Jump to content

Hva er "hundefører rifle"


Fenris1

Recommended Posts

Jeg har sett mange tråder på robsoft og tidligere sluttstykke, og nå på kammeret med temaet hundefører rifle. Disse riflene er nesten uten unntak en eller annen mauser variant av eldre årgang som skal kappes løpet på, og skifte kolbe.

Etter mitt syn er ikke disse riflene de som er best egnet for formålet.

En god rifle for bruk på korte hold ofte med lite tid er ikke en gammel mauser.

Det første som bør vurderes er om man skal kunne gå med skudd i kammeret, jeg mener derfor at våpenet må ha oppspenner.

Det andre er kaliber, gjerne noe litt grovere enn .30 kaliberne.

Det tredje er gode optiske sikter med lav forstørrelse, samt moderne åpne sikter som reserve.

 

En hudefører rifle skal etter min mening ikke være noe enklere eller mindre moderne en de riflene som ellers brukes til jakt, en moderne konstruksjon fra fabrikk er nok det beste og tryggeste.

 

En mauser med ny kolbe og kappet løp er ikke en hundefører rifle, men en gammel mauser med ny kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en utbredt oppfatning at en hundeførerrifle er en kort og letthåndterlig rifle for korte hold. Det er også vanlig å velge et slagkraftig kaliber og raske siktemidler i form av åpne sikter, rødpunkt eller kikkert med lav forstørrelse. Det er også vanlig å ha demper på slike rifler. Om den er bygget på en M98 eller en annen låskasse er vel egentlig av liten betydning, poenget er at brukeren skyter intuitivt med den.

Steyr Scout som er nevnt over er et våpen som faller naturlig på plass i rollen, samme er Remington Model 7. Både Mauser og Blaser produserer egne modeller for dette formålet - M03 Trail og R93 Nachsuche.

For min egen del har jeg valgt å bruke en Blaser R93 Professional med 47cm løp i 9,3x62 med demper og Zeiss CompactPoint, så mine preferanser ligner nok på trådstarters :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv elghund, jeg bruker en mauser M03 med lav forstørrelse og mener den er bra til formålet, poenget mitt er at man ikke må stille lavere krav til riflene til de som beveger seg i terrenget, både med tanke på sikkerhet men også med tanke på funksjon og ergonomi på våpenet. Er det noen som absolutt bør ha en god rifle så er det de som er hundeførere.

Link to comment
Share on other sites

Eg er samd med trådstartar.

Fabrikkmerke er uvesentleg, men krav til rask oppfølging av skot bør stillast.

Ein velrøynd børsemakar og jeger held på ein kvalitets halvautomat som det optimale.

Sjølv hundeførar skal ikkje gå med ammunisjon i kammeret.

 

Stor riflekikkert er inga god løysning.

Link to comment
Share on other sites

Skal sies at jeg ikke har noe erfaring med å gå med hund og rifle på jakt og kjappe oppførgingskudd. Men hvorfor skulle ikke en m98 være av likke god kvalitet, og kunne stille like høye krav til den som som en en m03, sauer eller blaser. Det er vel lite som er så gjennomtestet som en mauser m98. og er jobben utført av en god børsemaker så skulle det ikke væren noe å si på kvaliteten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er på samme linje som Sir, en Marlin i .45/70 er i sitt rette element her.

Ser ikke noe problem å gå med patron i kammer og hane i "halv-spenn" med min egen Mod 1895.

En 400grs Speer (det er nok med EN), leverer "dårlige nyheter" for den/det som befinner seg i andre enden, og budskapet er KLART:- - "There's No Tomorrow" :)

 

Min Marlin 1895 er toppet med en Leupold Compact 2,5x i vridmontasje som fungerer utmerket på korte hold og ut til 100m (skyter ikke på lengre hold med dette kalibret).

Synes at de åpne siktene(stort perlekorn/messing) også fungerer godt på dette våpnet.

 

bobby

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sikringen på Mauser M98 med riflekikkert står i ein forførisk posisjon.

 

Jeg skjønner heller ikke helt hva du sikter til her. Jeg har nu sett en del varianter på hvordan sinringen er ombygd på en m98, jeg kan aldri si at tanken om at det der virka veldig usikker. På min m98 ligger "sikringshendelen" helt inntil kikkerten når den er aktivert. Del skal MYE til for at den skal gå av utilsiktet. Ser på mange andre våpen er sikringen mye mer utsatt plassert.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Får en basset hound valp 5 april og tenkte kjøre meg og valpen mot hundefører.Har en 308 m98(41) mauser med jaktstokk.Kan tenke meg at den er litt tung men gjør det den skal.Billig driftsikker og er til og stole på.kan jo egentlig ikke be om noe annet? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...