Jump to content

Dillon xl650 VS. Hornady lock`n load


schultz_30-06

Hvilke av desse to pressene er den beste?  

46 members have voted

  1. 1. Hvilke av desse to pressene er den beste?

    • Dillon xl650
      29
    • Hornady lock`n load
      17


Recommended Posts

Fargen har mye å si (men jeg digger Lee likevel) ;)

 

Det jeg liker best med 650 er at hylsemating og utkast av ferdig patron skjer lengst vekk fra meg, og tar ikke opp plass der jeg beveger venstrehånda for å hente/sette kuler. Ellers er vel det meste hipp som happ mellom de to pressene vil jeg tro (har ikke testet lading i praksis på L&L AP).

 

Men, en ting jeg er veldig nysgjerrig på, som kan gi L&L AP et lite fortrinn:

Om en har L&L både enstasjoner og progressiv, kan en bytte diene mellom disse to pressene uten å stille inn dien på nytt i bushingen sin?

Link to comment
Share on other sites

siden jeg bare har dratt i spaken på en hornady så har jeg ingen erfaring med hvordan den oppfører seg etter å ha blitt brukt litt, men jeg syns 650 virker som ei greiere presse med tanke på reservedeler?

 

og dessuten så har hornady backorder på hylseholderplate til 9mm. :P

Link to comment
Share on other sites

Men, en ting jeg er veldig nysgjerrig på, som kan gi L&L AP et lite fortrinn:

Om en har L&L både enstasjoner og progressiv, kan en bytte diene mellom disse to pressene uten å stille inn dien på nytt i bushingen sin?

Jepp, på min Lee Classic Cast (m/LnL) er det litt forskjell med APn.

Dette fordi jeg ikke har giddet lage shims til LnL festet, slik at distansen mellom hylseplatene blir identisk på de to pressene. (Dette skal gjøres).

 

Jeg bytter dier mellom enstasjon og AP på 2-3 sek, og grovstiller diene i enstasjon før jeg smekker de over på APn (sparer tid).

 

Ellers kan jeg nevne at jeg ved å shimse opp festet til tenhette isetteren til Lee Classic Cast pressa, har jeg fått betydelig mindre problemer med å få hettene ned i hette holderen.

 

Når det kommer til Rød kontra Blå, så har jeg ikke prøvd 650 pressa (kun 550). Men AP pressa har også sine problemer/svakheter (t.d. er det lett å skade fjæra som holder hylsene på plass). Fordelen er hurtig bytte av dier, tenhette størrelse, og hurtig plugger til kruttmålet.

 

Når det er sagt, så er jeg godt fornøyd med min AP m/hylsemater. (Gud signe den hylsemateren, vurderer kule isetter også. Selv om jeg nok må fylle rørert manuelt med HBWC kuler).

Link to comment
Share on other sites

Takkar for svar :D

Alvestad derimot anbefalar heller ein stk 550 for kvart kaliber. dette er kun vist ein ladar fleire kaliber, då det kan bli veldig brysomt å skifte kaliber på progressive presser.

og når 2 stk 550 kostar det same som ein stk 650, så er vel den mest fornuftige avgjersla å halde seg til 550.

Mens have-syken seie noko anna :roll:

Link to comment
Share on other sites

En 550 skal aldri inn i huset her i gården, ei heller skyter jeg ammo ladet på 550.

Grunnen er svært enkel.

Man må indeksere selv, dvs. at muligheten for dobbel dose krutt eller null krutt er så absolutt tilstede.

Om muligheten er der, kommer det til å skje før eller siden, og den sjansen tar jeg bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper man xl650 uten den svære bøtten av en hylsemater så er prisforskjellen mellom 550 og 650 veldig liten.

Da fyller du bare røret manuelt og lader til det er tomt, så fyller du det igjen. Funker fint som bare pokker :)

aha :D

Kva er prisen på 650 då?

 

Vet ikke helt priser pr dags, men jeg gjorde det slik. Har ladet på tusenvis av skudd på den måten. Beste er vel å ringe f.eks parabellum å spørre om pris på 650 uten hylsemateren kontra 550.

Mener å huske det ble godt under tusenlappen differanse ferdig til et kaliber den gang jeg gjorde det. Da er det definitivt ikke noe å stusse på, 650 er en kjempepresse :D

Link to comment
Share on other sites

Nja, da jeg skulle ha skikkelig progressiv presse hadde jeg valget mellom Dillon 550 og 650 fra Johnstad Import. Jeg kjøpte 650 pga automatisk indeksering og lot da være å ta med hylsemateren for å spare penger tross anbefalinger fra Mr. Johnstad om å kjøpe den nå uansett. Ladet da kun til pistol.

Jeg angrer på at jeg ikke hørte på Johnstad den gangen, kjøp hylsemater nå først som sist. Kjøper du den separat vil prisen omtrent dobles (se på det som å kjøpe en bil i deler).

 

Kjøpte i fjor en 550 fra Nordby Gunshop, han har ålreite priser. etter det jeg husker er det omtrent 2000,- dyrere for en 650 uten hylsemater kontra en 550.

 

Og på en lademengde på ca 1000 skudd i året pr kaliber, hvorfor ikke bare kjøpe en quickchange til 550'n? Ferdig innstilte dier, ferdig kruttmål og bedre plass på ladebenken. 2 låsepinner og armen fra kruttmålet og muligens bytte fra standard til magnum hetter i hetterøret samt bytte hylseholderplate - den jobben går totalt på under 10 minutter.

Bør dog sies at jeg sikler på enda en 550, kjekt med en for små tennhetter også...

Link to comment
Share on other sites

Plass er ikkje eit problem i huset mitt, så eg kjem ikkje til å kaupe quick change sett som er 1/3 av prisen til ein 550. ikkje gidder eg å bytte hetter i magasinet heller.

