Jump to content

Jeg har lyst på en Vepr Super, men vil jeg egentlig ha en?


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg går og har litt smålyst på en Vepr super, og det ser ut for at budsjettet kan tillate det i løpet av høsten. Men jeg har aldri håndtert en, og er ikke verdens mest erfarne med hva som er et godt avtrekk og denslags finere nuancer. Hvor individuelle er slike ting? Er det noen i tr.lag/m&romsdal som har en slik en jeg kunne få tafset litt på? Jeg er lite fysen på å tute meg ned til Tiggerstaden, og det er vel fremdeles der importøren holder hus...

 

Og hva er negativt med Super'n, bortsett fra vekten?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vepr bruker jo låskasser som er basert på den til RPK (MG-versjonen av AK-47/AKM), så det er mulig å få på sideskinne etter hvert. Du kan nok bruke skruer til det, men det er nok best for både holdbarhet og stivhet at du bruker originale nagler.

 

Husk at dersom du gjør det så er det forskjell på AK- og SVD-type sideskinne. Det finnes vel også universalmodeller som passer begge deler.

SVD har en del andre kikkertsikter mens AK har en del rødpunktsikter og holografiske dingser som kan være interessant for en hundefører.

Link to comment
Share on other sites

Over dammen mener jeg å ha sett picatinny-skinner som er beregnet på den sidemonteringen, men det som er en gjenganger er at det blir feil sidelengs. Jeg har også sett en picatinny-sak som man setter på i stedet for gassrøret. Det så nesten lovende ut men jeg er skeptisk til hvordan det påvirker presisjonen med to bånd som klemmer rundt løpet.

 

Hvordan er den å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Jada, det finnes plenty med skinner og ringer som festes på sidemontasjen. Av ringer så finnes både 1", 30mm og Mosin Nagant-kikkert (26,5mm?) og når det gjelder skinner finnes både Weaver- og Picatinnytype.

 

Grunnen til at siktene sitter høyt oppe og mot venstre er av to grunner; AK-designet kaster hylser voldelig fort skrått oppover, og det er enklere å "bytte" fra åpne sikter til kikkert når du slipper vri på rifla, som du må med f.eks en AR-15 med sidemontert rødpunkt. SVD-er ble introdusert som skarpskytterrifler til bruk på mellomlange avstander (les: i bymiljø samt på vidder) og det viste seg at å kunne sikte rundt hjørner uten å måtte vende på rifla er en stor fordel. Riflene er jo relativt smale, så du får en meget liten profil rundt kanter og hjørner.

800px-Pso-1onsvd.jpg

Her et PSO-1-sikte på en SVD.

 

Skinner festet til gassrøret er litt sånt fire steg frem og seks tilbake. Stempelet ligger her og durer på for hvert skudd. Det blir fort uharmoni. :roll: Kort sagt så er skinner montert på gassrør eller låskassen støvdeksel en meget dårlig idé.

 

Selv har jeg aldri vært nær en Vepr, så regner med at noen andre vet litt mer om det.. :oops::mrgreen:

Er sikkert litt forskjell mellom Hunter og Super. Hunter har vanlig jakstokk mens Super har tommelhullsstokk med Monte Carlo-kam.

Hvilket kaliber er det du har tenkt å kjøpe den i? Rekylen til .308 Win-versjonen av Super er nok ikke langt unna rekylen man finner i Romanske PSL-rifler kamra for 7,62x54R (som likt Vepr er forstørra AK-er). Riflene bruker jo stempel med lang slaglengde, så en del av rekylen forsvinner der.

 

Endret innlegg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker i utgangspunktet på 308, ut fra et vagt håp om at det går an å modifisere til G3-magasiner for å få litt lettere tilgang på slikt. Har også fundert litt på om det går an å kappe av ladearms-systemet til G3'n og tilpasse over gassrøret på et vis. Jeg ser for meg en måte jeg tror skulle fungert. Jeg likte godt ladegrepet på AG'n og ser med skepsis på hvor ladegrepet er plassert på vepr'n (og alle andre sivile halvautoer samt AR-varianten, for den del).

