Jump to content

22 short i 22lr?


Akanozze

Recommended Posts

Bare å fyre på, men du får ikke halvautomater til å veksle nye skudd. Og du bør pusse kammeret før du skyter LR skudd igjen. Dette er litt som å skyte 38special i 357 magnum osv. Null fare.

 

Har skutt flere 1000 short i en enkeltskudds bolt salong jeg hadde som første rifle. Var moro pga mye mindre lyd enn å skyte LR skudd(hadde ikke demper)

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :D

 

Sånn jeg har forstått det er det ikke lov med den på jakt, men den må jo være et godt alternativ til trening på kortere avstander da kraft og smell tydeligvis er mindre :winke1:

 

Men hvordan er presisjonen på denne kula?

 

 

Jo, det finnes noe som heter 22long. Vi har noe som heter 22short, 22long, 22long rifle og 22magnum.

 

Bevis: http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... 2-cb-long/

 

http://no.wikipedia.org/wiki/.22_Long :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Long er fin å bruke i 22LR magasin våpen da den virker uten problemer i magasiner. Smell og slik er som med en Short. Når det kommer til presisjon så må du nesten prøve i ditt våpen. I den gamle Toz enkeltskudd jeg hadde gikk short og long like bra som mye av LR ammunisjonen. I en nyere magasin rifle gikk short og long litt dårligere men ikke mye. Men husk Short og Long ble laget for skyting på 15-25meter så ikke forvent super presisjon på 50-100meter.

 

Long er LR med Short ladning og kule enkelt fortalt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut :D

 

Sånn jeg har forstått det er det ikke lov med den på jakt, men den må jo være et godt alternativ til trening på kortere avstander da kraft og smell tydeligvis er mindre :winke1:

 

Men hvordan er presisjonen på denne kula?

 

 

Jo, det finnes noe som heter 22long. Vi har noe som heter 22short, 22long, 22long rifle og 22magnum.

 

Bevis: http://schouvapen.no/produkter/ammunisj ... 2-cb-long/" target="_blank

 

http://no.wikipedia.org/wiki/.22_Long" target="_blank :winke1:

 

Igjen, bedre treningsammunisjon er Top Shot til 0,39 kr stykket. Rimeligere blir det neppe.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finnes noe som heter 22long. Vi har noe som heter 22short, 22long, 22long rifle og 22magnum.

 

 

For å flisespikke er alternativene i stigende rekkefølge ut fra lengde:

 

22 Short, 22 Long, 22 Long Rifle, 22 Extra Long, og 22 WMR.

 

Nå skal det sies at "Extra Long" forsvant fra butikkhyllene midt på 30 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Bare ikke undervurder gjennomslagskraften til en short eller long, de er kraftigere enn man skulle tro.. ;)

 

Tror forresten ikke det er noen som kan si noe på det om du bruker short eller long til å skyte f.eks trost. Ser det var nevnt noe om at disse ikke var lovlig til jakt.

Link to comment
Share on other sites

For å flisespikke er alternativene i stigende rekkefølge ut fra lengde:

 

22 Short, 22 Long, 22 Long Rifle, 22 Extra Long, og 22 WM

Ergo: extra long finnes ikke lenger, så da har v jo bare de resterende :winke1:

 

Litt mere flisespikkeri :D

.22 FLOBERT (Sellier& Bellot) finnes fortsatt blandt de resterende .... ligner på de gamle "eikenøttene", men disse har spisskule.-- Mangler vistnok krutt og drives bare av tend-satsen.

Patronene er kortere enn 22short.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

[...]22 Short, 22 Long, 22 Long Rifle, 22 Extra Long, og 22 WMR.[...]

Og for å spikke enda mer, så hører ikke .22WMR med i den lista (bortsett fra at den også er randtent da...), da den har en større hylsediameter og ikke er "utvendig smørt" (i tillegg til å være lengre) og derfor fungerer ikke .22short/long/longRifle/extralong i ett .22WMR kammer. (eller det smeller vel hver gang, men langt fra sikkert at du ikke får en sky av krutt og messing i øyet før eller senere...)

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det går bra, men anbefaler det ikke. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror det blir som å skyte .308win. i .30-06sprg.

 

Du har åpenbart ikke peiling i det hele tatt.

Det går fint. Det er faktisk som å skyte 12/76 i ei 12/89-hagle.

 

Hvis vi først skal spikke fliser, må vi ikke glemme RWS 22 Zimmer. Den har samme hylselengde som 22 long/22 long rifle, men har kun tennsats og ikke kruttladning.

 

Eller Aguila Colibri..

 

det er bare .22LR uten krutt. Ikke noen spesielle hylser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her i Norge er det nok silhuettpistolar som har skote mest 22Short. Den vesle patrona gav bra presisjon i dedikerte pistolar, ofte med kompensator og avtrekk >500 g. Det var eige OL-program med 8, 6 og 4-sekundars seriar. Reglane vart endra for nokre år sidan, og både pistolane og patrona vart sjeldne å sjå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jepp, glemte det desverre. Presis og presis, kommer an på hva du setter som standard det. Eneste testen jeg har gjort var på 30m med reim, og den samlet innenfor 4cm. Godt nok for meg. Håpløse sikter og stokkutforming må nok ta noe av skylden for at det ikke var bedre. Skal se om jeg kan få testet den (og filmet) i helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en Walter P22 med lyddemper, som blir mest brukt til avliving av fellefanget vilt. Hvordan vil denne funke med 22 Short på korte hold, på små dyr som rotte/mink? Vet at jeg må ta ladegrep for hvert skudd (det må jeg forresten stort sett med 22LR også. Møkkapistol!), men kan effekten sammenliknes med et luftgevær i 5,5mm for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke brukt 22 short i P22'en. Om jeg husker riktig så er den som en "ordentlig" pistol, altså med en liten anelse større i kammeret enn i selve løpet. Og om det går galt så ødelegger du løpet.

 

Om du er lei av at den ikke lader selv hele tiden, demontèr pistolen, fil vekk malingen på kontaktpunktene mellom sleiden og rammen. Legg en dråpe olje på de.

Så skal den funke greit :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...