Jump to content

TOPPJAKTA 2012


stalks

Recommended Posts

Starter denne tråden nå. Fant ikke en for i år, og så har jeg jo selv vært på årets første toppjakt idag :wink:

 

Har kommet en del snø de siste dagene, ligger vel en 20-25 cm. Gikk til fots i dag, støkket ut en tiur fra bakken, en fra veden og ei røy fra veden. Bestemte meg for å gå høyere opp i terrenget. Etter etpar kilometer fikk jeg plutselig en støkk selv. Så en tiur som toppet, men holdet var langt, over 200 meter. Fikk en ansmygning inn til 160 meter og la meg til rette. En norma Fågel Elektron 6,5x55 ble sluppet avgårde og tiuren kollapset i smellen. Er vel litt over middels fornøyd :) Vekta ligger på 4,5 kg.

 

Toppjakt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En norma Fågel Elektron 6,5x55 ble sluppet avgårde og tiuren kollapset i smellen. Er vel litt over middels fornøyd :) Vekta ligger på 4,5 kg.

 

Ganske godt over middels også, håper jeg....

 

Super fortelling, og fine bilder ( i begge innlegg ).

Ser også fram til toppjakta nå, ble bitt av basillen ifjor.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hei, jeg er en rimelig fersk jeger, har kunn jaktet i 4 år og dette er første året jeg tenkte å prøve ut toppjakt. Har tilgang på terreng i trysil og kan jakte der hver herlg. Noen som har tips til hvor mye snø det må være, og eventuelt hva gode forhold for toppfugl jakt er :?:

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt er spennende og til dels krevende jakt. Det finnes mange meninger om hva som er gode forhold for toppjakt, men noen fellesnevnere er:

- så mye snø at tiuren/orrfuglen ikke finner tilgang til mat på bakken

- ikke for mye vind (har til gode å se fugl "toppe" når det er laber bris - stiv kuling)

- temperaturen har ikke så mye å si for om fuglen sitter i topp eller ikke, men den finnes ofte høyt i terrenget dersom det er veldig kaldt, og noe lavere dersom det er mildere

- Om du støkker fugl fra bakken kan du følge på i fluktretning, hender ofte den setter seg i topp da for å få oversikt

 

Ansmygningen bør vel være mest mulig rett mot fuglen(e), dersom terrenget tillater det da. Mye bevegelser sideveis fører gjerne til at fuglen oppdager deg lettere/blir nervøs. "Strekker den hals" trekker jeg meg tilbake til den har roet seg, eventuelt leser litt bannskap hvis den drar :)

 

Lurt å ha med avstandsmåler da ihvertfall jeg synes det er vanskelig å bedømme avstand i furuskogen/bjørkeskogen. Kikkert er ikke et "must", men kan være grei å speide av større områder med. "Hot spots" er beitefuruer og høyder i terrenget, og også rundt myrområder.

 

Skitt jakt! Får du tatt èn, så Gud hjelpe deg, da blir du nok besatt av denne jaktformen :wink: Bare å komme seg ut. Fant en i topp for etpar uker siden, og da var det bare 20-25 cm snø.

 

Kommer sikkert flere lure tips om denne jaktformen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Norma Jaktmatch. Den koster ca en tier pr patron og skal være ganske lett å få fatt i.

 

Les om den her: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2518

 

______________

 

 

Blir muligens en tur på meg til Trysil til helgen. Så får en se om det er forhold til toppjakt. Har en hund som gjerne skulle fått løpt fra seg litt og, så blir vel en "haglerunde" og.