 

Men om jeg skal prøve å planlegge litt vil jeg tro at en 9,3, en finkalibret sak og en salong vil dekke behovet jeg har. Så da rimer det mer med .223 til småvilt. Men samtidig har jeg en svakhet for krag, og denne kan vel fylle dette behovet greit?

 

(Var det ikke slik at kragen hadde en svak låskasse? Finnes det noen som lager nye krag-kasser som tåler mer pang?)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken selv, men problemet er at Vepr har en litt snodig måte å holde magasinet inne på. G3-magasina er også tilpassa G3-kassa, så det kan være at det blir for høyt opp fra patronene til sluttstykket i Vepren.

 

Det bør gå an å lage en slik modifikasjon, og det finnes allerede til standardtype AK47, AKM, AK74 og AK74M samt karbinversjoner.

Her er et eksempel på en kommersiell type: http://www.dublinaksystems.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank (Jeg er ikke affiliert med denne siden).

Den første utgaven hadde en slik du mener, som lar deg dra hendelen bak og sette den i et hakk, bytte magasin og slå hendelen ned slik at den går i lås, akkurat som på AG3/G3, MP5, HK21 og UMP.

Her er noe som ligner:

845_img_0087_copy_3_-tfb.JPG

Problemet er at med mindre du lager en slags hette eller ring som slipper gass gjennom men samtidig ikke rører håndtaket så vil håndtaket gå bakover ved hvert skudd. Det er jo litt praktisk mtp at om rifla ikke fullstending kamrer ei patron kan du skyve hendelen fremover for å få den til å gå i lås.

 

Krag kan vel jo også være et alternativ, men som du sa så er kassa svak. For å spare tid og penger ble de utviklet til å ha kun én låseklakke slik at kraftigere jaktammo i 6,5x55 kan føre til uheldige situasjoner. Du blir nok nødt til å lade selv skal du ha jaktammo med bly/hulspiss.

 

Så vidt jeg veit er det ikke noen så har reprodusert Krag-kasser. Mauser-kasser er jo et godt alternativ da de tåler meget mye, men de er ikke Krag-er og det tar tid og penger før du får noe resultat ut av det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at lade-"skyveren" på AG er et rør, så det ville trolig også bli en smule mer sexy enn den firkantede klumpen der. Kanskje krympe stempelhodet for bruk med lyddemper? Mye som er mulig.

Kunne kanskje sveise på mag.holderen fra en AG på veprn?

 

Krag er da ikke et "alternativ", heller et supplement :mrgreen: Jeg regner ikke med å bruke opp plassen i våpengarderoben med det første, så når man får en krag for noen hundrelapper så hvorfor ikke? Det er først og fremst magasinløsningen jeg synes er spennende, så om jeg får for mye penger og fritid en dag kan det hende det blir krag-kasse i 9,3 8) Mauser har jeg inntrykk av er litt ymse med, man kan ha flaks og man kan ha uflaks. For en uerfaren er det ikke så godt å vite hva som er snørr og hva som er bart.

 

Går 9,3x62 inn i magasinet på en krag, skal tro?

Link to comment
Share on other sites

Joda, hendelen på G3 er festet i et rør. Dette røret ligger foran den lange dingsen som sitter fast i sluttstykkebæreren, som igjen henger på en pinne med ei fjør på.

Problemet er jo det at stempelet skal bakover. Og det går kanskje an å få tak i justerbar gassblokk til Vepr?

 

Og jeg tror ikke at 9,3 ville gått helt fint i Krag. De har ganske kompakt magasin, så det kan være at de 7mm ville vært for mye.

Link to comment
Share on other sites

Ja, om den sitter på en hylse som går rundt stempelet er det ganske plausibelt.

