Jump to content

Regjeringens forslag til ny våpenlov er klar


Guest

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulig NRA er "liten", men du verden så synlige.

Videre føler jeg nok kanskje at å sammenligne noe som burde være til lands her med de blir uheldig pga forutsetninger, verdier og lovverk.

 

Men en paraplyorganisasjon med ihvertfall noen felles plattformer for å stable en samlet front for skytesporten generelt...Hva skulle tilsi at dette ikke var fornuftig?

Vi er uenig i veldig mye på og utenfor skytebanen, men en ting vi saktens kan enes om er kjærligheten for den positive og fremmende skytesporten.

 

Jeg tror ingen ønsker å få den lidenskapen tøylet utenfor rimelighetens grenser.

Og med de tendensene jeg ser ihht lovverk, så føles det ut som om de dypper tåa i vannet for å kjenne på temperaturen for hvor langt de kan dra det og hva vi godtar. Hvor samlet vi kan stå og hvilken motstand som kan mobiliseres. Slik er det overalt i verden på de fleste arenaer.

Men de folkevalgte kan ikke stå uten folket i ryggen.

Sier vi klart ifra vil det bli sand i byråkratiets tannhjul.

 

Bare se på enkelte land og protestene mot DLD type lover.

Og se på norge i samme tema.... Bare som en OT referanse.

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt OT etterhvert, men tittet innom hos nra og de sier de er : "nearly four million members". Høres ikke så skrekkelig lite ut, selv om det bare er litt over 1% av befolkningen.

Hvor store pleier medlemsorganisasjoner i US å være?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Samlet er vi sterke.... Jo'a... Men dere skriver faktisk dette på det største jakt og våpenrelaterte internett forumet i Norge, som er driftet av en organisajon som nettopp har samling som idè. Selv her, har vi alvorlioge problemer med å bli enige. ca rundt regnet 500.000 legale våpeneierene i norge representerer en stor mengde av den stemmeberettigede befolkning. Men den representerer nok også et lik fordeling politisk som i resten av samfunnet. Alle partier er representert...

I tillegg er det nok slik at våpenpolitik (Som meg bekjent er så uinteressant for de etablerte partier, at ingen har noe politikk på det) ikke er viktig. I allefall ikke viktig nok tilat man skal sette det fremfor sykehus, skole, omsorg, vei, skatteer og avgifter, innvandring og integrering osv.

 

Det betyur ikke at vi skal legge oss på ryggen å dø, men jobbe med de begrensninger og utfordringer vi har. (Vi må bare bli enige om hva det er først :winke1: )

 

Det er i dag drøyt 482 000 våpeneiere i Norge. Det var kun to partier som fikk flere stemmer ved valget i 2009, AP og FrP. Høyre fikk 462 000 stemmer, SV 166 000, SP 165 000, KrF 148 000 og Venstre 104 000.

 

Det er ingen av partiene som vil neglisjere en grupppe på 482 000 medlemmer, slev mektige LO har vel "bare" rundt 750 000 medlemmer.

 

Selv om det er forskjellige politiske oppfatninger blant våpeneiere, må vi tro at vi alle har noen interesser felles som vi kan samle oss om, et minste felles mulitplum (du er jo lærer Hassel så du har kanskje strevd med å lære dine elever om det). Jeg skulle tro at ingen våpeneiere vil like å få sine våpen inndradd, jeg tror ikke mange vil like å få en avgift tredd ned over hodet, og i særdeleshet ikke dersom avgiften trigges av et fullstendig unødvendig og dyrt byråkrati.

