Jump to content

140 accu i 6,5x55


Blaser_308

Recommended Posts

Det er ikke værre en å få/ta beslag i en patron fra jegeren det og prøve den i lab.

Ikke værre en det

Oppsynet og SNO og andre spesifiserte vil sikkert få denne oppgaven i samband med kontrollfunksjonen.

Har du rent mel i posen så er ikke det noe å bry seg om.

Men en stakkar med kort pipe og lette kuler, i 6,5x55 eller 308 har all grunn til å svette

 

 

Det har vært skrevet i en tidligere tråd at en kar her på kammeret sendte mail til DN om hvordan det sto til med anslagsenergi i hans børse, siden han hadde kappet løpet. DN svarte at de forholdt seg til de oppgitte dataene fra produsentene. Altså, står det på pakka at ammoen holder kravene, så gjør den det. Jeg skulle gjerne sett den rettssaken... Vil tro at det skal være grei skuring å sammenligne hjemmeladet ammo med fabrikkamo. Dersom den hjemmeladete holder samme anslagsenergi som den fabrikkladete så vil jeg tro at DN har en tynn sak. Anyway, jeg er rimelig sikker på at dette er en sak direktoratet IKKE ønsker seg. Hvorfor i alle dager skulle de bry seg om dette? Hvorfor skulle de bry seg om noen fattige m/s forskjell? Hvem bryr seg egentlig? De som frekventerer kammeret.no (og altså er klar over denne problemstillingen) er en liten brøkdel av antall jegere. Jeg vil tro at de færreste er klar over at dette er et teoretisk problem. Det er en del av de jegerne jeg treffer på skytebanen som kun vet om tre typer ammo som de kan bruke på storvilt: Nato lang og kort og seksogenhalv. Og ja, noen av dem er baneskyttere og lader selv. Så ikke lag et problem av dette. Og villreinjegeren, jeg ville ikke svettet veldig mye nei.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre en å få/ta beslag i en patron fra jegeren det og prøve den i lab.

Ikke værre en det

Oppsynet og SNO og andre spesifiserte vil sikkert få denne oppgaven i samband med kontrollfunksjonen.

Har du rent mel i posen så er ikke det noe å bry seg om.

Men en stakkar med kort pipe og lette kuler, i 6,5x55 eller 308 har all grunn til å svette

 

 

Det har vært skrevet i en tidligere tråd at en kar her på kammeret sendte mail til DN om hvordan det sto til med anslagsenergi i hans børse, siden han hadde kappet løpet. DN svarte at de forholdt seg til de oppgitte dataene fra produsentene. Altså, står det på pakka at ammoen holder kravene, så gjør den det. Jeg skulle gjerne sett den rettssaken... Vil tro at det skal være grei skuring å sammenligne hjemmeladet ammo med fabrikkamo. Dersom den hjemmeladete holder samme anslagsenergi som den fabrikkladete så vil jeg tro at DN har en tynn sak. Anyway, jeg er rimelig sikker på at dette er en sak direktoratet IKKE ønsker seg. Hvorfor i alle dager skulle de bry seg om dette? Hvorfor skulle de bry seg om noen fattige m/s forskjell? Hvem bryr seg egentlig? De som frekventerer kammeret.no (og altså er klar over denne problemstillingen) er en liten brøkdel av antall jegere. Jeg vil tro at de færreste er klar over at dette er et teoretisk problem. Det er en del av de jegerne jeg treffer på skytebanen som kun vet om tre typer ammo som de kan bruke på storvilt: Nato lang og kort og seksogenhalv. Og ja, noen av dem er baneskyttere og lader selv. Så ikke lag et problem av dette. Og villreinjegeren, jeg ville ikke svettet veldig mye nei.

 

Veldig klar over at dette er et teoretisk spørsmål, men ser du på samfunnet i dag så sitter det paragrafryttere overalt, og dette er paragrafryttermat, skulle ikke forundre meg om det blir noen stillinger i offentlig forvaltning av en slik forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Tror du er inne på noe der Skaubjørn.

