Jump to content

Student og våpenoppbevaring.


kongle

Recommended Posts

Muligens dette har vært opp før.

Er nå student og bor på hybel. Som sant er så er jo jakt og skyting en av mine hobbyer og jeg ønsker derfor å utøve dette.

Både jakt og skyting er innen rekkevidde, så mulighetene er der.

Problemet er oppbevaring...

De årene jeg har vært student før så har våpnene stått hjemme i våpenskapet og jakt har kun blitt bedrevet de gangene jeg har vært hjemme igjen om høsten (altfor lite med andre ord...). Men nå kunne jeg tenkt meg å bedrive dette på mitt studiested..

Utleier er svært lite gira på å få hull i veggen til et lite Raufoss skap (samt det er dyrt, er jo ikke millionær heller...).

Tør heller ikke "gamble" på å oppbevare våpen og ammo på hybel, i tilfelle noe skulle skje, som f.eks innbrudd.

Så hva gjør man for å ha sitt på det tørre??Jeg tør ikke å risikere noe, hvis man er "uheldig", så kan man jo bli fratatt retten til å eie våpen. Kjedelig å miste muligheten til å jakte i x-antall år.....

Mulig dette er noe i gråsonen, hva med å oppbevare våpnet i FG skap hos bekjente eller vital del i FG-godkjent skap hos noen?

Evt hva med utlånserklæring?

Eller hva med siden jeg er på "jakttur" og derfor bruker samme reglene som hytte?

Høre med lokale skytelag angående oppbevaring eller onkel blå?

 

Mulig jeg kommer til å få høre det nå, men vi prøver likevel....

 

 

Mvh

Fjøra

Link to comment
Share on other sites

med utlånserklæring kan du fint plassere våpen hos bekjente i 4 uker av gangen.

vital del hos kompis er muligens også innafor uten erklæring, men det kan du sjekke med det lokale politikammeret.

din egen hybel kan du glemme om du ikke får lov til å montere noe, spesielt om du ikke også er folkeregistrert på den adressen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et eget punkt i loven :)

 

 

 

Jeg spurte om akkurat dette når jeg skulle søke om våpen fordi jeg lurte. Svaret jeg da fikk fra våpenkontoret i Trondheim var at denne løsningen var tiltenkt studenter og andre som av en eller annen grunn flyttet hjemmefra i en tidsbegrenset periode.

 

 

Så ta kontakt med politikammeret der du holder til nå og fortell de situasjonen så hjelper de deg med hvordan du skal gå fram :)

 

Jeg vet at de krever fullt navn av begge, din første adresse hvor våpenet blir flyttet fra, hvor du bor nå og hvor våpenet blir oppbevart. De vil også vite en cirka tidsperiode.

Link to comment
Share on other sites

Er jo for så vidt ikke min folkeregistrerte adresse, men likevel.....

@Helgmo har du noen henvisning til dette?

Er jo så mye rart på ulike kontor, da noen er jegere og skyttere, mens andre helst vil forby alt det smeller i.....

Da det gjelder ammunisjon så må vel denne (som hjemme) oppbevares nedlåst eller i særskilt skap eller skuff regner jeg med....

Link to comment
Share on other sites

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

 

§ 81. Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen.

 

 

 

Hele forskriften :arrow:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?lt ... tml#map022" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Okay...

Greia er at først må jeg finne noen som har FG godkjent våpenskap på den plassen jeg nå studerer.

Har vært her i 2 dager så jeg kjenner ingen med våpenskap her..

Får vel prøve å finne noen via lokalt skytterlag som forstår min situasjon, som er villig til å oppbevare for meg, som er innen rimelig avstand og fleksibel angående henting og bringing....Leting har begynt..

Men hvilket politidistrikt må man da søke???

Jeg bor nå i et annet enn der jeg har søkt våpen/har fått invilget og den personen (om jeg finner han/henne) bor i et annet politidistrikt.....Hva gjør man så....?