 

Jeg tror også at alle vil ha et ønske om mer forutsigbarhet og rettssikkerhet i våpensaker, selv KrF-mannen som har en hagle og gjerne går en tur på jakt med den vil vel steile om en sur nabo sender inn en bekymringsmelding om at han har vært på fylla og viftet med våpen, og han oppdager at selv om han er avholdsmann og aldri har drukket en dråpe, og til og med var på landsmøtet til KrF angjeldende dag han skulle ha viftet med hagla, så forhindrer det ikke utrykning av Delta med beskyttelsesutstyr og tung bevæpning, overnatting på glattcelle, og fremdeles beslag av hagla :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Et punkt til i forslaget til ny våpenlov:

Godkjente skytter- og våpensamlerorganisasjoner plikter å gi politiet adgang til opplysninger om hvem som er registrert som medlem i organisasjonen

 

Nå vil man altså gi i lov at politiet kan kreve å få medlemslister....

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye jeg liker våpen, så vil det for mitt vedkommende aldri komme på tale å sortere hvilke partier jeg ønsker å stemme på basert hovedsaklig på deres våpenpolitikk. Det er såpass mye annet jeg synes er mer viktig at det havner relativt nede på lista. Tror ikke jeg er den eneste våpeneier som ser det slikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om å stemme ut i fra hva partiene synes om våpen, det er snakk om å gjøre det klart for politikerne at her er det en pressgruppe som representerer 482 000 stemmer. Selv om LO nok klart heller i AP-retning er det udiskutabelt at LO ikke er en AP-organisasjon, men at du vil finne alle politiske avskygninger der, - Trur eg - :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Et punkt til i forslaget til ny våpenlov:
Godkjente skytter- og våpensamlerorganisasjoner plikter å gi politiet adgang til opplysninger om hvem som er registrert som medlem i organisasjonen

 

Nå vil man altså gi i lov at politiet kan kreve å få medlemslister....

 

Jeg har sagt det før, og gjentar igjen:

 

Det er - ennå - ikke slik at politiet kan kreve dette, det er et punkt i Våpenlovutvalgets lovforslag som ennå ikke er vedtatt.

 

Det er nå slaget står, og det er derfor jeg (og andre), maser om, drømmer om og håper, at våpeneierne nå vil greie å stå samlet og snakke med en stemme, slik at en del punkter i lovforslaget aldri kommer så langt at de blir til lov :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor mye jeg liker våpen, så vil det for mitt vedkommende aldri komme på tale å sortere hvilke partier jeg ønsker å stemme på basert hovedsaklig på deres våpenpolitikk. Det er såpass mye annet jeg synes er mer viktig at det havner relativt nede på lista. Tror ikke jeg er den eneste våpeneier som ser det slikt.
Sikkert mange som tenker slik, men jeg velger å snu litt på flisa

 

Jevnt over syntes jeg faktisk at styre og stell fungerer ganske bra i dette landet. Det er alltid noe å klage på, men i det store og hele er jeg mer fornøyd med å bo i Norge, enn det jeg tror jeg ville vært i noe annet land. Jeg tror dette hadde vært tilfelle, uansett hvilket av partiene på Stortinget, som hadde vært i Regjering. Dermed kan jeg koste på meg, den luksus, å la kun en sak være betydningsfull for hvilket parti jeg stemmer på. Jeg kan, med hånden på hjertet, la våpenpolitikken være det eneste avgjørende for hva jeg stemmer til neste valg. Problemet er at ingen av partiene ser ut til å ha noe særlig interesse for norsk våpenpolitikk. Med unntak av tullingene ytterst til venstre, som kun prøver å ødelegge mest mulig for mine interesser. Dermed er det kun klarert hvem jeg iallefall ikke skal stemme på.

Link to comment
Share on other sites

Et punkt til i forslaget til ny våpenlov:
Godkjente skytter- og våpensamlerorganisasjoner plikter å gi politiet adgang til opplysninger om hvem som er registrert som medlem i organisasjonen

 

Nå vil man altså gi i lov at politiet kan kreve å få medlemslister....

 

Eh... det er vel gjeldende prakis og i den gamle loven også det...

Link to comment
Share on other sites

Et punkt til i forslaget til ny våpenlov:
Godkjente skytter- og våpensamlerorganisasjoner plikter å gi politiet adgang til opplysninger om hvem som er registrert som medlem i organisasjonen

 

Nå vil man altså gi i lov at politiet kan kreve å få medlemslister....

