Jump to content

Har lurt på å kjøpe fuglehund. Noe forslag på hvilken=).


zenta100

Recommended Posts

Pointer!!

 

Hund med større personlighet skal du lete lenge etter..

 

Trenger ikke lete lenge! Får ikke noe med mere personlighet en breton! Hehe!

 

Og selv vill jeg anbefale breton på det sterkeste! Eneste er hvis du har like høye prioriteringer med snørekjøring som jakt, da blir dem litt for små! Ellers er dette flotte hunder, jakter med god lyst, holder kontakt under jakt, og tilpasser søket etter terrenger! Og er noen små tøffinger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min første fuglehund nå, unghund som er snart 12 måneder, jeg valgte en pointer og har ikke angret ett sekund. Han er rolig i hus, grei å ha med å gjøre, snill mot andre hunder, og utrolig liten kosete sak. Han har ikke helt våknet enda, men ting er på gang.

Det jeg syns er viktig er å velge en oppdretter som kan hund, som følger opp etter kjøp, og som bor i rimelig avstand ifra deg, som førstegangs eier blir det ofte mye spørsmål og da kan oppdretter være veldig grei å ha.

Selv så har jeg aldri vurdert en setter en gang, av diverse årsaker, skulle jeg hatt noe annet en pointer, så hadde det nok blit en SV.

 

426031_10151376914060105_875370104_23147659_1529893247_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Breton!

 

Ja, her får du like mange svar som det er raser!

 

Stående fuglehundraser, om det er det du vil ha, har jo veldig mye de samme egenskapene. De løper som fy, de leter etter fugl, og de står på fugl. De er stort sett like å dressere, de har stort sett likt gemytt, og de har stort sett samme bruksområde. Det blir gjerne smak og behag. De vanligste rasene i Norge er også omtrent like store, med unntak av to, kleiner münsterländer og breton.

 

Jeg valgte sistnevnte fordi jeg ville ha en hund som ikke ruvet så mye i huset.

 

De store forskjellene mellom de ulike rasene er det altså ikke. Hører litt både her og der om ulike typer, men det er gjerne eiere som fremhever sin egen rase og hund som guds gave til denne rasens verden. Da er det så klart om å gjøre å finne noe negativt med andre sine hunder og raser.

 

Velg størrelse og om du vil ha lang- eller korthåret pels, eller strihåret for den saks skyld.

 

Jeg vurderte strihåret vorsteh, gordon setter, kleiner münsterländer og breton før jeg bestemte meg. Vorstehen egner seg kanskje bedre enn de andre til trekking av unger og bæring av kløv da den er stor og kraftig, men jeg valgte altså ut i fra familievennligheten, som for meg betød en mindre hund i huset. Dessuten syntes ikke fruen at strihåret vorsteh er en pen hund. "Den ser jo ut som en dobørste i trynet!". Gordon setter vurderte jeg fordi jeg ikke fant kull med ledige bretonvalper, og jeg har alltid likt denne rasen. Det samme med münsterländeren. Så dukket boffen min opp sånn ut av det blå, og da ble det det. Ikke særlig vitenskapelig, men du verden så riktig jeg valgte føler jeg nå i hvert fall! Men så var jeg ikke på jakt etter et avkom av verdensvinnere og er ikke så nøye på at han er en maskin i skogen. Han er en herlig liten, barnevennlig jaktkompis som alltid er glad, og det var det jeg ville ha.

 

Det er to hunder som virkelig har imponert meg, og det er en kamerat sin strihårete vorsteh i skogen og en annen sin engelsk setter i fjellet. Makan til bikkjer! Førstnevnte en seriøs stridsvogn som heller løp gjennom trærne enn forbi og sistnevnte en grasiøs løpsmasking som fant hver j... rype i fjellet. Og begge to var herlige familiehunder.

 

Så det er et vanskelig valg egentlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pointer :mrgreen:

Hentet meg tispevalp i November,nå er hun i overkant av 5 måneder og tar stand på fuglene som sitter i hekken.

 

Har jaktet med Pointer og Breton de siste åra,og liker begge rasene godt.Valget falt på Pointer fordi jeg tror det er lettere å få til en bra hund.

25saf.jpg

 

Her har vi synsstand på duer på ett hustak :lol:

s4m4np.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pointeren er, på lik linje med engelsksetteren, en lettlært hund som du uansett vil få til som jakthund. Pointeren er lettlært, tidlig og svært godt standinstinkt og en hund en djerv og presis fuglebehandler.

