Jump to content

Jaktstøvler / jaktsko, erfaringer og anbefalinger.


tikkat3sv

Recommended Posts

Jeg er tilhenger av M77 - da de er lette av vekt.

Og jeg trenger ikke "å gå de inn".

 

Men:

 

I bratt terreng - er de ubrukelige. Da er de ikke stødige nok.

 

Dette med vanntetthet - ser jeg ikke på som noe problem - da jeg bruker sealskin-sokker.

 

Har tidligere hatt Jolly gore-tex, som varte lenge.

Og har kjøpt et slikt par igjen - da de er bred og høg over risten.

Samt at de er stive nok til bratte lier. Sålen gir også feste på de fleste underlag.

Men vekten pr. sko - 1,3 kg.

 

Og det er altfor tungt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Lundhags Proofesional i 4 år nå, og er strålende fornød. De har vært gode å gå med, og er lette. Jeg brukte Varg Isogaisa og Rastegaisa før Lundhags igjen. Har hatt Lundhags Militær for endel år siden, og det er en annen verden enn Profesional.

Jeg ble våt på bena, og tok det opp med Lundhags direkte. De mente det var en produksjonsfeil, da de hadde brukt for slakk tråd. Helte vann i de, og så at vanne kom ut mellom lær og cellegummi, og ikke i sømhullene. Sendte de inn, og de ble omsydd uten kostnad. De er nå potte tette. Kommer definitivt til å kjøpe Lundhags igjen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har hatt 2par alfa jegerstøvler (forsvarets modell) og er storfornøyde med disse. Har holdt 5/6år nå, uten å ha hatt noen problemer. De har fulgt meg fra lange jaktturer gjennom myr og kratt, til brevandring og topptur i jorunheimen.De er tunge, og relativt glatte, men

Har god støtte og er fantastisk når du bærer tungt:) og noen få strøk med skokrem så holder de både farge og sømmene lengre også:) eneste minuset er at hvis du får vann i støvlene tar det tid å få de tørre igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt viking bever i mange år, knall fin men tung. Tørr selv ved vading i bekker.

Når disse ble byttet ut i våres, kjøpte jeg harkila på felleskjøpet, noen lave som jeg ikke husker navnet på i farta. Jævla drittsko.. Pøsa på med impregnering før bruk, av harkilas eget merke for disse skoa. Etter et kvarter i kornstubben var jeg alt våt på beina.. Lette og fine tørrvær, men ubrukelige til alt annet. Jeg må altså kjøpe enda et par for høstjakt og vinter..

Min mening om disse er: LIGG UNNA!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har testet mange jaktstøvler, og har funnet ut at merke og alle fancy finesser kommer milevis bak at skoen faktisk passer foten min. Har hatt sko til godt over 3000,- som jeg knapt fikk brukt pga dårlig passform.

 

Jeg har typisk nordisk lest - like bred som lang omtrent! Og da er Viking eg fint merke, da de lager brede lester.

 

Beste jaktstøvlene jeg har hatt til nå er de jeg bruker i dag - Viking hunter. Disse er utrolig tette, og har god støtte. De er veldig tunge, så til tørre turer velger jeg noe annet.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Har er par Jathi jakt premium (lave) som jeg er fornøyd med teknisk. MEN de passer ikke foren min. "hukkukulen " blir øm.

 

Går nå med Afla Bever grip + og er fornøyd med de. De holder seg tørre. Men det tar lang tid å tørke de dersom man blir våt. ( jeg sølte vann i skoen, 3 dl. blir aldri tørre på høstfjellet da..). Kanskje litt tunge.

 

MEN, uansett så henger ungdomsforelskelsen igjen, Lundhags Luffar!!

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha gore-tex i skoen ?

Godt skinn som er riktig impregnert skal holde i massevis!

 

Tror dette er bare for at leverandørene kan ta seg bedre betalt !!

