Jump to content

Carl Zeiss Victory HT


SS HUNTER

Recommended Posts

Nyheten som ble presentert på årets IWA & OutdoorClassics 2012 er uten tvil en ny standard for rifleoptikk fra Carl Zeiss Sports Optics.

Etter litt vårlesing i den nye Carl Zeiss katalogen og tekniske spesifikasjoner som man finner på nett, er det spesielt hyggelig lesning at Carl Zeiss Victory HT oppnår i kombinasjon med alle sine coatinger en lysgjennomgang på hele 95% :shock: .

 

Spørsmål som har kommet opp er om lysprikken er lik Varipoint utgaven?

Ut fra min informasjon benytter Carl Zeiss en helt annen teknologi (Nano teknisk avdeling) på nye Victory HT der lysprikken på Carl Zeiss Victory HT ved 12 ganger forstørrelse skal være 0,55cm, mens Varipoint er ut fra det jeg vet er 1,83 cm på samme forstørrelsen!

Er det noen her inne som kan bekrefte at dette stemmer.

Link to comment
Share on other sites

0,55 m @100m ved 12x forstørrelse, ja. Så i en 3-12x56 i går og det var en meget liten lysprikk der. Kunne ikke sammenlikne direkte, men prikken så tydelig mindre ut enn i min Victory 3-12 med retikkel 60 i andre plan. Relativt kraftig lys i den også, så ut å fungere fint i dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Det skjer mye fremover hos Zeiss. En ivrig representant på IWA kunne fortelle at alle

produktene - både kikkerter og kikkertsikter blir oppdatert de neste 18 månedene med nytt

HT Schott-glass og nytt og mer strømlinjeformet design.. Prisene går også ...ned! :shock:

Ny taktisk/langholdskikkert kommer også snart og som visstnok skal banke alt - inkludert den

nye Hensoldt'en..

 

Angående lyset var det også løst på en ny måte, men husker ikke hva han sa :oops:

 

Nå er messene rett rundt hjørnet så da er det mulig å få svar direkte fra representantene

deres her i Norge...!

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke de andre modellene kommer til å gå særlig ned i pris... tror heller ikke at det nye siktet kommer til å bli rimeligere enn det dere ser hos winge... Bruktprisene kommer også til å holde seg relativt bra, men selvsagt gå noe ned... :) Jeg tror ikke det nye siktet er så revolusjonerende mye bedre enn det gamle... Hva som står på papiret er en ting, hvor stor forskjell det er i praksis er noe helt annet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, og victory og varipoint serien er av så fantastisk bra kvalitet at det er begrenset hvor billig de kan selges med tanke på konkurrentene sine. Jeg har en victory, og optisk sett forstår jeg ikke at det kan være noe særlig å gå på, men det er vel bla noen prosentandeler på skumringsverdien som er bedre. Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke dette utgjør allverdens forskjell i praktisk jakt, men det er min mening.. Det kommer jo selvsagt også an på behovet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har minimal tro på at man vil ha merkbar forskjell på disse to... Nå skal det sies at jeg aldri har sett i en slik kikkert foruten i butikken, men at det skal være så legendarisk forskjell som de selv går ut med, har jeg 0 tro på... :) jeg tror den gamle serien vil holde seg meget godt i pris... Langt på vei tilsvarende det de har lagt på tidligere... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fomlet litt på en 3-12x56 HT på Villmarksmessen i Vikingskipet på standen til J&F. Må virkelig si jeg likte retikkelet i den. Denne hadde 60-retikkel, men i motsetning til andre belyste retikkel, som har prikk i midten i stedet for at korset krysser, hadde HT'en bare kors. Prikken syntes ikke før lyset kom på. Likte det veldig godt, for jeg synes at en prikk gjerne hindrer det siste lille for å få en god samling da denne gjerne har større diameter enn om det bare hadde vært kors.

 

Med andre ord, bildet av retikkelet på Winge sin side, stemte faktisk ikke. Om det var ret 60 jeg tittet gjennom da. Det var det, sa han bak disken i hvert fall.

 

Edit: Måtte glane på hjemmesiden til Zeiss. Var ikke klar over at 60-retikkelet var slik nå, så J&F-karen tok ikke feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Unødvendig sitering slettet jmonsen

 

De er ikke laget enda, de kommer til sommeren. Så jeg må sende den inn til Zeiss i Juni snakket de om. Da blir det montert av Zeiss Norge, de har nettop vert på kurs nede i Tyskland på hvordan de monterer ASV + det er den nye Ball. tårnet til Zeiss. Gleder meg til den kommer på =) ASV + er et helt nytt systen som er merket opp med meter på ringen på tårnet så det blir gøy å få testet det ut =)

Link to comment
Share on other sites

Står litt om HT-siktene i siste Jakt. Bl.a så har den påstått økte bildeskarpheten i senter av siktebildet gått på bekostning av kantskarpheten. Sitat(etter hukommelsen): Hvorfor ha så god kantskarphet når det er det som er i senter av siktet som skal skytes på.