 

Blir å bruke .222 (Brno Fox med Boydsstokk og Zeiss 7x50) med hjemmestrikket patron. Sako Speedhead 50 grs helmantel. Denne skal stikke av gårde i ca 800 m/s. Samler jevnt mellom 10 og 15 mm med denne på 100 meter, så da bør det gå bra. :)

Link to comment
Share on other sites

hei ko-stens. Hvor i trysil jakter du? jakter en del der selv og trener hunden min der jevnlig. Har selv en Breton på 15 månder, men han begynner å bli rimelig brukbar på fugl og er snart bare fryden å jakte med. selvfølgelig har han opp og ned dager. eneste jeg sliter med er at han blir litt snever i søket sitt når vi er i skogen. drar maks ut 80 meter, synes kanskje detter er litt lite. hva tenker du om det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får lov å jakte av grunneier der jeg leier hytte. Det er ved Gjetsjøen rett før Østby. Ikke mye fugl der, men vi finner da en i blant. Vet stort sett hvor fuglen bor nå, så har litt større håp nå enn før! Greit at jeg er stort sett den eneste som får jakte der, for da vet jeg rimelig sikkert at de ikke er skutt til neste gang!

 

______________________________________________

 

Litt ot det her da, men :wink: :

Min breton er lite (les: ikke i det hele tatt) trent på fugl, men det ser faktisk ut til at han har våknet litt i løpet av høsten. Neste år får en se... Han er jo over to år nå, så han hadde nok vært en god hund med litt trening.

 

Fjotten min holder seg også ganske nær. Går sjelden over 80 meter selv. Personlig liker jeg at han holder seg under dette. Imidlertid tilpasser han seg biotopen godt. I tetta går han sjelden over 40 - 50 meter. På myrer og i åpen skog blir det fort 70 - 100 meter. Har ikke prøvd han mer enn èn gang i fjell. Da gikk han trangt, ca samme som på myr. Føler selv at trangt søk er greit, for om han står på noe mer enn 100 meter, tviler jeg på at jeg noengang rekker frem før han har gjort jobben uten meg...

Link to comment
Share on other sites

Første sesongen min med toppjakt, å har vært 3 turer!

Dagen jeg fikk Min Tikka T3 i kaliber 6,5x55, kom første snøen!

så da måtte jeg bare vente til helga kom!

Første toppjakt turen min ble det en orrhane og en orrhøne. (første orrfuglene mine faktisk, begge voksen)

Ble en Til orrhane igår, på selveste Farsdagen, åsså denne var en skikkelig gammelhane! 8)

Men har ikke sett en eneste tiur eller røy siden snøen kom, hva kommer av det egentlig? De beiter vel trolig på en annen plass nå som snøen er kommet tror jeg da :)

 

Første turen:

28753_10152245793230065_1110673141_n.jpg

 

Farsdagen:

302742_10152265311840065_1613253172_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst! Hvor i verden er det så mye snø at det går med toppjakt nå da? Hadde trua på fredag kveld da jeg kom opp til hytta i Østby, Trysil, i tett snøvær, men den trua forsvant visst på lørdag morgen. Fra natt til lørdag til i går kveld regnet det uten opphold. Og det var ikke akkurat yr. Det bøttet ned! Og på Yr er det da søren ikke meldt noe snø på lenge... :?

 

Jeg endte fra toppjakt til bakkejakt jeg... Ruslet langs skogsvegen på området "mitt" (som er stengt med bom og lov å jakte langs!) på tur til bilen og støkket en diger tiur fem ganger, men den var visst lurere enn meg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er en fersk jeger på 16 og kunne tenke meg å prøve ut toppjakt i år. Har en tikka T3 lite .308 og er veldig førnøyd med den.

 

Kommer fra Mo I Rana, Nordland og er ikke serlig med terreng her. Noen som vet hvor langt jeg må reise? Da tenker jeg såklart på Sverige.

 

Wilhelmina? Storuman? Noen som har erfaring i dette området? : )

Link to comment
Share on other sites

Hva med Vilhelmina? Det er rundt Storuman.

Noen som har erfaring i dette området? :)

 

Hei. Har ingen erfaring med toppjakt i Vilhelmina, men var der noen dager i starten av oktober i år, og det var desverre dårlig med fugl. Jeg hadde kun en skuddsjanse (på

et rypekull), men da stod jeg til knes i blautmyra. :roll:

Så litt storfugl, men d var ikke all verden nei, i forhold til et normalt år ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fangst over her!