Personlig er jeg engelsksetterentusiast og har hatt 10 stk engelsksettere. Det jeg ikke liker med pointeren er at mange av dem er svært masete og stresset når de går i band, de har tendenser til å ha svake poter og veldig mange av pointerne takker for seg når det er sur vind og regn og sludd. Engelksetteren derimot, takler dårlig vær og brytskare på vinteren på en mesterlig måte. Det er også svært sjelden at der stresser i bånd, piper og hyler når de ser andre hunder som er ute i slipp.

De aller fleste pointere har ett veldig godt gemytt ogb er som regel glade og vennlige hunder, samme kan sies om engelsksetteren.

Når det gjelder pointer er den en utpreget høyfjellshund, på lik linje med engelsksetteren. Det betyr ikke at den er dårlig på skog, men mange av dem kan ofte gå litt stort i skogen. Det er her din innsats som eier har en veldig avgjørende rolle. Om man preger hunden på skog og bruker den mye på skog, vil den stort sett takle deenne biotopen og jaktformen. Jeg har engelsksettere etter veldig stortgående linjer, men bruker dem også på skogsfugljakt. Ved mye dressur og trening, samtidig som man må kjenne sin hund og lære å lese dens søksmønster fungerer det greit for de fleste.

Alt i alt vil jeg påstå at ved å plukke hvalp fra den rette valpekassa og legge ned ett grundig og gjennomtenkt arbeid, vil man ha alle forutsetninger for å få en god hund ut av det-uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på en annen vorsteh-eier lengre opp i tråden her: Kjøp den rasen du selv syntes ser finest ut og som du liker best. Hvordan rase det er spiller til syvende og sist ikke så stor rolle.

 

Burde sikkert sagt vorsteh og da aller helst strihåret, siden det er det jeg har selv. Syntes jo selv det er en gullende god rase, pene, lydige, lettlærte, tøffe og utmerket selskap i skog og mark året rundt, den trekker og den bærer og ikke minst den jakter. Men så har det seg sånn at jeg har kompiser som har pointere, settere i flere varianter, breton, støvere og "jeg-aner-ikke-navnet-på-alt", og de aller aller fleste har jo også en hund som de er fornøyde med på alle mulige måter (i alle fall på en god dag). Derfor veit jeg at rasen ikke er så nøye, som oppfølgningen og treningen som legges til grunn! Derfor; Finn en rase du liker, fra en linje som passer den bruken du ser for deg og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Pointeren er, på lik linje med engelsksetteren, en lettlært hund som du uansett vil få til som jakthund. Pointeren er lettlært, tidlig og svært godt standinstinkt og en hund en djerv og presis fuglebehandler.

Personlig er jeg engelsksetterentusiast og har hatt 10 stk engelsksettere. Det jeg ikke liker med pointeren er at mange av dem er svært masete og stresset når de går i band, de har tendenser til å ha svake poter og veldig mange av pointerne takker for seg når det er sur vind og regn og sludd. Engelksetteren derimot, takler dårlig vær og brytskare på vinteren på en mesterlig måte. Det er også svært sjelden at der stresser i bånd, piper og hyler når de ser andre hunder som er ute i slipp.

De aller fleste pointere har ett veldig godt gemytt ogb er som regel glade og vennlige hunder, samme kan sies om engelsksetteren.

Når det gjelder pointer er den en utpreget høyfjellshund, på lik linje med engelsksetteren. Det betyr ikke at den er dårlig på skog, men mange av dem kan ofte gå litt stort i skogen. Det er her din innsats som eier har en veldig avgjørende rolle. Om man preger hunden på skog og bruker den mye på skog, vil den stort sett takle deenne biotopen og jaktformen. Jeg har engelsksettere etter veldig stortgående linjer, men bruker dem også på skogsfugljakt. Ved mye dressur og trening, samtidig som man må kjenne sin hund og lære å lese dens søksmønster fungerer det greit for de fleste.

Alt i alt vil jeg påstå at ved å plukke hvalp fra den rette valpekassa og legge ned ett grundig og gjennomtenkt arbeid, vil man ha alle forutsetninger for å få en god hund ut av det-uansett rase.

 

Før jeg skaffet meg pointer, leste jeg en del på nettet om det med mas og stress med pointerene, har vært på en del forskjellige samlinger, og gjett hva, pointeren min er stille, mens setterene i diverse farger, piper, syter og bjeffer, akurat det har overrasket meg litt. Mulig jeg bare har vært heldig, og alle de settereierene har vært uheldig. En annen ting med pointer er at den generelt har bedre helse enn setterene.

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør, antar jeg at du er fersk... hva nå det vil si.

