Jump to content

Student og våpenoppbevaring.


kongle

Recommended Posts

Da er leverandøren av skapet kontaktet.

De sa det var tilstrekkelig å bruke to skruer i rygg slik at skapet var forankret med 150 kg.

I følge politiet tidligere i dag kan det godt festes i en "lettvegg" og må ikke boltes til noe mur.

 

Da ser faktisk problemet midlertidig løst ut for min del, glemte bort en vegg :lol: blir verre når jeg skal tilbake til hybelen og det ikke er noe brukbar vegg igjen.

 

Tar fortsatt imot gode forslag, da dette er en veldig midlertidig løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva med å montere bort tennstiften fra sluttstykket, iallefall på rifla, og putte den i jakkelomma eller lommebok når du er ute, mens våpen ligger i kleskap eller under senga på hybel med låst dør? Våpen kan jo oppbevares kort tid i låst bolig eller ubebodd hytte uten FG skap med vital del fjernet, når du er på skole eller fritid. Ammo kan vel etter loven oppbevares i samme bolig som våpen i en sånn liten låsbar stålboks har jeg hørt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke HV å levere ut mobiliseringsvåpen til private hjem og hybel uten tennstift som sikkerhet mot missbruk? Ok, sluttstykket er tung og klumpete, men den går i skolesekken. Har man hagle, da vil sikkert auto/pumpehagla være aktuell, fordi man da kan fjerne vital liten del som sluttstykket eller avtrekkermekanisme. Noen sluttstykker på autohagler har en lang rekylfjærlink, men sluttstykket til pumpa kan du putte i bukselomma.

Link to comment
Share on other sites

I et annet rom? Med mindre helt andre regler gjelder for HV soldater enn for "vanlige" folk (noe jeg tviler på, da det helt sikkert er like lett å bryte seg inn for å stjele en AG/416 som ei jaktrifle), så skal vital del (pipe, låskasse, forskjefte (dobbeltløpet hagle) eller sluttstykke) låses inn i FG-godkjent våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder andre regler for forsvaret.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=39380

 

Lovbestemt

For å konkludere, treng ein berre å viste til Stortingsproposisjon 1, samt paragraf 4 i Våpenloven. For det fyrste, våpenlova seier heilt klart at våpen utlevert av Forsvaret ikkje fell under reglane nedfelt i våpenlova. Med andre ord, sidan våpena er utlevert av Forsvaret ligg dei ikkje under reguleringane i våpenlova, og våpenskap er ikkje naudsynt i utgangspunktet. På toppen av dette ligg då Stortingsproposisjon 1, og saman legg dei all tvil til side.

 

Heimevernet sine våpen treng ikkje å oppbevaras i våpenskap frå 1. juli 2010.

 

Jeg har hatt våpen utlevert fra HV i over 12 år nå, men våpenskap kjøpte jeg ikke før nå i forrige uke, pga. at jeg snart skal kjøpe sivilt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Politi/forsvarets våpen er vanligvis kjedelige våpen som ag3/416/417 Glock osv, Sjelden eller aldri noen samleverdi, lite graveringer osv. Like kjedelige som VAG.

Så jeg tviler på at loverket omhandler tjenestevåpen, siden kjeltringer sjelden stjeler verdiløse våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da har jeg lært litt mer i dag også.

 

Men sett i lys av at det visstnok er greit å glemme tjenestepistoler på biltak, og ha en ladd MP5 liggende i en ulåst ubevoktet bil, så er det kanskje ikke så rart. Fint med lovverk som er konsekvent inkonsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at forsvarets våpen burde være omfattet av Våpenloven? Slik at Forsvaret skulle måtte søke Politiet om kjøpetillatelse for hvert våpen som skal kjøpes inn? Med forbud mot full auto? Og med kun jakt eller konkurranse som ervervsgrunn? Kanskje du ikke hadde tenkt på kaliberbegrensningene heller? Bæring av våpen hadde vel også blitt problematisk?

 

Jeg velger å tro at når du tenker deg om, så ser du som jeg at det sannsynligvis er mest hensiktsmessig at Politiet og Forsvaret sine våpen er underlagt et annet regelverk, da de tross alt har et annet formål og bruksområde?

