Jump to content

Sako TRG 22 VS Howa, Savage, Remington osv...


Kallek

Recommended Posts

Har lyst å kjøpe ei rifle til langholdskyting, og har sett og lest endel om Sako TRG 22 308W.

Hvordan er folk fornøyd med denne samenliknet med litt billigere rifler som Howa og Savage?

 

Er den verd prisen for å si det sånn ?

 

Banen der jeg bor har vel ett maks hold på 450-500 meter.

 

På forhånd takk, hilsen nybegynner :)

Link to comment
Share on other sites

Mange fine råd her. Man trenger ikke en Sauer eller en TRG for å skyte 500m, eller 1000m - men så skyter man litt...

 

Man kan, og mange gjør det, kjøpe ei "billig" rifle, og så virker den jo, "men", man skal bare fikse det, og det, og ha ny stokk, kanskje nytt løp, kanskje ditt, kanskje datt? Alle er hardnakket på at rifla er super - og på at det er mye mer for pengene... - og så en dag, kommer de med en Sauer :mrgreen:

Noen få kjøper en TRG med en gang, for den er "taktisk" eller noe - og de av disse som faktisk kan skyte såpass at det er gøy, beholder den som regel - eller de kjøper faen meg en Sauer de og.

 

Jeg har hatt mange rare rifler, og har enda noen, som er gode rifler - men når noe skal drepes, vinnes, eller bare MÅ treffes for å følge opp en stor kjeft - jammen står det Sauer på...

 

Har du rifle, skyt med den - skal du kjøpe, kjøp deg en 200STR. I 6.5x55.

 

K

 

PS, en TRG funker akkurat like bra men har to ulemper

- den er i 308

- det er litt mer enn dobbelt så dyrt å skifte løp på den, og så er den dyrere i utgangspunktet

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten le litt for meg selv. I 2003 begynte jeg frekventere sluttstykke.com og i diverse tråder ang presise rifler og lange hold så skrev jeg at 200STR var et godt valg, rimelig og presis rett ut av eska. I tillegg påsto jeg at det gørrkjedelige 6,5x55 kaliberet holdt bra følge med mange magnumer ut til 800-1000 m.

Det gikk endel år før det var mange på forumet(da hadde vi kansje tilogmed bytta forum) som var enig med meg.

En 200STR er en presis skytemaskin. Å om man skal skyte mye, bør man ta 6,5x55 med i vurderingen. Driftskostnadene er lave i forhold til mye annet som holder koken like langt ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ganske festlig det her.

 

Tenk om skyttere hadde startet med en grunnstamme på Anschutz M54 skiskytter/54MS i 22LR, STR i grovkaliber, SIG210 i 9mm og Walther GSP i 22/32 og trent til de var innen 90% av våpenets potensial. Da hadde det vært mye "skrot" som hadde stått igjen ubrukt i våpenhandlernes hyller..

 

Jeg har pådratt meg mye "skrot" som samler støv. Spørs om det ikke blir vårrengjøring nå. ( lærer aldri og er ekspert i "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.." :-) )

 

Forøvrig pushet jeg Sauer "STR" og 6,5x55 hardt på amerikanske forum på 90-tallet. Sauerlogistikken har de fortsatt ikke fått med seg. De for glad i gunsmithen sin..

 

Forskjellen på RemingchesterTRG og STR er som forskjellen på en Browning 1919 og MG3. Skal en skyte mye fort er det ingen tvil om hva man velger.

Link to comment
Share on other sites

det aller aller viktigste er at h*n som klemmer inn avtrekkeren er fornøyd med våpenet og at det passer h*n, finn ett våpen man trives med og skyter godt med. om det er en TRG 22 i 308, TRG 42 i 338, sauer 200 str i 6,5x55, Rem 700 i .300 win mag får nå bli opp til hver enkelt hva man vil ha.

og om ett kaliber er dyrt å skyte med eller ikke kommer rett og slett an på hva du er villig til å betale. jeg synes ikke .300 win mag er så veldig dyrt fordi jeg enkelt og greit synes det er verdt prisen mtp presisjon, skyteopplevelse og effekt.

