Jump to content

Zeiss.. bra, men er litt oppskrytt..


Blackfire

Recommended Posts

Det ser lovende ut. Jeg vil gjerne se på et slikt sikte. Hvor kan jeg se på et?

Jeg ser at det skiller 2000 kroner på de forskjellige modellene, avhengig av om siktet er utstyrt med noe som kalles Zero Stop. Hva er det?

Link to comment
Share on other sites

Zero stop betyr at du kan stille inn tårnet til å returnere til et visst punkt.

Praktisk sett betyr det at hvis du just har skutt på en gong på f.eks 500m og du vil tilbake til innskytingspunktet (typisk 100m),

så skrur du bare tilbake tårnet til det stopper.

 

Dette eliminerer muligheten for at man skrur tårnet for mange rotasjoner tilbake, hvilket er fort gjort når man har rattet X antall rotasjoner opp og ned.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfall holder til i Skien/ Telemark.

Stort utvalg Nightforce på lager til enhver tid.

Kommer selvfølgelig an på hvor du bor da, velkommen er du ihvertfall :wink:

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Det ser lovende ut. Jeg vil gjerne se på et slikt sikte. Hvor kan jeg se på et?

Jeg ser at det skiller 2000 kroner på de forskjellige modellene, avhengig av om siktet er utstyrt med noe som kalles Zero Stop. Hva er det?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Jaktfall, takk for flott svar!

Å diskutere på et saklig grunnlag er en selvfølge, men ditt svar er ikke til å bli klok av.

Først er det NF for alle pengene, så er det dumpingpriser på Nightforce NXS- Sikter (Sluttselger lageret av Nightforce) og så e det på'an igjen. :?

Hvis dine ord som "volum og seriøsitet før man oppnår de aller beste betingelsene" settes opp i mot det du har skrevet, vil jeg karakteriserer dette som useriøs framferd.

 

Ifølge mine opplysninger finnes det i dag en ny importør som skal ta seg av NF sikter i Norge og denne informasjonen fikk jeg etter litt kontakt med produsenten.

Mitt spørsmålet høres kanskje litt rart ut, er det så rart at man lurer på ting!

 

Harald Hansen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som ganske ny her inne må jeg si SS Hunter har en merkelig tone. Jeg søkte opp de siste svarende dine, og jeg sliter med å se at du jobber foir en hyggelig tone her inne? Og med så sterke meninger bør du våge eget navn? Er alle andre enn deg idioter? Kan du alt om alt innen jakt/fiske/salg/import? jeg har ingen tro på at du ikke er knyttet tilk bransjen, dette skinner tydelig gjennom. Er dette feil konklusjon vet du åpenbart mer om bransjen enn mange i bransjen gjør. Dette kan du vanskelig vite uten bransje knytning og motiv som ikke bare er å spre jaktglede, og produkterfaringer?

 

Hva ønsker du å oppnå med dine agrep? Jeg sliter med å se at du er på veimoit noe godt? man kunne nesten tro du misunner de fleste andre?

 

Skryt gjerne av deg selv om du mener det er nyttig, og gled oss andre ved å heve tonen din slik at vi ser at du bidrar med faglig tyngde, og ikke bare trist hat.

 

Paul Helldal, som ikke ønsker at dette stedet skal nærme seg sluttstykket...

Link to comment
Share on other sites

SS Hunter, hva er egentlig agendaen din her mon tro?

Ville ikke overraske meg mye om du er aldri så lite farget av enkelte i bransjen..

 

 

Har varslet moderatorer om dette nå, for du sprer direkte løgn om ting du hverken har greie på,eller har dokumentasjon på...........

 

Bjørnar/www.jaktfall.no

 

Les dette en gang til i mellomtiden:

Forøvrig nevner jeg at personlig tenker jeg at de som velger å bruke fullt navn/bransjetilknytning i innlegg, veies tyngre. Det fremkommer da hvem som er bransjetilknyttet (jeg er absolutt), slik at man slipper å lure på om innleggene egentlig er fra en i bransjen, eller har kontakter i bransjen som ønsker å spre et gitt budskap mer eller mindre godt skjult. Honnør til de som velger å navngi seg/oppgi tilknytning ved sine meldinger, uavhengig om disse er for- eller imot en tråd /budskap.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfall og SS HUNTER, er det ting som angår konkurrerende virksomheiter, eller andre årsaker til diskusjonen dere i mellom, så ta dette på PM med kverandre. Ikkje fyll denne tråden opp med sånne ting !