Linseglassa er heller ikke primært laga for optikk men til prosjektorlinser.

Link to comment
Share on other sites

Testa litt mer nå. Har montert den på en 22lr og siktet på blinker på salonghold. Under 60m fikk jeg den ikke skarp over 80 var den sylskarp. Ikke egnet som 22lr kikkert :( Kan faktisk bli et problem på de korteste holda på jaktfelt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter at jeg for litt siden kjøpte Zeiss RF 10x56, har bankkortet begynt å riste litt igjen :smile: For å si det sånn har kvaliteten på denne gitt mersmak på flere zeiss-produkter

 

Jeg har i dag fått pris på en Zeiss Victory 3-12x56 HT i ret 60 m lys, og jeg har ikke funnet bedre pris andre steder.

 

Fiks ferdig på børsa 14500,- Noen bedre andre steder?

 

Kom gjerne med innspill og brukererfaringer etterhvert som dere har fått testa denne fine saken fra Zeiss

Link to comment
Share on other sites

Mitt bruk blir primært jakt på elg i relativt åpent lende - kombinert med noe skog av den ikke-tette typen. Ikke veldig mye feltskyting - men av og til

 

Jeg synes jo det høres noe merkelig at noen sliter med fokus på 60m og ned....? Har noen andre samme erfaring med hold på ca 60m?

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg for litt siden kjøpte Zeiss RF 10x56, har bankkortet begynt å riste litt igjen :smile: For å si det sånn har kvaliteten på denne gitt mersmak på flere zeiss-produkter

 

Jeg har i dag fått pris på en Zeiss Victory 3-12x56 HT i ret 60 m lys, og jeg har ikke funnet bedre pris andre steder.

 

Fiks ferdig på børsa 14500,- Noen bedre andre steder?

 

Kom gjerne med innspill og brukererfaringer etterhvert som dere har fått testa denne fine saken fra Zeiss

Tar gjerne imot tips om hvor du fikk den til denne prisen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det er noen som har noen gode råd å gi til en stakkars nordlending. Ambivalensen har tatt totalt over :-(

 

Jeg har fått tilbud på en Victory HT i 3-12x56 til 14200,- og en Varipoint av samme størrelse med høydekomp til 13900,-. Begge med retikkel 60.

 

Variponten får + for komp og medforstørrende retikkel (slett ikke sikker på at jeg har behov for dette da ret 60 er mindre egnet til hold over, ikke bruker jeg det til avstandsbedømmelse heller) mens HT nok er bedre optisk (?)

 

Skulle gjerne ha sett på og fiklet med begge to først, men har ikke anledning da det er dårlig med butikker her oppe som fører disse.

 

Tiltenkt bruksområde er rådyrjakt, elgjakt og gluggjakt i vinterhalvåret ++

 

Noen som har erfaring med begge og kan peke meg i riktig retning?

Link to comment
Share on other sites

Og sekunder før man skal bestille 3-12x56 HT kommer den lille, men akk så irriterende "tvilen".... Kanskje jeg heller burde gå for 2,5-10x50 HT ???? :forvirra:

 

Jeg var i samme forvirramodus rett før jul da jeg også var nært ny riflekikkert

 

Så hva mener den erfarne delen av forumets brukere? Jeg jakter elg i åpent lende / skog - men ikke veldig tett skog

 

Vil forskjellen mellom disse bli så stor at jeg vil rive meg i håret av "anger" hvat-so-ever ??

 

Kanskje jeg bare må ta et valg. Tror nok jeg vil bli relativt ok fornøyd uansett kanskje :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at den nye HT-en har T* coating. Er ikke det litt rart, i og med at Lotutec var så fantastisk? Eller har jeg misforstått? Mener jeg har sett det på bilder at det står T* på dem.

 

Den har nok begge deler - lotutec er ve bare en beskyttelses/anti dugg-greie :)

Link to comment
Share on other sites

Så hva mener den erfarne delen av forumets brukere? Jeg jakter elg i åpent lende / skog - men ikke veldig tett skog

 

Hvis ikke veldig gode mørkeegenskaper (hjort og revejakt f eks) er viktig, velg noe mindre en 56 mm lysåpning!

