Jump to content

første rifle remington 700 noe å satse på? :)


franchifastone

Recommended Posts

jeg har lyst på rifle, men har da som de fleste 16 åringer ikke veldig bra økonomi. i starten tenkte jeg på en rifle i 6,5x55, men etter at jeg har lest litt her på kammeret har jeg lukket opp noen andre dører også f.eks 308win, 260 rem, 7mm rem mag,30 06. det jeg har tenkt til å bruke rifla til er da alt fra due til elg. jeg vet at de fleste kalibrene er kansje litt i det groveste laget til due, men det blir nok to rifler etter hvert:D

 

jeg har hørt mye bra og mye dårlig om remington 700 riflene, men jeg digger det "sniper"rifle aktige utseendet, men det er jo sånn at amerikanerne ikke har sett hvor genialt og allsidig 6,5x55 er så dem produserer ikke dette kaliberet :( lurer også på hvordan dere syntes presisjonen er på denne rifla er den god nok til å treffe en due et godt stykke ute på jordet?

 

takker for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan den fungerer og ser ut avhenger av hvilken modell du kjøper..

men generellt så er vel R700 et godt valg. Finnes mye du kan bytte ut, sette på, modifisere osv. Presisjonen er jo OK, men merk at originalstokk på SPS og lignende modeller er så myk at den tar borti løpet og fører til treffpunktforandring etter hvert som pipa går varm.

 

 

Ville nok selv heller kjøpt en Tikka M695, M65 eller T3 Lite i .308 Winchester og så senere en systemsalongrifle med piper i .22LR pluss .17HMR og/eller .22WMR (Cz 455 eller Sako Quad).

 

 

EDIT

 

Og folk bruker 6,5x55 på rype, så jeg vil tro at det skal fungere til både due og elg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er et sikkert kjøp og mye for penga. HAr vel ikke hørt mye dårlig om disse børsene. Finnes deler/utstyr i bøtter og spann på nettet til en rimelig penge. Kjøpte min første i 308W for 30 år siden. Ligger og skyter duer med sierra varminter 110grs på 250m. Bare fjærdunge igjen.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 finnes i ørten forskjellige versjoner. Du kan få den med ulike løpsprofiler og stort sett hvilken som helst stokk du kan tenke deg. Går du for en VSS eller noe i den duren tviler jeg på at "due et godt stykke ute på jordet" blir noe problem.

 

Skandinaviske 6.5x55mm er nærmest ikke-eksisterende utenfor Skandinavia, .260 Rem gjør samme jobben. Jeg ville også vurdert .270 Win. for dette formålet hvis du ikke vil gå opp til 7mm eller .30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde kjøpt noe annet enn 308W i min første børse igjen. I sin tid gjorde jeg dette valget da billig Nato ammunisjon var tilgjengelig for en fattig student. I dag fremstår dette som det beste allround kaliberet for en nybegynner. Kan brukes til alt og finnes et utall muligheter med hjemmelading hvis du blir over snittet interessert etterhvert. Billig treningsammo også tilgjengelig hos skytterlag.

Hopp bukk over annet enn 30-06, 308W og 6,5 hvis du bare skal ha en børse. (6,5 finnes ikke i Rem700)

 

nielsa

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt en knapp på 6,5x55 som første og/eller eneste kaliber. Spennviden i hva du kan få ut av denne patronen overgår .308win med høye kneløft. I tillegg er ammo i 6,5 billigere å kjøpe i Norge enn 308.

Selv om Tikka T3 er en typpevarerifle har jeg mere tro på den enn en Remington 700 i billig utførelse. Alle T3er jeg har vært borti ser ut til å ha jevn og god kvalitet som bra avtrekk, god presisjon, meget fin boltgang, osv. De jeg har sett i deler har i tillegg vært maskinert rimelig beint i forhold til mye annet. Remington i 308. er greit det også, men jeg mener du får mer igjen for Tikka T3 i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

En remington 700 ut av esken er ei grei nok rifle, men egentlig ikke noe mer enn det.

Men den er grei nok til all norsk jakt.

 

En remington 700 har meget godt potensiale som kan utnyttes, jeg har selv to custom bygget remington 700 en med AICS stokk og en M40A5. meget gode rifler, enkle, basic og presise som fy.

 

ulempen med R700 er at den ikke er så vanlig i 6,5x55 ut av esken. og siden du er student så er vel ikke ny pipe, og børsemaker regning helt topp (hvis ikke du er utstyrt med snill far/mor og dådyr øyne :lol: ) 260 remington er ikke helt enkelt å få tak i fabrikk ammo til og da bør du vel lade selv. eller få noen til å lade for deg. .308 er enkelt å få tak i fabrikk ammo til, og du får god ammunisjon. men da en kort låskasse, den sperrer døra for 6,5x55 hvis du senere vil bytte løp og ha 6,5.

.30-06 er ett grovt kaliber og passer godt til storvilt, desverre ikke så mye til smått matvilt. men da har du en lang kasse som kan bygges om til 6,5 eller hva du nå vil senere. Ammo pris er jo også litt negativt på .30-06 hvis ikke du lader selv.

 

som ett alternativ til R700 kan jeg anbefale Tikka T3 lite i 6,5 lett rifle, presis og med god avtrekker.

 

Alt i alt så er remington 700 ei rifle som er genial. du kan nesten ikke trå feil med den som første rifle og den kan holde hele livet ditt om du passer litt på den. den kan bygges om til alt mulig og du kan få akkurat den rifla du vil ha sydd til deg.