 

Medlemmer på kammeret er ikke ett speilbilde av Ola Jeger. De fleste jegere jeg kjenner, bryr seg fint lite om anslagsenergi og kulebane. Det gjør dem ikke til dårlige jegere, det er bare detalj interessen som ikke er der.

De vet børsa treffer på 100m og at dersom de gjør sitt - så faller dyret.

Vi "nerdene" må ikke skape ett problem som ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

Byråkratene i direktoratet svarte jo faktisk at de forholdt seg til infoen på pakka, det er vel kun på forumet her det er noen som interesserer seg for dette. Eller?

 

Nå er dette snakk om hjemmelading av ammo ergo er en selv ansvarlig for at ammoen en bruker er lovlig. Å bevist reise på jakt med rifleammo en vet ikke holder kravet - hva er anderledes med det enn å reise på jakt med hjemmeladde blypatroner i hagla???

 

Å trekke inn 308 som en marginal patron og sammenligne den med en 6,5 er for å si forsiktig ganske søkt!! Om vi holder oss til Accubond så må 165 AB ut av en 308 i hastigheter over 700m/s for å holde kravet. Du skal kappe pipe di rimelig mye før en mister 150m/s......

Link to comment
Share on other sites

...klippe

Nå er dette snakk om hjemmelading av ammo ergo er en selv ansvarlig for at ammoen en bruker er lovlig.

...

 

"Jeg testet lovlig ammo i rifla mi, og hjemmeladingen min har samme anslagsenergi så da er den vel lovlig da?"

 

 

Dette er flisespikkeri, og jeg kan ikke tenke meg at direktoratet eller oppsyn vil kjøre en rettsak dersom de mistenker at det mangler noen meter per sekund. Jeg har i alle fall IKKE hørt om noen slik sak. Har du 150? Anyone??

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler der ...

 

Et annet moment ved hjemmeladd ammo; Er ammoen ladd ihht. data fra en anerkjent kilde, være seg ladedata fra komponentfabrikantene eller Ladeboken, vil jeg anta at man er i samme situasjon som ved bruk av ferdigladet fabrikkammo. Det er de oppgitte hastigheter og derav anslagsenergiverdier som legges til grunn..

Link to comment
Share on other sites

For i følge en "sikker lekkasje" arbeider DN med en forskrift om kontroll av jaktammunusjon. I forarbeidet har man hevdet at brudd på bestemmelsene skal medføre 5 års jaktnektelse og inndragning av alle våpenlisenser. Alternativet er 3 års jaktnektelse og inndragning av gjeldende våpen. Personlig tror jeg ikke dette er gjenomførbart, verken praktisk eller juridisk.

Link to comment
Share on other sites

Det var et interessant poeng Raudnakke. Dersom man bruker ladebokens data, er man da innenfor sikker margin? Det er jo ikke noe krav om at man kjenner utgangshastighet og dermed anslagsenergien til sin ladning. Ikke noe krav om chronograf. Så for å være sikker bør man sette et skudd i chronografen og stole på ladebokens data? hehe,

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke værre en å få/ta beslag i en patron fra jegeren det og prøve den i lab.

Ikke værre en det

Oppsynet og SNO og andre spesifiserte vil sikkert få denne oppgaven i samband med kontrollfunksjonen.

Har du rent mel i posen så er ikke det noe å bry seg om.

Men en stakkar med kort pipe og lette kuler, i 6,5x55 eller 308 har all grunn til å svette

 

Ikke værre nei? Dette høres ut som en papirmølle av dimensjoner sprunget ut av et usannsynlig scenario med skadeskyting som fører til påtale grunnet mistanke om kapping av løp.

 

Jeg tror den eneste paragraf-ryttern som hadde giddet å kjøre denne saken igjennom alle instanser befinner seg i baderomsspeilet ditt.

 

Saken hadde vært henlagt 5 ganger på en halvtime.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare prøver å gi ett scenarie et bilde jeg gjennom mange år har jeg sammen med flere sett hvordan mølla maler, og man vet hvordan DN tenker, jeg har ikke noe personlig agenda i dette her.

