Jump to content

140 accu i 6,5x55


Blaser_308

Recommended Posts

"Enkleste" er å gå opp til 30/570. Da kan du fylle nesten så mye du vil i uten at trykket går i taket.

 

Beinhardt komprimerte ladninger med (for) seint krutt gir ofte gode hastigheter uten at du får problemer med trykket.

 

Dessverre er det slik at mange 6,5 piper er ganske romme innvendig slik at en sliter med å oppnå tilstrekkelige hastigheter uansett kruttmengde. Piper laget slavisk etter CIP mål eller trange amerikanske gir veldig mye bedre hastigheter enn våre tradisjonelle nordiske med svært romslig riflingsdiameter og høye bommer.

 

Som eksempel har jeg personlig aldri nådd mer enn ca 815m/s med normalt trykk i kombinasjonen 140 Partition/MRP i Sauer - selv med 70cm løp.

Link to comment
Share on other sites

f.eks så får jeg 827 m/sek i snitt på 140 grs Accu ladd med 46,0 N-160 og 210 hette, i min Sauer 202 med jaktpipe i 6,5x55, så da må det være store forskjeller ute å går.....

 

Du har greit med krutt i patronene dine også :D Dine data inneholder tilsvarende mengde N-160 bak en 140 Accu som er ganske stiv og gir mye trykk, som Lapua sine maksladning med 123grs/8g Scenar.... Skal vi si ca 2 grs over maks? 140 Sierra tåler ganske mye mer - og gir litt bedre hastigheter.

 

V0 = 827m/s er fortsatt for lite til å holde kravet med 9g kule på 100m. Med 140 Accu vil jeg tro du må være ganske nære 840m/s. 840 med 140 Accu er det vi her i Drammen kaller friskt ladet.

Link to comment
Share on other sites

I 68 cm pipa til kompisen min får han 858 m/sek med 48 grs N15 bak 140 grs Accubond.

LOT nr 08510 på Norma boksen.

 

Kan man ikke være så snill å slutte å være så opphengt i dette teoretiske kravet til anslagsenergi?? Det er jo ingen som driver og sjekker om du har 3 m/sek for lite. Og om man får 830 m/sek idag i 10 grader, så kan man få litt mer hastighet i august. Varmere da som regel.

 

Accubond kula gir som regel bedre hastigheter enn like tunge match kuler, iallefall i min 6.5, og er ei glimrende kule til jakt. Bruker ikke annet, og kommer ikke til å bruke annet heller :)

Link to comment
Share on other sites

Høyere hastigheter er (nesten) alltid tegn på høyere trykk om andre faktorer ellers er like.

 

At 140 Accu er ei strålende jaktkule i 6,5 er vi enige om, og du har jo i tillegg noen tilhengerlass med hjort skutt med kula å vise til :wink:

 

Hva slags pipe har kompisen ? Vi har testet endel med ulike 6,5 løp og får endel bedre hastighet med S&L løp uten at trykket virker høyere med samme ladninger enn i originale Sauer piper. Sammenligningen her er kun gjort med måling av hylsehodet og ikke med strekklapp.

Link to comment
Share on other sites

Vet denne kombo`n krutt/kule, er en ladning med vell ambisiøsa ambisjoner :mrgreen: . Regner med jeg parkerer på rundt 45-46 grain. Evt så får vi hoppe opp en vektklasse...

 

Men man må jo alltid ha et håp :!::D

 

 

Sauer 150: -Har interbond kommet i 156 Gn klassen ???

 

 

Rifla det lades til, er en EKTE villrein børse :smile: . Winchester 6,5x55 Featherweight.

 

Hylsa er Norma, engang skutte Gold target skudd, som er skutt i rifla. Kjøpte de siden forholdet mellom å kjøpe tomhysler, og ferdigladet skudd, var latterlig små. Betalte 5,6 pr skudd på et tilbud i vinter. Skudda går i kammeret, og gir bitte litt motstand når bolt lukkes. Har finjustert inn hver hylse i sizing die til kammerat, for de over 45,5 grain, for denne runden. Null headspace. Hylse lengde ligger på 54,8 til 54,9

Link to comment
Share on other sites

Hva slags pipe har kompisen ? Vi har testet endel med ulike 6,5 løp og får endel bedre hastighet med S&L løp uten at trykket virker høyere med samme ladninger enn i originale Sauer piper. Sammenligningen her er kun gjort med måling av hylsehodet og ikke med strekklapp.

