Jump to content

Omlading av 9mm militærammo


joska

Recommended Posts

Sliter mere ?

 

En rekylfjær virker begge veier :winke1:

Fjærens funksjon er å holde pistolen i lås (om det er et våpen med låsing) samt være kraftig nok til å skyve en ny patron ut av magasinet på vei fremover. Man kan stort sett slå seg til tåls med at fabrikken allerede har funnet ut hvilken fjær som gir best funksjon :winke1:

 

Man kan oppnå en mykere rekyl på bekostning av funksjon ved å bruke en lettere fjær, men man kan få problemer med matingen, spesielt om våpnet har gått noen skudd siden forrige puss.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Hassel, FN-G1, og AWS. På tide å kjøpe seg noe annet.

 

 

HK USP 9MM tåler mye bank. Den har rekylfjærstyring i stål og doble fjærer.

 

USP har ett modulært system på deler hvis noe må byttes. Ut med ny del og inn med ny uten videre tilpassning. Men til dags dato på de 2 jeg bruker har ingenting gãtt galt :)

 

 

 

Det sier litt om våpenet ;)

Link to comment
Share on other sites

Sliter mere ?

 

En rekylfjær virker begge veier :winke1:

Fjærens funksjon er å holde pistolen i lås (om det er et våpen med låsing) samt være kraftig nok til å skyve en ny patron ut av magasinet på vei fremover. Man kan stort sett slå seg til tåls med at fabrikken allerede har funnet ut hvilken fjær som gir best funksjon :winke1:

 

Man kan oppnå en mykere rekyl på bekostning av funksjon ved å bruke en lettere fjær, men man kan få problemer med matingen, spesielt om våpnet har gått noen skudd siden forrige puss.

 

 

Hehe joda tolker den FnG1 :

Men da er det bedre å satse på ett håndvåpen som tåler litt bank, konra ett svakt våpensystem du hele tiden må dille med for å gå perfekt ?

Det er nå min mening om saken :)

 

Mvh aws

Link to comment
Share on other sites

En fjær må være tilpasset både konstruksjon OG ladning. Normalt ligger fabrikkammo såpass jevnt i nivå at det ikke er noe problem, men går man langt under/over dette må også fjæren justeres. At en tung fjær øker slitasjen er vel ikke hele sannheten, det er like mye et spørsmål om hvor slitasjen havner.

 

I utgangspunktet skal sleiden stoppe mot rammen (unntaket er våpen med ekstremt lang vandring), men fjæra skal ideelt ta i mot mesteparten av energien. Øker man ladningen vil sleiden slå hardere mot ramme, og hvor mye juling våpenet tåler der avhenger av konstruksjon og materiale. For å spare våpenet noe kan man bruke en tyngre fjær, men da vil også sleiden få mer energi forover og belaste innfestingen til løpet mer. Igjen vil konstruksjonen avgjøre hvor mye juling denne tåler, så man må inngå et kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 typer FFV 9mm.hvite esker.

den med advarsel på og den andre har ikke det.

Lotnr er også ulikt. Sistnevnte er svakere.

Litt sammenblanding og unøyaktigheter der:

Antar du mener ammunsjons-type-identifikasjonsnummer og ikke lotnr.

Lotnummer er en produksjonsmengde, en fabrikasjonslot, som gjerne også inneholder de to siste sifre av årstallet samt bakstavkode for en fabrikk. Ammunisjons-type-identifikasjonsnummeret gjør ikke det. Det siste tallet vil hos oss begynne med sifferne 1305.

 

Det ER variasjoner mellom FFV-lotene, også blandt de som inneholder advarsel. Noen lotter med advarsel ligger i styrke svært nær de uten advarsel. Det er jeg selv erfart ved en god del skyting med 9 mm FFV opp gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjons-type-identifikasjonsnummeret gjør ikke det. Det siste tallet vil hos oss begynne med sifferne 1305.

 

Trur ikkje det er ein absolutt regel. Eg har eit par kvite pakkar med norsk tekst men italiensk NATO-nr. Dette er ammo produsert av Fiocchi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en Sig Sauer 226 og den fungerer ikke med FFV(de hvite eskene uten advarsel).Sluttsykket går halveis bak og tomhylsen blir stående på tvers i utkasteråpningen.Har ikke prøvd de andre med advarsel.Pistolen fungerer perfekt med Magtech,124 gr.

Nå skal jeg lade med 124 gr RN kule og N340 krutt.Hvor mye skal jeg fylle i for å få bra fungsjon?Rundt 5gr kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...