Så hold deg for god til å personifisere dette til meg.

Når du har fått såpass med år på rævva di så ser du det samme som jeg nå beskriver, så inntil da kan du jo bare fortsette å kverulere. Du Pripyat er i ferd med å hevne på uvennlista mi.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er riktig at DN jobber med dette, burde de heller ryddet selve "vilt inndelingen" i stedet for håndheve ett mangelfullt regelverk.

 

.22LR kan brukes opp til harens størrelse, mens i motsatt ende av skalaen opererer man med anslags energi.

:arrow: fjern det kaliber spesifikke og innfør mellomvilt kategori.

 

Storvilt kategorien innbefatter f.eks rein og hjort. Vilt som er velegnet å felle med f.eks 30-30win, kalibre som sliter med storvilt anslaget.

:arrow: igjen.. innfør en ny mellomvilt kategori mellom småvilt og storvilt. Definer ett mer egnet anslags krav.

:arrow: Det er da ikke mer enn en håndfull arter igjen i storvilt kategorien, disse kan ramses opp og anslagsenergi defineres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare prøver å gi ett scenarie et bilde jeg gjennom mange år har jeg sammen med flere sett hvordan mølla maler, og man vet hvordan DN tenker, jeg har ikke noe personlig agenda i dette her.

Så hold deg for god til å personifisere dette til meg.

Når du har fått såpass med år på rævva di så ser du det samme som jeg nå beskriver, så inntil da kan du jo bare fortsette å kverulere. Du Pripyat er i ferd med å hevne på uvennlista mi.

 

He he, jeg synes bare det blir for drøyt at du kriminaliserer halvparten av Norges storviltjegere med et pennestrøk. Jeg ser ikke for meg straffeforfølgelse av jegere som skyter hjortevilt med 6.5 eller 308 inntil jeg ser dokumentasjon på det motsatte. Kaliberet er adekvat, om det er med 50 eller 52-cm pipe.

 

Så får vi heller ta diskusjonen om en slapp kappa 6.5 holder til en 450 Kilos 22-tagger senere :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er grei... :lol:

Når noen her på kammeret har tatt kontakt med dem og spurt spesifikt om dette og fått til svar at de forholder seg til dataene på ammo-eska - så tror jeg på det.

 

De ryktene og kildene tar jeg med en stor klype salt inntil noe mer konkret foreligger. Lar meg ihvertfall ikke skremme av dette, høres omtrent like lite gjennomførbart ut som de rullende landeveiene som skulle avsløre chippede biler..

Link to comment
Share on other sites

Send forslag inn til DN når dette kommer ut på høring Morgan KAne. Jeg er helt enig med deg, Jeg har bare videreformidlet det jeg har hørt og fått fra andre..

Hører gjerne på sladder jeg;) Skjønner at det ikke er dine meninger.

 

Godt mulig jeg sender forslag om ny mellomvilt kategori til DN. Synes storvilt kategorien gaper over for mye.

Link to comment
Share on other sites

Kilden er pålitelig, og det er alltid slik byråkrater tenker, spesielt Norske.

De evner ikke å tenke nytt, og ha utgangspunktet i at Norske folk er lovlydige borgere.

Men som sagt, det skal bli interessant å se hva som kommer ut av DN si papirmølle denne gangen.

Men at 140 grs kule i 6,5x55 slik regelverket er i dag kommer noen kg/m under det lovlige kravet. Jeg tror heller ikke elgen merker noen forskjell åkke som

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at det kunne vært et mellomvilt kategori som mange andre land har.

Hadde vært interessant å få dette inn i de viktige og i DN s øyne seriøse høringsinstanser som et konkret forslag... kanskje dette er noe for NOJS

 

6,5x55 med 140 grs kule opp til og med Villrein som et eksempel, ja gjerne hele 6,5x55 også med 10.1 grams kuler

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg testet lovlig ammo i rifla mi, og hjemmeladingen min har samme anslagsenergi så da er den vel lovlig da?"

