Jump to content

søknad for halvauto


kabar

Recommended Posts

Dette med å fylle inn akuratt merke og model på søknaden er jo bare tull? Hvis du vet du vil ha halvauto rifle. Men valget står mellom eks: Valmet Petra, Browning Shorttrack og Remington 750 alle i 308win. Da må du jo fylle ut 3 søknader og har du 5 jaktvåpen fra før kan du da ikke søke før du bestemer deg da jo.... Det er jo helt idiotisk. Burde holde med å skrive kaliber og at det er en av de godkjente modellene til jakt.

 

Men det blir kanskje å gjøre ting litt for enkelt for tunge kontorrotter?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tror reglene er laget for søknad om halv-auto rifler, er fordi du ikke skal kunne ta en innvilget søknad for halv-auto jaktvåpen i kaliber .223 for deretter å handle ei AR15 fra en som ikke vet bedre.

 

Mest logiske forklaring jeg kommer på.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tror reglene er laget for søknad om halv-auto rifler, er fordi du ikke skal kunne ta en innvilget søknad for halv-auto jaktvåpen i kaliber .223 for deretter å handle ei AR15 fra en som ikke vet bedre.

 

Mest logiske forklaring jeg kommer på.

 

Dette er nok veldig riktig ja. Er nok endel som tidligere har benyttet seg av dette

Link to comment
Share on other sites

innvilget søknad for halv-auto jaktvåpen i kaliber .223 for deretter å handle ei AR15 fra en som ikke vet bedre

Dette kan vel umulig ha vært et problem hvis våpenkontorene gjorde et minimum av saksbehandlingsarbeid og sammenholdt opplysningene nederst på skjemaet med avkrysningen i feltet "Våpen godkjent for jakt Ja/Nei"...

 

Men såvidt jeg skjønner pleier det ikke være noe stort problem å få gjort om på søknaden i ettertid hvis det blir endringer i planene eller det dukker opp et riktig røverkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vel umulig ha vært et problem hvis våpenkontorene gjorde et minimum av saksbehandlingsarbeid og sammenholdt opplysningene nederst på skjemaet med avkrysningen i feltet "Våpen godkjent for jakt Ja/Nei"...

 

Har hørt om tilfeller "før i tiden" om folk som søkte om PSG1 osv til jakt og fikk dette innvilget. Årsaken var jo inkompitente saksbehandlere på våpenkontoret, så man kan aldri vite.

Link to comment
Share on other sites

Kontakt ditt lokal kontor og spør dem om hvordan de vil ha det.

At det er kommet innstramminger på halvautorifler skyldes nok mer kreative søkere, en det skyldes folk som ikke liker halvauto... :cry: Og ja, jeg har også svin på skogen der. :oops:

 

 

hehe, hva har du klart å lurt til deg?

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om enkelte som fikk problemer når de søker på boltrifle i "sniper"-kalibre som 338LM osv.

 

Vet om minst 1 tilfelle der vedkommende måtte vise rifla (som så ut som ei skikkelig sniperrifle type langhold) som var erververt til jakt og denne ble da inndratt.

 

Så er vel ikke lenge før man må skrive nøyaktig modell og sånt for bolt også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende representant fra våpenkontoret skal ha begynt med en viss praksis om at rifler i enkelte kalibre som veier mer enn 6kg skal ikke kunne erverves til jakt.

Nå er dette riktignok noe jeg kun har hørt fra ett par stykker. Personlig har jeg bare positive erfaringer med nevnte våpenkontor.

 

Nå var jeg riktignok litt fort i svingene på tastaturet, rifla ble ikke inndratt. Men fyren som hadde rifla fikk et brev/beskjed om at politiet skulle se våpenet og at det måtte være anvendlig til jakt (veie under 6kg). Fyren skal ha byttet stokk fra "tøff stokk med mye stæsj på" til en trestokk uten noenting på og denne veide da et par kg under 6kg.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp...

Så det vil si at det nok en gang bare var vås du presenterte. Slikt skaper så mye misforståelser, så mye agg mot uskyldige våpenkonterer og mistro. Hva er det som er så galt med å forholde seg til fakta? hvorfor er man så hissig på å vise hvor fæle myndighetene er, at man må dikte opp litt, skrive en historie litt om osv, for å vise det...?

 

Forøvrig virker det jo som om politet i det tilfelle du beskriver, nettoppp gjorde forvaltningjobben sin. Vedkommende hadde søkt på et jakt våpen, underskrevet på at det er det han/hun skulle bruke det til og kanskje ikke helt hatt den hensikten...?

