Jump to content

Valgets kvaler - halvauto hagle...


Malle

Recommended Posts

I våpenskapet ligger det en innvilget søknad på halvauto kaliber 12. Tanken var å kjøpe meg en halvauto som reservehagle. Jeg må innrømme at jeg synes kjøp av hagle er lite spennende - jeg foretrekker å bruke pengene mine på rifler- men jeg har behov for en driftsikker hagle.

 

Jeg har bestemt meg for et absolutt tak på 10.000,-, men hva pokker skal jeg velge???

 

Takk for innspill :D !

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kommer over en Benelli til rett pris, så skulle det være grei skuring. Jeg har såvidt testet en Comfort og en M2 - og det falt umiddelbart i smak!

 

Plassering av sikring er underordnet. Jeg har jaktet i et par tiår med en Ruger Red Label O/U og en 870 som reserve-/ ruskeværhagle, så jeg er komfortabel med begge deler.

 

Jeg ser at Jaktdepotet har messetilbud(?) på Franchi Fast Black og at Jakt&friluft har Marocchi A12 til omlag samme pris. Er det noen som har en mening om disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en franchi fast black, lett men med ok balanse, og den passa meg utrolig godt rett fra boksen. Kjøper du en beretta, benelli eller franchi som passer deg så blir du nok fornøyd uansett. Kjøper du et annet merke som passer deg...blir du nok fornøyd da også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer de gode rådene som perler på en snor :D !

 

Tusen takk - minner meg om Kammeret i "gamle dager" :D !

 

Jeg tror jeg må komme meg ut for å ta og kjenne på en slik Franchi. Jeg så en ung kar på banen i går som skjøt veldig bra med en Marocchi, så jeg tror at jeg må sjekke ut en slik også.

Link to comment
Share on other sites

det første jeg skøyt var lairdue ammo, og den kasta perfekt fra første skudd.

 

det gjør den enda, uansett hva jeg skyter med og har skutt med rett før.

 

fikk med fem chocker, og tre plater for å bestemme vinkelen på stokken som også kunne snus etter om man ville ha cast on eller cast off(er det ikke det man kaller det om man skal velge mellom "venstre of høyrehend" skyting)

Link to comment
Share on other sites

Litt over budsjett kanskje, men kan varmt anbefale Browning Maxus.

Eter alt av ammo. Lett å demontere/montere. Puss og vedlikehold like enkelt.

Følger med koffert, shims, forskjellige siktekorn, og choker til hverdags og fest :D

Liker også utseendet, forskjeftet er uten den sedvanlige bolten i front. Ser mer ut

som forskjeftet på en O/U.

Modellen er kanskje for ny til at du kan gjøre et skikkelig bruktkupp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hør med gutta på Interarms AS i Porsgrunn. De har stort sett alltid et godt utvalg i halvauto-hagler. Har selv prøvd det meste av halvauto-hagler, og har landet på Beretta og Remington. Desidert de mest driftssikre haglene i dette segmentet. Tygger all type ammo, og veksler nydelig uansett.

 

Lykke til i et litt gøyalt valg! :D

Link to comment
Share on other sites

Mjaaaaa.... Benelli frister, men per akkurat nå har jeg ikke funnet noen innenfor budsjettet. Nå har jeg -og ikke ufortjent- en egen evne til å blåse de beste forsett og budsjett, men denne gangen skal jeg holde meg i skinnet!

 

Jeg må si at jeg heller litt i mot Franchi Fast Black med syntstokk. Til mitt bruk -og som reservebørse- bør det vel være dugenes?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei Remington 870 Pumpe isteden da vettu, så har du nesten til ny rifle også. 870'n får du lett til 2-3-lapper, og den kan du bruke til å slå ihjel fuggærn med, om han ikke dævver i smellen. :mrgreen:

Dessuten slipper du å erte på deg halve lerduebanen når du trener lerduer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 870 i 18 år som hagle nummer to. Fungerte som bare juling og ekspederte alt fra krikkand til tiur. Den fikk nytt hjem i våres da jeg plutselig hadde behov for et hull i garderoben. Jeg tror vel egentlig at det ikke blir en ny pumpe -men jeg har grublet litt på en Benelli Supernova. Har bestemt meg for halvauto denne gangen.