 

Eh... det er vel gjeldende prakis og i den gamle loven også det...

 

Jeg kan ikke se at det er bestemmelser om dette i våpenloven eller forskriften. Jeg har ikke gått igjennom våpenrundskrivet i detalj, men kan ikke se noe om dette i innholdsfortegnelsen.

 

Det kan vel hende at det er gjeldende praksis - noen steder, - men ikke i min pistolklubb.

 

Jeg mener at dersom politiet ønsker medlemslister fra en klubb med skyting på programmet må de bruke reglene i straffeprosessloven og be om en kjennelse fra retten. Om ikke annet vil en utlevering være en grov krenkelse av personvernet dersom et ikke er villiget fra rettens side.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: "Unntatt offentligheten" er et begrep man vanligvis forbinder med Offentlighetsloven og offentlige virksomheter. Idrettslag er private organisasjoner. Spørsmålet er vel heller hvorfor idrettslagene skulle fortelle andre om hvem som er medlemmer og detaljer rundt deres medlemsskap? Denne typen organisasjoners bruk av kunnskap om medlemmene er i utgangspunktet kun en sak mellom organisasjonen og medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

Er medlemslister i idrettslag unntatt offentligheten?

 

Neppe, men medlemsregistrene omfattes av Personopplysningsloven og de registrerte (altså hvert enkelt medlem) skal i forbindelse med innsamling av opplysningene orienteres skriftlig om bl.a. hvorvidt opplysningene vil bli utlevert, og i så tilfelle hvem som er mottaker. Hvis klubben ikke har gitt slik orientering, for eksempel ved en passus på innmeldingsskjemaet om at opplysninger vil kunne bli utlevert til politiet på forespørsel, havner man (etter min høyst ukvalifiserte oppfatning) i en juridisk gråsone.

 

For øvrig tviler jeg på at det er mange idrettslag i Norge som oppfyller informasjons- og behandlingskravene i Personopplysningsloven m/ forskrift, men det er nå så. Foreløpig har Datatilsynet latt oss holde på i fred... :mrgreen:

 

Idrettslag er forresten ikke private organisasjoner, slik mange synes å tro. Ihvertfall ikke NSF-lag ;)

Link to comment
Share on other sites

Forskriften

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

§ 24. Godkjenning av skytter- og samlerorganisasjoner

Der det stilles krav til medlemskap i skytter- eller samlerorganisasjon for erverv og innehavelse av skytevåpen, skal organisasjonen være godkjent av Politidirektoratet.

For å bli godkjent skal organisasjonen ha et aktverdig formål som dekker behovet for angjeldende type våpen, og ha et aktivitetstilbud for medlemmene i henhold til formålet. I tillegg skal organisasjonen være registrert i Enhetsregisteret, ha eget styre, en stabil drift og økonomi, samt et sentralt medlemsregister. Organisasjonen skal årlig sende politiet utskrift av årsmøteprotokoll med årsberetning og regnskap.

Søknad om godkjenning sendes til politiet der organisasjonen har sin adresse. Gjelder det en organisasjon bestående av flere lag eller foreninger, leveres søknaden av hovedorganisasjonen eller det sentrale organisasjonsledd.

Søknaden skrives på fastsatt skjema med vedlegg av slik dokumentasjon som til enhver tid er fastsatt av Politidirektoratet.

 

Det er vel uten tvil rimelig at politet har tilgang på en liste over hvem som er medlem? Ikke noe informasjon om aktivtet osv, men medlemskap... Men jeg kan ta feil

Link to comment
Share on other sites

Det er vel uten tvil rimelig at politet har tilgang på en liste over hvem som er medlem? Ikke noe informasjon om aktivtet osv, men medlemskap... Men jeg kan ta feil

 

Det er ikke spørsmål om "det er rimelig" at politiet har tilgang, men om hvorvidt de har lovhjemmel for å kreve medlemslister utlevert.