Her er G3-ens ladedingseboms:

g3cockingparts.jpg

Og slik ser da sluttstykkebærer+stempel ut på AK:

AKPARTS%20%20093.jpg

G3s sluttstykkebærer (pinnen med fjøra går jo da inn i hullet, akkurat som på en AK)

715.jpg

 

Et sånt rør foran stempelet i Vepren, bare med et hull gjennom for å slippe gassene gjennom til stempelet, bør fungere.

 

Kunne tenkt meg en Vepr med HK21-ladearm.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bli helt det samme, siden laderen til AG sitter på en fast bolt som fyller hele røret, og den må være slik for å få den vippen som løsner rullelåsen før man kan dra den bak. Men siden dette så langt jeg vet ikke er nødvendig på gassopererte våpen, vil ikke dette være noe problem.

 

Men tilbake til det jeg egentlig lurte på: Er det noen i Sør-Trøndelag eller Møre og Romsdal som har en slik Super jeg kunne fått tafse litt på?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg hadde også lyst på en Vepr for noen år siden.

Jeg snoket litt rundt og stilte ymse spørsmål til de som hadde en, men da en av dem kunne opplyse at børsa kunne fyre av patronen uten at sluttstykket var låst forsvant lysten på en sånn.

Sluttstykke gjennom kraniet er ikke min greie for å si det slik.

 

For den som uansett tar sjansen, ligger det en (tror den er brukt) hos Jaktdepotet på Fauske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går og har litt smålyst på en Vepr super, og det ser ut for at budsjettet kan tillate det i løpet av høsten. Men jeg har aldri håndtert en, og er ikke verdens mest erfarne med hva som er et godt avtrekk og denslags finere nuancer. Hvor individuelle er slike ting? Er det noen i tr.lag/m&romsdal som har en slik en jeg kunne få tafset litt på? Jeg er lite fysen på å tute meg ned til Tiggerstaden, og det er vel fremdeles der importøren holder hus...

 

Og hva er negativt med Super'n, bortsett fra vekten?

 

 

Å herregud!!! Styr unna.....

 

Kjenner 2 som har en slik, og begge angrer som hunder. Hvis du vil ha en i 358 Win(R Hansen ombygging) er det bare å si ifra!

 

M

Link to comment
Share on other sites

mye snålt i denne tråden....

blant annet bør man ikke blande sammen Vepr og Vepr....

 

edit

I Norge er dett bare trestokk variantene uten sikringsfløy på siden som er godkjent (Hunter og Super modellene)

Festeskinna til Vepr Super er svjv og har lest den absolutt beste og mest stabile kikkert innfestingen på AK varianter. Må ikke sammenblandes med andre løsninger festet på lokket (slik som på Petra)

 

Det er mulig magasinen det er linket til også passer til super og hunter, men jeg ville vel ikke veddet så mye penger på det.

 

De jeg kjenner som faktisk eier og har Vepr er meget godt fornøyde med dem. Jeg syns den blir for liten for meg... noe som er litt snålt siden den største av mine bekjentskaper liker sin...

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig magasinen det er linket til også passer til super og hunter, men jeg ville vel ikke veddet så mye penger på det.

Vepr 308 magasinet passer i Vepr Super kaliber .308. Jeg har prøvd selv. Men om det passer i Hunter'n er uvisst da jeg ikke har en Hunter å teste på.

Link to comment
Share on other sites

Vepr er bra nok det. God presisjon. Kikkertskinna fungerer bra så lenge den ikke får for mye deng. Hvis du tryner x antall ganger og børsa får skikkelig juling bør du passe på at klaven bak på skinna ikke gir etter. Det gjorde min, men det gikk greit å bøye den tilbake i skrustikka. 10-skuddsmagasin får du ihvertfall kjøpt hos artemis og muligens 20 også. Såfremt det ikke har kommet noen nye bestemmelser etter Juli i fjor.

Hvorfor vil du kløne med ladearma? Den originale fungerer bra og det skal litt til før du får den over fingrene. Det er mulig, men da i litt spesielle skytestillinger.

