Jump to content

Jeg har lyst på en Vepr Super, men vil jeg egentlig ha en?


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg har lyst på en Vepr Super, men vil jeg egentlig ha en?

Jeg forstår at du har lyst på en Vepr, men ikke hvorfor???

Eller hva du skal bruke den til???....,småvilt???

 

Bare for å ha sagt det; Det er ingen ting galt i å ha lyst på en :wink: , men jeg kan ikke se for meg en mere upraktisk redskap til jakt. For så vidt er den ikke praktisk til noe annet heller enn et "morroleketøy".

Den eneste halvautoen som er fornuftig bygd er en AR15 (ink. kopier med forbedringer). Dessverre er det politisk ukorrekt å ha en slike til jakt i Norge, uansett hvor mye du kamuflerer den med treverk eller gir den en annen estetisk politisk korrekt fasong :(

 

Men det hadde fortsatt vært morro å høre hvorfor du vil ha en slik :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har lyst på en Vepr Super, men vil jeg egentlig ha en?

Jeg forstår at du har lyst på en Vepr, men ikke hvorfor???

Eller hva du skal bruke den til???....,småvilt???

 

Bare for å ha sagt det; Det er ingen ting galt i å ha lyst på en :wink: , men jeg kan ikke se for meg en mere upraktisk redskap til jakt. For så vidt er den ikke praktisk til noe annet heller enn et "morroleketøy".

Den eneste halvautoen som er fornuftig bygd er en AR15 (ink. kopier med forbedringer). Dessverre er det politisk ukorrekt å ha en slike til jakt i Norge, uansett hvor mye du kamuflerer den med treverk eller gir den en annen estetisk politisk korrekt fasong :(

 

Men det hadde fortsatt vært morro å høre hvorfor du vil ha en slik :wink:

 

Nei.. men.. hva? :shock:

 

Hva med AR-18 (samt H&K G36+SL8), CETME (samt H&K G3+HK33) eller M1 Garand/M14/M1A??

 

Kan ikke si at direct impingement er det mest logiske systemet..

Link to comment
Share on other sites

Hva med AR-18 (samt H&K G36+SL8), CETME (samt H&K G3+HK33) eller M1 Garand/M14/M1A??

La meg være mere presis og si;

Den eneste halvautoen som er fornuftig bygd til jakt er en AR15 (ink. kopier med forbedringer).

 

Tenk deg lyddempermontering på en HK med "kulelås" f.eks SL8. Hvor mange skudd går den før ting rammler i biter??

Fornuftig montering av kikkert som er repeterbar??

 

Joda mye går an hvis man bare vil, men på en AR15 slipper du og ville så jævli :wink:

Du aner ikke hvor mange timer jeg har klødd meg i hode for å skjønne hvorfor i hel.. de måtte bygge SL7 og SL8 noe så bort i hel.. upraktisk. Fant fort ut at selv om de kunne brukes til jakt vil jeg mye heller ha en boltrifle til formålet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor angrer de?

 

- dårlig avtrekk

- varierende presisjon

- klumpete, tung

- hardt hylseutkast, ødelagte hylser

 

En Vepr er i bunn og grunn egentlig en AK/RPK.. og dette er ting som disse riflene nærmest er kjent for.

Kjøper du en Vepr og forventer super-duper presisjon, ytelse og kvalitet så er du egentlig langt ute på viddene.

 

Jeg sliter med finne en halvauto som er "pen". Av ren interesse - hva anser du som en "pen" halvauto (storviltkaliber)?

 

Tillater meg å skyte inn to ting her..

HK_SLB_2000.jpg

H&K SLB-2000

sauer%20elegance.jpg

Sauer 303

 

8)

 

 

Takk! :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hm, her har det gått for seg mens jeg var ute på jobb.

 

Jeg er såpass småpervers at jeg faktisk liker hvordan supern ser ut.

Bruksområdet blir vel "jakt ihht viltloven" med åpning for litt morroskyting innimellom.

At den herper hylsene er et minus, men det må vel gå an å avhjelpe?