dessuten så hjelper ikke mengde treningen hvis du ikke legger kvalitet bak hvert eneste skudd!

du kan ha like god eller bedre effekt av 25 skudd på banen om du legger kvalitet i hvert skudd enn av 250 skudd som du bare denger avgårde :lol:

Link to comment
Share on other sites

dessuten så hjelper ikke mengde treningen hvis du ikke legger kvalitet bak hvert eneste skudd!

du kan ha like god eller bedre effekt av 25 skudd på banen om du legger kvalitet i hvert skudd enn av 250 skudd som du bare denger avgårde :lol:

 

Jeg prøver å få ut ca 200 skudd med kvalitet på elektronisk skive hver gang jeg trener med anvisning etter hvert skudd. Alle rariterer jeg gjør når jeg trekker av ser jeg direkte resultat av på skjermen. Dette gjør jeg med en Anschutz i 22LR. Alle "feil" er skytterens. Pga våpenets kvalitet slipper jeg å tenke på noe våpenteknisk under skyting.

Link to comment
Share on other sites

får man merkbart bedre balistikk og presisjon på en 300winmag enn med 6,5x55 på feks 1000m?

Nei, er det korte og enkle svaret. Men det er en god del enklere å anvise 208grs Amax på stålplater, enn 139grs Scenar...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis opphora Rem 700 er stas har jeg en som muligens er til overs, og som er nærmere beskrevet i denne tråden: viewtopic.php?f=14&t=10518

 

Nå har den Badger hevarmskule og 20 moa skinne av samme fabrikat.

 

Grunn til at jeg muligens kan unnvære den: Jeg har kjøpt Sauer 200 STR og er med det forelsket. Da var dagens dårligste salgsargument publisert. ;)

 

Lykke til med våpenvalget uansett, men som flere sier over her; du trår ikke feil med Sauer 200 STR, fantastisk børse!

 

 

Evt kontakt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Sauer 200str i 6,5x55.

Ja - det er noget kjedelig, men uslåelig skytemaskin.

Det er billig for piper i god kvalitet, og det er hyllevare, slipper vente månedsvis på en eller annen børsemaker som skal fikse noe! service stasjoner er det rikelig med rundt om, så man burde kunne få hurtig hjelp om det trengs. Vil man ha noe mer spesielt så leverer våpensmia jaktmatch piper som veier 1400g, skjefter fins det rikelig utvalg av . selv om de fleste er tunge og dyre.

 

Skal du som du bruke den til langhold, sett på en skinne og kikkert og du er klar...

 

Høggern ler sikker godt nå, men jeg holder på å bytte til meg en sauer med 22kit...

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper da ikke ei rifle for at den skal være spennende? Til det har man huslån, parforhold og utenlandsreiser med salmonellainfisert mat :lol: .

Det er riktig nok et par minus med konstruksjonen til STRen, men de er ikke av særlig betydning om rifla skal brukes på bane. Skal du ut i "krigen"(for de som gidder å kaste bort livet på slikt), så er det en grunn til at de velger AI, TRG eller Remington(kloner).

Jeg foretrekker STR pga. pris og ikke minst tilgjengelighet, og har ingen planer om krig el.l.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fungerer ikke 200STR orginalstokken med kikkertsikte? De orginale SSG3000 stokkene er nemlig ikke veldig ulike.

 

Børsa koster 13750 med orginalstokk. (da trenger du egentlig ikke mc millan). En skinne med tilt enda, så er du klar til å montere optikk i det du har passert 15K.

 

Eller 11700 i deler. Legg på 7000 for en GRS eller MCM så er du på ca 19000. Legg på skinne med tilt, å du passerer 20K.

 

Om det er for dyrt, finnes det jo howa, remington, tikka og andre børser som koster under 15K nye.

Link to comment
Share on other sites

Om det er for dyrt, finnes det jo howa, remington, tikka og andre børser som koster under 15K nye.

Howa med GRS koster 9995-10995 alt ettersom om man vil ha blånert eller rustfri.