De eneste ordentlige ulempene jeg kommer på er vekta og ladesystemets oppbygning som gir litt skytegass bakover når du skyter med demper. Og det vil du sannsynligvis gjøre hele tiden. Mulig det kunne la seg gjøre å frese noen slisser i forskjeftet à la Sauer 200 str slik at gassen kommer bedre ut foran. Portinga i gassrøret leder nemlig store deler av gassen ned i forskjeftet.

Ja og så nevnte du avtrekk. Avtrekket kan bli ganske greit hvis du vet hvor du skal file litt og så polere opp glideflatene skikkelig. Er enkelt å gjøre om til direkteavtrekk ved å skimse ut under vippearmene som avtrekkerfjæra sitter på i bakkant.

Har du lyst på en, så kjøper du en. Er vel ikke verre enn det??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor angrer de?

 

- dårlig avtrekk

- dårlig kvalitet på kikkertmontasje

- hardt hylseutkast, ødelagte hylser

- klumpete, tung

- lite anatomisk skjefte

- med demper montert blir den altfor tung

- varierende presisjon

 

Dette er langtfra en børse for aktiv bevegelig jakt, men hvis du skal postere og ikke har langt å bære er det vel greit..

Jeg har visse estetiske krav til et jaktvåpen, og Vepr når på ingen måte opp..

 

Tenk deg om hva du skal bruke våpenet til, det er4 mulig dette er en løsning for akkurat deg.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor angrer de?

 

- dårlig avtrekk

- varierende presisjon

- klumpete, tung

- hardt hylseutkast, ødelagte hylser

 

En Vepr er i bunn og grunn egentlig en AK/RPK.. og dette er ting som disse riflene nærmest er kjent for.

Kjøper du en Vepr og forventer super-duper presisjon, ytelse og kvalitet så er du egentlig langt ute på viddene.

 

Jeg sliter med finne en halvauto som er "pen". Av ren interesse - hva anser du som en "pen" halvauto (storviltkaliber)?

 

Tillater meg å skyte inn to ting her..

HK_SLB_2000.jpg

H&K SLB-2000

sauer%20elegance.jpg

Sauer 303

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om noen som har slitt noe særlig med driftsikkerhet med AK basert mekanisme...

(men når man tenker seg om... så bærer man børsa mer en man skyter, så det ser ut til at Petra blir byttet ut med en

Rem 750...)

Men til presisjonskyting med halvauto, eventuelt postering, så er VEPR et farbart alternativ (Om du får tak i da)

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn av ren nysgjerrighet: Har du Sjutoogseksti prøvd en Vepr Super? Jeg har hatt en og presisjonen var det ihvertfall ingeting å si på. Bare den får rett mat så holder den tritt med de aller fleste boltrifler. Men stigningen er litt slak så de tunge kulene sliter den med.

 

At den er tung er vel bare å innse. Den er likevel bærbar, for den jeg hadde har fått være med ganske så mange kilometer før den ble solgt.

 

Estetisk nytelse? Nei, Vepr er rett og slett en sånn ting man kan ta med ut uansett når enkelte på jaktlaget sitter hjemme og har mareritt om sleipe steiner og grade 5 stokken sin.

 

Avtrekk? Ja det er i utgangspunktet dårlig, men mindre hjemmemodifiseringer og du har et kort og glatt direkteavtrekk. Slaglengden er lang, og det tror jeg skal holde hardt å få gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke prøvd en.. men en AK er i prinsippet ikke en presisjonsrifle. Jeg sier ikke at den ikke treffer en brusboks på 200m, jeg mener simpelthen at nettopp på grunn hvordan låskassen er designet så er den "mindre" presis enn andre utforminger.