Jeg har lyst på fordi den ser litt småperverst sexy ut og er halvauto, men det hjelper da ikke det fnugg om den er shait å bruke i praksis. Derav overskriften.

Den kikkertmontasjen på supern som blir omtalt, er det den som Artemis leverer? Er den bedre enn sidemontasjene?

AK-konseptet sliter vel med rykte om dårlig presisjon på grunn av slakke toleranser i produksjonen av de militære våpnene? Er det noe i selve det mekaniske prinsippet som gir et mindre iboende potensiale for presisjon?

Vekt har jeg nok av fra før, om jeg når målet mitt så kan jeg dra med meg tre Vepr med samme påkjenning på knærne, og likevel ha noe å gå på...

 

Jeg har en særhet når det gjelder enkelte mekaniske rariteter, så Kragen har jeg egentlig mest lyst på på grunn av magasinløsningen. Om noen lager en mausermekanisme i 9,3x62 med krag-magasin vil jeg nok sikle godt...

 

Det som holder meg borte fra et umiddelbart kjøp er egentlig prisen. Jeg klarer ikke å forsvare tjue store når jeg ikke har tatt i skapningen engang.

Crankshop, hvor holder du til? Er det noen andre med en slik en i trøndelag/møre&romsdal?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal vepr ha svært god presisjon. HAr selv bare skutt med bulgarske og finske AK kopier (vepr er RPK kopi) og vært postivt overasket over presisjon i disse. Personlig torr jeg ryktet om dårlig presisjon i AK skyldes dodgy ammo og det at det kan virke som om det omtrent er forbudt p bruke siktene på dem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt med Vepr Super i 308 med demper, og ble overrasket over god presisjon. Meget hyggelig rekyl. Litt høy vekt, og litt for mye gass i øynene. Husker ikke om både gassblokk og gassrør var portet, men det var såpass mye at det var forstyrrende. Likevel har jeg en godkjent søknad som ligger og venter på at pengene skal komme på bordet. Kjærlighet er en rar ting. He he he :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den kikkertmontasjen på supern som blir omtalt, er det den som Artemis leverer? Er den bedre enn sidemontasjene?

Nå vet jeg ikke om du sikter til det jeg skrev, men min hadde original kikkertskinne levert av Artemis. De er ikke dårlige men alt tåler bare en viss mengde deng. Min har vært med på et par tryn i steinura samt endel røffe båtturer i altfor dårlig vær på seljakt. Ikke særlig overtenkt å la futteralet ligge på land fordi børsa står godt på tofoten. Den gjør ikke det i gummibåt når det plutselig blåser opp og blir grov sjø.. Har ikke kjennskap til disse sidemontasjene annet enn at Vepr Hunter blir levert med det. Tror imidlertid det vil kreve litt justering å montere en sånn på Superen.

 

Det som gjør at den herper hylsene er at de slår borti dekselet med utkasteråpningen i utkastet, samt at de kan få et merke i stussen av utstøteren. Det går sikkert an å studere det litt nøyere og lage seg en slags polstring akkurat der de treffer dekselet. Ring Cristopher på Artemis og hør da. Han er en hyggelig, pratsom fyr med mange ideer og tanker. En annen ting er å faktisk finne igjen (alle) hylsene..... Det aller enkleste er å rote litt i hylsedunken på skytebanen. Det går rimelig fort å finne seg en bra pose med Norma 308 hylser, iallefall her i området. Litt verre med 223.

 

Shait å bruke? Absolutt ikke.

+ Presis (ja jeg sa det ja!), driftssikker, godt avtrekk etter litt håndarbeide, 99,8% rustfri, behagelig rekyl.

- Litt skytegass i trynet, tung, pris (hender du finner dem på finn.no), MÅ pusses innimellom for å opprettholde presisjon, dyr å skyte med (les høy morofaktor), lang slaglengde.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er lang slaglengde negativt? Kan man korte ned rekylfjæren for å fikse det, eller er det slikmekanismen må fungere?