Han har faktisk ei S&L pipe fra Våpensmia. Jeg har samme pipa i den ene børsa mi og den gir bare 820 m/sek med 140gr A-Max og ca det samme med 140gr SMK.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, er det så dårlig stelt med 6,5`n så får man da forby den til jakt på dyr over rådyr, da holder faktisk ikke fabrikkammo målet i forhold til dette anslagsenergikravet med 9 grams kule.

 

Alle de reinsdyra, dåhjortene og elgene som jeg har skutt med 140 grs Rhino, A-Frame og Accubond har ikke protestert på qanslagsenergikravet, kulene har faktisk gått igjennom, og i mitt ringe hode så har da kula lagt igjen mer en nok energi til å drepe det, slik tenker nå jeg da....

 

Kanskje jeg da skal bruke 375`n på rein i da. hmm, skal ikke se bort i fra at det blir penere skuddskader med den også..

Link to comment
Share on other sites

Enig med KnuteriK her. Hvorfor så opptatt av de siste m/s????

 

Dette her viser jo bare at kinetisk energi som målestandard på drepeevne har store svakheter.

 

Lad 6,5x55en deres til NORMALE trykk med gode kuler, så detter elgen, og hva det ellers måtte være, uten problemer! Det beste er også at dere har ei låskasse som varer og dermed takler ei pipe til når dere har trent nok til å treffe det dere skal?

 

Hvor vanskelig trenger man egentlig å gjøre det?

 

Når det gjelder lading av N160 og 140grs A-max så har jeg endt opp med å få UNDER 800m/s når jeg balanserer mot grensen for overtrykk, og det i 65cm pipe. Den ladningen er 43 grs. 44 var for heit...

Den på 42grs samler imidlertid best, og jeg har ikke noen problemer med å drepe hjortevilt med den farten... :roll:

 

Disse reglene for anslagsenergi ble oppfunnet av byråkrater med litt for lite å gjøre og litt for lite kunnskap om reelle forhold! (fritidsproblemer?) Hvorfor ikke bare sette et kaliberkrav som andre land gjør? Som eksempel: min .375 for B5 i Afrika Det er vel omtrent som en 6,5 på elg, litt i nedre leie men fullt forsvarlig)

Link to comment
Share on other sites

KAnskje man skulle lade med TSX her også, I følge Barnes Bullets kan man lade tsx likt med konvensjonelle kuler med samme vekt, det sier at rillene er med på å redusere trykket og løpsslitasjen, men opprettholder hastigheten.

 

Har forøvrig ladd Accubond i 375`n, 3006`n og 6,5`n og den har fungert perfekt der, om jeg har brukt spreke ladninger, ja si det, har ikke merket noe til det hverken på hevarm eller hylse eller hetteleiet.

Link to comment
Share on other sites

En må gjerne diskutere reglene for hvordan de er utformet, hvordan de skal utformes også videre - men reglene er nå engang reglene og de fleste av oss velger å følge dem.

 

Spørsmålet er altså ikke om 9g kuler i 800m/s dreper vilt - ja selvfølgelig gjør de det. Lovlige etter dagens regler er de ikke. Jeg vet med sikkerhet at jeg skulle drept både elg, hjort og rein med 223 de rette kulene, avstanden og situasjonen. Dette gjør ikke en 223 til ett godt storviltkaliber av den grunn. Jeg sammenligner ikke disse to om det er spørsmålet - men ingen av dem er lovlige etter dagens regler.

 

Alle som gjerne vil bruke 9g 6,5 kuler og fortsatt ønsker å følge lovverket får enten finne en patron som gir hastighet nok - eller finne seg i å lade med kulevekter som gjør at patronen klarer kravet. Fabrikkene har innsett dette og sluttet å selge 9g kuler som elgpatroner.

 

Personlig synes jeg det er ganske rart at på ett forum som til de grader flyter over av nettpoliti er det helt greit å ikke bare bruke "ulovlige" patroner til storvilt, men det er helt greit å argumentere for det - mens om noen hadde skutt feil art eller type vilt, gått 1 dag utover jakttiden, skutt 1 dyr mer enn kvoten osv er det lynsjestemning. Rimelig stort paradoks fra ett tredjeparts perspektiv. Om jeg derimot skulle argumentere for 25-06 eller 257 Wby med 115 TSX/120 TBBC som begge er ganske så mye mer potente en en 6,5 er - ville det vært unisont negativt.

 

Jeg har ikke brukt 6,5 til storvilt på mange år og kommer ikke til å gå tilbake til en grunnet dårlige erfaringer og fra mitt ståsted burde kravet vært strengere ikke slappere. Men det er en helt annen diskusjon som kanskje burde hatt en egen tråd..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går for 375 H&H Mag som minimum til all storviltjakt i Norge, så gutter det er bare å selge 6,5`n og alt den andre dritten dere har stående i skapet, det duger ikke på jakt i Norge, men i alle andre verdensdeler er det mere en godt nok..