 

Hvor mye snø skal egentlig til før fuglen setter seg i topp?

 

I Trysil kom det 20 cm tung snø i helga. Det ble nesten julekortstemning på søndag morgen, men yr i lufta gjorde at snøen begynte å falle av trærne. Jeg gadd ikke rusle mange meterne før jeg snudde og gikk tilbake. Ble en drøy halvtime jakt! Fant ingen spor på bakken heller.

 

På åpen mark var det jo nok snø til at fuglen beiter i topp vil jeg tro, men innunder trærne og der det var tett skog, var det lite snø. Det bør vel bøtte ned en haug til, slik at det blir snø innunder trærne før en kan få mulighet til å se fugl i topp?

 

Tenkte jo å gå en runde, men i og med at snøen falt av trærne og det var både vind og tåke, var det håpløst syntes jeg. Ikke var det mulig å gå stille heller. Var som å tråkke på en blanding av knekkebrød og potetmel... Nullføre!

 

Kjedelig at det er meldt flere varmegrader og regn utover uka oppi der (Trysil)... Men nå blir det nesten jul før jeg får dratt dit igjen, så det blir maks en eller to dagsturer en helg, om jeg rekker det. Et par eksamener på Ntnu og unger som er opptatt et par andre helger. Kjedelig matematikk... Den eneste helga jeg ser er ledig er 22. - 23. desember. Så var det det med juleforberedelser.

 

Kan jo hende det blir en svensketur i januar da. Har litt kontakt med en borti Orsa. Har vært der en gang før, for to år siden. I fjor ble det ikke tur pga sykdom. Får nå se denne gangen, men det høres ikke ut som om det har vært noen eksplosjon i skogsfuglbestanden der heller akkurat!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye snø skal egentlig til før fuglen setter seg i topp?[

 

Hvis en skal legge det jeg har opplevd til grunn, så er det ikke nødvendig med så mye snø. Virker som det er viktigere at den snøen som er, er hard nok til å gjøre det vanskelig å finne mat på bakken. Men fuglen sitter gjerne lenger ned i veden, og det er såklart langt værre å få øye på den da, i snøfrie trær. Var ute forrige helg - da hadde jeg ventet og ventet, og det var meldt tett snøvær, men hva skjedde? Konstant regnvær :cry: Det eneste jeg fant, var tre ulvespor.

 

Det som så så lovende ut i slutten av oktober har blitt til en stor skuffelse så langt...jeg vil ha snø og det fort. Julekortsteming og snøtunge trær, det er saker...Om det kom 20 cm snø i Trysil i helga så har jeg forhåpninger for mitt terreng også, som ligger noe høyere.

 

Gratulerer til de som har fått fugl! Kjenner jeg må kjempe litt for å holde misunnelsen unna.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring (ikke minst fra denne helga..) er at det slett ikke MÅ være snø i det hele tatt for at fuglen beiter i trær. Jeg fant mye møkk under beitefururer i helga, selv om det ikke er snø idet hele tatt.

Spesielt storufglen kan gjerne beite i trærne allerede. Men det er ikke sikkert....

Og selv med mye snø og kaldt, har jeg sett fuglespor på bakken og innunder tette graner til åpne bærtuer.

 

Nå er det etter mitt inntrykk en slags "mellom-sesong" der man kan finne fugl både på bakken og i trærne.