Link to comment
Share on other sites

etter 5-6 år med la sportiva elk som er kjempegode sko å gå med ( var vel noen timer med inngåing før de ikke var vonde, og jeg frøs på føttene etter en time på post og de begynte å ta inn vann etter 3 år og fikk sykt vondt under føttene etter 7-8 km på fjellet (mykt underlag gikk greit))

 

så nå som sålen er slitt ned gikk jeg for Alfa bever pro grip + . dette var egentlig ett impulskjøp selv om jeg har sett etter nye sko i ett års tid. har "bare" gådd med skoene 10 timer til nå i bratt og ulendt terreng, men må si jeg er kjempe fornøyd! :D grepet på glatte steiner er fenomenalt! skoen presset litt på ankelkula den første timen, men sitter perfekt og har ikke antydning til gnagsår i det heletatt! på onsdag vil posterings bli utført og håper den leverer, kan iallefall ikke bli værre enn la sportiva. håper også den er stiv nok til at jeg kan ha 30 kg i sekken. :)

Link to comment
Share on other sites

Tull og fjas i denne tråden, fra ende til annen (Med unntak av Fredrik)

 

Prøv absolutt alle støvler i alle størrelser du kommer over. Passform er uendelig mye viktigere enn om de har vunnet en test, eller om naboen din som har hatt fire støvler på ti år syns den ene var best. For det første så kan ikke nevnte nabo en dritt. jeg har jobba i sportsforretning i åtte år gjennom studiene og to år etterpå, og jeg har både fått oppgitt lestbredde og målt selv - allikevel kan folk påstå hardnakka at f.eks La Sportiva er bredere enn Crispi (98mm lestbredde mot 100/102mm). "Alle" tror jo de har bred fot... Egentlig er for høy eller lav vrist og bue et langt vanligere problem, men det er bredda folk skylder på. En moderne støvel kan i liten grad gås inn, den skal sitte som støpt fra dag en, men mange vil si at de første turene så vil du nok få gnagsår osv. Tull. Det kan gjelde for en lærstøvel uten membran og med en relativt myk såle, men ikke en moderne sammensatt støvel med membran og gummikalosjering.

 

Gjør du hjemmeleksa di, og prøver alt og er så vanskelig som kunde som du bare makter, så kan du klare å få en støvel du aldri får gnagsår av. Ikke la deg avspise med butikker som ikke tar inn halvnummer og ikke vil bestille! Sånne kjipe fjotter kan seile sin egen sjø og lure på hvorfor de taper for de store kjedene. Om selgeren står med nevnte Crispi og La Sportiva og syns de to er helt ålreite alternativer til hverandre - gå videre. Du skal IKKE ha plass til flere sokker i støvlen, og du skal også prøve den størrelsen du egentlig tror er litt for liten. Og vær så snill å ikke prøv bare en modell! Den rette støvelen skal gi følelsen av at foten din sitter "fast". Kan den rotere rundt foten eller skli fram og tilbake, prøv neste eller gå ned i størrelse. Jeg har i dag en sko/støvel til hvert formål, lav, middels og høy turstøvel, tre par klatresko, to par toppturstøvler, et par alpinstøvler og løpesko for inne, asfalt og terreng. Det eneste fottøyet hvor tærne mine ikke tar i tuppen, er gummistøvlene. På alle de andre har jeg vært en kranglevoren og sta tulling som skal ha eksakt det som passer, og jeg skulle mene at jeg har greid å finne fottøy som har så nær form som de sokkene jeg har på foten min akkurat nå som det er mulig å komme. Hvilke merke eller modell jeg bruker spiller ingen rolle. Bare ikke gå for et uggabuggmerke så er du trygg hva kvalitet angår.

Link to comment
Share on other sites

Vel, tursko er jo faktisk litt mer enn at de bare passer. Mine Varg sko passer meg men de er litt glatte på stein, noe som kan være greit å ta med seg. Kvalitet spiller også en større rolle enn hva du fremstiller her. Dama kjøpte Viking membransko men måtte gi opp etter 3. bytte pga lekkasje over tåpartiet. De passet henne godt men kunne jo nesten ikke brukes til annet enn tur på grusveier.

