Jump to content

Federal86 i Hæren.


Federal86

Recommended Posts

Siden min tid til forsvaret nærmer seg med storm skrit.

Så skulle gjerne hat henda i en AG3 når det gjelder demontering/montering osv.........

Så derfor lurte jeg på om det var noen her inne som vet om noen som har en AG3 der det er mulig å bare øve litt på å demontere å montere sammen i en times tid eller liggnende.

 

Dere tenker sikkert at dette må da ikke være nødvendig siden man lærer det i FORSVARET.

Men tingen er at jeg liker å være litt frampå å vite dette før jeg kommer ditt.

 

Skulle helst sett at denne personen holder til rundt Mjøsa.

 

Alle svar blir satt stor pris på.

 

Med vennlig hilsen Trond.

..........................................................................................................

Trådnavn skiftet fra Wanted Hk AG3 til Federal86 i Hæren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er å øve mye på eget inch. Når du får den utlevert. Det er ingen vits å komme inn og være verdensmester.

 

Du sier noe der ja.

Men jeg vel gjøre det.

Men jeg liker å være litt forberedt på ting jeg , det er bare slik jeg er.

Å jeg ser det ikke på som å leke kar eller være verdensmester.

Link to comment
Share on other sites

Eller gjør som meg: reis hjem igjen før du får utlevert børsa! Da slipper du det tullet med å øve på å bli best i krig og sånn.

 

Fourten, pasifist, jeger og konkurranseskytter.

 

 

Forsvaret er ikke for alle.

 

"Pasifisme kan i forlengelse av dette forstås som avvisning av militære krigshandlinger som intervensjonsmiddel i internasjonale konflikter."

 

"Begrepet dekker derfor et vidt spekter av holdninger, fra absolutt motstand mot enhver voldsbruk uansett omstendigheter til en preferanse for bruk av fredelige midler som i ekstreme tilfeller ikke utelukker voldsbruk."

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg einig med vaskebjørn. Ver litt tilbakeholden i begynnelsen, til du kjeme litt inn i det.

Hugsar godt dei som var veldig frampå og "kunne alt" frå starten av. Desse vart lagt merke til og sett litt rart på av dei andre gutta. Og ingen vart lei seg når desse "verdensmesterane" falt igjennom seinare.

Då er det etter mi erfaring smart å holde seg litt anonym i starten, og heller etterkvart bygge seg opp litt tillit og respekt hos befalet og resten av gutta.

 

Akkurat AG'n ville eg venta med, ja. Du får nok av tid til å trene på demontering og montering. Blir raskt konkurransar på rommet på å gjere dette raskast :D

Når du blir so dreven at du nærma deg 20 sek på demontering og 30 sek på montering, vil du overgå dei fleste andre i troppen.

 

Edit: Bruk heller tida til å sørge for å vere i bra fysisk form når du kjem inn. Det kan vere nyttig, alt etter kor du skal og kva tjenesten går ut på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i militæret i '93/94, og jeg har et godt råd, basert på mine erfaringer. Tren mye styrke. Armhevninger, kroppshevninger, sit-up's og løping.

 

3 km. kravet vi hadde var under 15 min. ellers fikk man ikke være med i garden. Minst 15 kroppshevninger, minst 45 sit-up's, minst 35 armhevninger. Alt innen en viss tid, som jeg ikke husker nå.

 

AG-3 får du mulighet til å trene mye på. Det er så enkelt at du trur det ikke, men når man skal gjøre det fort, da sliter man i begynnelsen. Men det er veldig lite å gjøre etter tjeneste på kvelda, og da er det bare å dra fram AG'n og trene som faen.

 

Kravet vi hadde i gardetroppen var under 20 sek. på demontering, og under 30 sek. på montering. Og etter å ha gjort det ørten ganger, så går det helt fint. Vi måtte til og med lære å gjøre det med bind for øya, men da hadde vi ikke tidskrav.

 

Er du heldig så får du prøve deg på MG-3 også. Det fikk ikke jeg :(

 

Derimot slapp vi slipsknuter. Du bør også trene mye på å brette tøy på militær måte. Og re opp senga, så den er stram nok. Og ved rominspeksjon, så vask oppå skap, under sengekanter, bak ovner osv. Der jeg var i gardetroppen på rekruttskolen var dem helt sjuke. Etter vask av speil, så tørk dem godt, og dra ei sammenbretta avis over dem. Da blir dem upåklagelig.