Så man kan jo si at en ferdig rigget Howa koster det samme som en Sako TRG 22 rett ut av pappesken uten noe utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Om kinnstøtten er for lav kan den løftes. Den er justerbar ved hjelp av shims. Eventuelt må man ha et par lengre skruer om de orginale skruene er for korte.

 

Helt greit at mange vil ha et annet skjefte, men hvorfor ikke bare si det som det er slik trådstarter gjør, istedenfor å fortelle til folk som vurderer børser at "man må ha et annet skjefte" enn det som faktisk er billigst.

Link to comment
Share on other sites

For å ha det helt klart - man MÅ ikke ha SSG stokk for å gjøre langholdsrifle utav en 200STR!

 

Hvorfor fungerer ikke 200STR orginalstokken med kikkertsikte? De orginale SSG3000 stokkene er nemlig ikke veldig ulike.

Fordi man må holde hodet oppe selv, og jeg får iallefall vondt i nakken og hodeverk av det. Du Høggern vet nok godt at man under forskjellig langholdsskyting gjerne ligger mye lengre tid bak rifla enn på et moderne 17 minutters DFS-stevne.

 

De originale SSG-stokkene var jo av tre, og knapt forskjellig fra STR stokken i annet enn farge? Den nye SSG3000 stokken er ganske forskjellig fra originalstokken. De viktigste forskjellene er

- lavere kjernelinje, bedre rekylopptak liggende, lettere å få hele kolben i skuldra og ikke under

- kolbekam som enkelt (uten eksperimentell stabling av shims og lengre skruer) kan justeres så man kan hvile hodet på den (med kikkertsikte)

- lavere framstokk gir (meg iallefall) ei mer stabil rifle på liggende, både med reim og tofot

- den er bedydelig slankere, og mye (mye) enklere å håndtere og bære med en hånd, særlig om man har litt små hender - dette vises ikke så godt på bilder men for meg er dette en stor forskjell

- den tåler vann (originalstokken tåler også en regnskur på et feltstevne, plaststokken tåler å være søkkvåt i ei uke)

 

Når dette er sagt, så må jeg gjenta at den originale STR-stokken er mer enn bra nok til å begynne med, man kan modde kinnstøtta som Høggern sier, og selv om det ikke er en perfekt løsning, så er den helt grei til banebruk. Det er ikke stokken som skyter - og mange, særlig litt store folk liker den vel så bra. GRS-langholdsstokken er jo også diger, og fin-fin for de som trenger noe stort å holde i.

 

Så man kan jo si at en ferdig rigget Howa koster det samme som en Sako TRG 22 rett ut av pappesken uten noe utstyr.

Det kan man. Men så kan en også se på hvordan de som har Remington, Howa, Savage, Browning, wtf, modifiserer riflene sine med stokker, avtrekk, retting av kasser, nye løp, osv.

200STR kan man bytte stokk på om man vil, det er ikke en bløt bøtteplaststokk som bøyer seg - rifla er noe av det beste som fins, med originalstokken. Folk som bruker den flere ganger i uka, til utenomDFSlige ting kan kjøpe SSG stokk, men den blir ikke mer presis eller noe. Slik jeg ser det er noen få rifler i vanlig salg som er "gode" til langholdsskyting rett ifra eska - Sako TRG, Tikka T3 Sporter (eller Tactical) og Sauer 200STR, + noen av Sauer 202 variantene, f.eks. Jaktmatch og Wolverine. - men T3 Sporter, 200STR og TRG utmerker seg. Modifiserte TRGer er det langt imellom, selv om noen har blitt div. rare 6.5 kalibre etterhvert.

 

Så basert på dette vil jeg gjenta mitt originale råd til de som vil begynne å skyte diverse disipliner, eller bare trene innen det som går under sekkebetegnelsen langholdsskyting:

Start med den rifla du HAR. Bruk lang tid på å bestemme deg for hva du eventuelt så skal kjøpe spesielt til formålet, og om du vil kjøpe ei av de riflene som en så og si aldri ser umodifisert - bruk enda lengre tid på å bestemme deg...