Link to comment
Share on other sites

Veie under 6kg? Åh faen da kan de buste meg. Jernet mitt veier godt over 6kg og har kjøpt Eberlestock sekk for å dra denne med meg ut på jakt. Nå skal jeg riktignok skifte pipe før jakta til en lettere en, men om jeg ikke får tak i den pipa jeg vil ha blir det til at jeg må drasse med meg børsa sånn den står nå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Se, her har vi et glimmrende eksempel på hvordan tøv og vås fra folk som utgir seg for å ha peiling skaper mer tull.

Det finnes ikke en eneste vektbegrensning på rifler til jakt. Klarer du ved et spørsmål å forklare hvorfor du skal ha så grisetung børse er problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Off-Topic: Seriøst Hassel, disse forsøkene på hersketeknikker/personangrep begynner å bli ganske godt bruk nåt. Om du ønsker et sted hvor alt kun består av fakta med offentlige godkjente opplysninger og vitenskapelige fakta/forsøk, burde du holde deg unna internett generelt. Uansett, diskutèr sak og ikke personene som poster historiene.

 

On-Topic: Enkelte folk på diverse våpenkontor har av og til sine egne agendaer, om det er i henhold til loven eller ikke er en annen sak. I dette tilfellet gjelder dette rendyrka snipervåpen ervervet til jakt som var problemet. Nå kjenner jeg ikke han som hadde våpenet og aldri sett nevnte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim, du skjønner ikke at du skaper unødig ryktestorm og feilinformasjon når du sier at politiet går rundt og inndrar jaktvåpen over 6kg?

 

Når det faktiske tilfellet gjelder en henvendelse om å bekrefte bruksområde pga mistanke om løgn på søknaden?

 

Du beskylder våpenkontorene for å ha egne agendaer, men det står en stubbe i øyet ditt også :D

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på Varj, alle har en agenda :winke1: hehe.

 

Uansett så skriver jeg aldri for å spre feilinformasjon, da jeg presiserte at dette var noe jeg hadde hørt og ikke opplevd selv. Får vel begynne å presisere dette enda bedre i fremtiden.

Første jeg sa når jeg ble fortalt dette om 6kg og den påståtte agendaen var "nå kødde du".

Link to comment
Share on other sites

On-Topic: Enkelte folk på diverse våpenkontor har av og til sine egne agendaer, om det er i henhold til loven eller ikke er en annen sak. I dette tilfellet gjelder dette rendyrka snipervåpen ervervet til jakt som var problemet. Nå kjenner jeg ikke han som hadde våpenet og aldri sett nevnte våpen.

 

Det er nok ikke første gang, og det blir ikke siste gang, at "noen" på et våpenkontor eller høyere opp, helt opp til vår kjære Politidirektør, handler på egen hånd ut i fra en egen agenda, om dette har lovhjemmel eller ikke. Bare husk denne stansen i behandling av halvautosøknader :evil:

Link to comment
Share on other sites

når jeg søkte på halvauto ved juletider så krysset jeg bare av for halvauto og skrev hagle, sendte inn, to dager senere ringte de fra våpenkontoret og spurte om hvilken hagle det var jeg hadde sett på, sa hvilken så sa hu "da var den i boks, vil du hente det hos oss eller få det tilsendt i posten?" ble jo posten ettersom jeg var i alta og ikke oslo ^^ når jeg fikk det i posten så hadde hun skrevet på hvilken hagle det var snakk om, så man må nok skrive på hva slags våpen det er, løpslengde trengte hun ikke å vite forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

At det å påpeke at tull og usannheter er tull og usannheter er en hersketeknikk viste jeg ikke... :shock:

Med at det å påberope seg utsatt for hersketeknikk når man har tatt feil og ikke vil innrømme det, er en hersketeknikk jeg her godt kjent med.

 

Men, okke som. Skal man søke på rifle, skal man spesifisere hvilken rifle man ønsker å søke på. Det er faktisk mulig du må gjøre det på hagløe (da inkludert pumpe) også nå. Men det er såpass lenge siden jeg har kjøpt slitt at jeg ikke er helt oppdatert.

Det er dog mulig, om du kontatakter kontoret dit og spør pent, om man f.eks kan få levere en søknad på "halvauto av type godkjent til jakt i klaiber godkjent til rådyr." Det lønner seg i allefall å samarbeide med forvaltningen kontra å behandle dem som motstandere og tro at man må lure dem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rifle Halv-auto: Der skal (nesten) til og med fargen nedtegnes.

Rifle Repeter/Enkeltskudds etc: Kaliber og påfør at det er ei rifle du søker om.

 

Hagle Halv-auto/Pumpehagle: Som med halv-auto rifle.

Hagle Enkeltskudd/Dobbeltskudds etc: kaliber og påfør at det er hagle du søker om.

 

Håndvåpen halv-auto: Her holder det med kaliber.

Håndvåpen Enkeltskudd: Her holder det også med kaliber.

Revolver: Kun kaliber her også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...