Jump to content

TOPPJAKTA 2012


stalks

Recommended Posts

Her kommer rapporten fra toppjakt i Gällivare- traktene i nord- Sverige:

 

Vi var 4 mann i et relativt lite jaktområde og jaktet i tre døgn. Temperaturen svingte mellom -8 og -15 midt dagen, lite vind og nesten ingen nedbør, så gode værforhold vil jeg tro. Vi startet svært spent og trasket rundt i løssnøen, men sank heldigvis ikke mer ned enn 30 cm på det verste. Første dagen så vi til sammen en orrhane som lettet på haglehold og en tiur og ei røy som lettet på langt hold, men ingen fugl i topp. Neste dag så vi en orrhane fra bilen på vei ut til jaktområde, men ellers intet nytt. Tredje dag observerte vi ei orrhøne på haglehold, men fortsatt ingen fugl i topp. Vi så mye spor etter orrfugl og rype og mange dokker, men mange av dem var nok gamle. I tillegg til alt dette så vi noen ryper også.

 

Lite fugl med andre ord og intet resultat. Det var nesten en halv meter snø på alle greinene i trærne og jeg mistenker at kanskje dette er litt av grunnen til at fuglen ikke toppet seg. Noen andre som har noen ideer om akkurat dette?

 

Alt i alt en fin og erfaringsrik tur, men dog uten fangst. Vi trøstet oss med billig svensk øl :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan går en frem for å få jaktrettigheter i Gallivare området? Det er jo så store områder og lite folk, at jeg regner med det meste av skogen er eid av staten. Finnes det noe som tilsvarer statskort og hvor få en kjøpt dette? Kiruna? Kan en gjennom ett kort/avgift kjøpe jaktrett til et stort område?

Link to comment
Share on other sites

Skogsbolagen har nok mye tjædermarker :

 

De stora svenska skogsbolagen är BillerudKorsnäs (en sammanslagning från 2012 av Billerud och Korsnäs), Holmen, Stora Enso, Sveaskog, SCA och Södra Skogsägarna.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsindustri

 

Sveaskog selger jakt via inatur.se.

 

http://www.inatur.se/sv/Jakt/?q=true&m=1

 

Det er mest tiden en har til rådighet som er begrensningen..

Link to comment
Share on other sites

Joda, var en tur på lørdag.

Klarte ikke å dy meg da det åpnet seg en mulighet, til tross for at ingen fugl ble observert forrige helg. Og ingen ble observert denne dagen heller. Det var ikke helt optimale forhold, men egentlig helt greit. Minus 5-6 grader, litt vind og litt snø først på dagen. Startet klokken halv ni, var ved bilen igjen halv fem. Jeg så ingen svart flekk, ingen fugl i lufta, ingen fjær, ingen møkk eller spor..... Kjempefine terreng, god oversikt og mulighet for å speide over store områder.

Men dessverre lite med fugl.... :trist:

 

I ett bursdags selskap etterpå, ble det stilt spørsmålstegn ved å betale penger og ikke se fugl....

Men jeg anser det ikke som bortkastede penger lell. Som min nevø sa; folk betaler for å trene på trenings studio også... og mye god mosjon fikk man da uansett....

 

Noen stemningsbilder:

dscn0910n.jpg dscn0917nb.jpg

 

dscn0919o.jpg dscn0933r.jpg

 

Når en ikke finner fugl, får en ihvertfall kose seg med bålfyring i pausa.....

 

Da var toppjakta slutt, takk for iår!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Her kommer rapporten fra toppjakt i Gällivare- traktene i nord- Sverige:

 

Vi var 4 mann i et relativt lite jaktområde og jaktet i tre døgn. Temperaturen svingte mellom -8 og -15 midt dagen, lite vind og nesten ingen nedbør, så gode værforhold vil jeg tro. Vi startet svært spent og trasket rundt i løssnøen, men sank heldigvis ikke mer ned enn 30 cm på det verste. Første dagen så vi til sammen en orrhane som lettet på haglehold og en tiur og ei røy som lettet på langt hold, men ingen fugl i topp. Neste dag så vi en orrhane fra bilen på vei ut til jaktområde, men ellers intet nytt. Tredje dag observerte vi ei orrhøne på haglehold, men fortsatt ingen fugl i topp. Vi så mye spor etter orrfugl og rype og mange dokker, men mange av dem var nok gamle. I tillegg til alt dette så vi noen ryper også.

 

Lite fugl med andre ord og intet resultat. Det var nesten en halv meter snø på alle greinene i trærne og jeg mistenker at kanskje dette er litt av grunnen til at fuglen ikke toppet seg. Noen andre som har noen ideer om akkurat dette?

 

Alt i alt en fin og erfaringsrik tur, men dog uten fangst. Vi trøstet oss med billig svensk øl :mrgreen:

 

Grattis Vømmøl!

 

Men er det noen som kan svare på akkurat det spørsmålet mitt om store mengder snø på greinene?

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som kan svare på akkurat det spørsmålet mitt om store mengder snø på greinene?

 

Jeg har ingen tro på det. Hvit skog med mye snø på trærne, såkalt "upplega" på svensk, ansees som gode forhold.

Fuglen må beite uansett hvor mye snø det er på greinene, og det tror ikke jeg har noe å si.

Men det er bare min teori, det er ikke noen erfaringsbasert påstand.

 

Slenger meg på gratulasjonene til Vømmøl.!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...