Mener å ha lest et sted at enellerannen skal ha fikset hylseherpingen i utkastet med fil, er det tenkelig at den løsningen er gangbar?

 

Er ikke bare bare å legge så mye penger på bordet når man er student, der De, så jeg vil gjerne være litt sikker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er bare slikt mekanismen fungerer.. og det er mulig å "fikse" problemet ang. herping av hylser. Som du sa så kan man file litt ned på topp/bakre kant av utkasteråpningen av dekselet og enten teipe/montere buffer fra Valmet. Kan være dekselet må tilpasses litt da det er proprietært..

 

http://www.robertrtg.com/valmetbuffer.html" target="_blank" target="_blank

 

ak-47_in_slow_motion_150_avatar.gif

 

Husk at AK47 (og dermed også AKM, RPK, AK74, AK74M, RPK74, Sako Rk92, Molot Vepr..) fra starten av var designet til å bruke hylser av stål (riktignok koppervaskede :wink:).. det var så billig som mulig og ingen skulle lade om hylsene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil bare komme med et par innspill her.

Når det gjelder Krag så har ikke den godt av så kraftig kost som 9,3x62. Det er best å holde seg til 6,5 8x54 eller 8x57 Moderat. Disse patronene opererer med trykk som låskassa tåler.

Med slaglengde menes veien hane/ tennål må vandre fra avtrekkerhaken slipper og til den treffer tennhetta. Enkelt kan det sies sånn at dess lengre slaglengde dess lengre tid tar det fra du drar i avtrekkeren til skuddet smeller.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg siktet til den slaglengden som dreagle beskriver. Den må nesten være så lang pga mekanismens oppbygging.

Det som Sjutoogseksti beskriver som slaglengde må også være så lang for å lade om ordentlig. Den biten har ikke så mye å si for min del ihvertfall. Har lest at enkelte mener det er problematisk med et jernlodd som fyker fram og tilbake i våpnet, men har aldri opplevd at det hemmer skytingen. Tror forøvrig ikke noe av dette er spesiellt bra å bygge om. Du vil isåfall sitte igjen med et helt annet våpen egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått med meg at de krag-kassene som eksisterer ikke tåler så hämskt mycket, man må vel så langt jeg har forstått ha særskilt svake 6,5-ladninger for å ikke risikere kjedelige hendelser? Uansett var det mer en fantasi om en ny låskasse, magasinløsningen i krag er ikke lang nok for 9,3 (jeg sjekket).

 

Den lange sluttstykkegangen er vel ikke noe problem for nøyaktig skyting? Jeg skulle tro at den bevegelsen finner sted etter at kula er ute i friluft og dermed er "irrelevant"?

Hanevandringen, har den noe stort å si for en utrenet skytter som neppe vil bedrive konkurranser de første ti årene?

Link to comment
Share on other sites

Hanevandringen har littegrann å si, men ikke overdriv heller. Vi snakker tross alt ikke om en flintlås børse. I jaktsammenheng vil jeg tro at hanevandringen har tilnærmet ingen betydning, og for prikkskyting på lengre hold ganske liten betydning da man i siste scenario som regel ligger med anlegg i hodet og ræva.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville tenkt hardt på er å finne et system hvor kikkerten sitter fast i pipa når du plukker rifla i biter for puss.

Montasjen til Vepr ser ut som en stor fuck up, spør du meg. Den bærer preg av å være laget til en rifle som i utganspunktet ikke skulle ha kikkert. Spakelås på kammerenden over/rungt gass stempelet :lol::lol:

Av det lille jeg har sett (ett eksemplar), så var presisjonen upåklagelig. Jeg likte personlig ikke følelsen den gav ved skyting. Det kjennes ut som om hele innmaten løsnet og var i bevegelse. Den følelsen er nok også grunnen til at jeg ikke har sansen for halvautoer generelt.