Link to comment
Share on other sites

FOR 2009-06-25 nr 904: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

 

§ 81. Midlertidig oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, kan midlertidig overlate sine skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til andre for midlertidig oppbevaring dersom særlig grunner foreligger. Hvis våpenet ikke kan overlates til andre etter reglene i kapittel 18, kan oppbevaring hos andre kun skje etter innhentet tillatelse fra politimesteren i det distrikt vedkommende har registrert sine våpen.

 

Tillatelse til midlertidig oppbevaring skal tidsbegrenses, og tillatelsen skal ikke gis varighet utover ett år av gangen. Den som skal oppbevare skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon for andre skal selv ha våpenkort for samme type våpen. Våpen som er overlatt til oppbevaring kan bare benyttes av den som har fått våpenet overlatt, dersom utlån av våpenet er tillatt etter reglene i våpenloven § 11 med tilhørende bestemmelser. De våpen og den ammunisjon som blir oppbevart for andre, inngår i antall registreringspliktige våpen, skytevåpen og patroner i kapittelet her for den husstand som foretar den midlertidige oppbevaringen.

 

 

 

Hele forskriften :arrow:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?lt ... tml#map022" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fjøra: se min uthevning

Link to comment
Share on other sites

Utleier er svært lite gira på å få hull i veggen til et lite Raufoss skap (samt det er dyrt, er jo ikke millionær heller...).

 

Såvidt eg forstår kan ein no etter dei nye reglane vekte ned skapet slik at det blir tungt nok til å kunne brukast utan å bolte det fast. Så kanskje ei løysing kan vere å ta med skapet ditt på flyttelasset og skru fast nokre vekter innvendig?

Link to comment
Share on other sites

Studerer på Elverum og har svært lyst til å gå på jakt og trene på skytebana.....

 

Skal hjem en tur til helga så vi får se hva vi får til, men 300 kg, det er mye...

Skapet mitt veier rundt 90...Hvordan skal jeg tynge det ned med 210 kg +++???På en billig måte?

Er det ikke nok å tynge ned skapet så det veier 300 kg eller må vektene skrus fast slik at de blir en del av skapet?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men hva er kravet med vekting? Si hvis skapet mitt veier 90 kg, hvis jeg da legger nedi 3x20kg vektskiver i skapet, er det greit da? Eller må disse fastskrus og bli en del av skapet??

 

Hvis jeg ikke husker helt feil (bruk søkefunksjonen, var en tråd om det for noen mnd siden), så har de lempet på kravene, slik at det nå er nok å legge det i bunnen, alternativt bruke reimer/strips.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier bare hva slags godkjenning/sikkerhetsnivå skapet skal ha. For at skapet skal beholde godkjenningen sin må det "monteres etter produsentens anbefaling/instruks" der står det gjærne noe om hvor mange og hvor tykke boltene skal være, og det er ett vektkrav for å slippe bolting.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kravet er minimum 4 bolter. 2 i veggen og 2 i gulvet var minimum fikk jeg vite når jeg søkte om våpen

 

Står ikke noe sted at det må være 4 bolter såvidt meg bekjent, står bare at det skal festes slik som leverandøren fikk det FG-godkjent. 2 bolter i mur er sikrere enn 6 i gips.

Link to comment
Share on other sites

Tro gjør man i kjerka. Når det gjelder kontroll av våpenoppbevaring og politiet (etter 48t varsel) står på døra, foretrekker jeg å vite. Se side 10 her for bestemmelser om vekt uten at det trengs forankring:

 

http://fgsikring.no/PageFiles/8681/FG-530_1%20Informasjon%20og%20krav%20til%20FG-godkjente%20verdioppbevaringsenheter.pdf .

 

Når det gjelder skap med vekt under 150 kilogram, så står det på samme side - øverst:

Verdioppbevaringsenheter skal forankres til stabil bygningskonstruksjon i henhold til fabrikantens anvisninger.
Min utheving.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være et problem egentlig. Vektkravet er jo utvilsomt der mtp. at skapet skal være tilstrekkelig vanskelig å få med seg.