 

Ellers så er det i følge regelverket her inne, ikkje lov til å rekamere direkte i tråder, reklamering for eigne produkter skal skje under Tilbud i Handelskammeret og dette skal brukes utelukkende av annonsører her på Kammeret. Så Jaktfall, du kan spre info, men ingen linker eller priser i trådene..

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg usikker på hvorvidt dette er interessant for den gemene hop,men, vi jakter 4 kompiser ilag, hjort på Sunnmøre. Vi jakter alle sammen i måneskinn, 2 og 2 sammen. Det som er helt klart er, det skiller lite mellom siktene i samme gruppe, da snakker jeg om 56mm lys åpning, og 3-12x. Men der er forskjeller, og Meopta er taperen.

 

I fjor i måneskinnet var vi ute alle 4, og lå og planla natten. Nr 1 skyter med Meopta 3-12x56. nr 2 bruker Swaro 2.5-10x56 ett eller annet, nr 3 bruker Zeiss 6-24x56, og jeg bruker Zeiss 6-24x72 av siste modell. Alle har nye sikter. Etter at alle har fått sett i hverandres sikter gjennom flere netter, og jakta er ferdig, ser vi helt klart hvem som har best sikte, om man kan si det sånn. Nr 1 har i dag kjøpt Zeiss 3-12x56. Nr 2 vurderer idag NF 5.5-22x56, eller Zeiss 6-24x72, det står om penger og interesse. Nr 3 har kjøpt Ziess 6-24x72, og jeg er fremdeles overbevist om at ingen ting slår min Zeiss 6-24x72 FLII.

 

Dette er våre erfaringer, og det var greit å kunne ligge på samme sted, med samme lysforhold, og kikke på dyr i forskjellige kikkerter. Til slutt ble det slik som det ofte er, det man betaler mest for, er ofte bedre. Jeg har sagt til min venn som er i tvil om hva han vil ha, at han må velge det som passer hans jakt best. Han er mye bortreist, jakter lite i måneskinn, jakter mye på dagtid, og trenger kanskje en skarp god kikkert med mye elevasjon, for trening på lange hold, samt jakt på hold over det normale, det blir opp til ham. Jeg tipper han ender opp med NF. Jeg er ingen Zeiss fanatiker, jeg er ute etter det som gir best resultat under dårlige lysforhold på jakt, og da mener jeg at ingen andre enn Zeiss, og evnt Hensholdt deler førsteplassen. Og jeg synes ikke Zeiss 6-24x72 er oppskrytt dyr, iallefall ikke i forhold til toppmodellen til Swaro.

 

Min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

ja men jeg har ingen planer om å jakte i måneskinn og for meg er skarp optikk på dagtid som teller og da er nok zeiss best da og men tviler den kan forsvare sine 10 000,- man må betale ekstra for et zeiss sikte.

 

Man kommer ike langt i en Vw som i en Mercedes men kvaliteten på Mercedesen er bedre siden den er dyrere?

Link to comment
Share on other sites

Etter flere rapporter på denne tråden og flere påpakninger fra moderatorer har en del innlegg blitt fjernet fra

tråden. Beskyldninger og krangling hører ikke hjemme her. Må dere på død og liv holde på sånn så ta's det på pm. Leverandører/forhandlere kan godt komme med info om produkter i tråder men direkte reklame i form av priser,linker osv legges i Tilbud/Handelskammeret. Det er opprettet med tanke på at annonsørene her på forumet kan reklamere for sine produkter der. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Til ren dagjakt/skyting, så er jeg enig i at Zeiss er et dyrt valg. Det finnes nok mange rimlige modeller som helt klart er like gode som siktene i øverste prisklasse til sånn skyting. Men tar du en tur ut i skumringen, så finner du vel ut hvorfor Zeiss kanskje er 10 lapper dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...