 

Det jeg vil fram til med dette er at AG-3 er det minste problemet du får i militæret.

 

Lykke til med tjenesten 8)

Link to comment
Share on other sites

Her fikk jeg mye tips så jeg trur jeg må skrive dem opp gitt.

Takker for alle gode råd, siden jeg muligens vurdurer en karriere i forsvaret.

 

Trening begynte jeg med for en stund siden, så den driver jeg heldigvis å bygger opp nå.

Noen som vet hva slags kniv forsvaret bruker eller?

Fordi jeg kjøpte meg en slik Assklit kniv fra Clas en slik foldekniv men jeg er usikker på om den faktisk er bedre enn forsvaret sin.

 

 

Skal foressten inn i CSS(Combat Service Support).

Link to comment
Share on other sites

Er du nå sikker på at du skal bruke AG3? Kommer vel litt an på hvor du begynner. Får bare håpe at du i løpet av tiden får tatt i bruk HK 416. Det er gøy det.

 

 

Etter det jeg har forstått så er det nok Hk AG3 som er tingen i CSS.

Hk416 blir nok ikke prioritert i min avdeling gitt, ihværtfall ikke det året her da.

Er kun Jegerne å de spesiele avdelingene som blir prioritert for Hk416 i år gitt.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har forstått så er det nok Hk AG3 som er tingen i CSS.

Hk416 blir nok ikke prioritert i min avdeling gitt, ihværtfall ikke det året her da.

Er kun Jegerne å de spesiele avdelingene som blir prioritert for Hk416 i år gitt.

 

Og innsatsstyrkene i HV får dei etter planen over nyttår.

 

De vel også en prioritert avdeling.

Men det tar vel mange år før AG3 er ute av forsvaret å 416 tar over.

 

Men hva gjør de med alle AG3 da? Tar HV eller politiet over dem?

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg einig med vaskebjørn. Ver litt tilbakeholden i begynnelsen, til du kjeme litt inn i det.

Hugsar godt dei som var veldig frampå og "kunne alt" frå starten av. Desse vart lagt merke til og sett litt rart på av dei andre gutta. Og ingen vart lei seg når desse "verdensmesterane" falt igjennom seinare.

Då er det etter mi erfaring smart å holde seg litt anonym i starten, og heller etterkvart bygge seg opp litt tillit og respekt hos befalet og resten av .

 

Denne er jeg også veldig enig i. Da jeg avtjente førstegangstjeneste ble de såkalte streberne dårlig likt av troppen, og "forsvant" vel etterhvert. De som ble lagførere osv. var de som tok ting som de kom, gjorde så godt de kunne, ikke prøvde å imponere noen og ikke klaget over enhver lille dritting. Så jeg tror nok at folk metd vett i skallen og beina godt plantet på jorda gjør det best.

Link to comment
Share on other sites

Men hva gjør de med alle AG3 da? Tar HV eller politiet over dem?

Flesteparten blir sikkert solgt på det sivile markedet.

 

Som spiker.:)

 

Det er da virkelig synd da.

Det burde jo kunne være mulig å få kjøpt vis ombygget da til kun halvauto.

Til praktisk skyting eller annen blink skyting.

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg einig med vaskebjørn. Ver litt tilbakeholden i begynnelsen, til du kjeme litt inn i det.

Hugsar godt dei som var veldig frampå og "kunne alt" frå starten av. Desse vart lagt merke til og sett litt rart på av dei andre gutta. Og ingen vart lei seg når desse "verdensmesterane" falt igjennom seinare.

Då er det etter mi erfaring smart å holde seg litt anonym i starten, og heller etterkvart bygge seg opp litt tillit og respekt hos befalet og resten av .

 

Denne er jeg også veldig enig i. Da jeg avtjente førstegangstjeneste ble de såkalte streberne dårlig likt av troppen, og "forsvant" vel etterhvert. De som ble lagførere osv. var de som tok ting som de kom, gjorde så godt de kunne, ikke prøvde å imponere noen og ikke klaget over enhver lille dritting. Så jeg tror nok at folk metd vett i skallen og beina godt plantet på jorda gjør det best.