Link to comment
Share on other sites

I tyskland bruker alt politi pistol på beltet, og dermed roter de ikke bort tjenestevåpen. Til og med sykkelpoliti har synlig våpen i beltet på patrulje etter syndere som sykkler på feil side av gangfeltet eller uten lys. Jeg har ingen problemer med dette og det er ganske normalt verden over. Ang. slappe regler til oppbevaring av HV våpen, så skjønner jeg ikke vitsen med FG skap for sivile skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Nå misforstår du. Jeg sikter til at reglene ang. oppbevaring av våpen er inkonsekvente. Hvis hensikten med å innføre påbud om våpenskap var å hindre tyveri av våpen er det tåpelig at dette ikke gjelder tjenestevåpen oppbevart hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det virkelig festlige er at i våpenpapirene fra hv står det eksplisitt: militært våpen skal ikke oppbevares på samme sted som sivilt våpen... Vi fikk dog muntlig beskjed om at om vi hadde våpenskap hjemme, dytt nå for Guds skyld inn det militære våpenet der og...

Link to comment
Share on other sites

Glem nå alt som har med tjenestevåpen å gjøre, våpenloven gjelder kun sivile våpen. Og er dermed konsekvent.

 

Ts bør her se om han kan finne noen som han kan stole på, som har plass og mulighet til å kunne låne våpna hans på studie stedet.

 

Så får han utrede andre løsninger etter behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Er det innafor å oppbevare vitale deler i våpenskap PÅ hybelen, men la resten av våpnene ligge igjen hjemme, eller må jeg til en hver tid ha kontroll på BÅDE vitale deler og selve våpenet?

 

Unødvendig å drasse med seg en haug med våpen fra Trondheim til Ås som uansett ikke blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

Om du beholder registrert bostedsadresse i Trondheim og lar våpnene være der og tar med deg det du evnt trenger til konkurranse, jakt eller trening tror jeg er den beste løsningen. Å dele våpen med deler på to steder er ingen god greie og ikke helt innafor.

Link to comment
Share on other sites

Fordi du har ikke lov.

 

Om han har bostedsadresse i Trondheim skal våpnene oppbevares der.

 

Har han bostedsadresse på hybelen skal våpnene være der.

 

Det vil si, han kan ikke ha reg bostedsadresse på hybelen la våpnene han ikke trenger være igjen i Trondheim og ta med seg bare sluttstykke

 

 

Ikke misforstå meg.. Altså, han kan sikkert dele våpenet om han vil, men hvorfor? Om han beholder bostedsadresse i Trondheim og legger igjen våpenene, men er redd for at noen les foreldre/samboer/kompis skal klare å få tilgang kan han sikkert ta med seg sluttstykkene. Men det høres veldig rart ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Du vil ha en paragraf som sier du ikke skal ha våpen liggende på andre adresser en der du er og ikke er registrert boende?

 

Du kan vel skrive en utlånserklæring hver måned? Evnt sikkert søke politiet for disp til å unnvike.

 

Skjønner ikke helt hva du vil fram til? Forklar..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@bbdg

 

Du melder flytting til hybeladressen, tar med deg skapet og smellertene dit. Når du er i Trøndelag på jakt tar du med deg det du skal skyte med.

Da er våpnene i bruk og ikke under definisjonen oppbevart.

 

 

Det er dette kammermusikk vil unngå, altså å ta med seg alle våpnene.

Da må det være bedre å bare beholde adresse i Trondheim og la våpnene være igjen der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe problem for meg.

Vil bare frem til at det ikke er noe forbud på å dele våpenet og oppbevare vital del der du bor og annen del der du oppholder deg.

 

 

Så les alt jeg skriver, slutt og plukk ut deler av innlegg. Det er dårlig debatteknikk.

Hvorfor skulle han ville ta med seg våpen og legge igjen sluttstykker hjemme? Ikke realistisk problemstilling.

 

Ta deg en bolle ditt troll

Link to comment
Share on other sites

Vil vel ikke si du presenterer god debatteknikk i ditt innlegg her du heller.

Prøvde heller ikke å skape noen debatt, men kommenterte en påstand om at det ikke var lov å dele våpen og oppbevare på to steder.

Noe, som vidt meg bekjent, er lov.

 

Forresten.........jeg liker ikke boller og har lett etter halen min men finner den ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noe problem for meg.

Vil bare frem til at det ikke er noe forbud på å dele våpenet og oppbevare vital del der du bor og annen del der du oppholder deg.

