Jump to content

Billigt kikkertsikte!!


510 Førland

Recommended Posts

Å kalle det "ugreit" er et litt mildere språk enn jeg ville ha brukt, men ja, det er definitivt ugreit.

 

Siden du allerede har prøvd QXL så skrev jeg en kjapp mail til Forbrukerrådet jeg. Ikke sikkert det gjør noe fra eller til, men man kan jo håpe.

 

Til trådstarter: Flott at du gjør folk oppmerksomme på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Fint at folk blir oppmerksomme på slike juksedingser. Kan selvfølgelig hende de funker, men...

 

Vet at en del som er ganske grønne på det med kikkertsikte ikke vet hva de skal kjøpe og kjøper noe billig "som er bra".

 

Feks kjenner jeg en kar som hadde kjøpt seg kikkertsikte. Vi pratet litt om det, men han husket ikke helt navnet for det var en stund siden han hadde kjøpt det. Jeg nevnte jeg hadde Zeiss på børsa. "Ja, det er det jeg også har", kom han på. Men, jeg kjente ikke helt igjen beskrivelsen og prisen han hadde fått... Fant ut at det heter Zos... Menmen, han er da fornøyd.

 

Uansett, slike "ferskinger" bør jo få litt skolering. En som ikke har greie på det, har kanskje fått høre at Leupold er good shit, og så får han jammen en så god pris på nettet! Slettes ikke verst... Hadde de sjekket litt, hadde de fått en annen pris. En stor Mark 4 koster rundt femten høvdinger...

 

En kamerat fant en Leupold Mark 4 i 4,5-14x50 eller hva det nå var på Finn.no. Ga 3 000,-. Jøss, det var billig sa jeg og ba han spørre om det var brukt i hvert fall, da jeg hadde en "viss mistanke". Men prisen skulle jo tilsi at det var bedre enn 700-kroners, så det kunne jo hende det var en eldre modell. Imidlertid rakk han å kjøpe det før jeg fikk snudd meg. Det dukket opp i posten noen dager senere, og en dag eller to etter, fikk jeg tid til å se på det. Klart juks. Splitter nytt, med rødt og grønt lys og greier... Ba han ringe selgeren og få sendt det i retur, for dette var ren svindel. Men han hadde ikke nummeret på telefonen lenger, og annonsen var borte fra nettet. Innpakningspapir med avsender var for lengst kastet i en småsamler... Umulig å finne svinet, altså, så der sitter han med et sikte han har gitt minst 3 000,- for mye for.

 

Neste gang skal jeg umyndiggjøre han før han handler! Og det kan jo skje snart. Hvem vet... Foreløpig virker det, etter omkring hundre skudd med .30-06. Det ser ikke styggille ut optisk. Pussig nok ganske klar i kantene og ikke høggende gæli i motlys. Men sammenlignet med Zeiss Classicen på børsa mi er det jo en annen verden... Kan hende det er verdt 700,-, men jeg ville ikke hatt det på noe annet enn salongrifla selv i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

På de aller fleste felter er varer verdt det du betaler for dem. En billig dings til 700 kroner er omtrent tidelen så god som en dings til 7.000.

 

Når det gjelder optikk, stiller saken seg kanskje annerledes. Man kan diskutere opp og ned om en "dings" til 14.000 er dobbelt så god som en til 7.000, som igjen skal være dobbelt så god som en til 3.500.

 

Men når man kommer under ei viss grense i optisk eller mekanisk kvalitet, blir "optikk" verdiløs.

 

Under LS så jeg noen riktig nydelige Bushnell håndkikkerter i den digre lastebilen til Norma, snertne, små 10x28. En ønskedrøm til å ha i lomma på tur og jakt. Men når jeg så mot steinurda nord for skytebanen, ble steinene uskarpe, og når jeg prøvde å fokusere bedre, virket det som de fløt omkring i en slags gele. Jeg måtte hente Leica-avstandsmåleren (1200, mono 7x21) for å sammenligne - og da ble plutselig steinene skarpe, med lav på.

 

Disse Bushnell-kikkertene hadde en prislapp på rundt 1.300,- - men for meg har slik optikk en verdi på akkurat kr. 0,00.

 

(Etter som flertallet av brukerne på dette forumet i diverse tråder gir uttrykk for å tilhøre ytterste høyre i politisk sammenheng, nevner jeg ikke at dette forholdet, da kalt "bytteverdi" kontra "bruksverdi", har ganske bred omtale i "Das Kapital", bind I, av en viss Karl Marx).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke noe motstridende i å hevde at de er ok for 700kr, men samtidig noe svineri.

Falske produkter og løgn er ikke greit selv om man får hva man betaler for.

 

Tja - du finner vel ut av det til slutt :wink:

 

Nå vet jeg ikke hva du skrev før du editerte, men dette gir ingen mening. Så litt trist om det er det beste du klarer på 4 forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil noen ha et billig kikkertsikte på en salong???? Det er i allefall den børsa jeg bruker mest.

På min salongrifle står det et Jahti Jakt sikte på. For min del bruker jeg bare salongriflen til trening og morro skyting, og da synes jeg det blir bortkastet penger å kjøpe et dyrt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg fant aldri noe egnet sikte til salongen, så jeg endte opp med en sweet 22.

Den er så billig at jeg er redd for holdbarheten.

Dessuten må det modifiseres på bdc og sf -skalaene.

Selve oppmerkingen er grei nok, men krever arbeid som muligens er bortkastet..

jeg håper virkelig at jeg har fått ett godt eksemplar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...