 

Dette er flisespikkeri,

 

Fordelen i min veldig enkle svart hvite verden er kvantifiserte spesifikke krav. Kravene er Min 9g kule.

9-10g kule anslagsenergi min 2700j/100m.

+ 10g kule >2200j/100.

 

Holder ikke patronene de kravene er de ikke tilfredstillende etter kravene og ergo ikke lovlige til bruk på de aktuelle artene.

 

På hvilken måte er det flisespikkeri?? Er 80km/t på skiltet ca 80km/t så 90 er greit?? Om futen sier at du skylder 57 000,- i skatt er det da 57 000,- eller er det ca så vi runder av til 50 jevnt. Om jaktstart er 1/9 på hjorten er da jaktstart ca 1/9 så det er greit om en skyter litt 28/8...

 

Merkelig dette her når det passer seg slikt gir enkelte f....i reglene fordi det passer oss - mens i andre sammenhenger med tilsvarende faste krav er de absolutte.

 

Her var det snakk om å lade ammo selv i en gitt kombinasjon som er svært vanskelig å klare uansett krutttype innenfor reglene. Det har jo sklidd over til å bli (enda) en lovligheten og brukbarheten til 6,5 på storvilt som er omstridt. Noe som er naturlig siden det er det absolutt minste tilatte kaliberet og i yttergrensene er ting omstridt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var et interessant poeng Raudnakke. Dersom man bruker ladebokens data, er man da innenfor sikker margin? Det er jo ikke noe krav om at man kjenner utgangshastighet og dermed anslagsenergien til sin ladning. Ikke noe krav om chronograf. Så for å være sikker bør man sette et skudd i chronografen og stole på ladebokens data? hehe,

 

Tja..Poenget baserer seg jo på Direkterotets praktisering av fabrikantenes publiserte egenskaper for ammunisjonen på emballasjen. Dette tar jo heller ikke høyde for at ammunisjonen kan gi andre resultater i andre våpen enn produsentens testløp :wink:

 

Hvis en legger dette til grunn, så vil jo produsentenes ladedata være etterprøvbar dokumentasjon god nok..

Link to comment
Share on other sites

Da har vel DN tatt helomvending da, fra å mykne litt på reglene for folk som kapper - til å forberede en skikkelig revesaks for folk som rusler rundt i skogen med kappa løp og 6.5 i pipa - om man skal tro ryktene til villrein-jegeren?

Link to comment
Share on other sites

Det driter myndighetene i så lenge det teoretiske anslagsenergikravet ikke er overholdt.

 

Vil vel tro at 5 års jaktnekt og inndragning av våpengarderoben svir atskillig mere en 10 km over fartsgrensa på veien.

 

Hvem er det liksom som skal håndheve dette? Min lokale lensmann? De driter no 100-0 i disse problemstillingene!

Link to comment
Share on other sites

For å sette ting litt på spissen. En enkel metode å lettere håndheve dette med 6.5 og anslagsenergi på, er å sette en minimums løpslengde på 6.5 til 68 cm. Da burde de fleste klare kravet, og det er enklere for et kontrollorgan ala oppsynet på reinsfjellet å måle løpet ditt, enn å samle inn ammo. Og så får du 1000 kr i bot pr cm pipa di er for kort.

 

Så får dere heller trene litt mer med manualer om dere syns børsa blir for tung. Evnt dreie ned pipa og legge karbon uttapå, er et firma her hvor jeg bor som driver med sånt.

 

Men dette var bare sånn helt på spissen, en fredags ettermiddag, i påvente av å kunne stikke på skytebana og skyte med 338LM på 300 meter med ny IOR. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nja, det blir vel ikke så ille.

Men du unngår å trakke i den største myra om løpet ditt har en viss lengde. Det er jo der problemet ligger. De fleste skyter med for korte piper, og dermed for lav hastighet. OM grensa på 6.5 hadde gått på 68cm, så hadde ikke denne diskusjonen vært nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det blir vel ikke så ille.