 

Det har de ikke, heller ikke etter de bestemmelsene du viser til i forskriften.

 

Som du skrev et sted, Veien til helvete er brolagt med gode forsetter. Vi ønsker vel ikke det totale overvåkningssamfunnet der "Storebror" ser og vet alt? (Hvis du ikke har lest "1984" av George Orwell kan den abefales).

 

Hos oss gjør vi det slik at når tante på våpenkontoret må ha bekreftelse på aktivitet så skriver klubben ut en slik. Mer trenger faktisk ikke politiet å vite.

Link to comment
Share on other sites

Tja Hassel, jeg kan altså ikke lese noen steder at en klubb er pliktig å sende medlemslister til politiet. At de kan kreve at en søker må dokumentere medlemsskap er en annen ting...

 

På akkurat dette punktet burde vel kanskje Datatilsynet ha et ord å si..

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa, selv om politiet i og for seg ikke har hjemmel til å kreve medlemsregistre utlevert er det neppe noe i veien for å utlevere medlemslistene til dem - så lenge medlemmene er informert på forhånd. Men Datatilsynet vil nok ha noen spørsmål til politiet om a) hva formålet er med innhentingen og b) hvordan listene blir behandlet etter innhenting, hvor lenge de oppbevares, om de kobles mot annen informasjon osv. Veien mot overvåkingssamfunnet starter med ett skritt, og det er en av årsakene til at Datatilsynet av og til kan fremtre noe militant.

 

Hva som er rimelig at politiet på generelt grunnlag, og uten at det foreligger mistanke om et kriminelt forhold, har tilgang til er en subjektiv vurdering som det i Norge er omtrent 5 millioner forskjellige versjoner av. Hverken NIF/NSF eller politiet kan operere på et slikt grunnlag.

 

På den andre siden: Google, Inc. vet mer om de fleste av oss enn ektefelle/samboer, barn, svigermor, politiet, PST og Tjen Folket sammenlagt, og de selger derivater av den informasjonen til høystbydende. Det ser jeg sjelden at noen blir oppøst over.

Link to comment
Share on other sites

For å ha det på det rene så jeg ikke blir misforstått mer en vanlig 8)

Om politiet henveder seg til en klubb, (altså spør) så ser jeg ikek noe problem med at de får utlevert en liste over klubbens medlemmer. Dvs en liste som inneholder informasjon om hvem (navn & adresse tenker jeg) som er medlem i klubben. Ikke noe mer...

Link to comment
Share on other sites

Noko på sida av tråden

I dag fekk eg melding frå politiet at eg måtte dokumentera FG-godkjent våpenskap for å få innfridd våpenløyve.

Dokumentasjonen måtte vera skriftleg kvittering eller foto av skap og skapnummer.

Dette er heilt nytt for meg.

Tidlegare har eg berre sett ein kryss i søknaden for at eg har våpenskap.

Eg finn ikkje noko om denne dokumentasjonsføringa i lovverk eller forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

Noko på sida av tråden

I dag fekk eg melding frå politiet at eg måtte dokumentera FG-godkjent våpenskap for å få innfridd våpenløyve.

Dokumentasjonen måtte vera skriftleg kvittering eller foto av skap og skapnummer.

Dette er heilt nytt for meg.

Tidlegare har eg berre sett ein kryss i søknaden for at eg har våpenskap.

Eg finn ikkje noko om denne dokumentasjonsføringa i lovverk eller forskrifter.

 

Vel, onkel lærer vel litt etter hvert. En kamerat hadde krysset av for våpenskap da han søkte på en 357, det hadde han ikke. Ble en smule brudulje da han hadde et innbrudd, han hadde 4 langvåpen også. Jeg påpekte for han overfor onkel at det ennå ikke var krav om våpenskap fra første våpen (det var før 1-årsfristen for tilpassning utløp) og at han hadde en hjemmesafe som oppfylt kravet for 357'en. Det gikk ikke bra, han fikk sine våpenkort inndradd, selv om våpenskapet var på plass 14 dager etter innbruddet (tyvene fikk ikke med seg noen våpen, bare litt gullsmykker og klokker og slikt).