 

Ser jeg har blandet SL8 med SL6 og 7 lengere opp i tråden :( . SL8 er jo den mislykkede plastkopien av AR15 :lol: Det er noen år siden jeg har fikklet med de. For SL6 og 7 var problemet også at kikkerten måtte av for puss. Det blir alt for mye pes å kontrollskytte hver gang du skal på jakt.

 

Jeg har ikke inngående kunnskaper om Voere 2185, men den har bestandig fristet om jeg skulle vurdere halvatorifle til jakt. Den kan ha et utseende ganske lik en normal boltrifle. Nå om dagen har man også fått Sauer 303 (påpekt av johlo tidliger i tråden) som et godt alternativ for de som ikke gidder/klarer å repetere selv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

H&K SL8 er teknisk sett en G36 med en annen stokk og omstiller kun for S-E (Sicher-Einzeln) G36 slekter på AR-18.. langt i fra det samme som AR-15. :roll:

 

Og den vanlige AK/SVD-montasjen funnet på Vepr Hunter er langt i fra et problem. Du skyver hendelen bakover og drar montasje/sikte rett bak.. og så setter du det innpå, skyver hendelen fremover og klemmer den inntil. Sies å være en av de montasjer som holder best "zero"..

Link to comment
Share on other sites

Skjønner jeg begynner å bli utdatert og glemsk på disse halvatugreiene. AR15 AR18 who gives a shit. Kan anbefale en fin bok for de som leser tysk, av Frank Weissert / Selbstladegewehre fur sport und jagt. Jeg har den i hylla, men siden interessen mangler er det lenge siden den ble bladd i. (Kanskje jeg burde oppdatere meg selv :oops: )

 

AK/SVD-montasjen.... Sies å være en av de montasjer som holder best "zero"..

"Zero" i forhold til hva da? Den jeg har sett, var knapt nok i stand til å holde på Nightforce'n som hang å dingla på toppen :wink:

Jeg lever i en annen hverden og mener at selv om kikketen blir slått i fillebiter (også en Nightforce) så skal ikke montasjen flytte på seg eller løsne. Jeg har sett alt for mange sikter ramle av rifla inkludert hos meg selv. Det er ikke gøy :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du bør roe ned den "jeg vet best"-tankegangen dersom du ikke helt vet hva du snakker om... AR-18 bruker stempel med kort slaglengde (nært kopiert i f.eks H&K HK416, H&K G36, FN FNC (Ak-5 i den svenske hær)) som slår i toppen av sluttstykkebæreren.

 

AR-10 og 15 bruker direct impingement, altså at gasser ventilert fra løpet går direkte tilbake til låskassen og skyver sluttstykkebærer bakover.

 

Og jeg viser til at sikter/montasjer festet på sideskinnene (ikke toppmontasjen på Vepr Super) holder samme POI.. altså at du kan ta sikter av og på så mye at du vil uten å måtte justere inn siktet etterpå. Dermed så kan du ha en hel del forskjellige sikter til forskjellig bruk, f.eks et kikkertsikte med x4-forstørrelse til postjakt og et rødpunkt til drivjakt.

 

Jeg ville stolt mer på en slik festemekanisme enn vanlig Picatinny/Weaver-skinne m løse ringer..

Link to comment
Share on other sites

@Sjutoogseksti

Jada - Jada jeg skal ta en bolle :lol::lol:

 

Jeg vet det er forskjell på systemene. Alt det der er godt beskrevet i boka på hylla :lol::lol: , men jeg bryr meg lite.

 

Jeg trodde vi snaka om montasjen på toppen. My bad :(

Angående den sidemonteringa, så vil jeg bare påpeke at den henger fortsatt bare fast i en blikkplate på 1-2mm med "popnit" :lol:

Har mere trua på picatinny skrudd og limt inn i 5-6mm varmebehandla stål (som hos boltrifla) :wink:

 

Påenget mitt er at AR15 toppen har denne løsningen maskinert inn, og pipa henger fast i denne delen. (Også ved demontering)

Link to comment
Share on other sites

enhver person som utbasunerer AR15's forteffelighet er litt ut å sykle, spør man meg... 8)

Topp skinna til VEPR er regnet spm en av de absolutt beste AK montasjene. Langt unan F:eks Valmet Petra sin, som er avhegning av at lokket er skrudd godt og likt fast...