 

Her er en link, som viser hvor feil du tar med hensyn til hva som selges som storviltammo i 6,5x55 Swedish Mauser

 

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noe hardlader i utgangs punktet. Ref. ting jeg har postet her tidliggere i 223 og 308 tråder. Samler det bra, stopper jeg der , og er happy.

 

Men regler er til for å følges. Om jeg ikke når 840 m/s , så får man evaluere de alternativer som finnes. End of case.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går for 375 H&H Mag som minimum til all storviltjakt i Norge, så gutter det er bare å selge 6,5`n og alt den andre dritten dere har stående i skapet, det duger ikke på jakt i Norge, men i alle andre verdensdeler er det mere en godt nok..

 

Her er en link, som viser hvor feil du tar med hensyn til hva som selges som storviltammo i 6,5x55 Swedish Mauser

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/" target="_blank" target="_blank

 

Uthevingen er min - her bommer du. Norma har gått ut med informasjon for å opplyse om at 140 Partition ikke holder kravet til Klass 1 eller 2700j. Du må gjerne sjekke dette med produsenten direkte.

 

Resten av argumentasjonen din bidrar ikke til å heve nivået på debatten i det hele tatt og de lar jeg derfor stå ubesvart. Uansett hva du måtte mene er dette ikke noe angrep på deg og din erfaring.

 

Jeg diskuterer heller ikke dine erfaringer med 6,5 som storviltpatron - jeg påpeker kun at patronene du bruker og argumenter for etter dagens regler ikke er tillatte om regelverket skal følges og håndheves. Hva du velger å gjøre med det er jo fullstendig opp til deg.

Link to comment
Share on other sites

Står ingen ting om det du hevder på hjemmesiden til Norma, da må du i tilfelle linke til det om det finnes, det er jo veldig rart da som du ser at 140 grs Part. står Big Game i høyre kollonne, har Norma gått ut med skriv om at 140 grs ikke holder kravet til Klass 1 så er det veldig rart at det står Big game på denne tabellen over jaktammo som Norma leverer, de leverer med andre ord et produkt som ikke er tillatt solgt til det formålet som står på hjemmesiden deres, men i lykkelig uvitenhet og tillitt til at fabrikanten leverer det den skal så bruker jeg 140 grs Accubond på Rådyr og rein også i framtiden.

 

På elg og gris bruker jeg 3006 og samme gjelder der for meg, bruker denne ammoen i lykkelig uvitenhet.

Link to comment
Share on other sites

En 140 grs Accubond trenger ca. 833 m/s for å klare lovens krav på 2700 J på 100 m.

 

Jeg må si det er imponerende lovlydighet hvis man legger bort denne kula fordi man mangler 5 m/s og 36 J.

 

Jeg regner med at de samme personer aldri overskrider fartsgrenser, trikser med skatt og avgifter, har løs hund i båndtvangtiden eller bryter andre regler...

Link to comment
Share on other sites

Noen umiddelbare kjappe tanker: Jeg tenker ganske pragmatisk rundt 6,5 (x55) som storviltpatron. Når evt 6,5x55`n min gir meg problemer som er direkte relatert til kaliberets egenskaper, så bytter jeg kaliber. Dette har enda ikke skjedd, men jeg sier heller ikke at det ikke kan komme til å skje. Ser du, sauer 150, har endel tanker/meninger rundt hva som er et fornuftig storviltkaliber. Bare for nysgjerrighetens skyld, hva mener du bør være minimums krav for storviltjakt i Norge? (hvis man ser bortifra dagens regelverk).

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet denne tråden startet med var kombinasjon Mrp/140 AB lovlig til storvilt. Det er en kombinasjon som er svært vanskelig å få til å bli lovlig annet enn i lange piper med heldig innvendig geometri for å få hastigheter nok. Det var spørsmålet.