 

Takk for innspill Hornetman. Er det slik at 56 mm lysåpning blir "for drøyt" på ren elgjakt - kanskje spesiellt på kortere hold? Er det hakket mer gunstig med en 50 mm?

 

Legger ikke skjul på at jeg er relativt fersk - og ikke veldig stødig på dette feltet da jeg ikke har fått testet de forskjellige kikkertsiktene. Så derfor er alle innspill gull verdt :smile:

 

Vil jeg bli skuffet / misfornøyd med en 3-12x56 ht vs 2,5-10x50 ht ?

Link to comment
Share on other sites

56mm blir ikke "for drøyt" skytemessig dersom stokken passer (en slik kikkert krever ofte justerbar/oppbygd kolbekam for å kunne skytes fort med - spesielt om du ikke har skutt veldig mye med denne kombinasjonen). Derimot er en x56-kikkert merkbart større på riflen enn en noe smekrere x50-kikkert, hvilket mange setter pris på.

 

Den største utfordring er vel at de fleste x56'ere har 3x som laveste forstørrelse hvilket mange mener er for mye; 2,5x er bedre dersom du ikke altid har veldig god oversikt/tid og enda mindre er potensielt enda bedre. Da spørs det hvor mye forstørrelse du vil/må ha i andre enden av skalaen. Det behøves vel ikke alverden til forstørrelse for å treffe en elg på litt lenger avstand. Dette taler for 2,5-10x50 synes jeg. Litt avhengig av lengste avstand du skal skyte på er det mulgi at 1,5-6x42 er verdt å se på også.

 

Selv har jeg tre kikkerter med x56-objektiv og bruker disse mest; men jeg har GRS-stokk på begge riflene og synes ikke disse kikkertene blir spesielt store oppå der. Derimot er synsfelt på laveste forstørrelse en utfordring dersom 3x er minste forstørrelse. Jeg har derfor en mindre kikkert (1,5-6x42) på det løpet som brukes i tettere skog etc. og en av x56'erne er kjøpt netopp pga enormt synsfelt for størrelsen (Z6i 2,5-15x56). Opplevde i fjor å få en fin bukk forbi på meget kort avstand der jeg satt med en Zeiss 3-12x56. Jeg hadde ikke en sjans til å finne den fort nok i siktet; med en 1,5-6x42 (eller åpne sikter) ville det gått helt fint å skyte. Så lenge ingen kommer opp med en optisk bra 1-12'ish kikkert er man nødt til å inngå noen kompromiss. Hvilke man velger å inngå ser ut å være ganske individuelt; noen velger lav forstørrelse og lærer seg å skyte bra på avstand med kanskje 6x som størst; andre velger noe større og lærer seg å skyte på kort avstand med lite synsfelt. Andre som jeg klarer ikke helt å bestemme seg for hva som er best :?

Link to comment
Share on other sites

Til ren elgjakt ville jeg ikke valgt noe over 42 mm lysåpning.

1,5-6x42, eller mer fleksibel mtp annen jakt, 2,5-10x42.

 

Nå er det jo mange (spesielt fra Kammeret) som drar med seg sofasniperen på 6-7 kg og mer toppet med en 56 mm på elgjakt, men de har mye mer erfaring og er mye sterkere en meg, og er tydeligvis fornøyd med det...

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode tips og innspill. Ikke lett å velge når det er så mye flott å velge i.

Jeg har i dag tatt en avgjørelse - og valget ble Zeiss 2,5-10x50 ht, ret.60 m lys

 

Til mitt bruk landet jeg på denne kikkerten, og satser på at allround-kvaliteten den har vil gi meg mange flotte opplevelser i skog og mark

 

Er veldig fornøyd med prisen også: 14000 ferdig på børsa :)

 

Så da gjenstår det bare å vente et par dager til den kommer - og ikke minst ta den i bruk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takk for alle gode tips og innspill. Ikke lett å velge når det er så mye flott å velge i.

Jeg har i dag tatt en avgjørelse - og valget ble Zeiss 2,5-10x50 ht, ret.60 m lys

 

Til mitt bruk landet jeg på denne kikkerten, og satser på at allround-kvaliteten den har vil gi meg mange flotte opplevelser i skog og mark

 

Er veldig fornøyd med prisen også: 14000 ferdig på børsa :)

 

Så da gjenstår det bare å vente et par dager til den kommer - og ikke minst ta den i bruk :winke1:

hvor kjøpte du den?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...