Jump to content

grevling under huset


marius87

Recommended Posts

Hey, har en familie med grevelinger under hytta i sverige, er ett gammelt torp med medfølgene grunnmur som ble bygget før de hadde rister fra flexit. Resultatet er da at rakkerne kommer seg inn og ut av de gamle ventilhullene.

 

Er ikke så fysen på og sette inn ventil før de er ute, mtp død og fordervelse..

 

Vil det da funke og sette en slagfelle foran hølet?

 

Det er ikke katter og barn i nærheten for de som måtte lure..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
sett opp ei levende felle ladet med brødskalk dyppet i honning rett utenfor ventilen. frakt faenskapet laaangt avgårde med bil å slipp den løs. vet aldri hva mann får i slagfeller selv om det er langt fra folk å fee.

 

 

og hva er en levende felle? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av overstående innlegg. jmonsen

Tja dachs betyr vel grevling på tysk - noe som vel indikerer at disse hundene en gang i tiden var tiltenkt en rolle ikke ulik dette lille hytte-eventyret?

 

Men det er jo klart - hvor stor familie er det snakk om nedi hulene her :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja,og norsk grå elghund betyr hund til elg uten at det betyr at den hverken klarer å holde igjen eller drepe en elg ;)

For alt det du veit så tør ikke dachsen engang å bjeffe på grevlingen!

Nok av drevdachser som mangler mot og rovdyrskarphet til i det hele tatt å tørre å gå inn i ett hi!

(Og tør den så gjør en voksen grevling stort sett akkurat hva den vil med en hihund under bakken. Derfor skadene på hihunder og lite skadet grevling etter hijakt med for skarpe hihunder)

Link to comment
Share on other sites

Felle med brødskive med honning som skrevet over pleier å gjøre susen ja :)

Ett annet tips om man benytter nettingfelle er å dekke den til med en striesekk e.l. Grevlingen går faktisk fortere inn da enn i en åpen felle.

Da det er stor sansynlighet for at det er ett hi under hytta så kan det være flere grevlinger der. Så la fella stå oppe endel dager etter at første har gått i. Er det hunngrevling med melk i pattene så dukker nok ungene opp etter ett døgn eller 2 også!

Link to comment
Share on other sites

Hihunder skal ikke ha bitt bak,det skal de ha foran ;)

Møter man en som påstår at den har en hund som dreper frisk og voksen grevling under bakken kan man bare se vedkommende i øynene og si:

NÅ VEIT JEG AT DU LJUGER!

 

Enkelt og greit :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grevling UNDER huset???

 

De bruker vel helst å være

 

No lette eg frenetisk etter "Lik dette"-knappen nokre sekund.

 

Har det ikkje vore historiar om grevlingar som folk har køyrd til helsiken vekk men som framleis har funne vegen attende..? (Kanskje ein kunne prøva ut budgrevling som eit meir hardført alternativ til brevdue..)

Link to comment
Share on other sites

De har nok alltid gravd seg ned og avlivet grevlingen (om det er voksne individer)

Derfor grevlingjakt kan ta mange timer. Å grave seg ned 2-3 meter i jord med røtter og stein kan jeg love deg tar tid!

Hullet må jo utvides etterhvert som man går dypere så hijakt etter grevling er jaggu ikkeno latmansjakt (eller for folk med dårlig rygg)

Link to comment
Share on other sites

Har det ikkje vore historiar om grevlingar som folk har køyrd til helsiken vekk men som framleis har funne vegen attende..? (Kanskje ein kunne prøva ut budgrevling som eit meir hardført alternativ til brevdue..)

Vi testa det en gang og spraya grevlingen rosa på ryggen og slapp den 3 mil fra stedet den ble fanget.

Uka etter var den hjemme igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hihunder skal ikke ha bitt bak,det skal de ha foran ;)

Møter man en som påstår at den har en hund som dreper frisk og voksen grevling under bakken kan man bare se vedkommende i øynene og si:

NÅ VEIT JEG AT DU LJUGER!

 

Enkelt og greit :lol:

Nei en bekjent av meg hadde ei dax tispe blanding Langhår og strihår jagde som en gud og tok livet av 7 -8 grevlinger inne i hiet og hu veide ikke mer en ca 8 kg.... Guri .... RIP

Link to comment
Share on other sites

Har hørt flere slike historier men sett altfor mange overskarpe hunder som aldri har klart det til overhode begynne å tro på slike historier gitt!

Samt har bekjente med 45 års erfaring med mer enn skarpe hihunder som heller aldri har opplevd det!

 

ALLE som har jaktet endel hi og flådd en grevling og ser hvordan grevlingen er kontruert veit at slikt er røverhistorier og inget annet!

 

 

Beklager at jeg er så påståelig på denne saken,men pga egen erfaring og MANGE bekjentes erfaring som opp gjennom tiden har sitti med det ypperste av skarpe hihunder (av alle hihundraser) og hvor ingen har fått det til så kaller jeg slikt en Asbjørnsen & Moe historie :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig snart 20 år med hihund siden du spør. Har vært hihundtrener i snart 15 år samt dommer på hiprøver i 10 år.