 

Jo, så ille er det ;)

 

Alt avhenger av hva man har i hylsa, hvor mye og hvor kjapt det brenner.

Dessuten finnes det andre kalibre enn 6.5x55, å lage regler for spesifike kalibre blir bare rot.

Eneste positive med å basere regelverk på kaliber, er ett stadig økende utvalg av wildcats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke sitte å krangle på dette nett forumet. Ser det er folk som tydeligvis ikke har en bitter x-kone, i livet sitt!!! lucky y!!

 

Denne tråden hadde et godt potensialet for de som ønsker å forholde seg til regler som er satt.

 

 

I tillegg sitter jeg på fersk data skutt over kronograf, ikke noe sofa sniper fakta. Synd at tråden kokte ned til dette!!!

 

44,5 grain Rhino 22 (MRP) ga 730m/s i en 55 cm Winchester pipe.

 

 

Lover at jeg ikke skal poste noe 6,5 tråd igjen, vil ikke være en "fire starter" her inne. De erfaringene jeg gjør meg, kan jeg dele via PM. Bare å sende PM for de som vil diskutere relevant 6,5 data, og ikke mye piss som f.eks SNO etc etc.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter noen krangel, men som jeg sa og som andre sier, korte løp i 6.5 er noe dritt, med tanke på hastighet. At det funker, er noe annet.

Sitter og kikker i gamle ladedata, det var nå en moderat ladning Rhino22 du brukte da.

 

Jeg skal se om jeg får lånt en Tikka i 6.5x55 med original pipe, og lade noen 140 grs Accubonder med 48 grs N15, som er min maks. Boksen sier 47.7grs.

Så skal jeg filme mens jeg kronograferer og legge det ut her. Tror ikke vi kommer så veldig langt fra kravet, men jeg vet ikke. Er noen år siden sist jeg sysla med 6.5x55.

 

Jeg vet iallefall at denne Tikkaen parkerte en heller stor hjortebukk for 2 år siden, på godt over 200 meter, med gjennomskyting i begge boger. Ladd med ukjent mengde N15 bak 140 grs Accubond.

 

Dette kravet om anslagsenergi, hva legges i det? Det er et tall, men i praksis, hva vil det bety? Om en slapp 6.5 skyter igjennom en rein eller en hjort på 150 meter, er det da nok anslagsenergi? Hvor mye energi trengs for å avlive disse dyra? Er det ønskelig med gjennomskyting? Noen liker jo at kula stopper i dyret. Jeg tenker iallefall i mitt relativt enkle sinn, at så lenge man skyter igjennom et dyr, så er jo det man skyter med kraftig nok? Det finnes jo kuler som ikke går igjennom grunnet konstruksjonen i de. Så hva tenker egentlig folket om dette med energi, og det praktiske rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det blir noe utbredt kontroll av dette.

Men et tenkt scenario: Du er uheldig og skadeskyter en rein i oppsynets påsyn. Oppsynet merker seg at du skyter 6,5 og kanskje med kort løp. Han mistenker for dårlig rigg og beslaglegger våpen og ammo. Det kan tenkes at det blir et bevis i en ev. rettsak....

Link to comment
Share on other sites

Brukbarheten til ulike patroner kan jo diskuteres både hardt og lenge og mye avhenger jo av treffpunktet.

 

Ved perfekte skudd kan en gå overaskende langt ned i kaliber før drepeevnen blir vesentlig mindre. Jeg har iblant muligheten til å skyte litt hjortevilt i USA der 243 er svært mye brukt på Whitetail/Muley's. Begge er arter som spesielt på nord østkysten er tilnærmet en vanlig norsk hjort - slaktevekt 40-80kg. Med gode kuler fungerer jo det også. I endel stater er 223/22-250/220 Swift ol også godkjente - der det skrives at treffene må være akkurat bak bogen og du må bruke de beste kulene mulig for kaliberet osv.

 

Problemet er ikke ved de perfekte treffene, men de som ikke er det. Når en bruker kalibere som er litt mindre enn anbefalt er det mindre blod, mindre vevskader og gjør det generelt vanskeligere å finne igjen påskutt vilt. Ved skudd skrått på dyret blir skadene i bakre kroppshalvdel vesentlig mindre.