Jeg er selv en av de som liker litt "tacticool" men jeg skammer meg ikke over det heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 700 SPS, og når tiden kommer og tingene tar seg til så er det en børsemaker i Oslo om kan tjune den til politi spec for deg og vell så det, jeg er knall fornøyd med min, har aksebtable samlinger i cal 308, helt ut til 600, men da blir det litt spredning det kommer nok av ladningene mine, men rev skive på 300 meter er ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
HAr vel ikke hørt mye dårlig om disse børsene.

 

Du vet at ironi er vanskelig å lese over internett? Ihvertfall for ferske jegere som ikke har skutt rem700.

 

så er det en børsemaker i Oslo om kan tjune den til politi spec for deg

 

Nei? Dødskult! Politi spec betyr vel best?

Ser du jaktdalen, det var ironi, vist tydelig.

 

Alt i alt. Rifla smeller, er helt uten sjel/eierglede/kvalitet og det er en god pris. Opp til deg hva som er viktigst.

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 og Weatherby Vanguard er begge produsert av Howa.

 

Fremdeles mye snobb her ja, Få rifler som gir så mye for penga som en Remington 700, men anbefaler å styre unna Walmart modeller som SPS.

Remington 700 pr. dags dato er ei driftsikker rifle under alle forhold - i motsetning til noen andre rådyre moterifler jeg kunne nevnt, presisjonen er også vanligvis svært god rett ut av boksen. De kan også som nevnt modifiseres i alle bauger og kanter hvis du vil, og du må ikke ha 6.5x55 - stort sett resten av verden overlever fint uten, så det burde vi klare også.

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert surfet rundt her på kammeret og oppdaget at det er utrolig mye meninger rundt rifle. Jeg har en del rifler, men den jeg stoler best på er en Rem. 700. Denne modellen heter (het) Mountain Ks. Disse ble levert med en dønn sollid stokk fra Mc Millan. Denne er helt utrolig sollid lett og driftssikker. Går godt gjør den også. Ser de avertert brukt av og til for en billig penge. Ligg imidlertid unna de som ble kalt 710. Billig utgave som du ikke kan skifte løp i. Ellers er vel de fleste modellene greie..

Link to comment
Share on other sites

Finn deg ei pent brukt rifle. Det er der man kan gjøre kupp. 6.5x55 er ikke så dumt. Mye billig ammo. 308win og 3006 er heller ikke dumme valg. 3006 kan laddes med lette kuler og gjøre duer om til en eksplosjon av fjær.. V-max 110g... Hehe. Men da må du ladde selv. Skal du holde deg borte fra ladde benken så er det vell 6.5x55 og 308 som er mest rimelig. Har selv pipet om til 6.5x55 i min s&l. Norma gt 6kr stk.... Det e nice det.

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt. Rifla smeller, er helt uten sjel/eierglede/kvalitet og det er en god pris. Opp til deg hva som er viktigst.

 

Nei, er vel ikke så mye sjel i en remington 700 med plaststokk. Men er det så voldsomt mye mer i en Howa 1500 eller Tikka T3 da? :twisted:

 

Og vil nå si at jeg har hatt mye eierglede av mine 2 sjelløse 700ADL. . Mest fordi at jeg kjøpte de med tanke på modifisering - det er gøy å tilpasse stokk osv slik at det passer til meg. De treffer stort sett der jeg ønsker også (eller rettere sagt, bommer jeg så er det vel mer sannsynlig min egen enn riflas)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat der er jeg enig med siste taler. Går vel ikke an å anklage R700 for å være "sjeleløs" men samtidlig anbefale Howa eller T3? Sjel er ikke noe man kjøper i butikken men noe som opparbeides gjennom gode stunder ute i skauen og/eller på banen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også se nærmere på en Ruger M77 Hawkeye. De leverer et hav av modeller og kaliber. Dønn solide rifler med intrigerte baser på låskassen. Ringer til kikkertsikte følger med hver rifle. En fordel med Ruger M77 er at de har en trepunktsikring som låser hevarmen. Dessverre låser ikke sikringen hevarmen på Remington sine rifler.

 

http://www.ruger.com/products/m77Hawkeye/index.html

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei slarkepurke (R700) stående i sikkert bortimot 20 år men har brukt den lite rett og slett fordi jeg ikke har likt den noe særlig og fordi jeg har hatt alternativer. Så begynte jeg å klatre rundt i bratte fjellsider med bikkje i bånd og rifle i sekken. Fram kom slarkepurka da jeg tenkte det var best å bruke ei rifle jeg ikke var redd for å skade i et eventuelt fall.

 

Etter noen runder på skytebanen med relativt greie resultater innser jeg at rifla fortjener en liten oppgradering. Demonterte det som lot seg demontere, åpnet opp løpskanalen, boret opp hullene for innfesting av kasse, dreide til noen søyler og monterte disse sammen med en god ladning epoxy (søylebedding da altså), pusset av all den blanke amerikanske lakken, oljet stokken i 8 omganger, kappet løpet til 45cm og monterte det hele igjen. Plutselig både så og føltes rifla bra ut til tross for den overdrevet gode toleransen mellom sluttstykke og kasse. Totalt har vel oppgraderingene kostet en 800 - 900kr.

 

Var på skytebanen i går for å skyte inn. Startet med 25 klikk til høyre og 35 klikk opp før jeg gikk over til finjustering. Avsluttet det hele med 5 stk Norma Oryx 180gr med en samling på ca 35mm. Ikke noe å skryte av men VELDIG mye bedre enn før jeg startet oppgraderingen og mer enn bra nok til jakt. Vil tro at ved litt eksperimentering på ladning vil kunne øke presisjonen ytterligere.

 

R700 er plutselig blitt helt greit:)

 

Edit: Kom på at jeg i tillegg har bestilt trepunktssikring. En STOR mangel på original R700.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...