Jump to content

Er .22LR (CCI std) for svakt på måse?


nhd

Recommended Posts

Har fått et oppdrag med reduksjon av måse og kråke på et anlegg.

I går gikk det greit. I dag fikk jeg inn to skudd på to måser der jeg med begge måtte følge opp med et til. Synes jeg hørte den karakteristiske lyden av kule som ikke penetrerer vingen. Bør jeg bruke Stinger?

 

Jeg trenger ingen diskusjon om lovligheten av avlivingen. Det er klarert med Politiet.

Link to comment
Share on other sites

Brukte nettop cci std på ei kråka, å kommer ikke til å bruke det noe mer.

Er et skudd jeg angrer på at jeg tok, selv om skuddet ble plasert perfekt på fuggelen, så opplevde jeg at stakkarn ikke døde med engang. Måtte opp med oppfølgningsskudd.

La ifra meg 22'n å fant fram 223 til videre jakt. Men hvorvidt det passer på et anlegg vet jeg ikke.

 

Jeg anbefaler vertfall ikke bruk av cci std på fuggel.

Link to comment
Share on other sites

Winchester Subsonic har alltid vært en favoritt her, Eleys subsonic ser ut til å være minst like bra. Stinger ville jeg ikke brukt uten grundig test av presisjonen, de går sjelden bra. Og de har BC som en oppslått paraply, så på lengre hold ville jeg heller brukt en 37-40grs HiSpeed.

 

Selv med hulspiss skal en 22LR gå gjennom en måke innenfor forsvarlig hold (aldri prøvd meg stort over 50meter).

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Skiftet til sub og HP. Tok 3 måser og 2 kråker på 20 min.

Har noen link til et bilde med ideelt treffpunkt på de to fugler?

 

Midt i brystet, forfra.. Blir ikke stort bedre enn det? Eller jo, vent litt.. Har et bilde fra måkejakta i fjor:

 

IMG_0819.jpg

 

Dette er i mine øyne et ideelt treffpunkt, så lenge du vet hva du gjør :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I min heldempede 10/22 klokker jeg CCI Standard til godt under 1000 fot/sek. Mener å huske rundt 980. Og det er ikke mye å skryte av. Men presisjonen er ok synes jeg. Så jeg bruker den på kråker og mink likevel. Og opp til 50-60 m fungerer de greit. Måker skyter jeg lite av. Blir avstandene lengre er aldri min 223 Vixen m/Hausken demper langt unna, og bruker i grunn den mest. Det smellet sjenerer ikke meg...

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at 22lr holder godt på anslagsverdien sin ut til godt over 100 meter.. Noen som har noen tall på dette? Kunne vært interessant i denne diskusjonen.

 

Vanskelig å definerer "holder godt på", den følger fysikkens lover som alt annet. Om du laster ned strelok (android) på mobilen eller pcb på pc, så kan du ta ut liste over f.eks energi på alle mulige avstander.

Link to comment
Share on other sites

Søk på forumet. Jeg har engang lagt ut en masse bilder om hvor jeg mener fugl bør skytes, men er på en telefon nå. Bal.

22LR går gjerne gjennom måse iallefall ut forbi 150m, uten at jeg skal anbefale det holdet til noen. En tråd om 22LR ballistikk har vi og, søk!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor man skal sikte:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=62970&start=0&hilit=%C3%A6rfugl

 

Ballistikk og BC

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=13220&p=809058&hilit=22lr#p809058

 

BC G1 = 0.14 over 300m/s

BC G1 = 0.18 over 300m/s, sånn ca..

 

CCI std, V0 = 330m/s (?)

 

Det, eller tabellene i tråden det linkes til vil gi deg svært nær treff, men ville bekreftet med egen rifle på aktuelle hold.

 

Som sagt så er .22LR godt nok til å felle måse 100%, men det krever sitt treffpunkt - man må treffe noe som betyr noe for den videre drift av måsen. De er forbanna seiglivede, og alt annet enn sentralnervesystem eller hjerte/lunger krever oppfølgingsskudd. Stormåsene er store, men de er ikke solide i det hele tatt, kuler går rett igjennom dem. Problemet er at det man må treffe inni der ikke er så stort. Med hullspiss har man litt å gå på, men med CCI std. så er treffområdet som gir knall&fall utrolig lite.

 

 

K

 

Edit: Fikset link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter må jeg takke alle som har bidratt med sin enorme kunnskap i denne tråden og i tråder det er linket til. Det er særdeles interessant å lese alle de gode innleggene.

En tibakemelding: Nå går alt meget bedre. Jeg skiftet raskt til RWS sub HP. Jeg flyttet siktepunktet litt fremover og litt oppover ved skudd fra siden. Jeg synes det er en tendens til at jeg trenger oppfølgingskudd oftere på måse enn på kråke. Sgs alle kråkene faller umiddelbart. Til nå har det blitt ca 25 av både måse og kråke.

Har snart brukt opp de RWS jeg hadde. Har 100 Remington sub HP. Kan jeg forvente samme effekt og presisjon med den? Vet jeg må skyte inn på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra lesning der ja Krister! Men står lite her om anslagsverdien til 22lr.. Har fortsatt ikke tilgang på PCB el. så får ikke sjekka det selv her.. Men hadde jo vært gøy å visst.

 

En kapabel 22lr-skytter som kjenner sitt våpen og sin ammunisjon, vil under gode forhold uproblematisk kunne treffe en måke (på land) på 150 meter.. Men vil f.eks en segmented dele seg? Vil en hulspiss rives i filler?

 

Dette er spørsmål jeg har stilt meg tidligere i allefall.. Og har aldri giddet å "sløye" de måkene jeg har skutt på disse holdene for å finne dette ut. Men jeg har merket meg at knall og fall-effekten er ikke den samme som på 60-70 meter akkurat.

Link to comment
Share on other sites

En 22LR er kapabel til effektiv og forsvarlig avliving av en måke på alle avstander som du er sikker på et godt treff på. :wink: Hvis du skyter på fornuftige hold, der du er sikker på treffe godt, er 22LR m.a.o. god nok. Med mindre du skyter hodeskudd, vil en måke alltid leve litt lengre enn en kråke, grunnet måten fuglene opptar oksygen i blodet på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...