 

For de fleste nybegynnere kan valg av oppdretter være viktigere enn valg av rase. Denne oppdretteren trenger ikke være "best" det viktigste er at denne holder hund, mest mulig likt det du kommer til å gjøre, slik at dere har noen felles referanser. Videre bør dere kommunisere godt, slik at du unngår missforståelser. At begge prioriterer jakt i samme biotoper (fjell/skog) er heller ikke en ulempe. Ofte er det også en stor fordel om det ikke er så langt mellom dere.

 

Om du bor slik til at du har oppdrettere innen alle raser som oppfyller ovennevnte, bør du ta med eventuell familie på råd. Kanskje din bedre halvdel ikke vil ha en hund uten pels ? Kanskje du er avhengig av en svigerinne til hundepass noen helger, og denne nekter å ta et bartedyr inn i huset ?

 

En kamerat av meg, som jeg kjenner godt, ba om råd til hvor han skulle skaffe seg sin neste hund. Jeg har tipset han om tre forskjellige oppdrettere, basert på hvordan jeg kjenner ham, og hva jeg tor han blir mest fornøyd med. En av oppdretterene har kleiner, en har pointer og en har strihår. Jeg har også frarådet vedkommende enkelte oppdrettere innen de samme rasene, oppdrettere med gode hunder, men hunder som ikke vil passe inn hos vedkommedes familie.

 

Om en annen av mine kamerater hadde bedt om samme råd, hadde denne ikke fått samme anbefalinger som ovennevnte.

 

Hjelp til valg av rase har jeg i hvert fall ikke gitt deg. :D

Grunnen er at jeg ikke har forutsetninger for å kunne gjøre det, så lenge jeg ikke kjenner deg, eller vet noe om deg.

Du må først velge hva du ønsker, og definere dette. For enkelte føles dette umulig. For noen er det lettere å definere hva de ikke vil ha.

Forsøk å sette ord på dine behov og ønsker, og kanskje krav ?

Helst både positivt og negativt.

Uansett hva dette blir, tror jeg du vil finne oppdrettere av forskjellige raser som kan levere den hunden du ønsker deg.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet grunner kanskje i tanken om at fuglehundrasene har forskjellige egenskaper, som passer mer eller mindre til forskjellige eiere, familier, hjemmemiljøer, terrenger og jaktformer.

 

Yes, rasene har forskjellige egenskaper, men det er sant som mange sier at det er vel så store forskjeller innbyrdes i rasene, som det er imellom de ulike rasene.

Det betyr at du må ned på slektsnivå for å finne et bra individ, og det er såpass langt imellom talentene at "tilfeldig-utvalg" er sterkt å fraråde.

 

Som det sies i tråden her så bør du forske litt på hvilke behov og krav du kommer til å stille til hunden, og hvilke tilbud og muligheter du har å tilby hunden.

Stjernehundene i Norge er helt fantastiske, men for den uinteresserte/ukunnige er de jaktidioter og mase-bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Du har vært heldig og plukket valp fra rette kassa. Traff på Robert med Bun Fuddy på Rjukan vinterprøve forrige helg. Var det du som ble klubbmester med Gubba Noa?

 

Ja jeg føler jeg har vært heldig med valpekassa, selv om det alltid er noe småting. Ja mot absulutt alle odds, så ble han klubbmester forrige helg, jeg hadde aldri vært på fjellet, bikkja hadde aldri vært på fjellet, og bikkja hadde aldri tatt stand. Kom opp på fjellet, søket var ikke all verden, men han tok sin første stand, og det gjorde ingen av de andre unghundene så da ble han klubbmester. :lol:

Men det var jo igrunn morro, hadde absulutt ingen andre forventinger til helgen enn at vi skulle komme oss ut i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke er fast bestemt på stående fuglehund :?:

 

så har du jo engelsk springer spaniel (working)

 

rolig hund hjemme og bi-turbo når bryter vippes over i jakt modus!

ekte jakt glede, knall familie hund, god kontakt med fører, lett lært er bare noen av fordelene

 

mine beste tips:

- besøk oppdreter , møt flere hunderaser, se på jakt egenskaper, tenk deg nøye om-

- velg det som faller hjertet nærmest :)

 

lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pointer tåler alt som di andre rasene gjør. Har en selv og er utrolig fornøyd med det. Jeg jakter kun skog og bjella er aldri ute av høre hold. Følger fantastisk godt på tiur som løper men det kan sikkert di andre rasene også. Min måtte trenes den også :smile: Men alle mytene om piping, såre poter ,syting i regn og sludd og går stort uansett er etter min erfaring tull. Jeg har heller ikke merket noen problemer med kulde ute på vinteren heller. Kler aldri på min pointer.Ikke får den klumper mellom potene helle, det gjør en setter :smile: Man må bare finne sin rase og jeg fant pointer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange pointere har du sett?