 

 

Så les alt jeg skriver, slutt og plukk ut deler av innlegg. Det er dårlig debatteknikk.

Hvorfor skulle han ville ta med seg våpen og legge igjen sluttstykker hjemme? Ikke realistisk problemstilling.

 

Ta deg en bolle ditt troll

 

Vil vel ikke si du presenterer god debattkritikk i ditt innlegg her du heller.

Prøvde heller ikke å skape noen debatt, men kommenterte en påstand om at det ikke var lov å dele våpen og oppbevare på to steder.

Noe, som vidt meg bekjent, er lov.

 

 

Forresten.........jeg liker ikke boller og har lett etter halen min men finner den ikke.

 

 

Vel.. Da får du lese HELE innlegget du refererer fra og prøv en gang til. Jeg sa ikke bastant at det ikke var lov.

På noen premisser som jeg forklarer lenger ned i innlegget gir jeg et forslag på lovlig deling.

I hans tilfelle som sikkert du også skjønner lurte han på om han kunne legge igjen våpen å ta med seg sluttstykke. Eneste grunn til dette måtte være om han byttet bostedsadresse til hybelen. Og da er det IKKE lov å dele.

 

Men noen må jo ha det inn med teskje.

 

kjenner igjen et kammertroll når jeg ser det..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan plukke ut alle slagfjærene og ta de med på hybelen. Lite funksjon i et våpen uten slagfjær så det må vel betraktes som en vital del?

Ser egentlig ikke helt hensikten........

Er det en øvelse i kognitivitet?

 

Det er vel ingen hensikt med det nei..

 

Alt bunner ut i at om han skal oppbevare våpnene på registrert bostedsadresse.

Ha våpnene f.eks hjemme hos mor og far å flytte på hybel. Dvs ny bostedsadresse å bare ta med seg sluttstykker er ikke lov

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.

 

Er det innafor å oppbevare vitale deler i våpenskap PÅ hybelen, men la resten av våpnene ligge igjen hjemme, eller må jeg til en hver tid ha kontroll på BÅDE vitale deler og selve våpenet?

 

Unødvendig å drasse med seg en haug med våpen fra Trondheim til Ås som uansett ikke blir brukt.

 

Det er enklere å ta en tlf/mail til ditt lokale våpenkontor, enn å bruke energi på å velge side i pissekonkurransen her.. :wink:

 

Denne problemstillingen har de garantert vært borti tidligere, og det vil nok ikke by på de største problemene med å oppbevare de midlertidig på gammel adresse..

Link to comment
Share on other sites

Her var spørsmålet

Låner denne tråden litt.

 

Er det innafor å oppbevare vitale deler i våpenskap PÅ hybelen, men la resten av våpnene ligge igjen hjemme, eller må jeg til en hver tid ha kontroll på BÅDE vitale deler og selve våpenet?

 

Unødvendig å drasse med seg en haug med våpen fra Trondheim til Ås som uansett ikke blir brukt.

 

 

Her er ditt svar

Om du beholder registrert bostedsadresse i Trondheim og lar våpnene være der og tar med deg det du evnt trenger til konkurranse, jakt eller trening tror jeg er den beste løsningen. Å dele våpen med deler på to steder er ingen god greie og ikke helt innafor.

 

Det eneste rette svaret på dette kan ikke jeg se annet enn må være JA, det er innafor

 

Tar jeg feil i dette?

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Du ror og ror.. Har aldri sakt bastant at det ikke er lov. Som jeg har prøvd å forklare deg flere ganger. Jeg har til og med gitt deg forslag på lovlige og ulovlige måter å dele på. I kammermusikks tilfelle hvor han snakker om å oppbevare vital del. Da går jeg ut i fra at han har forandret bostedsadresse. Om han ikke har det ville dette ikke vært vits. Og da er det IKKE lov og ikke innafor som jeg skrev..

 

Han kan søke politiet om midlertidig oppbevaring på annet sted, men det veit jeg ingen ting om.

 

Tror vi avslutter her

Link to comment
Share on other sites

Ohoi her ble det mye styr. Tanken var altså at det var enklere å ta med seg 2 våpen og 4 vitale deler enn 6 komplette våpen, bare så det er sagt. Tror nok det er like greit å høre med onkel blå, jeg er nok neppe den første studenten her i landet. Evt vil jo 96 utlånserklæringer til svigers dekke de to årene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...