 

Ditt første svar var basert på på kule og kruttkombinasjon som ikke er mulig å nå dette kravet med annet enn med ett skikkelig overtrykk. At debatten har sklidd ut i en 6,5 storvilt diskusjon er ganske vanlig da 6,5'n godkjennelse er ganske omstridt da det er lite tilgjengelig ammuisjon for andre enn hjemmeladere som faktisk er lovlige å benytte om en skal overholde regelverket. Ref informasjonen fra Norma

 

Til ditt siste innlegg kan jeg si som følger 49 grs MRP i min 70 cm Sauer JF pipe i 200 gir 807m/s og er således laaaaangt unna å holde kravet.I tillegg er trykket ca 8% over maksimalt kammertrykk for 6,5x55 målt med Oehler 43. Gamle pipa til SS i rugeren hans ga ekstremt gode hastigheter sammenlignet med det en kan forvente seg i normale CIP godkjente piper med .256/.265 boring

 

9g kuler til lovlig hastighet må lades med meget spesielle kruttsorter for å oppnå lovlig hastighet. Kravet er svært mye lettere å nå om en bytter til 10g kuler. Her får du ofte lett 760-780m/s med MRP 2/Rhino 30/H 1000/Retumbo uten å krangle med trykket. Eneste fabrikkpatronen jeg vet om med 9g kule som ca holder kravet jeg kjenner til er Hornady Superformance med 140grs SST. Hornady gjør forøvrig det samme som oss hjemmeladere i disse patronene - lader de med hardt komprimerte ladninger alt for seine krutt for å oppnå 30-50m/s høyere hastigheter i normalpatroner. Eneste utenom Hornady som har denne muligheten er Federal High Energy som jeg personlig mener er den desidert beste fabrikkammunisjonen tilgjengelig i dagens marked

 

Faktisk fikk jeg skikkelig lyst til å lage en oversikt over hastigheter en får med 6,5 ammo i 5-6 ulike våpen. Skal ta en telefon til en av skribentene å presentere tanken. Kanskje det beste er å ta kontakt med DN også så en får fjernet denne "ertepatronen" en gang for alle :lol:

 

Hva jeg mener skulle vært kravet - ja si det du. Jeg mener nok kravet burde vært 2700j uansett kulevekt da jeg har store problemer med å se hva som skal være poenget med det delte kravet med en ubetydelig forskjell på 1g kulevekt. Forøvrig mener jeg en skulle tillatt lavere kulevekt for massive kuler. Skal vi si 115/120grs som minstekrav for kobberkuler.

 

Bare så det er sagt jeg mener 6,5 er ett av de beste kalibervalgene til rådyr/dåhjort og mellomstore hjortevilt arter som finnes. Til elg og hjort mener jeg det er det absolutt dårligste alternativet av de tillatte kaliberne idag grunnet den lille ekspanderte diameteren på kulene etter treff

Link to comment
Share on other sites

Tyder på at det er meg du stiler til, til det kan jeg bare si følgende:

 

De ladedataene jeg lader med er oppgitt i diverse ladebøker bla Ladeboken utgave nr 4, der er 140 grs Partition og max ladning 49,0 grs MRP med oppgitt hastighet 844m/sek det er nok for meg, da jeg forventer at forfatterene av ladeboka har lagt inn nødvendige sikkerhetsmarginer i oppgitte dataer, og at det er Chronografert i egnet Chronograf, Ville vært interessant å høre hva Jørund Lien har å si til dine indirekte påstander at de driver med hasardiøse ladninger til almuen.

Jeg har selv ladd denne med N-160 og max samt prøvd hvor langt det har gått før trykktegn har begynt å vise seg og jeg må si det slik at det var MANGE grain over det som jeg har brukt, og oppnådd de hastigehetene jeg har med, Jeg har forøvrig en Sauer 202 "skan" med standard jaktpipe fra Sauer i kaliberet. den er vel 60 cm tror jeg.

Jeg har Chronografert alle mine ladninger og de ladningene jeg har oppnådd har ligget svært tett oppunder de matematiske utregnete hastigehtene, om hastigheten er 833 eller 827 m/sek er noe jeg driter langt i.

Du referer stadig til et skriv fra Norma, som iallefall ikke jeg kjenner til, da synes jeg du skal verifisere påstandene dine om at det forefinnes et slikt skriv, Du som er i Bransjen har vel fått dette elektronisk fra Norma vil jeg anta, legg ut dette skrivet her så alle får se det, noe annet vil bety at du har en annen agenda en å opplyse folket om det faktiske forholdet (du er vel bransjetilknyttet, og vil følgelig ha en interesse i dette)

Når det er sagt så er vel Norma ny forbedret Elite, noe av det dårligste du kan putte i børsa di, at den ikke holder mål er noe alle vet

 

Har ladd en del 9 grams kuler med N-4 krutt og brukt dataene på boksen med 70 cm pipe, og tro det eller ei når jeg har trekt i fra de 10cm i løpslengde med et hastighetstap på 3m/sek/cm pipe så stemmer det faktisk med Chronografen, at Chronografen kan ha små feilmarginer ja det skal man ikke se bort i fra, men det er nå det man har til rådighet.

