Jump to content

Bug-a-Salt Fluehagle


Jegerbombom

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så flott at du likte den da, Lindskog! 8)

Sikkert mange som syns at disse greiene er barnslig og tåpelig, (barnemora inkludert, men det lå vel i kortene?) men jeg må innrømme at jeg syns det er morsomt! Nå er det riktig nok "18 års aldersgrense" på dette, men tenk å hatt en sånn når en var en 10-12 år!? :)

 

Gubben (les: min far, anno 1960) var forresten nettopp innom og fikk se emballasjen til BUG-A-SALT.

Litt usikker på responsen måtte jeg nesten forklare hva det var. Joda han humra og lo godt! :mrgreen:

 

Er fysisk godt i gang med steg 2 av planen, med steg 3 og 4 surrende rundt i hodet samtidig. :shock:8):winke1:

Link to comment
Share on other sites

Herlig barnslig dette, det er jo derfor det er gøy. Og så er det jo ekstremt bilig i forhold til det de fleste av oss driver med til vanlig.

 

Bra at du har flere planer. Da satser jeg på at du fortsetter med bilder og forklaringer, enten her eller i børsemaker forumet. :mrgreen:

 

Hvor lang tid brukte din i posten fra bestilling til kasse?

Link to comment
Share on other sites

Yeap, billig moro! Var ute en tur i dag å henta noe greier, gratis! En annen sak måtte jeg ut med 9,50 for! :P

Det kommer nok fler bilder! Vurderte å lage en tråd i børsemakerforumet, men det kan jo være at det kommer en konservativ moderator uten sans for humor og stenger meg ute! :(

Neida. Det blir vel! ;)

 

Bestilt 14/4, sendt dagen etterpå. Hentelapp i postkassa 25/4, Så ti dager over dammen og gjennom toll må da sies å være bra?

 

Foreslår forresten å endre tittel til "BUG-A-SALT (fluehagle)" eller noe i den duren.

Link to comment
Share on other sites

God ide med tittel, blir lettere å finne senere. Har sendt forslag til moderator.

 

Så du handler deler ja, det blir spennende. Foldekolbe hadde vært fett, og her er det til og med lovlig!

 

Det neste må bli å få lagd en ny modell basert på dette designet i alu eller stål med utvidet rekkevidde. Hadde vært flott å ta dem på 10-20 meter. Og kanskje halvauto. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk min i posten her om dagen, å lurte hvor fluene var.. hmm men nå som sommeren har kommet, så er brun-sneglene kommet fram. å da er det jo greit med salt i "bug a salt" børsa.

Lite salt bruker den pr skudd også. Har tatt/skutt ca 50 snegler på 2dager nå. Å den virker knallbra på nære hold.

29,95doller for børsa å 32doller i frakt.(underkant 400Nkr) Det er vel leketøyet vært tror jeg. :mrgreen::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk forresten min for et par dager siden, og har skutt litt på blink med (altså alufolie på 0.5 til 1 meter). Inntrykket er bra så langt. Avtrekket er hardt, men det har et godt definert trykkpunkt og brekker forholdsvis rent, så det er ikke helt rævva. Den automatiske sikringa derimot, den er sykt irriterende og skal bort. Bra at oppskriften ligger over her.

 

Forøvrig er det siden jeg fikk den ikke et eneste kryp å se her, hverken fluer, bier, veps, humler eller snegler. Jeg får vel sette ut åte snart.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg moddet min også, etter oppskriften til Poliq. Gikk som fot i hose det. Bort med automatisk sikring, samt letting av avtrekk. Ble straks litt artigere å bruke da. Takk Poliq.

 

Dessverre fortsatt ingen småkryp i sikte enda, men det kommer vel sikkert mer enn nok om kort tid.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått testet på flue.. med vanlig bordsalt.... drepeevnen er nok ikke så bra som lovet i reklamene men det funker om du holder deg under 60 cm, så JO den er vesentlig bedre en en fluesmekker! :mrgreen:

måtte en fangskudd til etter felling men saltsmell på 5 cm funker iallfall...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ombyggingen går i tempoet to frem og ett tilbake, og har ikke akkurat høyest prioritet på lista om dagen. Men kan vel røpe såpass som at det fremre vertikale grepet er funksjonelt. I tillegg har jeg justert litt her og der, og skaffet en del deler. Jeg har borret, skrudd og limt..

Det som gjenstår innebærer blant annet støping, sveising av alu og lakkering.

 

Har som en del andre oppdaget at fint bordsalt ikke har all verden til drepeevne, men det går jo alltids an å putte noe annet i tanken....