 

men hvorfor ikke bare si det som det er slik trådstarter gjør

For min del er det ikke slik. Jeg synes at de ergonomiske fordelene (viktigst er at den er tynnere og enklere å få tak på) er vel verdt å betale 6000,- (eller hva den nå koster) for. At Vet|us er forfengelig (og for enhver pris ikke vil assosieres med DFS får være hans sak :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Nå har jeg selv 2 Sako TRG'er i kaliber 6.5x47 Lapua og 338.LM, og er særdeles fornøyd med dem. Jeg kommer vel ei heller til å kvitte meg med dem.

 

Hvis du velger å kjøpe en TRG-22 i 308.Win, så er ikke dette akkurat det beste alternativ til langholdspatron. Da har du alltids muligheten å skifte pipen til kaliber 6,5x55/6.5x47. Da får du ett bedre alternativ. Men med 6.5x55 så vil du få problemer med toatal OAL i magasinet, men det får du ikke med 6.5x47.

 

Nå skal vi ikke gå inn på egenskapene til disse patronene, men helt klart så vil du kunne skyte mer med 6.5x55 til en billigere penge totalt sett. Det koster penger å kjøpe inn hylser i 6.5x47, mens 6.5x55 ligger og strør på skytebaner gratis.

 

Du kommer langt med en Sauer i 6.5x55 og vil totalt sett bli billigere. Spørsmålet er hvor mye penger du ønsker å investere?

 

Har du en shit load av penger så kjøp deg en TRG, hvis du ønsker å spare penger så kjøp deg en standard Sauer. Og hvis du ønsker å opphore Saueren, så kan du kjøpe deg annen stokk senere, ref. McMillan eller GRS.

Uansett så tror jeg at du kommer til å bli fornøyd.

 

Lykke til videre i valget ditt...

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke holde hodet oppe om man justerer kinnstøtta riktig. ;)

Kolbekappen er og justerbar en del cm oppover. Tror det holder for mange ;)

Jeg tror heller ikke det er så mange blandt oss som er "søkkvåt i en uke" med langholdsrifla si ;)

Forskjeftet er ikke optimalt for skyting med støtte, der er jeg enig. Og jeg er enig i at en del skjefter er "kulere og mer taktiske" i tillegg til at de er enklere å justere og nok har bedre ergonomi for liggende skyting med kikkert. Men jeg tror at for mange er det kulhetsfaktoren som er en større faktor enn reelt behov.

(btw, 200str har et par andre "greier" som gjør at jeg ikke ville tatt den med som førstevalg på en "søkkvåt i en uke" operasjon)

Link to comment
Share on other sites

Ett eksempel på at ting kan gjøres billig er (med fare for å gjennta meg selv) Roes filmsnutt der han skyter på 600 m med en Sako Forester i 243 som er kjøpt inn for 7000 kroner. Samling på 10-15 cm på 600 meter. Da var det ikke fler knepp igjen på kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt i akkurat denne klemma for ca et halvt år siden. Har en gammel 700 fra før men ville ha noe som er bygget som en skytemaskin uten å gjøre mye med den. Flere har sagt det før, men uansett (nesten) hvor mye en gjør med en 700 så er det fremdeles en 700. Som Trg-22 sier, har du nok penger og vil ha noe litt spesielt, så kjøp en TRG. Ting som taler "imot" .308, litt dyrere løp, dyrere i utgangspunktet ikke så mye muligheter og veldig dyrt tilbehør (magasin, tofot).

Men har et par andre ting som veier opp for deler av det. Den er bygd fra grunnen av for å gjøre det den skal. Du slipper å tenke på ting som bedding og at stokken skal svelle. Kassa er skrudd fast i ei aluskinne og forskjefte og kolbe er skrudd fast til dette. Ikke alle er like imponert over måten kolben er festet, men den holder for de fleste. Mekanisk så er den som den skal være, godt justerbart avtrekk, fin sluttstykkegange på høyde med STR, og langt foran en std 700.

At det er mer knot å bytte løp burde ikke ha mye å si om ikke du har planer om veldig veldig mye skyting. De er kjent for å holde lenge, både fordi de er kaldhamrede og fordi .308 ikke er like hard på løp som en 6,5 ditt og datt.