Om man ta har lagt kryptonitt inni så skapet oppfyller vektkravet bør vel dette være greit... eller kanskje ikke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tro gjør man i kjerka.
Og når det gjelder våpenoppbevaring i Norge følger du de enkle reglene! Konsekvensene hvis du blir tatt med uriktig oppbevaring finner du endel eksempler av på nett allerede.

Jeg, for min del gikk til innkjøp av barrer. Måtte ha 55 kg så det ble en relativt høy kostnad da jeg ikke fikk ned kiloprisen mer enn til 218.450,- for kiloen med rent gull. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må bare få tilføyd i denne tråden at gullbarer ikke er svaret :grin:

 

Faktum et at for at et fg-godkjent skap skal være nettopp fg-godkjent, må det være festet etter produsentens anvisning. Gullbarer er derfor ikke nok :-P

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Må bare få tilføyd i denne tråden at gullbarer ikke er svaret :grin:

 

Faktum et at for at et fg-godkjent skap skal være nettopp fg-godkjent, må det være festet etter produsentens anvisning. Gullbarer er derfor ikke nok :-P

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

 

Ikke hvis det er over 150kg...

Link to comment
Share on other sites

det går jo an å ordne seg en bankboks da!! til "vital våpendel". så kan resten ligge under "senga" :mrgreen:

Det er nok godkjent oppbevaring av vital våpendel ja!

Og skal du på ferietur eller bli borte fra hjemmet i lengre tid skader det neppe å bruke en bankboks hvis du har! (Har du ikke blir det vel en relativt dyr måte å oppbevare en våpendel da du nok ikke slipper unna et godkjent våpenskap til daglig bruk...) :mrgreen:

 

Er en bankboks FG-godkjent?
Ja, en bankboks oppfyller nok kravet ja.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har samme problem selv nå. Er det noen som har erfaring med oppbevaring av sluttstykket i ekstern bankboks og resten av våpenet og ammunisjon i et låst skap hjemme?

 

Har et lite våpenskap som ikke kan lastes med 90 kg ekstra ballast eller boltes fast i noe vegg der jeg skal bo.

 

Å flytte er ganske uaktuelt. Må jeg heller bare gi opp hele fritidssysselen?

Link to comment
Share on other sites

Å oppbevare sluttstykke i bankboks bør være tilstrekkelig MEN du bør absolutt spørre på lokalt politikammer da enkelte vil påpeke følgende i §79: "Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær." Med andre ord så må du oppbevare våpenet der du bor hvis noen skal stå på krava..

 

 

(Hvis enkelte paragrafryttere her på forumet leser spørsmålet ditt risikerer vi antageligvis MINST 8 sider med 300 innlegg bare for å forklare hva 'oppbevare' betyr.. :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis skapet er stort nok ville jeg vurdere bly.

Bly er sikkert lett omsettelig senere i livet hvis det gir seg mulighet til å bolte våpenskap.

Egenvekten av bly er i overkant av 11 så det tar ikke all verden med plass.

Så hvis du ikke har noe passende for hånden så kan ett besøk på skroten ha noe for seg.

Gamle blyvekter fra hjul er etterspurt.

Bly med 8 % antimon og 2.5% tinn er populært :-)

Det er også vesentlig billigere enn gull og synker neppe nevneverdig under NOK 12 per kilo.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ringte politet i dag, man kan ikke oppbevare vital del i bankboks.

Ser ut som alt håp er ute for meg nå da. :(

 

Er det mulig å lage egne hull i skapet til bolting, f.eks fire i vegg, null i bunn?

 

Mitt skap har 2 hull i ryggen og 2 i bunnen, men det står spesifisert at det er FG godkjent selv om du bare fester en av endene.

Så dersom du har muligheten til å feste i veggen, så fins det skap der ute. Man får også små skap for sluttstykker/fortre som kun har feste for vegg.

Egne hull tror jeg ikke vil være godkjent uansett.

 

Ellers tror jeg ikke det fins en eneste politimann i landet som bryr seg ved inspeksjon så lenge det faktisk er skrudd fast, men greit å ha ting på stell i forhold til forsikringsselskapet dersom uhellet først er ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...