 

 

Dere missforstår hva jeg sier desverre.

Dere får meg til å høre ut som en smisker, noe jeg ikke er.

Jeg vill bare være mest mulig forberedt da.

 

Men der vel litt forskjellig på dere å meg da siden dere måtte inn.

Jeg søkte inn på en måte frivillig så.

Link to comment
Share on other sites

Dere missforstår hva jeg sier desverre.

Dere får meg til å høre ut som en smisker, noe jeg ikke er.

Jeg vill bare være mest mulig forberedt da.

 

Men der vel litt forskjellig på dere å meg da siden dere måtte inn.

Jeg søkte inn på en måte frivillig så.

 

Nope, jeg tror ikke du er en smisker. Jeg tror du er en person som vil gjøre sitt beste, og lurer på hvordan. Det har seg desverre slik at trynefaktor spiller en utrolig stor rolle, noe som gjør at smisking bare trekker deg ned i søla. Og jeg er temmelig sikker på at alle råd du har fått, inkludert mine, er i gitt i beste mening.

 

Så da gjenstår det vel bare å ønske lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

De to viktigste tingene du kan ta med deg i i det grønne er Letterman og hodelykt med rødtglass. Pluss kjekt med en pappplate som du skjærer til i samme bredde som hyllen i skapet. "bretteplate". Når det gjelder kniv så får du en litten arbeideskniv type grønn. Den er ikke noe serlig å skryte av plus at den ruster som F... og er et helvete å pusse. Det jeg hadde med i felt var Lettermanen og en god samekniv. Som du har en lang hempe til slik at du får tuppen av sliren ned i bukselummen på låret. En sjakkel er praktisk til forlenge hempen og du går kniven fort av og på.

 

Men det beste råde jeg kan gi deg. Er at rekrutten er et stort skuespill. Befalet skal spille rollen som de strore drittsekker og, du kan ikke en dritt. Men etter rekruten er det en helt anne hverdag. Så ha med deg humoren og le inni deg.

 

Lykke til

 

Vaskebjørn

Link to comment
Share on other sites

Dere missforstår hva jeg sier desverre.

Dere får meg til å høre ut som en smisker, noe jeg ikke er.

Jeg vill bare være mest mulig forberedt da.

 

Men der vel litt forskjellig på dere å meg da siden dere måtte inn.

Jeg søkte inn på en måte frivillig så.

 

Nope, jeg tror ikke du er en smisker. Jeg tror du er en person som vil gjøre sitt beste, og lurer på hvordan. Det har seg desverre slik at trynefaktor spiller en utrolig stor rolle, noe som gjør at smisking bare trekker deg ned i søla. Og jeg er temmelig sikker på at alle råd du har fått, inkludert mine, er i gitt i beste mening.

 

Så da gjenstår det vel bare å ønske lykke til! :D

 

 

Det var hyggelig å høre-

Jo takk takk, det nærmer seg med stormskritt nå gitt.....

Link to comment
Share on other sites

Støtter vaskebjørn i leatherman og samekniv. Brukte dem til alt mulig forskjellig omtrent hele tiden. Jeg ville imidlertid ikke tatt dem med til første oppmøte, men tatt dem med etter første perm. Er utrolig mye som stjeles i forsvaret, men etter rekrutten er en god del av de værste dimitert og man begynner å bli litt kjent med folk. (Du får heller ikke bruk for det i rekrutten)

Ellers så tror jeg du kommer til å klare deg kjempefint i forsvaret. Det aller beste man kan ha med seg er nemlig motivasjon, er man motivert nok finnes det ikke grenser for hva man kan få til. AG3 demontering er et eksempel på en slik ting som er verdens enkleste ting å lære seg bare man er interessert i å lære det, følger man med på instruksjonen er man mer enn rask nok på andre forsøket (Og du kommer til å måtte drille på det MANGE ganger første uken.)

 

Hvis du på død og liv skal trene på noen slike ting så kan du jo få din mor til å vise deg hvordan man tar på sengetøy, eller hvordan man vasker gulv. Omtrent halvparten av de jeg havnet på rom med første dagen klarte ikke å få på dynetrekk uten hjelp :D:D

Ja, og en ting til: Størrelser i forsvaret er på norsk, slik at S = stor, M = mellomstor og L = liten. Jeg viste ikke det og endte vell ikke opp med noenting som passet helt første turen på intendaturdepotet (int.dep)

 

Lykke til, det kommer til å gå kjempebra!