Gode turski MÅ passe godt og være solide og sikker å gå med.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Mandagsmodeller forekommer overalt, om støvelen er lekk, bytt den med en gang! Om tre sko på rappen alle var lekk, så sier det noe om kvaliteten på Viking. Nå skal ikke jeg være upatriotisk her, men det er mye rart som kommer fra berget her. Mange av de beste "norske" støvlene er modeller du får tak i over hele verden, men som her til lands har fått et norsk navn.

 

Men det er verdt å lese det med liten skrift og :P Gore Tex er mestere på å forvirre og rebrande gamle membraner for å gjøre de mer spennende på nytt... Og det er mye Jalla-tex der ute og, som ikke vil gi noen form for garanti. Men viktigere enn membranen er innerstoffet som beskytter membranen mot mekanisk slitasje fra foten din. Men en billig fjasemembran er ofte et hint på at de har spart på innerstoffet og. Det er litt som at dersom man tar skalljakker seriøst, så vil man og vite forskjellen på nylon, polyester og forskjellig vev/strikk.

 

Men det med glatte såler og sånt er jeg hjertens enig i! Sånne ting er absolutt viktig å dele! Og det om kvalitet da, trist med de viking-støvlene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde vært fint med litt innspill på de ulike modellene av Alfa Bever sko.

Hva er egentlig forskjellen på

1. Alfa Bever grip + http://www.fjellsport.no/merker/a-g/alf ... -sort.html

 

2. Alfa Bever pro grip: http://www.fjellsport.no/merker/a-g/alf ... herre.html

 

3: Alfa Bever pro : http://alfa.no/index.php?option=com_k2& ... Itemid=577

 

Er det samme skoen i ulike utgaver? Finner bare nr. 3 på Alfa sine sider, så det er kanskje slik at dette er en ny utgave i forhold til de andre to?

Link to comment
Share on other sites

Alfa bever pro er nyeste varianten hvor sålen har mykere gummi med små stripete mønster til å gi bedre grep på våt fjell eller glatt vinterføre. De andre modellene er tyngre forgjengere, men med samme godt grep for de med grip+. Personlig bruker jeg den nyeste Alfa Bitihorn med pro grip+ sålen. Den er litt lavere enn Bever, men gir perfekt ankelstøtte for meg med sekk eller truger på langs etter skrå fjell. Jeg testa Bever, men den er altfor varm til meg pga mye foring rundt skaftet og skafthøyden. Bitihorn har perfekt høyde til å gå over myr og bekk. Er det lite blaut myr, da bruker jeg kun Alfa Walk King som er lette og utrolig deilige fjellsko, men de gir dårligere ankelstøtte pga lav høyde, noe som aldri har plaget meg, selv med 20 km gåing med sekk og hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har hatt masse forskjellige fjell- og jaktstøvler, kan fortelle litt om de jeg har nå:

 

Et par Crispi halvhøye støvler er OK - de skal ha noen slags membran, men den ene støvelen har lekket litt fra dag 1. Greie til fjellbruk, når det ikke er regn og/eller mye blautmyrer.

 

Alfa Bever Pro, brune, kjøpt i 2006 (?), og mye brukt, blant annet etpar sesonger på gjetinga. Den ene lakk fra starten, begge lekker nå. Men med fornuftig impregnering er de fine til sommerbruk, og til jakt og turer når det er noenlunde tørt i terrenget.

 

Alfa Bever Grip +, et halvnummer større enn de andre, har brukt dem i ca. 5 år. Tette og behagelige, også fine til vinterbruk (størrelsen). Ved rett impregnering og litt puss, sitter det ikke snø og slaps på dem - kan sitte hele dagen på post i blautsnø.

 

Her ute ved kysten, hvor det regner uhorvelig, og er masse blautmyrer, kommer en, til tider, ikke unna gummistøvler. Jeg har toppmodellen til Viking, Trophy II, fantastisk gode, varme og stabile støvler, et hav (Stillehav!) foran tidligere tiders gummistøvler, der Nokia var best.

 

Hvis jeg skulle gått mye på glatt berg, ville jeg tatt fram de gamle M/77-støvlene - ingenting slår den sålen, når det gjelder å krafse seg fast til sleipt underlag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...