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje akkurat veldig imponert.Min virket ca 25 fluer og litt testing i forkant,så røyk tannstanga inni.Noen som trenger delebørse så kan de få min

 

S

 

send en klage og forklaring til selger så får du nok garantert en ny, ellers er det bare å gi`n 1 stjerne på ebay så skal du se det blir fart i sakene..

Link to comment
Share on other sites

Testet ut en tanke som jeg hadde om "bugkill" våpen.

Har i min barndom brukt viskelærbiter (En stor, en del små og en stor bit)

i en Slavia 630.

Bevæpnet med dette var det få "bugs" som kunne føle seg trygge, og det ut til 3-4 meter.

Så med dette i tankene, testet jeg for morro skyld (litt påvirket av denne tråden) med en luftpistol, Crosman 1377 c.

Men denne gangen med dasspapir og perlesukker, :shock: presist og humant ut til 5 meter på humle :overrasket:

Så min tanke er at:

Skal du bruke tid og penger på modding av Bug-a-salt, sjekk om du har et luftvåpen fra før av. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Munnladet da eller? Flott at det er effektivt og bra, men det er jo en klar fordel å bare trenge et pump mellom skudda, kontra å måtte frem med sukker og papir etc. Men jeg ser tanken, og har egentlig tenkt i de banene selv: Hvis man først skal modde mye finnes det mange billige luftpistoler og rifler som sikkert er flotte utgangspunkt. Bug-a-Salt er jo tross alt noe forbaska plastikkræl, selv om det er kult da.

Link to comment
Share on other sites

Første felling av ei flue idag størrelse medium. Kan ikke si jeg ble veldig imponert. Flua så stein død ut, men så var den bare slått i svima. Fyrte av fra ikke mer enn en 20 cm. Måtte 3-4 skudd til før den ble blåst under ett møbel, om den overlevde vet jeg ikke.

 

Mye sukker søl og dårlig resultat. Kunne heller laget noe kraftigere og lagt til en hundrelapp eller to. Må klage til han fyren og be han lage en magnum utgave.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hadde litt lyst på en slik, men høres ikke lovende ut.

Tror jeg må ta en tur på butikken å kjøpe leskedrikk. Må jo finnes en med rundt 4,5 mm sugerør slik at man kan forske på ferdig-ammo til luftpistolen :) Klippe sugerøret i små hylser og klippe et kryss i fronten slik at man får god spredning etc. Mange muligheter for hjemmeladning hvis det i detheletatt er mulig :)

Link to comment
Share on other sites

Lagde ferdigladet "sukker-ammo" til kina luftpistolen min . Brukte sigarettpapir, sukker, saks, og en 4mm umbraco :) Små "minirullingser" fyllt med sukker. Rullet papiret rundt unbracoen. Så er det bare å dra papiret av, litt etter litt mens man fyller på med sukker, tvinner enden, komprimerer med umbracoen før man tvinner bakenden og klipper den av. Fikk 3 magnum skudd på et papir og det er rimelig.

 

Måtte klippe sigarettpapiret på langs for å ikke få for tykke vegger. Papiret blir revet i fillebiter av trykket med bare en runde rundt umbracoen. Lagde dype bulker i folien på 2,5 meter, men spredningen var litt stor på dette holdet.

 

Fullt sigarettpapir med mye tykkere vegger gav en slags slug effekt. Et stort hull i folien, med masse små bulker rundt. Noe av sukkeret kom ut fra papirhylsen og spredningen var rimelig tett rundt slug hullet i folien.

 

Nå må jeg støvsuge :)

Link to comment
Share on other sites

Ga negativ kommentar på ebay. Selgeren fikk panikk og ga meg pengene tilbake og jeg fikk beholde leketøyet. De jobbet visst med en kraftigere utgave som skulle komme.

 

Tror du ikke flue faenskapet overlevde de 4 salvene, ga den ett par til og har ikke sett den siden. Rett før hagla ble tatt i bruk, men hadde blitt mye snekkerarbeid etterpå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet at det kommer salt inn i sylinderen som jo ivertfall ikke hjelper på trykket. Så lekker den som en sil rundt den den biten som fører salt inn i løpet.

 

Så en enveis ventil som hindrer salt å komme inn i sylindren. Borre hull rundt stempelet og skru den fast med en skive og tynn gummi slik man får luft inn under lading og gummien vil bli presset mot stempelet og holde tett når man fyrer av.

Link to comment
Share on other sites

Detta nøkka hardt i MÅ-HA-Tarmen :-)

 

Er det noen av dere som HAR leketøyet som har ( eller er villig til å) testet å lade med perlesukker?

 

Det kan jeg tenke meg vil funke bra, hvis ikke kornene er så store at det kun går inn et eller to da... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...