 

STR'en har flere muligheter og er vel det som gir mest for pengene til dette bruket. Men det baller fort på seg med den også. Plutselig vil du ha en annen kolbe, skinne osv. Da er det plutselig ikke så langt igjen til en TRG.

Jeg fikk prøve TRG-22 sin lille TRG og Kjell Olav sin STR på et 500m stevne i fjor for å prøve å bestemme meg for hva jeg ville ha(Tusen takk til begge :D) Det funket ikke. Begge to er som alle sier veldig gode skytemaskiner. Jeg holdt en knapp på STR'en i lange tider pga mulighetene og billig veldig dugandes ammunisjon. Samlet til og med sammen et par hundre hylser til den dagen det måtte lades. Men, det kom en Trg-22 forbi jeg bare måtte slå til på. (Takk Makkieboy :D )

 

Om du velger TRG eller STR er hipp som happ, men ville ikke kjøpt noen av de andre du nevner for så å begynne med et prosjekt på de. Det er iallefall å tape penger kontra å velge TRG eller STR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både rifle i .308 og 6,5. Dersom målet er å skyte 450-500m blir du fornøyd uansett hvem av de du velger. Men den dagen du du bestemmer deg for å strekke holdet lengs mulig kommer du til å angre på at du valgte .308. Du kommer fort til å oppdage at 450-500m ikke er spesielt langt.

I motsetning til .308 holder 6,5x55 følge med "magnumene", og det til en brøkdel av prisen. Ergo er 6,5x55 en uslåelig kombinasjon for langhold.

Det er synd at de "militære" riflene TRG, AI, o.l. ikke kommer ferdig i dette kaliberet. Til sivilt bruk har jeg forresten aldri forstått poenget med TRG og AI i .308, med mindre du bor over dammen.

 

Skal det skytest langt på bane holder jeg en stor knapp på 200STR med stæsj, selv om prisen begynner å nærme seg en TRG (og at STR i tillegg er kjedelig :lol: for de som bryr seg om det :wink: )

Men som bestandig, det er vanskelig å argumentere med lyst og følelser :lol::lol::wink: Kjøp det du har mest lyst på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal det skytest langt på bane holder jeg en stor knapp på 200STR med stæsj, selv om prisen begynner å nærme seg en TRG (og at STR i tillegg er kjedelig

TRG=308, STR=6.5x55

@500m, liten forskjell, nærmest teoretisk

@800m, tja

@1000m, 308 er PARKERT, ofte vil en se mer enn dobbelt så stor spredning med 308 som med 6.5mm

 

Dette gjelder i normale vindforhold, blåser det kniver og økser og er turbulent, så kryper forskjellen innover, og blåser det ikke så er forskjellen kun at du kan lobbe 6.5x55 2-300m lenger før siktet butter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En liten teknisk forskjell på TRG og STR?

 

Nå skal ikke jeg påberope meg å ha peiling på TRG men jeg tror boltstopperen har anslag direkte på en av låseklakkene på sluttstykket. Det gjør det ikke på STR. STR har eget spor med anslagsflate frest i bolten. Dette høres kansje søkt ut men jeg har skutt mye med raske og ofte brutale ladegrep med boltrifler. 2 ganger har jeg opplevd at jeg har fått grader/gått av skall på anslagsflata på låseklakken som treffer boltstopperen. En gang på en Rem700 og en gang på en WinM70 pushfeed. Det er mulig dette ikke er noe problem på TRG men det er ganske pussig at Sako på 75 har tatt hensyn til dette problemet og sørget for at anslagspunktet for boltstopperen på sluttstykket er lagt i at annet plan slik at det ikke kommer i kontakt med anleggsflata i låskassa. På Win70 classicpre64 har Win også langt inn en buffer slik at boltstopperen ikke treffer anleggsflata på låsklakken. Det kan hende at TRG ikke hadde tålt Stangskyting like godt som STR