 

Mine ladninger holder til å dekke kravet, de er målt i hue og rævva, da gir jeg blanke faen i hva Norma måtte mene, og hvem som helst kan komme å måle mine ladninger akkurat når det måtte passe. både mht til trykk og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150:

 

Jeg forstår mindre og mindre her. Må være slarkete piper folk skyter med.

Jeg bruker stort sett N15/MRP i alle mine kaliber. Ei sauerpipe er det Norma bruker som ref når de lager ladedata på N15 boksen.

 

Her leser jeg rett fra boksen:

6.5x55 9.1g/140gr Sierra Max 47.7 Tryck 374 867 m/sek.

Testskutt i Sauer pipe 740mm.

 

Synes du får veldig dårlig fart i 70 cm pipa di da, med 49 grs MRP, som etter min erfaring, er noget over maks'n.

MRP og N15 er mer eller mindre identiske. Om maks på N15 boksen er 48 grs, er den identisk med MRP.

 

Hva gjelder 6.5 til hjort, jeg har sikkert sagt det 100 ganger før, jeg har skutt 200 hjort med 6.5x55, og nesten 100 stk med 6.5x65rws, ingen spesiell forskjell på de 2 kaliberne hva effekt i viltet angår, annet enn på de litt lengre holda, som ingen liker å høre om. Jeg har derimot dårligere erfaring med 308 til hjort, var derfor jeg gikk over til 6.5. But again, det handler alltid om skuddplassering. "Vi" skjøt en meget stor bukk her i fjor høst, på 120 meters hold, jegeren som skjøt feilvurderte alt, og skjøt hjorten nesten rett forfra. Kula gikk igjennom hele dyret og forsvant ut i låret og videre ut i frisk luft. Det er noen cm med kjøtt og bein i lengde retningen på en hjort.

 

Så jeg vil si at å basere seg på kanskje litt lite erfaring med jakt på nevnte dyr og kaliber, ikke helt slår igjennom i denne diskusjonen her. Man kan ikke si at "jeg har skutt 1 dyr med Berger VLD, og det gikk til helvete, så den kula bruker jeg aldri mer". Man kan da heller ikke si at man har hatt 1-5 uheldige episoder med 6.5 og dermed utgår patrona. Alle opplever dritt fra tid til annen, sånn er det på jakt. Men man kan ikke gi opp av den grunn. OM det konsekvent går til helvete, ja da er det noe som bør revurderes, men så vidt jeg vet, så er ikke situasjonen sånn pr dd med aktuelle kaliber.

 

Jeg synes forøvrig det er gøy å diskutere 6.5x55 til jakt. Er mye rart å lese i sånne diskusjoner og gir god underholdning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tyder på at det er meg du stiler til, til det kan jeg bare si følgende:

 

De ladedataene jeg lader med er oppgitt i diverse ladebøker bla Ladeboken utgave nr 4, der er 140 grs Partition og max ladning 49,0 grs MRP med oppgitt hastighet 844m/sek det er nok for meg, da jeg forventer at forfatterene av ladeboka har lagt inn nødvendige sikkerhetsmarginer i oppgitte dataer, og at det er Chronografert i egnet Chronograf, Ville vært interessant å høre hva Jørund Lien har å si til dine indirekte påstander at de driver med hasardiøse ladninger til almuen.

Jeg har selv ladd denne med N-160 og max samt prøvd hvor langt det har gått før trykktegn har begynt å vise seg og jeg må si det slik at det var MANGE grain over det som jeg har brukt, og oppnådd de hastigehetene jeg har med, Jeg har forøvrig en Sauer 202 "skan" med standard jaktpipe fra Sauer i kaliberet. den er vel 60 cm tror jeg.

Jeg har Chronografert alle mine ladninger og de ladningene jeg har oppnådd har ligget svært tett oppunder de matematiske utregnete hastigehtene, om hastigheten er 833 eller 827 m/sek er noe jeg driter langt i.

Du referer stadig til et skriv fra Norma, som iallefall ikke jeg kjenner til, da synes jeg du skal verifisere påstandene dine om at det forefinnes et slikt skriv, Du som er i Bransjen har vel fått dette elektronisk fra Norma vil jeg anta, legg ut dette skrivet her så alle får se det, noe annet vil bety at du har en annen agenda en å opplyse folket om det faktiske forholdet (du er vel bransjetilknyttet, og vil følgelig ha en interesse i dette)

 

 

Hallgeir - ta gjerne en telefon til Jørund du kan få nummeret av meg. Oppgir hasardiøse ladninger er å strekke det ganske langt. I mitt våpen er ikke 8% regnet som hasardiøst, men like fullt over maks.