Hadde jeg vært støkkfugl-jeger, hadde jeg uten tvil gått med hagla i beredskap og rifla i sekken nå. Men med hunder så har jeg ikke rifla med. Jeg jakter med hunda så lenge jeg kan, selv om en og annen sitter i buskene. Ofte får hunda vitring også av fugl i trær, og jeg har ikke sjelden hatt stand på fugler i trær. Men hunda blir mer usikre, og man får selvsagt ikke vist reis.... Men når det blir såpass med snø at hunda sliter, da blir det rifle og toppjakt.... Selv om jakta med hunda gir meg mye, må jeg si jeg gleder meg til å gli over hvite flater mens øya stadig "skanner" etter svarte prikker i de hvite tretoppene...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt, en ønskedrømm, eller kan det bli virkelig. Det oppsto liksom ett vakum her da hjortejakta var over, meget velykket sådan. Går utifra att storfugl er nærmest hellig for dei som er så heldige å har og kan jakte på dem. Men vist det skulle være muligheter i nærheten av vestlandet, kansje valdres, hallingdal og telemark? Men muligheten blir vel større lenger øst. Tar gjerne imot tips og informasjon, med håp om litt exklusiv julemat!!! Hilsen, fulltime jeger. Lenge til jul! Enda lenger til 1ste september!! Kansje PM.

Link to comment
Share on other sites

Fikk jammen med to stk orrhaner idag. Begge skutt med Fågel elektron 6,5x55.

 

Kammers.jpg

 

Da jeg vendte nesen hjemover gikk jeg på en flokk. Det var blitt ganske mørkt men jeg så fuglene i silhuett mot himmelen.

På ca. 60-70 meters avstand kunne ikke orrhanene strekke mer hals, så da fløy de avgårde.

Men inne mellom beitebjørkene satt det ei veldig tillitsfull orrhøne som slapp meg helt inn til bjørka hun satt i.

Fikk tatt noen elendige bilder med telefonen:

 

Kammers2.jpg

Fikk også filmet orrhøna litt. Ble en ganske fin filmsnutt da hun fløy avgårde mot månelyset.

Herlige opplevelser som jeg skal flyte på gjennom mørketida :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jakter i Nord-Norge. Her er "dårlige" toppjaktforhold her også, nesten ikke snø. Men skogsfuglen topper likevel av en eller annen grunn. Det er god mattilgang på bakken, men den beiter som besatt i bjørketoppene mens det lysner på morgenen, og er tilbake i topp når det mørkner. Resten av dagen sitter de på bakken. Helt greit for meg å jakte i lysningen, nyte bålkaffen lenge, for så å jakte videre når det begynner å mørkne. Utrolig fin tid på året dette, bare synd at det er så korte dager...

 

Lokalkunnskap har vært viktig for meg. Skal bare ha meg etpar turer til etter tiuren før jula kommer. Har fått èn topptiur i år, så jeg er superfornøyd med sesongen min :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, stalks!

Artig med historier og bilder.

Selv begynner jeg nå å bli lei av å være våt, og av lett fugl som ikke vil trykke for hund!

Ser nesten (tror jeg for første gang..) fram til at det blir snø og kaldt, så man kan jakte toppfugl!

 

Her topper også fuglen, spesielt storfugl, til tross for at det er bart på bakken og tilgang på bær. Med hunden finner jeg mange beitefuruer som er besøkt i morgengryet. De legges på minnet....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt to voksne tiurer på topp for to år siden i midten av november på barfrost. Den ene satt i toppen av furu og beitet i en times tid før jeg skjøt den (måtte gå rundt et svært myrområde for å komme på hold). I går var jeg ute med spetsen og hadde en flott los på gammeltiuren, det var barfrost og snøfritt, likevel satt fuglene i tre. Tiuren satt ikke helt i topp, men satte seg i topp da den ble støkket av hunden. Så min erfaring er at storfuglen beiter furu selv om ikke bakken er snødekt. Kaldt vær og lite vind er like viktig som snø.

 

Fredag bærer det inn i sverige på toppjakt. Meldt 10-15 minus og barfrost med 10 cm nysnø oppå, så det kan bli bra :)

Link to comment
Share on other sites

Denne søndagen var det -13 grader og delvis snø på skogen. Delvis, skyldtes av at en del snø blåste av på lørdagen.