Link to comment
Share on other sites

Torf har delvis rett idet han skriver,men det er boltestopper`n det går utover.Dette særlig i TRG 41\42 med sin lange sluttstykkegang.Har skutt flere skudd enn det jeg kan telle med en 41 og anleggsflaten på låsklakken er like fin men boltestopper`n blir deformert og må byttes men ikke før etter 20-30 000 skudd :overrasket:

Dette er MIN erfaring .Ny boltestopper koster ikke allverden og byttes på få minutter.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Sitat :

Fordi man må holde hodet oppe selv, og jeg får iallefall vondt i nakken og hodeverk av det. Du Høggern vet nok godt at man under forskjellig langholdsskyting gjerne ligger mye lengre tid bak rifla enn på et moderne 17 minutters DFS-stevne.

 

Hei.

I perioder så har vi treningsøkter der vi holder Saueren i 2 timer+

Og da er det meget viktig å stille inn kinnstøtte reim og balansere tygdepunktet på børsa.

Ikke for å kritisere, men får du hodeverk etter ca 20min så ligger ikke du godt.

Når alle parameterne er rett så er det en fornøyelse å ligge en time eller to og trene uten å bli sliten.

 

For all del der er mange bra våpen på markedet.

Men du får utrolig mye kvalitet for penga med Sauer str.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har det og på Saueren, ingen problemer bare du får kikkerten langt nokk fram.

Er mange som setter på kikkert på sauer og kikkerten kommer alt for langt bak.

Skinna for kikkertmontasjen bør gå helt fram til skruen der du fester miragbandet.

Det handler om å tilpasse riggen til skytteren..Du skal jo ligge i timesvis med ho, ;-)

og da må man være kritisk til alle tilpassninger.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill og svar :D

For å være ærlig har jeg mest lyst på en TRG 22 så hvis noen vet om en pent brukt en

tilsalgs send meg en PM :D

 

 

Sist jeg var innom Norsk Jakt sto det en i hylla der. Pent brukt så det ut som, med litt stash.

Mener prislappen var på midten av 20 tallet.

 

Tok det ikke på PM, kan jo hende andre leter etter TRGer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke som en kverulant faen skjønner jeg ikke hvordan monteringen av kikkerten lengderetning (fram/bak) påvirker kinnkontakten du oppnår? :)

 

Forøvrig er jeg helt enig hvis kikkertsiktet er montert for langt bak. Ikke bare av frykt for å bli medlem av Den Røde Halvmåne (tm), men fordi man får smerter i nakken av å ikke ligge i en god, naturlig posisjon.

 

Kinnstøtten på et umodifisert STR-skjefte kan justeres opp en til en viss høyde. Som ikke overraskende passer fint til skyting med diopter. Hadde den umodifiserte kinnstøtten funket knirkefritt med kikkertsikter hadde det jo ikke vært noe behov for hjemmemekkede løsninger som lengre skruer, foringer av skiver, metallrør og plastrør? Men det er det jeg ser på skytebaner rundtomkring.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Kikkertsikte kommer sirka 12-15mm høyere en senter diopter.

Men med å finne en skinne som man får kikkertsikte langt fram så hadde eg ingen problem med å fore opp kinnstøtten

slik at det passer meg perfekt. Men dette må selvfølgelig tilpasses, det er stor variasjon fra skytter til skytter.

Eg skal ikke være påstålig, men trur de fleste skal finne en innstiling der dette skal klaffe bra på sauer stokken.

 

Eg måtte lenger fram med kikkerten for å få bedre kontakt med kinnstøtte, veit ikke helt hvordan eg skal forklare det,

men når kikkert var lenger bak så røyste eg hodet mer opp og det stemte ikke for meg.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Montering av kikkert for langt bak er et generelt problem på mange rifler, men har kanskje vært verst for STRen som egentlig er tilpasset diopter. Selv ble jeg nødt til å "lage"/tilpasse en picatinnyskinne som gikk langt nok frem på låsekassa for å få kikkerten montert der jeg ville ha den.

I den senere tid er det kommet mange montasje alternativer til STRen, og det er i dag fullt mulig å plassere kikkerten langt nok frem med de alternativene som er i handel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...