Link to comment
Share on other sites

Kan en god maskinarbeider mcgyver'e en tosidig sidemontasje til vepr/ak? Jeg ser ikke for meg at det skulle by på problemer så lenge den havner bak utkasterhølet? Å feste skinnene til kassa er vel det minste problemet...

 

Jeg tror at det beste for meg ville være å få fatt på en litt utbrukt vepr, jeg har et litt for stort antall idéer om hva som kanskje kunne bli gjort til at det ville være greit å hakke istykker en helt ny en. Og så må jeg bli verktøymaker, eller bli god venn med en... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man tar hensyn til at man bør kunne ta av toppdekselet så bør jo det være en mulighet, men neppe praktisk.

Har sett fler spesialbygde sidemontaser på valmet Petra som har vært helt supre. Men VEPR løsningen er jo nettopp et fullgodt alternativ til sidemontasjen. Det kan jo sammenlignes med en dobbelt side montasje, da den fester forran og bak toppdekselt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det beste for meg ville være å få fatt på en litt utbrukt vepr, jeg har et litt for stort antall idéer om hva som kanskje kunne bli gjort til at det ville være greit å hakke istykker en helt ny en. Og så må jeg bli verktøymaker, eller bli god venn med en... :wink:

 

Bare så du er klar over det så er det litt sjau å bytte pipe på de der.

Link to comment
Share on other sites

Tja, alt går jo på ett eller annet vis. Jeg tror ikke du skal begynne med det i dreiebenken hjemme. Den originale pipa er tilpasset med en presspasning, trøkt inn på plass, og deretter er det boret på hull til et par (husker ikke helt hvor mange 1-3) låsepinner.Du slår ut låsepinnen(e) og trekker ut pipa i en egnet jigg for ikke å vri låskassa.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det. Dette blir 4. gangen jeg skriver det: DE GÅR LIKE GODT SOM DU KLARER Å SKYTE. Forresten så kom jeg på at det er en som har jigg for akkurat det der. Artemis har bygd om en til 358 wm. Det de gjorde var at de trakk ut pipa og lagde en innvendig løpsmutter med en eller annen nøkkel til innvortes bruk i kassen. Har såvidt sett det, og jeg syntes ikke det var særlig pent. Men Christopher påsto hardnakket at det fungerte upåklagelig. Du får ringe og slå av en prat med han da vel. Han vet mer om Vepr enn det er verdt å vite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder de ti-femten lappene inne til jeg vet hvorvidt halvauto blir forbudt eller ikke. Jeg tviler på at et eventuelt forbud vil inneholde kompensasjon for innlevering eller destruering...

 

Neida, ØKH er da nesten på vei til å bli entusiastisk, så dette lover godt 8)

Link to comment
Share on other sites

For det første er det det faktum at våpenlovutvalget, som har jobbet med ny våpenlov, etter 22 juli, Ikke har lagt inn forslag om forbud.

Det er en del å ta tak i her uansett, men jag har nå skrevet dette på aftenpostens sider så langt:

Det er godt at kommisjonen har tatt tak i mange av de viktige tingene som har kommet frem. For min del, med venner I HV som har ansvar for oslo sentrum er det spesielt svikten rundt beredskap og samarbeid mellom forsvaret som jeg er glad blir tatt opp.

 

Men... etter første overblikk og en rask skum gjennomlesing er det et uhyggelig spøkelse fra Orwells 1984 som dukker opp. Er vi på vei til å ta lite overveide skritt mot politistaten og det totale overvåkings samfunn? Ikke med intensjon, men via bakveiene? De fleste av oss er vel kjent med utrykket "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner."

"Det bør gjøres straffbart å motta terrortrening, " Skrives det...