Men i allefall, årets første toppjakt tur skulle bli en realitet! Det blåste fortsatt litt, noe som uroet meg. Jeg misstenker at fuglen ikke vil sitte i topp, men lenger ned. Noe som jo vil gjøre det vanskeligere å se dem.

 

Jeg la i vei i halv-ti tiden uten hverken ski eller truger. Det var lite snø, og de hadde bare vært i veien. Ett større problem, viste det seg, var at myrene ikke var frosne! Snøen kom før kulda, og isolerer voldsomt. Så det var mye myrer med vann rett under snøen. Tråkket man i vann, frøs det naturligvis direkte når skoen ble løftet opp i -13 grader og knadd ned i kald snø. Da så foten fort slik ut:

dsc0489ex.jpg

Nå vet jeg hvordan det er å gå på høye hæler....!

 

Men uansett, været var bra og jeg tuslet avsted og besøkte de plasser jeg så fugl ifjor. Ingen å se på de første. Jeg tok meg god tid, og pauser innimellom. Nærmet meg ett hogstfelt der jeg aldri har sett, men alltid har trodd det kunne sitte, orrfugl i noen bjørker. Jeg nærmet meg allikevel ikke forsiktig nok, og fikk plutselig se det blafret i to par orrhane vinger! De hadde sittet ganske langt ned i noen bjørker langs en liten bekk midt ute på feltet. Nøyaktig der jeg i teorien hadde plassert dem! Enda oppdaget jeg dem ikke! Hmm, åpne med slurv, det var ikke bra!

Ett nylig oppdaget område med mye beite furuer var neste mål. Jeg nærmet meg forsiktig her, og snek meg sakte videre. Skogen er åpen, men for tett for å se langt. Stor fare for å støkke. Men det har da vært fugl her!

dsc0496kf.jpg

 

Ingen svart klump å se noen steder. Selv med intens speiding. Når jeg rundet ett hjørne i skogen hørte jeg vingeslag. Men hvor? Så ingen fugl! Så hørte jeg vingeslag igjen, og nå så jeg en orrhane veldig lavt over myra foran meg. Og så en til! De hadde nok sittet på bakken, og var de eneste jeg så på bakken. Eneste beitespor på bakken også.

Så gikk lang tid før noen kontakt. Jeg bestemte meg for å ta en ekstra runde, men det ble bare slit. Dårlig tid begynte jeg å få også. Langt fra bilen var jeg, så jeg måtte gå på litt. Jeg kjente jeg begynte å bli sliten, og ergret meg over den ekstra runden som ikke hadde gitt noe annet enn noen fine bilder:

dsc0499nv.jpg dsc0500l.jpg

 

Jeg nærmet meg bunnen av ei stor dråg, nesten en dal, og gikk i en tømmervei. Tvers over dråga er det hogstfelt, og på toppen står noen frøtrær av furu. I den ene så jeg at det var et par svarte kuler ytterst. Jeg vurderte å se på de i kikkerten, men tenkte at slike har jeg sett hundrevis av iløpet av dagen, og de er alle bare ansamlinger av bar. Så jeg gadd ikke. Jeg tok to skritt til, og en tiur lettet fra den ene furua, og dro med seg "kulen" min.... det satt to tiurer der! Den ene på 169 meter, den andre - som jeg så før den lettet, på 193 meter! Innenfor skuddhold også! Pokker fari, at det går an! Her bruker man hele dagen, og så jakter man ikke når man er ute!

Her satt de, innringet med rødt:

dsc0501jx.jpg

 

 

På vei til bilen så jeg ikke mer fugl. Jeg var ved bilen klokken fire, og da var det skumt. En fin dag, jeg har sett sju fugler, men burde hatt en tiur i sekken. Men kanskje neste helg?

dsc0502ru.jpg

Dagen er slutt...