 

Jeg har ikke skutt mer enn et 20 talls storvilt med 6,5, rådyr ikke medregnet og har på det vesle antallet hatt endel situasjoner der det har vært nødvendig med ettersøkshund gjentatte ganger på det som skulle være perfekt skutte dyr. Av 18 hjort og elg var det ingen av dem som la seg ned på skuddplasssen, 8 ble påskutt på nytt da det var lite skuddtegn, 3 måtte letes opp med hund. Siste elgen var sikkert ett av de "freak of nature" situasjonene men gikk 800m i luftlinje fra skuddplassen med hull inn rett bak bog - kule i overarmsbein på andre siden før den kantet. Jeg har vært på ettersøk der 1,5 års okse(elg) ble skutt 4km unna skuddplassen etter ett litt skrått lungeskudd med 6,5 der bare bakre lungelapp var klappet sammen på baksiden og den gikk avgårde med 1/3 lungekapasitet. Elg er ganske mobile med til dels store skader og var såpass i form at den skulle denge hunden som var på.

Av kuler har jeg brukt 140 Trophy Bonded, 140 Rhino og 140 NF maksladd i mitt våpen.

 

Hvordan reglene skal endres er jeg som tidligere skrevet i tråden usikker på, men reglene slikt de til enhver tid er bør vi uansett etterstrebe oss å følge. Personlig mener jeg det er ett stort paradoks at endel av 1/4" patronene som 25-06/257 Wby som har vesentlig mer punch og autoritet enn en 6,5 på vilt slik jeg personlig har opplevd det ikke er lovlige mens den svenske/norske "dvergen" har fått reglene tilpasset seg ved at de er tilpasset fabrikkenes tall, men er ikke engang i stand til å oppfylle dem. Det er jo liten tvil om at hastighetene oppgitt på ammoboksene i 6,5 er særdeles optimistiske sammenlignet med hva en forventer og kan sammenligne av tall fra andre kalibere.

 

Jakt hadde en test for 3(4?) år siden av ulik fabrikkammunisjon i 6,5 - der Mega/Hammerhead 10,1g var langt nede på 600 tallet hastighetsmessig og 10,1 Oryx så vidt bikket 700m/s. I praksis vil jo det si at ingen av fabrikkpatronene heller holder kravet og jeg forstår således argumentet med at hjemmeladningene mine er tilsvarende fabrikkenes, men mener det er ett ganske dårlig og hult argument da disse heller ikke i annet enn reklamen oppfyller kravene som er satt. Det er sånn sett basert på egen dårlige erfaring med 6,5 på storvilt konkludert med at det bør mer kulediameter og punch til for å være effektivt og humant. Spesielt i situasjoner som er mindre optimale. Det er ikke alle som har nok selvbeherskelse til å holde igjen når det er litt for dårlig vinkel, ei heller har en kontroll over uforutsette bevegelser fra dyret og det er ikke alltid avtrekker fingeren er 110% under kontroll.

 

På den andre siden er jo Knut Erik's +200 hjorter og Hallgeir's + 100 rein og en god kompis sine +125 elger med 6,5x55 motposten. Og bare så det er sagt jeg er ikke ett øyeblikk i tvil om at 6,5 i likhet med mange av de andre (for) svake kaliberne dreper vilt på en god måte ved perfekt vinkel, passe avstand og ett godt avtrekk i hendene på en samvittighetsfull jeger med god tid og plenty med erfaring. Men i situasjoner som ikke er perfekte mener jeg en har for lite sikkerhetsmargin sammenlignet med de litt større og kraftigere kaliberne

Jeg mener en bør ha og det er innbakt i nesten alle forskrifter og regler en sikkerhetsmargin for at gjennomsnitts situasjonen skal bli god nok.

