematisk, for meg. Men du må vite hva du gjør.

Du må ha en cronograf, slik at du får testet de nye ladningene.

Dette må en gjøre hver gang en har krutt fra en annen lot.

Brennhastigheten på kruttet kunne variere fra lot til lot. Det samme gjorde mengden krutt som var i "orginal hylsa"

Jeg fikk 9mm som akkurat holdt faktor, og som var svak nok til mine "gamle krigere".

Det jeg bygget om, hadde god presisjon.

 

Takk, akkurat den informasjonen eg var ute etter :) Eg har lånt meg eit diesett, treng berre ein kuleutdrager så er eg klar til å prøve. Kva slags "Bullet Puller" har du brukt?

Link to comment
Share on other sites

Har klemt en del militærammo gjennom en Browning High-Power. Hva er det verste som kan skje?

 

Skyter du kun slike , kan du bytte rekylfjæra med en sterkere LBS. Wolf har gode fjærer.

 

Setter du i en kraftigere fjær en orginalt, oppnår du mere følt rekyl, og at pistolen veksler raskere, og slites mer.

Link to comment
Share on other sites

Denne her går eg ut frå? Noko dyr hos Midway, ca 500 kroner. Spørs om det lønnar seg. Får sjå kva eBay har å tilby.

 

Jeg kjøpte min "bullet Puller" hos hjemmeleadning.no

Husk at du har ingen utgifter til ladekomponenter. Du har ei god FMJ kule.

Du sparer inn utgiften etter 6-700skudd.

Kor mykje reduserer du ladninga med forresten?

 

Dette varierte etter hvilken lot med FFV jeg demonterte.

Fra ca 0,5 til 1grn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...