Hatt forøvrig hatt hund som har blitt sydd sammen med nesten 70 sting etter møte med grevling i hi uten at denne klarte å drepe en voksen grevling noen gang. (uten at det var det ideèle)

Samt har kompiser som har sitti med nordens beste linjer på hidachser,border terrier og tysk jaktterrier. Ingen av disse har heller aldri vært i nærheten av det du påstår!

Å påstå at de beste linjene av både dahcs,border og tysk jakterrier (og som er dokumentert)er dårlig får da stå for din regning!

 

Kan jeg spørre om din erfaring når det kommer til hijakt og hihunder generelt?

Raser,erfaringer o.l?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg synes jo det er litt underlig at en bikkje som er konstruert og døpt for grevling-jakt ikke skulle være i stand til å knerte en grevling. Dachsen har jo et ganske kraftig bitt og kropp i fht. størrelsen :)

Dachser har ikke større kjevetrykk enn f.eks terriere ;)

Samt at de ikke er avlet frem til å drepe grevlingen. Grevlingen skader da hunde unødig.

En dachs går ned i hiet,jager grevlingen inn i en blindgang og trekker seg tilbake 30-40 cm og ligger og halser for å markere hvor grevlingen er.

Når den har fått grevlingen dit så begynner man å grave seg ned og bruker losen som hjelp til å finne hunden.

Man graver seg da ned bak hunden,setter spaden bak bikkja når man har kommet igjennom (for at grevlingen ikke skal komme seg forbi når man løfter ut hunden. Når hunde er ute som kommer grevlingen oftest ut i hullet og myser opp i lyset og da skyter man!

 

Dette er metoden grevlingjakt har vært bedrevet i maaange år. Før kulevåpen så stakk man grevlingen med spyd!

 

Terrier kan også benyttes på lik måte,men de er avlet til rev og har en tendens til å ikke ligge så lenge. De er avlet for å gi korte angrep og finne nye veier inn til reven. Det er ofte når hunden ikke er i kontakt med reven at den kommer ut!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg synes jo det er litt underlig at en bikkje som er konstruert og døpt for grevling-jakt ikke skulle være i stand til å knerte en grevling. Dachsen har jo et ganske kraftig bitt og kropp i fht. størrelsen :)

Er elghunden som er konstruert for elgjakt i stand til å drepe enm elg?

Er en laika i stand til å drepe en gaupe eller jerv eller bjørn?

Det er ikke mange moderne jakthundraser som er avlet frem til å depe viltet den skal jage!

Ihvertfall ikke rovvilt!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, rolig nå E.J! Du har sikkert rett! At dachsen ikke har kraftigere bitt enn terrier kan nok stemme, det er såvidt meg bekjent ganske mye terrier i en strihåra dachs - de er jo nærmest terriere :lol:

 

Og har du ikke hørt om Løvehunder? De knerter jo både 2 og 3 løver i samme slengen :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt folk si dette om de der boerboelhundene. " De brukes til å jage vekk løver i afrika".

.

De har utelukkende vært vakthunder på store inngjerdede omeråder iflg en borti gata her som har fler og som sitter i styret i den raseklubben.

Lite jaktlyst men mye vaktinstinkt i de han har som er linjer direkte fra afrika

Link to comment
Share on other sites

vet aldri hva mann får i slagfeller selv om det er langt fra folk å fee.

 

Hvis en skal ta ut grevling som har inntatt en kjeller, er det jo bare å skalke igjen alle utganger unntatt en, sette en conibear 330 (med "doggen" på ytterste hakket så den slår i nakken og ikke over hals/bog) i siste åpningen, og stenge igjen godt på utsida slik at man kun fanger det som kommer UT av kjelleren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte alltid felle som fanget levende når jeg tok oppdrag for viltnemdene rundt her.

Var endel av nabokattene som gikk i fellene samt en drever en gang.

Blir fort uvennskap av å knekke favorittpusen eller jaktbikkja til naboen gitt!

Link to comment
Share on other sites

Enig! Sett opp felle for levende fangst. Da er det bare å sette en 22lr rett i planeten og jobben er gjort.Enkelt og greit. Tar man en katt eller annet uønsket så slippes disse ut igjen. Slipper du å få naboen på nakken fordi du tok katta i conibear....

En kamerat tok tre grevlinger på ei uke for en 4-5 år tilbake (metode er beskrevet over). De drev å raserte rundt i en gammel låve på setra. Brukte vel brød, honning og skinke som åte.

 

Lykke til med å bli kvitt plagåndene!

Link to comment
Share on other sites

ville nok anbefalle å bruke åte eller felle i et sånt tilfelle, vis du ikke er klar for å rive opp gulvet da.

Har jaktet mye grevling med min tyske jaktterrier, legger ved et par klipp på hvordan det kan se ut.

 

Her ser du hva som skjer når bikja er for skarp og tøffer seg litt mye...

 

Her ser du et skjeldent tilfelle hvor faktisk grevlingen kommer ut, men bare for å bytte hull...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...