 

Når du derfra går fra å være uenig om ladning med N-160 og Ab til lovlig hastighet til at dette er en skjult agenda i beste konspirasjonsstil da melder jeg meg ut. Om du ikek tåler at noen en uenige med deg - la være å delta i debatten. Får være måte på til tullprat. Informasjonen jeg henviser til ligger lett tilgjengelig på Norma's egen hjemmeside.

Ladedataene fra Ladeboken nr 4 er forøvrig de samme som i ladeboken nr 2 som er helt tilbake fra 1990. Skjer jo ting med både krutt og kuler på nesten 25 år. utdrag trenger jeg ikke- har signert original på hyllen :wink:

 

Hastighetene dine er forøvrig ca 20m/s høyerer enn de oppnådde i ei trang og god Walther pipe på 66cm.

 

Knut Erik - Kan være jeg får dårlig hastighet med 70 pipa. Har forøvrig 3 til som sikkert også som kan prøves, men da må strekklapper kjøpes inn å legges på en annen pipe. Har forøvrig ikke spesielt dårlige hastigheter med vanlig matchkuler. 9g Scenar gir ca 835m/s med 48,5 grs MRP.

 

Vi kan sikkert slå hverandre i hodet med antallet skutte dyr sjøl skyter jeg fra 10-30 storvilt i året her hjemme og ja uten tvil skuddplassering er det viktigste og skyter en smeller som som så og si alltid rammer sentralnevnesystemet i bog eller foran er det kvelden uansett kalliber. Forøvrig kan jeg si jeg har hatt samme effekten med 22-250 og Barnes 53 grs TSX på 1,5 år elg som hadde blitt truffet med 1200kg prosjektil i ca 15m/s først.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig mener jeg en skulle tillatt lavere kulevekt for massive kuler. Skal vi si 115/120grs som minstekrav for kobberkuler.
Til elg og hjort mener jeg det er det absolutt dårligste alternativet av de tillatte kaliberne idag grunnet den lille ekspanderte diameteren på kulene etter treff

 

Her synes jeg du har en logisk brist, en massiv kule med mindre vekt gir enda mindre ekspandert diameter enn en god loddet kule med blykjerne.

 

Vektforskjellen mellom 9 g og 10 g er ikke "bare" ett gram, det er 10%, og det gir nesten 10% mindre moment for kulen, og det er moment som har størst betydning for penetrasjon, en 10 g kule blir derfor mer effektiv enn en 9 g kule, og krever mindre kinetisk energi for å gi samme effekt i viltet. Dagens krav til storviltammunisjon er da OK.

 

Min erfaring tilsier at det er mulig å lade 6,5x55 som tilfredstiller dagens krav til hjort med normale pipelengde, og 6,5 er god nok.

Skal vi kverulere så kan vi ta 308 og korte løp, er den bedre enn 6,5? Burde 308 være tillatt til elg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg beskriver kun det jeg har opplevd i mitt våpen, og mi pipe jeg, hva andre har vet jeg ikke. du må ha ei utslitt pipe med de hastighetene du oppnår, iallefall veldig romslig.

Er det så lett som du sier å finne det rundskrivet på Norma si hjemmeside, kan ikke du da legge en link som gjør at vi treskallene kan se det, jeg finner ikke den linken som du referer til, da må du opplyse oss..

Jeg velger å tro det dithen at Norma alldri har sendt ut noe som helst i forhold til 6,5x55 eller andre kalibere for den sakens skyld, bevis din påstand Sauer 150.

Er veldig klar over at ting endrer seg over tid også kruttlotter, og jeg skal være så ærlig å si at utgave 6 av ladeboken er den dårligste som er utgitt ut i den serien, de har ikke tatt med noen ting om de nye kruttsortene på markedet ei heller nye (gamle) kuler som TSX kuler i flere vekter i div kalibere, Accubond, A-Frame i F-eks 6,5x55, men nok om det. det får bli redaksjonen i Ladeboken sin jobb til neste utgave.

Jeg har fått den ønskede hastigheten for å klare å opprettholde kravet til anslagsenergi i børsa mi med 140 grs Accubond, Rhino og A-Frame, det holder for meg det, trenger ikke bevise noe mere i det, men at det er på grensen, ja det er det, men tror ikke reinen spør om det.

