Jump to content

Jeg har lyst på en Vepr Super, men vil jeg egentlig ha en?


SofaBamse

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har skutt litt med disse og jeg fikk grei pressisjon med den men avtrekket tilsier at en må dra og ikke nappe . Personlig syns jeg den blir tung som jaktvåpen og med event. demper repeterer den bra men jeg likte ikke bakblåsten , nesten så det svei i øya :( ubehagelig .

Jeg har selv en halvauto av et annet merke og de er artige men i mange tilfeller kommer det kanskje et skudd for mye de første åra . Merkes veldig godt når en skal skjære kjøtt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Den som måtte bry seg kan nå informeres om at jeg har gitt etter for havesyken. Fant et tilbud brukt som jeg kjørte 12 timer for å få handlet. Nå mangler det bare å lære seg å skyte i riktig himmelretning. Hvordan blir man kvitt flinch? Og hva kaller vi flinch på norsk?

 

Damen er for øvrig snill med hylsene i utkastet, noe som har blitt rapportert som et problem på nett. Derimot kan hun finne på å rape av en stripe av hylsen under lading (trolig med fullt magasin og høy fart på sluttstykket) som jeg mistenker kan komme av en kant mellom magasinet og kammeret. Hun føler også av og til for å unnlate å føre hylsene opp fra magasinet, og det hender jeg må hjelpe til litt manuelt. Når våren kommer skal jeg få en kjenning til å hjelpe meg med skyteteknikken, men innen den tid er jeg på vei til å bli medlem i Nidaros Skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Flinch???? Du mener vel problemet med at all innmaten i rifla spretter ukontrollert frem og tilbake i alle rettninger når du drar i den store traktorspaken på undersida :lol::lol::lol::lol::mrgreen:

 

Spøk til side :wink: Gratulerer med ny rifle :wink:

 

Flinch er vel på godt norsk skuddredd....eller..??

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei slik ei i 308 en liten periode. Tatt i innbytte mot en gammel bil, og solgt tilbake til gammel eier da han "måtte" ha den tilbake, hehe.

 

Ei utrolig artig rifle, pressisjonen var bra, og børsa i seg selv helt grei. Det jeg ikke likte med den, var avtrekket og at den blåser vell mye kruttrøyk i ansiktet/høyre øye ved omlading. Men alt i alt ei morro børse som jeg trygt kan anbefale til folk som vurderer ei :)

 

Forresten, gratulerer med nytt våpen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg merket forresten ikke noe til blåst eller kruttrøyk da jeg brukte den på stevne i går. Men min er ikke dempet. Hylsene derimot, forårsaket stor forlystelse blant standplasslederne.

 

Største problemet for meg var at øreklokkene gjorde det vanskelig å få kinnet skikkelig nedpå kolben.

Link to comment
Share on other sites

En liten ting som er verdt å nevne om Vepr i 308 er at promag har begynt å produsere 20-skudds magasiner til den nå. Kan være kjekt å ha for dem som er ny innen praktisk rifle. :winke1:

Gadd ikke lage ny tråd så skreiv det likegodt her..

 

Det bør også nevnes at hvis en skal kjøpe promag magasiner, så bør en handle det dobbelte av hva man trenger, påberegne at en del ikke funker uten mye fikling (noen funker ikke uansett), og ta høyde for kort levetid på de som tilslutt faktisk virker..

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jeg har ingen erfaring med magasinene deres, bare stokkene. Så takk for info :)

Om man vil ha skikkelig kvalitet, så lager Css samme magasiner bare i stål. Disse virker 100% har jeg lest på div forum. (Amerikanske :roll: )

 

Eller så kan vepr ta standard magasiner fra ak varianter i 308. Men man må sette inn en bullet guide i låskassa.. samt modifisere magasinbrønnen litt. Ligger flere filmer av prosessen på youtube.

 

Har man Vepr i .223 så kan man bruke de polske radom-magasinene.. ved å gjøre samme prosedyre som ved 308..

Link to comment
Share on other sites

Jada, de produserer/har produsert mange forskjellige magasiner på radomfabrikken.

 

5.56 magasinene ble utviklet for Beryl rifla, og brukes vel i dag også i noen avarter/videreutviklinger av denne.

 

Forøvrig noen av de beste 5.56 magasinene tilgjengelig i 74 mønster.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mitt originale avtrekk er rimelig dårlig. Til dere som har forbedrede avtrekk: Har dere gjort dette selv? Evt. børsemaker (hvem og hvor)? Eller har dere byttet hele avtrekket og hvor får man i så fall tak i dette?

 

Håper å få gjort noe med dette slik at det skal være mulig å skyte presist også uten 2-fot.

 

 

 

Avtrekket er modda på min og fungerer bra.. Presisjonen er super med tanke på at det er en halv auto! Er denne børsa jeg bruker på revejakta. Perfekt for raske oppfølgingsskudd hvis det trengs. :)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det er nokså enkelt å se hvor du må polere. Meget fin smergel først om det er sår/ujevnheter åsså polere det speilblankt etterpå med dremel. Ikke smergle bort mye, da kan du få problemer.