 

EDIT

 

Og nei, jeg tviler ikke på at den kan gjøre 0,25MOA med grei ammo. Bare så det er avklart :) Virker kun som at enkelte tror en Vepr har samme presisjon som en Sako TRG-42 eller AI AWM. Vepren er jo fortsatt en RPK med annen sikring, kun halvautofunksjon og jaktstokk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er grove deler så skjønner jeg hva du mener, men en Vepr er ikke helt en AK. Delene går ikke overens. De ligner veldig, og er sannsynligvis nesten like grove, men noe må være anderledes for en klisterlapp på 100 m lever ihvertfall et farlig liv. Det er omtrent det jeg forlanger av mine boltrifler også.

Link to comment
Share on other sites

Kan støtte dette med at den er tung! 6,1 kg veier min fullt rigget og med 4 skudd 308. En Eberlestock sekk, eller annen sekk med bæresystem mener jeg er et must. Har i midlertid aldri hatt problemer med den i de 4 årene jeg har hatt den. Går bra med det meste av ammo. og har funnet noen "gull" ladninger med Lapua Scenar 167 grs HPBT og Hornady Interbond 165 grs. Det er imidlertid ikke noe stort poeng å lade treningsammo til denne, da de lottene jeg har prøvd med nato har gitt helt greie samlinger. Er nok også litt dyr å lade til da jeg kan bekrefte at utkastet er ganske hardt og de fleste hylsene kan bare brukes 1 gang.

 

Det eneste jeg synes er dumt med denne (i tillegg til vekten) er at sluttstykket ikke kan låses i bakre stilling. Et "kammerflagg (?)" er derfor etter min mening nødt til å være med på tur bestandig.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg synes er dumt med denne (i tillegg til vekten) er at sluttstykket ikke kan låses i bakre stilling. Et "kammerflagg (?)" er derfor etter min mening nødt til å være med på tur bestandig.

 

For å låse sluttstykket i bakre stilling:

1. Dra sluttstykket heilt tilbake.

2. Slepp sluttstykket fram ca. 4 cm.

3. Trekk av.

4. Sluttstykket skal nå være låst i bakre stilling.

5. For å låse opp sluttstykket, dra sluttstykket heilt bak.

Link to comment
Share on other sites

Sikringen skal være av.

 

Eg var ikkje klar over at sluttstykket kunne låses i bakre stilling, før eg prata med folka på Artemis sin stand på Villmarksmessa i 2011.

 

Skal prøve dette. Vil i alle fall være veldig kjekt på skytebanen der de gamle skytelederne aldri har vært borti en halvauto før. Takker for info.

Link to comment
Share on other sites

Sånn fullstendig Off topic...

Hvordan fremstiller vi os selv, (og vi er representanter for alle skyttere og jegere, om vi vil eller ei) når man bruker begrep dom "gønner"?

Ikke ment som krittikk, men et appropo. Tenk pån hvordan noen som er skeptisk til jak, skyting og sunn våpenkultur vil opfatte det som står på et offentlig forum, som kammeret er.

Link to comment
Share on other sites

Klart vi tviler på det, men selv om vi bruker ord som neger, muslim, homo, jøde osv uten at vi legger noe i det, er det mulig andre kan legge noe i det.

Vi eier skyte våpep, og det er sportsvåpen vi benytter oss av.

Definisjonsmakt er veldig viktig i våpenskaen. Men kanskje vi ikke skal herpe denne tråden med OT? eventuelt åpne en ny?

Link to comment
Share on other sites

Nå var mitt lille poeng at det er fullstendig irrelevant hva jeg legger i et uthotrykk jeg bruker. Det er hvordan de som ønsker å ramme meg og mine interesser tolker det, som er poenget.

 

Kom Rosinante! Kom Pacho! over den åsen der finnes det fler kjemper å beseire...

Link to comment
Share on other sites

223'en min samler så godt som mannen bak børsa klarer å prestre. Å det med det meste av ammo jeg lader sjøl, fra 53 vmax til 75 Partizan. Var utrolig skeptisk før jeg kjøpte den. Men har kun fått meg en positiv opplevelse. Men den er nøye på pussinga. Slurver du dær får du straffen fort i dårligere presisjon..

Er faktisk så fornøyd at jeg vurderer en i 308 også. :)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...