Observasjonene jeg har gjort er at jeg har gjennomskutt, samtlige rein jeg har skutt med 6,5`n (ca 90 dyr) fra 100 kg bukk på 150m meter, til kalv på 30 meter, de stupte i bakken like daue, med gjennomskudd,

Når man gjennomskyter et dyr, trenger man noe mere energi da?, ikke i min bevisthet, jeg ville nok ha 1, 6,5x55 enn 10, 308 er eller Nato som noen velger å kalle den (automatdvergen)

Link to comment
Share on other sites

(automatdvergen)

 

Det var dagens! :lol:

 

Jeg bruker ikke 6,5 på jakt lenger selv, fordi jeg har 7x65R og 9,3mm'ere i stedet. Greit med litt margin.

 

Per S er inne på noe vesentlig - momentet er større på 10grams kulen.

 

Dette er en av årsakene til at veldig mange, meg selv inkludert, mener at tunge kuler i moderat fart er bedre enn kjappe lette kuler. Det er mekanisk skade og ikke sjokk som dreper storvilt... til større farten er, til mindre gjennomtrening kan man få. Jeg vil faktisk også mye heller ha en 6,5 enn en daff .308..

 

Sauer 150 er vel også av de som alltid kjører fartsgrensen, så da må vi la ham få lov til å følge lovverket også på kalibervalg, og la være å bruke 6,5x55. Det blir nesten som i Jocke-låta "det er mange som har det sånn"! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med Villreinjegeren.

Kravet til anslagsenergi i Norge er relativt fornuftig, og det blir vanskelig å finne noe bedre som samtidig er enkelt å forholde seg til.

Det vil uansett krav være noen som finner at deres favorittkaliber ikke er godkjent, og som vil slakke enda litt mer på kravene, når alle har fått sagt sitt så blir .22 LR lovlig til storvilt.

 

Vi må ta utgangsppunkt i at dyret umiddelbart skal påføres dødelige skader som svært raskt gjør at det ikke kan bevege seg. (ved treff på riktig sted). Det er bedre å kreve litt for kraftig ammunisjon enn litt for svak.

Som jeg har skrevet i tidligere tråder om samme emne minner denne diskusjonen meg om fiske, der det er sport å få størst mulig fisk på tynnest mulig snøre.

Link to comment
Share on other sites

Joda ser den, men da burde man kanskje gjøre noe annet da som F.eks og si at 6,5x55 og kanskje også 308 ikke er godkjent til bruk på storvilt, da de er marginale i noen ladninger, eller sette ei grense der hvor man sier at 6,5x55 og 308 er godkjent til hjortevilt opp til og med Rein,

 

Og i dag hvor hvermann driver og skal kappe pipene sine ned til max tilatt lengde, hvor hastighetene og anslagsenergien synker mye og langt under kravet. og i og med at det er tillatt så får da myndighetene sette en grense med anslagsenergi med 40 cm løp, da er det faktisk mange som faller utenfor. Mistenker at det er en majoritet av Norske jegere som ikke har tenkt over dette.

 

Da er man ferdig med denne diskusjonen om hva som er tillatt eller ikke

Link to comment
Share on other sites

J

Da er man ferdig med denne diskusjonen om hva som er tillatt eller ikke

 

 

Det tror ikke jeg. Hva som er tillatt er jo ikke så mye å diskutere nå heller. Diskusjonen går jo mer på hva som burde vært tillatt, og den diskusjonen blir vi ikke ferdig med selv om det kommer nye regler. Snarere tvert i mot. Det vil alltid finnes "gamle, erfarne elgjegere" som snøftende påpeker at det gikk da fint å få livet av elg med Krag-Jørgensen og slappt ladd 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

For å svare trådstarter så er det mulig å få kulen til å tilfredstille anslagsenergikravet i 6,5 dersom du har et normallangt løp. Om du klarer det med MRP eller må bruke MRP 2 eller N 570 må du prøve selv i ditt våpen.

Kulen i seg selv er en god jaktkule og det er ingen grunn til å endre den.

 

Som vilreinjegen påpeker så kan den sykelige trangen til å kappe løp føre til at både 6,5 og 308 ligger til dels lagt under lovlig nivå på anslagsenergi.

 

Dette betyr i praksis at de som vil kappe løp må velge kalibre som er vesentlig kraftigere for å overholde anslagsenergikravet etter kapping. Dersom det er den tolkingen av regelverket DN vil legge seg på. Tidligere har det blitt akseptert at dersom produsenten produserer ammunisjonen slik at den tilfredstiller energikravet ved fabrikktesten, så er ammunisjonen lovlig for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har 55 cm pipe på Winchestern. Skal ikke kappe pipa. Usikker på gjenging siden de +/- 400 gramene fort blir lagt igjen i bilen, for å gjøre sekken lettere.

 

 

Man skal ikke tror alt man leser på nett, men en har spurt Norma direkte om ladedata for denne kula.