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Nei, eg trur ikkje du er ein smisker. Du har omtrent same holdninga som eg hadde når eg skulle inn.

Men det skal lite til før dei andre, mindre motiverte, gutta ser på deg som ein smisker. Og det er ein frdel å ha tillitt hos desse gutta, uansett. Gå derfor ut litt lavt på bana, og so ordna resten seg sjølv egentlig.

 

Når det gjelder lærmann og joikajern, so er det jækla nyttige. Men du får dei ofte på tilud på velferden i leiren rett etter innrykk, so eg ville venta med å kjøpe det.

 

PS: Søkte meg frivillig til Kirkenes sjøl, og ringte og masa for å komme dit. Har ikkje angra eit sekund.

So det var ikkje berre tvang med meg heller...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det viste seg at en slik samekniv var umulig å få tak i her på Hedemarken.

Så da gikk jeg for modellen bamse isteden, fordi den kan jeg også bruke til jakt osv.....

Å multi tool er jo også selvfølgelig kjøpt.

Har pakket en liten sekk å en stor bag som jeg skal ha med til Bardufoss.

Reiser fra Hamar om 5timer cirka.

 

Å da vill jeg takke alle for de gode rådene dere har gitt meg..........

Jeg ville legge ut noen bilder av tiden min der oppe på et senere tidspunkt.

 

 

Med vennlig hilsen Trond :D

Link to comment
Share on other sites

lykke til i hæren.

 

når alt går i dass, man ikke skjønner hvor man er, hvor man skal, hvorfor man skal, når man skal, hvordan man skal, du fryser, hater og er lei, bare tenk på hva presten engang sa.....

 

Hærens veier er uransakelige ;)

 

var det ikke sånn det var?

 

lykketil i hæren.

hilsen LT Høgg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
lykke til i hæren.

 

når alt går i dass, man ikke skjønner hvor man er, hvor man skal, hvorfor man skal, når man skal, hvordan man skal, du fryser, hater og er lei, bare tenk på hva presten engang sa.....

 

Hærens veier er uransakelige ;)

 

var det ikke sånn det var?

lykketil i hæren.

hilsen LT Høgg.

 

Du sier noe der høggeren men det er faktisk ikke så ille i forsvaret.

Har jo fått 416 å greier å det er jo et ypperlig våpen.

Men det var veldig uvant å ha med våpnet uandsett hvor du går under første felt øvelsen men som sagt man skal jo ha stål kontroll på våpne sitt.

Mitt våpen var på ryggen når jeg brukte spaden, lå ved siden av med mens jeg satt å¨do, lå opp på meg når jeg sov, hang på ryggen å i henda under patrulje.

Det eneste jeg kan si var dårlig hos forsvaret er den vel kjente rekrutt knappe teltet som lekker som et uvær.

Regn sikkert MY ASS :D

Link to comment
Share on other sites

håper soldaten har det bra.

regner med du har stått endel i kø.

kjenner hver gang jeg får på meg en feltuniform kjenner jeg en dragning mot å stå i kø...........

hvorfor? vel, i enden av en kø får man noe, om det man får io enden av køen er såpass at det er verdt å stå i kø for, å får de andre det, så vil jeg og ha det! hehe.

 

jeg motsto lyste til å stå i kø på en rep øvelse for et par år siden. da fikk jeg ikke fotposer og regntøy. å det fikk alle andre :S

 

hærens veger er uransakelige.

Link to comment
Share on other sites

forresten har jeg ligget godt over hundre netter i kneppers, å det er ikke et ille telt. om man vet hvordan man skal sette det opp, å om man er flink til å plukke ut toppduk. husk: den beste duken som toppduk, de nestbeste som 2er duker(de som kneppes under toppduken) å de dåligste som 3er duker(de som kommer ytterst, nederst, dvs kneppes under 2er dukene)

forresten,dengang jeg var i hæren var det høytid de gangene vi sov i kneppers. var som oftest værre å sove under en busk, i en panservogn, i en OP, osv.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...