Hva er terrortening? Er det nærkamp (All budusport) Er det skytetrening (Jakt og landskytterstevnet) Er det å les om bomber i bøker (Bok bål?) eller å se en reportasje i Urix om hvordan Al-shabab militsen i Somalia opperere? Er den kunnskapen jeg har om kjemikalier og slikt, som en del av min lærerutdanning med fokus på naturfag å betrakte som terrortrening? Skal vi forby innhentning av kunnskap? Hvem skal definere hva som er terrortrening og hva som er litt slett vurderte guttestreker (Ja, vi sprengte jo noen fenghetter når vi var små vi også...)

 

"halvautomatiske våpen bør forbys" Ja vel? hvilken effekt tror man det skal ha? Og er så upresis språkbruk et tegn på resten av av rapportens unøyaktighet? (jeg håper ikke det...)

Den terror siktede valgte å skaffe seg en halvautomatisk rifle, en mini 14, gjennom lovlige kanaler ved å ta jegerprøven. Men innbiller man seg at at gjerningsmannen ville gitt opp planene sine om den redskapen ikke var tilgjengelig? Eller ville han ha valgt en annen metode, fremgangsmåte? En så upressis innstramming på våpneloven vil videre ramme pistoler (Olympisk idrett) Og Hagler (Jakt og konkuirans, også OL - gren) i tillegg til rifler. Men først og fremst så vil den kun ramme de som faktisk har all intensjon å følge lovverket, dvs også det som sier at det er forbudt å ta andres liv i Norge. Skal altså de lovlydige skytterne stilles til hogg, rette baker for smed, fordi systemet (PST, FST osv) Sviktet?

 

Det er noe i Benjamin Franklins ord om at de som oppgir sin frihet for trygghet, ikke fortjener noen av dem.

 

Fo ordenskyld, jeg er skytter og jeger, over gjennomsnittet våpeninteressert og eier en god del våpen som ville rammes av et forbud mot halvautoer. Samtidig så er det ikke slik at jeg tror den sittende regjering eller vårt statsapparat har skummel hensikter med "avvæpning av folket". Men jeg frykter at man i raportens etterdønninger vil tre ut på den brolagte veien til et varmere sted, med hode og hjerte fullt av de aller beste intensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Intet av det du skriver skurrer, men jeg tror ærlig talt ikke at sunn fornuft når frem. Det er tross alt bare et lite pennestrøk i forskriften så blir alle halvautomatiske rifler forbudt å "eie, erverve eller inneha" fordi man fjerner grønnlisten. Derfor venter jeg litt med å brenne to månedsstipend på en rifle jeg (strengt tatt og om man skal være helt nøktern) ikke per nu har så omfattende bruk for...

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er en del politikere som allerede har uttalt at "denne rapporten må forandre Norge", og våpeneiere gjerne står lagelig til for hogg, så er jeg enig med Hassel her. Det lille som står om våpen i kommisjonens rapport er så fullt av feil, synsing, og rene merkverdigheter at det er lett å sable ned i en seriøs debatt.

 

Jo flere som handler halvautomatisk jaktrifle og bruker denne i tråd med god jegeretikk, jo vanskeligere er det å argumentere for at det skal forbys fordi det er så farlig. Så derfor blir det nok en Vepr Super fullpakke på meg når jeg skal ha en .223 - litt trim har jeg bare godt av :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eh, bare for å ha spurt. Ville billig treningsammo fra Barnaul (som ikke kan lades omigjen pga stålhylser) løse noe av problemet med ødelagte hylser? Ser at de kan fås ned mot 2 kroner smellen ved kjøp av hel kasse (223).

 

Tatt i betraktning av at våpenet slynger tomhylsene langt av gårde er det kanskje ikke så attraktivt å springe rundt på skytebanen og lete etter dem:

 

"Vent, jeg vet det er en til!!!" mens det ligger ti stykker og venter på å få starte neste serie.

 

Så får man heller satse på å plukke litt her og der så man har til innskyting/oppskyting og jaktammo, eller (skrekk og gru!) kjøpe noen 50-pakker? De få hylsene som hives ut i skogen ifm selve jakten må vel kunne ofres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...