Jump to content

Tennhette gikk av under bruk av RCBS kulehammer


Erikr

Recommended Posts

For en tid tilbake satt jeg og en kompis og demonterte patroner som jeg har kassert. Når kompisen slår patron nr. 20 så går tennhetta av i en patron med krutt i. Hetta på 300 wm patronen smeller høyt og skvetter i taket. Til alt hell gikk ikke kruttet av, merkelig nok. Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd.

 

Når tør jeg nesten ikke bruke kulehammeren lengre. Har slått ut flere titalls kuler av patroner før dette. Har også fulgt bruksanvisningen.

 

Andre som har opplevd dette? Noen forklaring på hvorfor dette skjedde?

Link to comment
Share on other sites

hmm høres skummelt ut.

 

Har ikke opplevd noe slikt.

 

Kan du gi mer info ang type hetter, krutt, kulehammer og årsak til at den ble demontert.

Bilder hadde og hvert kjekt.

 

Vil kunne hjelpe i å finne mulig årsak, i det minste være informativt for andre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp og bruk heller en sånn die som drar ut kuler. Jeg bytta inn hammern da den sprakk, i en sånn die. Synes d ble for mye pes, rot og bråk med en sånn "hammer". Regner med at personer som bruker sånn hammer og tar ut kuler, lader selv, og har ladepresse fra før.

Link to comment
Share on other sites

remington hette? Jeg har selv hatt noen hetter fra remington. Kjøpte det kun 1 gang for å si det slik... På de jeg fikk var det GARANTERT noe feil på, enten fikk jeg klikk, eller så fikk jeg så jævlig trykk at hylsene røk på 2 ladning og det var lapua hylser, og dette med startladninger... Har ALDRI opplevd dette med federal hetter... Etter dette har jeg blitt MEGET skeptisk til remington hetter generelt!

 

Pass På!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på om noe(les: media fra hylstrommel e.l.) kan ha satt seg i hettelomma og blitt stuket mellom tennkanalen og ambolten i hetta. Dette (press mot ambolt og videre mot fulminatet i hetta)kan forklare at hetta under gikk av samtidig som gjenstanden blokkerte adgang til kruttladningen.

Bare en teori.

Ved ekstremt skitne og/eller grunne tennhettelommer kan man vel også få uønsket statisk press mellom ambolt og selve hetta.

Har kulehammer selv, brukes ytterst sjelden og vurderer å pensjonere den til fordel for en sånnen fra RCBS.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Virker som at jeg er alene om å oppleve dette. Skremmende ja, og egentlig helt utrolig at ikke kruttet i patronen antente..

Patronen var en 300 wm der jeg mente ladningen var for hard og ble demontert av den grunn. Ikke komprimert ladning btw.

 

Denne patronen var ikke vasket i hylsetrommel (kun zalo og sitronsyre) og var omladet 2 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Det har nemlig vært tilfeller av at ladningen har gått av, men da med bruk av vanlig hylseholder. Slik jeg har forstått det så reduserer den medfølgende holderen risikoen både for at hetta går av, OG for at kruttladningen går av dersom hetta går av...

Om kruttladningen går av så er det relativt spektakulært. Jeg så bilder av det på et eller annet forum engang.

 

fulminatet i hetta

Svartkruttmann :wink: Det er blyazid, blyfulminat og tetrazen, som er "primary explosive" i tennhetter idag, og de siste 50 år iallefall. Tidligere har kvikksølvfulminat, eller blandinger av kaliumklorat blitt brukt.

 

Vernebriller er aldri dumt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

går tennhetta av i en patron med krutt i. Hetta på 300 WM-patronen smeller høyt og skvetter i taket. Til alt hell gikk ikke kruttet av, merkelig nok.

Er ikke så overrasket over at kruttladningen ikke antente i dette tilfellet. For å antenne røksvakt krutt må det utsettes for noe varme/flamme. I dette tilfellet, når hammer slås mot underlaget og treffer dette, vil jo kruttladningen være i fremre del av patronen (hvis ladningstettheten ikke er 100%), og altså ofte ha noe avstand bakover til tennhullet i hylsa.

Varmepåvirkningen fra tennhetten kan i dette tilfellet ikke vart lenge nok, og/eller ikke nådd kruttladningen i tilstrekkelig grad til å antenne. Trykkoppbygningen i tennhetteleiet, når tennhetten går av, er rask, og dette har trolig sendt tennhetten ut at tennhetteleiet tidlig under den raske forbrenningen av tennsatsen. Derved har lite av varmen fra tennhetten fått anledning og tid til å passere gjennom tennhullet og nå kruttladningen i hylsa.

 

Grunnen til at tennhetten gikk av kan være at ambolten i hetta beveget seg mot den tynne filmen av tennsats, eller at tennsatsen har løsnet og beveget seg mot ambolten i hetta, evt. en kombinasjon av dette.

Uansett et lite hyggelig scenario. I verste fall kunne kruttladningen gått av, men farlig splintring av kulehammeren som resultat. Noen trykkoppbygning, som den i et geværkammer, ville det likevel ikke blitt snakk om her.

 

Har selv opplevd at folk har kastet klikkpatron på et lite kaffebål, med det resultat at kun hetta gikk av med et skarpt pliff, men trykket var ikke høyt nok til at kula ble presset ut av hylsa, eller at hylsa revnet, viste den gjenfundne patronen etterpå. Det betyr at kruttladningen heller ikke i dette tilfellet ble antent, selv om hetta ble det.

Denne "teknikken" frarådes likevel.

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd at folk har kastet klikkpatron på et lite kaffebål, med det resultat at kun hetta gikk av med et skarpt pliff

Dette finner jeg merkelig, kruttet tenner ved 170-180 grader, tennhettene tåler vanlighvis over 250.

 

 

I min barndom var ammunisjon en relativ vanlig underholdningsartikkel blant guttunger. Våpen var det verre med, så metoden var ut i skogen, passelig stort bål og en neve patroner i bålet. Det var viktig å telle hvor mange for å kunne telle seg fram til når en kunne gå fram fra "dekningen" for å hive på nye. For det meste gikk det i pistolpatroner av ymse typer. En gang hadde vi fått tak i noe 30 US patroner. Da ble det rot i tellingen, fordi mange av disse smalt 2 ganger! Først gikk hetta av, litt etter kruttet i patronen. Dette er helt sikkert, for det hendte rett som det var at vi fant patroner uten hette som ble kastet ut av bålet da hetta gikk.

 

Dette er nesten 40 år siden, etter hvert vokser en til å får noe mer fornuft mellom ørene! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd at folk har kastet klikkpatron på et lite kaffebål, med det resultat at kun hetta gikk av med et skarpt pliff

Dette finner jeg merkelig, kruttet tenner ved 170-180 grader, tennhettene tåler vanlighvis over 250.

Dette er helt sikkert, for det hendte rett som det var at vi fant patroner uten hette som ble kastet ut av bålet da hetta gikk.

Da har du og jeg høstet samme praktiske erfaring der. Så kan teoretikerne mene hva de vil... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...