 

Et annet alternativ er jo en "haglashnikov", eller Baikal mp-153, om man vil, men Franchien ser jo uendelig mye bedre ut i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35790179

 

Godt merke, god hagle og godt innenfor budsjett. Har maken sjøl og pusser heller dårlig, men har vekslet med alt untatt de patronene som Kjell Olav nevner. Regner med det var på figursti?

 

Det eneste negative jeg kan komme på er at "mutteren" (eller hva fanken man skal kalle det) som fester fortreet veier ca 2,5kg og ruster relativt lett mot gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Godt merke, god hagle og godt innenfor budsjett. Har maken sjøl og pusser heller dårlig, men har vekslet med alt unntatt de patronene som Kjell Olav nevner. Regner med det var på figursti?

 

Det stemmer, figursti på Skogen i fjor. :wink:

Patronene hadde vært lagret utendørs over vinteren i en fuktig bunker. Det var så lite futt i disse at enkelte o/u hagler nektet å veksle over til skudd nr2. Når en o/u nekter å veksle om så liker ingen halvautomater de skuddene heller.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Slet for en tid tilbake med samme dilemma som deg.. vurderte alt jeg fant opp og i mente, men til slutt sprengte jeg budsjettet mitt med 50% og velsådet og reiv ut ei franchi i12 predator! Deilig hagle! Betalte under 10,000,- for den, verdt å nevne..

Link to comment
Share on other sites

Interarms har Comfort til 14.200,- og Super Vinci til 14.500,-. Litt over budsjett, men ka fan? Tyn vinterdekkene en sessong ekstra. Begynn å spikke/snekre julegaver. Drikk billigere øl. Spar ved/strøm, det meste vi kaster i søppeldunken brenner. Enn hvor mye du sparer på mat når du skyter masse fuggel med benellien! :mrgreen:

 

Dette klarer du! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

He he :D ! Mange gode råd her, men budsjettet er fastsatt. Joda, jeg kan nok tyne noen ekstra lapper ut av sparekontoen, men siden jeg har kjøpt fire børser siste år, så har jeg bestemt meg for å holde meg innen nevnte grense.

 

Var en tur til Gjøvik sammen med Kjell Olav for å titte litt. Marocchi (italiensk) viste seg å være en Benelli klone/ kopi. Jeg likte egentlig den børsa veldig godt grunnet førsteinntrykk, lav vekt og balanse. Hadde de hatt aktuell modell på lager, så hadde jeg nok handlet der og da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg hatt Benellien i en uke. Haglen veksler som en drøm, så alt burde være "fryd og gammen". Vel, i kveld satt jeg ny personlig rekord på trapbanen. Først to serier med åtte treff og en finale med....FIRE! Så dårlig har jeg aldri skutt noen gang. Ikke en gang da jeg svingte en hagle for første gang for leeeenge siden.

 

Etter åtte serier fordelt på tre kvelder har treffprosenten gått nedenom og hjem. Med den gamle haglen pleier jeg å ligge på rundt tjue. Benellien ser ut til å passe bra, men jeg skyter som sagt dårligere og dårligere - beste serie så langt har vært femten fattige duer.

 

Jeg innbiller meg at det skyldes overgangen til en lettere hagle med lettere løp. Jeg sliter med å få sving etter duen, og det føles som om jeg beveger løpet rykkvis. Flere ganger har jeg tatt meg selv i å stoppe svingen i skuddet.

 

En ting er sinkert: jeg kommer ikke til å jakte med Benellien i høst.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips vømmøl! Her skal det prøves og forskes inntil jeg treffer som jeg ønsker. Jeg har tro på det du sier om grep lengre akter på forskjeftet. Når jeg tenker etter, så skyter jeg med veldig "lang arm". Antagelig et resultat av at jeg har skutt mye med den mye tyngre Rugeren.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny lang pang.

Har samme problemet som deg med ny hagle... Begynte brukbart, ble dårligere... men i dag snudde det litt...endelig.

 

Foresten, noen som vet om halv-auto med sikring på kolbehalsen ?

 

 

Mossberg 935 Magnum har sikring på kolbehalsen, så vidt jeg vet =)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sliter man med at hagla er for lett foran, eller feilbalansert på en eller annen måte så kan man sette på vekter, som disse f.eks: http://www.briley.com/benelliweights.aspx

Evt også feste et lite blylodd i kolben om man vil ha opp totalvekten.

Ellers vil jeg vel bare tro det er en tilvenningssak og at det bare er å jobbe litt med saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...