 

 

Noen andre stemningsbilder:

dscn0136x.jpg dsc0491t.jpg

 

 

dscn0133w.jpg dsc0494ej.jpg

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flott historie og fine bilder Dagl.Synd det ikke ble noe fugl i sekken da,men du gjorde deg sikkert noen erfaringer som er greit å putte i sekken til neste tur :winke1:

 

Jeg har jobbet i helga og hadde fri i dag,men valgte å ikke dra ut på toppjakt.Er mye snø innpå og skia er på hytta,men etter disse fine bildene sitter jeg nå og angrer..Takk skal du ha 8)

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder og skildringer, Dagl!

 

Som du nevner, slik er jakta. Men du har i det minste observert fugl. Neste gang får du inkludert ansmygning med påfølgende felling i skildringen din, håper jeg.

 

Ble skikkelig sugen på en tur ut nå, men må holde meg inne til jeg er ferdig med papirarbeidet :(

 

Får forhåpentligvis en siste tur, på denne siden av grensen, like før juleferien starter. Snøen er tilbake nå :D

Link to comment
Share on other sites

Hade tre flotte dager i sverige i helgen. 10-14 minus og snø i trærne. Snødde litt fredag og lørdag men ikke så mye at det var håpløst. Er en del mindre tiur i terrenget enn det var for to-tre år siden, men fortsatt endel å se.

 

Var borti 5-6 forskjellige på fredagen. Ble en flott gammelhane på 4,8 kg på meg. Skutt på 120-130 meters hold. Da jeg kom bort til tiuren satt det to til på 200 m å kikket på meg :) Jeg syntes det ble litt for svært å skyte to stk på rappen før kl 11 første jaktdag, så jeg lot disse leve.

 

Lørdag hadde jeg en 100 % sjanse på 80 meters hold som jeg skulle være smart å sikte høyt i fuglen for å ikke ødelegge så mye. Ble nok i høyeste laget da den fløy like fint etter skuddet... :? Hadde opp tre -fire tiurer denne dagen og en snøværet gjorde at de satt litt dårligere i veden.

 

Søndagen var den fineste dagen værmessig, men mindre fugl å se. En av jaktkompisene skjøt et bomskudd. Jeg så to tiurer som ikke førte til noen skuddsjanse. Hadde en orrhane på tpp flere ganger, men den flyttet seg 300-400 meter for hver gang jeg prøvde å snike på den.

 

 

Så da var sesongens toppjakt over for min del (kalving på nyåret). Blir nok noen turer hjemme i norge med spetsen før jul, men har ingen forhåpninger da det er meget labert med fugl.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, CatLikeFox..!

Høres ut som en fin tur med mange observasjoner og spennende ansmygninger.

Gleder meg allerede til neste helg når jeg leser innlegget ditt (håper bare ikke tendensen til forkjølelse slår ut, det har jeg ikke tid til nå...)!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har tråla terrenget mitt i hele dag uten å se ei fjør!! Det har faktisk ikke skjedd før i det terrenget. Lite snø på bakken, ingen snø i trærne. Problemfritt å gå i bare vinterstøvlene. Jeg savner den gode, gamle vinteren, men skjønner at årets bestand uansett er lavere enn på lenge. Får inderlig håpe på en opptur neste år...

 

Nokså sinnssykt egentlig, å vente i 11 mnd, trene skyting, kjøpe utstyr og drømme om tiur, bare for å oppleve èn eller to jaktdager under elendige forhold. Nei, er nødt til å finne terreng i Sverige!

Link to comment
Share on other sites

Vært ute en liten tur i morgentimene i dag. Helt dødt. Ikke noe å se noe sted. Ingen spor på bakken heller. Hvor ble fuglen av? Har sett fugl omtrent hver tur, men nå er de borte. Trekktiur!? Ti cm snø og fint å gå. Lite i trærne. Sitter kanskje i tetta? Får ta årets siste tur i morgen. Men det ser unektelig ut som om det blir en sesong uten å ha hatt skuddmulighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...