 

Om du vil fjerne trykkpunktet kan du chimme under armene bak avtrekkeren. Mener å huske det var to sånne armer som lå an på hver sin side av en tapp neders og helt bak i kassa? Jeg limte rett og slett en bit av ei 10-12 mm skive under der, og vips så var det direkteavtrekk. Å justere vekten på avtrekket er litt mer kinkig med tanke på de spesielle fjærene som er brukt.

Link to comment
Share on other sites

Å lage et "fungerende" oppsett for tyngre avtrekk trenger ikke å være verre enn å lage hull bakerst i avtrekkerbøylen, for så å feste en pinne med fjær av ønsket styrke bak på avtrekkeren. Ghetto, men så er jo AK litt sleggemekanikk fra før av.

 

(Eventuelt gummistrikk rundt avtrekks"kroken" innvendig :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Dette høres interesant ut. Har du flere detaljer? Skjønte ikke helt den siste delen (ikke noe mekanisk geni akkurat). Men du bygger opp noe over 1 cm!? Høres mye ut, uten at jeg vet helt hva det er snakk om...

 

Fant denne tråden:

 

http://vepr.org/viewtopic.php?t=841&p=4900

 

Hva tenker du i forhold til den? Kjenner igjen det første du snakker om her, men ikke dette med å bygge opp noe. Kanskje det er er det han kaller second stage? Hvordan blir avtrekke om du fjerner trykkpunktet? Er det her kanskje mulig å bygge opp noe mindre enn det du gjorde og så få et lettere trykkpunkt?

 

Mange spørsmål og håper på flere svar. Noe må i alle fall gjøres med dette avtrekket :-)

 

Det er nokså enkelt å se hvor du må polere. Meget fin smergel først om det er sår/ujevnheter åsså polere det speilblankt etterpå med dremel. Ikke smergle bort mye, da kan du få problemer.

 

Om du vil fjerne trykkpunktet kan du chimme under armene bak avtrekkeren. Mener å huske det var to sånne armer som lå an på hver sin side av en tapp neders og helt bak i kassa? Jeg limte rett og slett en bit av ei 10-12 mm skive under der, og vips så var det direkteavtrekk. Å justere vekten på avtrekket er litt mer kinkig med tanke på de spesielle fjærene som er brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du bygger ikke opp 10-12 mm. Skiva jeg brukte var beregnet på en 10 eller 12 mm bolt :) Tipper at den kanskje var +/- 3 mm tykk. Grunnen til at jeg brukte en sånn var ganske enkelt at tykkelsen var omtrent riktig. Der du skal bygge opp er under armene som begrenser avtrekkerens bevegelse forover.Stripp børsa di og observer hvilke deler som beveger seg når du trekker av så skjønner du hvor chimmen må være. Hvis ikke tror jeg du skal be noen om å gjøre det for deg. Når du har oppdaget hvor det må chimmes kan du prøve det litt fram uten å feste chimmen. Husker at jeg måtte file den litt før den hadde rett høyde. Det beste ville være å lodde den fast, men siden jeg ikke ville varme noe særlig på kassa med tanke på lakken så fjernet jeg lakken det den skulle sitte, avfettet og limte med kjemisk metall. OBS Lakken tåler ikke sprit så vær forsiktig og ikke søl ved avfetting. Avtrekket blir ikke lettere, men avhengig av hvor nøye du er med tilpasningen kan du få et svært kort, glatt og kontant avtrekk. Overdriv nå ikke likevel. Om du bygger opp så mye at det såvidt haker opp vil du få et våpen som kan smelle ved f.eks slag/støt/fall. Det er lite ønskelig.

 

Gadd ikke lese hele tråden du referer til da jeg ikke lenger har noen Vepr, men littegrann tanker og meninger rundt dette har du sikkert selv :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
bjortork skrev (På 13.8.2012 den 21.14):

Selv om det er en del politikere som allerede har uttalt at "denne rapporten må forandre Norge", og våpeneiere gjerne står lagelig til for hogg, så er jeg enig med Hassel her. Det lille som står om våpen i kommisjonens rapport er så fullt av feil, synsing, og rene merkverdigheter at det er lett å sable ned i en seriøs debatt.

 

Jo flere som handler halvautomatisk jaktrifle og bruker denne i tråd med god jegeretikk, jo vanskeligere er det å argumentere for at det skal forbys fordi det er så farlig. Så derfor blir det nok en Vepr Super fullpakke på meg når jeg skal ha en .223 - litt trim har jeg bare godt av :mrgreen:

Har du fortsatt Vepr'n din? Lurer egentlig på hvor lurt det var å kjøpe den, når den fra 1.6.24 plutselig er ulovelig...😐

Link to comment
Share on other sites

Snaskeladden skrev (36 minutter siden):

Har du fortsatt Vepr'n din? Lurer egentlig på hvor lurt det var å kjøpe den, når den fra 1.6.24 plutselig er ulovelig...😐

Tja, om man liker våpenet, så kan man få veldig mye glede ut av det på 9 år, så hvor vidt det var lurt eller ikke blir nok veldig individuelt.

Jeg syntes mitt kjøp var lurt. Men nå ble jeg dog trassig og fikk den overført til DSSN når ting gikk i retning av innlevering. Den er på ingen måte konkurransedyktig verken på kaliber eller ergonomi, men morsom nok til at jeg klarte å rasjonalisere å bruke en "reservevåpen"-slot til den. 

20231121_214559.png.d0275a8bb8a4eb35582b57b47c9dd2b0.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...