 

Han fikk dette til svar :arrow:

 

Ladedata for 140 grain Nosler Accubond med MRP krut.

 

Max 47,0

 

Min 44,6

 

Partition som er en noe kortere kule enn Accu, og er oppgitt til 47,4 grain MRP på Norma sin side.

 

 

Da gjennstår bare en test!!

Link to comment
Share on other sites

Det merklige er jo at dyra dauer akkurat som før, selv om man har kappet 6.5 eller 308 til siste lovlige cm. (ja kansje til og med enda raskere siden vi slipper å få skuldra omøblert og siktet i panna med kappa løp og gode dempere på riflene våre nå) :wink:

 

Kan noen forklare hvorfor dyra dauer, når man påstår at lovverket sine krav er de eneste saliggjørende?

Link to comment
Share on other sites

Vingemutter:

Det er fordi DN har satt ett krav til anslagsenergi, og ikke et kaliberavhengig krav, alle vet at 6,5x55 dreper Norsk hjortevilt uten problem, men det er nå engang et krav om anslagsenergi, og det må vi forholde oss til, enten vi liker det eller ikke, faktisk så ryktes det at DN driver å laget forslag til forskrifter om kontroll av anslagsenergi og kontroll av dette, de har også lagt strenge sanksjonsføringer i dette, bla. at blir man tatt med buksa nede så kan det ventes 5 års jaktnekt og inndragning av alle våpenkort.

Dere som kapper løp og slik vær klar over at riflene deres ligger da langt under dette kravet med 9 grams kule, ja også med tyngre kuler i kaliberet. Nå er det sagt og dere er klar over at myndighetene jobber med saken.

Link to comment
Share on other sites

Ja så ligger man litt under med 6,5 eller 308 - hva så..

I andre land bruker man 243 til samme jobben..

 

Det er riktig at man nå en gang har satt dette kravet, men en kappa 308 er ikke noe mindre humant enn andre ting til hjortevilt...

 

Det å drive å krangle om paragrafer virker for meg som å lete etter en krangel der det ikke finnes en.

 

Sitter skuddet der det skal, er det kvelden uansett.

Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergikravet er en forskriftsvedtatt sak hjemlet i lov om vilt mv. Det må vi forholde oss til

om du og flere av oss mener dette er tull og tøys, så kan vi bare mene det så mye vi orker, bestemmelsen er der åkke som.

Og da blir det vel slik da; blir du tatt med feil ammo så må du da også ta følgene av det.

Link to comment
Share on other sites

Ingen mener at det er tull og tøys, men det er nå engang en viss villkårlighet knyttet til slike "absolutte" grenser.

 

Man tar konsekvensene på samme måte som når man blir stoppet i 90 i 80 sone. Ulovlig kanskje, men ikke uforsvarlig.

 

Detter ikke hjorten med en 308 i 50 cm pipe er det nok andre ting enn anslagsenergien som er utslagsgivende...

Link to comment
Share on other sites

Ettersom mange lader selv, tror myndighetene vil få store problemer med å håndheve dette i praksis.

 

I "felt" vil det være mer eller mindre umulig, ettersom man da må kronografere og veie kula.

Under selve oppskytingen er det kaotisk nok, de fleste baner kan ikke med letthet kan avse en frivillig person til å rigge opp kronograf og sjekke kulevekter. Det må da eventuelt gjøres av en utplassert oppsynsmann e.l. Når man tenker på antall baner med oppskyting her til lands, da er det vel bare å ønske lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre en å få/ta beslag i en patron fra jegeren det og prøve den i lab.

Ikke værre en det

Oppsynet og SNO og andre spesifiserte vil sikkert få denne oppgaven i samband med kontrollfunksjonen.

Har du rent mel i posen så er ikke det noe å bry seg om.

Men en stakkar med kort pipe og lette kuler, i 6,5x55 eller 308 har all grunn til å svette

Link to comment
Share on other sites

Vel.. jeg ser utfordringer i det.

 

-De må ta permanent beslag i hundre/tusenvis(?) av patroner og føre oversikt over hvilken som kom fra hvem

-De må ha testutstyr som er identisk med det jegeren benytter. Lik pipelengde etc.

-De må ha baller nok til å avfyre haugevis av ukjente ladninger

-De må ha utstyr til å avfyre ett mylder av kalibre

-De må ha store bevilgninger

 

Men.. rent bortsett fra at skattepenger vil bli svidd av på det, så er det ikke mitt problem.

Selv forholder jeg meg til regelverket, man har ett like stort ansvar for å være lovlydig selv om det ikke utføres kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...