Basert på personlig erfaring er mitt ståsted at det er for lite margin ved bruk av 6,5 på storvilt. Når det i tillegg i praksis viser seg at det er fra vanskelig til tett på umulig å oppfylle kravene som er satt til ammunisjon for bruk til storviltjakt det er grunn til å sette spørsmålstegn ved 6,5'ens lovlighet, uavhengig av om det kan vises til ett stort antall situasjoner der det går bra.

 

Tomlete skrevet - men meningen håper jeg folk forstår uten å gå helt av hengslene

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes vesentlig mange kaliber som gir mer margin ved storviltjakt enn en 6,5x55. Uten tvil. Men man kan også ofte se seg blind på kaliber/ladning/kule teoretiske egenskaper. Som tidligere nevnt i tråden så trumpfer god skuddplassering som faktor for human avliving av vilt. Som også nevt til det kjedsommelige er 6,5x55 relativt lett å skyte godt med (med tanke på beskjeden rekyl osv). Alle vet at denne faktoren ikke er uvesentlig når man diskuterer hvilket kaliber som tar livet av viltet på mest human måte. Det er vel heller ingen som betviler at en 9,3x62 plassert på rett sted har bedre marginer enn en 6,5x55 plassert på samme sted. Som en liten avsporing var jeg på skytebanen i vinter. Der lå jeg ved siden av en godt voksen mann som hevdet at 9,3`n hans var det eneste saligjørende på elg. Vedkommende måtte låne en hel dassrull av meg for å få stoppa blødning fra halvmånen han hadde pådratt seg ved første skudd. Det hører med til historien at han heller ikke traff skiva. De som har oppholdt seg litt på en skytebane rundt oppskytningstider vet at det er mange som skulle parkert eksempelvis både 9,3`n og 30-06 til fordel for noe de mestrer å skyte med. Jeg ønsker ikke å gjøre tråden mer betent enn det den allerede er. Men jeg mener at en 6,5x55 med en fornuftig løpslengde og fabrikkammo som holder storvilkravet (på pakka) er godt nok..og ja det finnes kaliber som gir bedre marginer uten tvil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å dra den diskusjonen ut i det uendelige.

 

Men hva skal til for å jage en 6.5 140 gr Accubond til lovlige hastigheter i et "kappet" løp (ca 53 cm)? Har en pakke med 140 gr liggende.

 

Grunnen til jeg spør er denne linken til robsoft http://www.robsoft.nu/databaser_en/laddata/showload.asp?MainID=4&Visa=2254. Vil denne ladingen gi høyt trykk, i en eks Tikka SV? Har noen tilgang til Quickload som kanskje kan sjekke dette?

Link to comment
Share on other sites

Mata den ladninga inn i QL for morro skyld, og her er resultatene:

 

Hastighet: 838m/s ved 53cm. pipelengde..

Trykk: 4158Bar. Maxtrykk i 6,5x55 CIP: 3800 Bar, dvs nesten 110% av trykkstandarden.

 

Min gamle QL har ikke AB i den vekta/kaliberet i kuledatabasen, så simuleringen er gjort med tilsvarende Partition. Min erfaring i 7mm er at AB gir merkbart høyere trykk enn Part. med samme ladning.

 

Lekte litt videre med QL til jeg fikk 850m/s i 53cm. pipe.. Måtte da opp i 46,2grains urp, og da var trykket kommet opp i 4356Bar..

Link to comment
Share on other sites

Ja det smeller det, vet ikke om jeg har lyst til å ligge bak eller vedsiden av rifla.

 

Om en kombinerer med magnum hette, vil dette ha noe å si? Har lest at da skal man minske krutt mengde med 1-2 gr, men vil dette kunne jage ut denne kula opp mot det som er "lovlig" hastighet uten at trykket blir farlig.

 

Akkurat nå så ligger jeg på 46.3 gr N-160 140 gr Amax 79mm coal, uten noe antydning til trykk tegn. Dette er dog 0.5 gr under det Vihtavouri sier er maks på 140 gr Sierra HPBT på siden sin. Men har ikke gjort noe forsøk med Accubond enda. A-max samlet 4 skudd på en lapp på 100m, 792msec v/10C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...