 

Selv kan jeg ikke produsere noen kvittering i dag, jeg har hatt våpenskapet siden ca 1985, men de vil kanskje godta regningen fra låsesmeden vi måtte tilkalle for å få opp skapet da kona hadde "gjemt" nøkkelen så godt at hun ikke fant den igjen. Proffen brukte en hel dag på å få opp skapet og montere ny lås, regningen var på 5 230 kroner, og den har jeg ennå! :mrgreen:

 

Det står vel ikke eksplisitt noe sted at man må dokumentere at man har et våpenskap, men akkurat dette med at du i hvert fall kan vise et bilde av skapet er vel ikke et så tyngende krav. hvis du er førstegangs søker bør du vel ha regningen ennå, har du våpen fra før risikerer du bare at onkel kommer påhjembesøk for å sjekke at du har det og at våpenene er forskriftsmessig oppbevart.

Link to comment
Share on other sites

Dette var førstegangsøkjar.

Vilkåret er dokumentasjon før eller etter at våpenløyve er gitt.

Søkjar har leiligheit i huset til far sin, meg.

Eg går ut frå at mitt FG-godkjent våpenskap blir godkjent.

 

Kvifor står ikkje dette nemnt på baksida av søknadspapiret?

Eg har ikkje funne noko om denne dokumentasjonen i lover eller forskrifter.

Som jegerinstruktør ønskjer eg å vera oppdatert på dette.

Link to comment
Share on other sites

Rent formelt er avkryssingen i boksen for ast du har våpenskap faktisk en dokumentasjon på det. Men politet kan kanskje ha hatt dårlig erfaring med bare kryss.

Det er nok ikke helt udelt ok at man dler våpenskap heller, selv om man er i nær slekt. Kan være lurt å spørre på kammeret om de syns det er ok.

 

I nederland vet jeg at mann og kone må ha adskilte våpenskap - fordi et poeng med skapet er at ingen andre en eier skal ha< tilgang til de våpen som er ervervet av en person.

Link to comment
Share on other sites

I Norge, våpenforskriften § 79, tredje ledd er "oppbevarings-enheten" definert som "i samme husstand (boenhet)".

 

Hvorvidt fars våpenskap kan brukes av sønnen bestemmes da av om sønnen har en egen "husstand". Når de bor i samme hus skal man være veldig pirkete om det skal sies at sønnen bor i en egen leilighet som er en egen "husstand".

 

Dette kan også løses slik § 81 anviser; "Midlertidig oppbevaring". Man må søke politiet om tillatelse dersom reglene om utlån (jf § 85) ikke er tilfredsstilt (begge har våpenkort på samme type våpen)

 

Min datter fikk hagle på sin 16-års dag. Den står i mitt våpenskap nå, og er "utlånt" til meg. Datter synes det var litt i overkant å kjøpe våpenskap kun til denne ene hagla (Beretta Silver Pigeon kal 20) når hun bare bruker den til litt småjakt etter rypa en gang i året, og vi da stort sett er sammen slik at jeg kan ta den med til henne.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg faktisk ikke tenkt over, skulle tro at det kan gjøres på den måten. Jeg har et par våpen som står på hytta på fjellet, det er ca to timer å gå til nærmeste bilvei, så jeg tar med undertreet til hagla og sluttstykket til salongen med hjem og putter i våpenskapet, jeg har avklart med POD av alle at jeg kan gjøre på denne måten. Det må vel i prinsippet bli det samme om jeg hadde datters undertre i skapet og hun hadde hagla hjemme.

 

Opprinnelig spurte jeg POD om jeg kunne sette inn et våpenskap på hytta, men det var det nei til, på ubebodde hytter så langt fra folk ville eventuelle kjeltringer ha all verdens tid til å få opp skapet og slå kloa i våpnene, men det var greit å ta med en vital del hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...