Det som jeg påpeker høyere opp er faktisk ikke tull i det hele tatt. Jeg har deltatt på jaktprøver i svært stor grad de siste 25 år og sett mange hundre pointere. Mitt inntrykk er delt av de aller fleste, selv ihuga pointerentusiaster som kjenner de spesifikke linjene og vet utmerket godt hvilke hunder som piper stresser, henger eller kontrollerer og har svake poter. Dette er noe som pointerfolket selv er veldig opptatt av, og som diskuteres og snakkes mye om. Så lenge en vet om en linjes svakheter eller særegenheter har en mulighet til å plukke av/vekk noe av den uønskede adferden, men det betinger kunnskap. Når det er sagt, er pointeren en utmerket jakthund som har sine minuser, som alle andre raser. Men man skal ikke underslå fakta, og "en svale gjør ingen vår"

Link to comment
Share on other sites

Kjøp valp etter foreldre med tidlig og sterkt standinstinkt.Jeg drev med oppdrett av fasaner og rapphøns noen år og hadde da besøk av flere hundre hunder på trening.Det som altfor mange sliter med er hunder med dårlig standinstink.Mitt inntrykk etter å ha sett veldig mange hunder på trening er at Strihåret vorsthehund er den rasen som det er enklest å få til.

Link to comment
Share on other sites

Er sent standinnstinkt det samme som dårlig standinnstinkt? Jeg ville ikke ha anbefalt en strihår Vorsther til en førstegangseier.

En jeg kjenner har en Sv, er vel rundt 10 måneder og 30-32 kg med ren muskelkraft, det er ikke en hund jeg ville ha anbefalt til en uerfaren førstegangskjøper, mens min pointer er 12 måneder, og rundt 20 kg. Han er mye lettere å håndtere enn den Vorstheren.

Link to comment
Share on other sites

Selv skal jeg ha en stående fuglehund til nå... Etter utallige telefoner til forskjellige avlsråd og hundeeiere i interessante kull har jeg personlig endt opp med Gordon setter... Kanon linjer, med de egenskapene jeg er ute etter... bruk øynene og se etter de egenskapene DU er ute etter... veldig mange avler løst på mange raser (gjerne spesielt de engelske) så det å bruke tid er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Sent utviklet standinstinkt er etter min mening en stor ulempe.En slik hund vil ofte ha vært i såpass mye fugl før standinsinktet er utviklet at den har lært så mye unoter at den kanskje aldri vil ta stand.En hund med tidlig og sterkt standinstinkt vil fungere og lære alt riktig fra dag en.Mens en med dårlig eller sent utviklet standinstinkt vil måtte jobbes hardt med i kanskje to år.Og kanskje aldri bli brukbar.

Link to comment
Share on other sites

Sent utviklet standinstinkt er etter min mening en stor ulempe.En slik hund vil ofte ha vært i såpass mye fugl før standinsinktet er utviklet at den har lært så mye unoter at den kanskje aldri vil ta stand.En hund med tidlig og sterkt standinstinkt vil fungere og lære alt riktig fra dag en.Mens en med dårlig eller sent utviklet standinstinkt vil måtte jobbes hardt med i kanskje to år.Og kanskje aldri bli brukbar.

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Er sent standinnstinkt det samme som dårlig standinnstinkt? Jeg ville ikke ha anbefalt en strihår Vorsther til en førstegangseier.

En jeg kjenner har en Sv, er vel rundt 10 måneder og 30-32 kg med ren muskelkraft, det er ikke en hund jeg ville ha anbefalt til en uerfaren førstegangskjøper, mens min pointer er 12 måneder, og rundt 20 kg. Han er mye lettere å håndtere enn den Vorstheren.

Du mene nu vel ikke at Gustav er stor? He he...

Trur du blir fornøyd med Pointer, Hadde det ikke vært får at jeg liker SV og er oppvokst med dem, så hadde jeg nok valgt Pointer. Bruk tid på å finne valp, og les om de respektive parringene som er planlagt osv:)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig med Jutul sitt innlegg.

Mann må ikke benekte fakta! Når det gjelder kjøp av pointer og andre fuglehunder handler det om linjer, linjer og linjer. Pointeren er en fantastisk jakthund, med stor råskap og ofte fantastisk presis og rå i fugl. Men husk å velge rette linjer.... Visst ikke kan du ende opp med en pipende, tannhakkende sytekopp med såre labber.... Er en grunn til at veldig mange pointere er trukket fra siste helgers VK starter... At det finnes gode linjer blandt alle rasene er det ingen tvil om!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...