Du har nok sikkert rett i det at vist ein kauper 650, sø kan ein like godt kaupe med hylsematar, vist ein kjem til å kaupe denne seinare uansett.

På 10 minutter kunne eg ha lada ferdig 50 patroner vist pressa var klar til bruk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er som regel slik at vist ein kjem ut av laderytmen, påfyll av tennhetter, krutt osv. er det fort gjort å gløyme seg og snurre hylsehaldaren, slik at hylsa som var klar for krutt, får ei kule i seg i staden, og han stakkaren som var klar for kule, datt rett ned i oppsamlarboksen. (då vil det ligge att ein del krutt i boksen, som bevis)

Ein annan ting som kan skje er vist ein ikkje fylgjer med på kruttmålet som gjeng tomt, presseføraren vil etterkvart oppdage dette, og må kontrollveie/riste på samtlege patroner etterpå.

Forøvrig ristar eg på alle patronene mine kvar gong, når eg vaskar dei/ legg dei i patronboksen.

 

Ein annan, ikkje farleg men kjedeleg versjon, er at tennhettene kan ligge feil veg, vist ein ikkje har vore nøye nok med å snappe dei opp med hetterøret.

Desse kjem då opp ned i patrona og er nokså ergeleg.

Difor plagar eg å halde eit auge med hettemataren

Link to comment
Share on other sites

Om man står og lader og er usikker på hva man driver med, gå fra og vent med ladinga til man er opplagt.

Vent med ladinga til ein er edru meiner du vel :)

Eg har aldri fått ei patron utan krutt, berre oppsummerar feil som kan skje vist ein er uaktsom. det at eg sjekkar alle patroner etterpå, ser eg berre på som ei god rutine, ikkje for det eg er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med min 550. Den brukes til pistol- og rifleammo. Har greid å få "null-ladning". Den eneste grunnen til det er den idioten som henger i ladearmen. Det skjer når han skal ta ut ei patron for å kontrollveie ladningen, og setter hylsa inn igjen uten å fylle i krutt.

Altså ren brukerfeil. Som nevnt over her; vær opplagt og konsentrert når du lader!

Link to comment
Share on other sites

Har kun 650 og har aldri fått hetter satt i feil vei, aldri dobbel og aldri null lading.

 

Er imponert over dillon sitt kruttmål, det måler ut jevne fine ladninger helt i fra smikk fullt til det ikke er nok krutt igjen til full ladning. Dette er noe jeg har lagt merke til siden det står i ladeboken at man bør holde jevnt nivå med krutt i kruttmål for at det skal lade riktig. Trenger ikke følge den instruksen med et dillon kruttmål.. :)

 

Lader du tusen i året trenger du ikke hylsemater. Jeg bet i gresset og kjøpte hylsemater siden jeg var ganske så aktiv praktisk skytter og ladet minst 600 skudd i uken. Første to årene jeg hadde 650'en ladet jeg uten mater og ladet fint 500 skudd i timen i bedagelig tempo.

Kjøpte hos Parabellum og de slo av prisen på pressen likt det hylsemateren kostet å kjøpe løst :) Har hatt denne pressen i omlag ti år nå og er superhappy med den enda. Uansett hvor mye folk gnager om 1050 ditt og datt så bryr det meg ikke, 650'en gjør jobben.

 

Beste med å ha en effektiv presse er at du smeller ut 100 skudd mens kjerringa er på terassen og tar seg en røyk :) Har aldri hørt en eneste klage på at jeg bruker mye tid på laderommet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har du hatt reparasjoner (utskifting av deler) på pressa de siste ti år da :?:

Har kun 650 og har aldri fått hetter satt i feil vei, aldri dobbel og aldri null lading.

 

Er imponert over dillon sitt kruttmål, det måler ut jevne fine ladninger helt i fra smikk fullt til det ikke er nok krutt igjen til full ladning. Dette er noe jeg har lagt merke til siden det står i ladeboken at man bør holde jevnt nivå med krutt i kruttmål for at det skal lade riktig. Trenger ikke følge den instruksen med et dillon kruttmål.. :)

 

Lader du tusen i året trenger du ikke hylsemater. Jeg bet i gresset og kjøpte hylsemater siden jeg var ganske så aktiv praktisk skytter og ladet minst 600 skudd i uken. Første to årene jeg hadde 650'en ladet jeg uten mater og ladet fint 500 skudd i timen i bedagelig tempo.

Kjøpte hos Parabellum og de slo av prisen på pressen likt det hylsemateren kostet å kjøpe løst :) Har hatt denne pressen i omlag ti år nå og er superhappy med den enda. Uansett hvor mye folk gnager om 1050 ditt og datt så bryr det meg ikke, 650'en gjør jobben.

 

Beste med å ha en effektiv presse er at du smeller ut 100 skudd mens kjerringa er på terassen og tar seg en røyk :) Har aldri hørt en eneste klage på at jeg bruker mye tid på laderommet :D

Link to comment
Share on other sites

En 550 skal aldri inn i huset her i gården, ei heller skyter jeg ammo ladet på 550.

Grunnen er svært enkel.

Man må indeksere selv, dvs. at muligheten for dobbel dose krutt eller null krutt er så absolutt tilstede.

Om muligheten er der, kommer det til å skje før eller siden, og den sjansen tar jeg bare ikke.

 

Hei

Her er en link til en nyttig "kjekt å ha utstyr" for å forhindre dette

http://www.pressmonitordevice.com/

Link to comment
Share on other sites

Når ein stoppar opp i ladeprosessen for å fylle på krutt, tennhetter, får ein telefon eller liknande, kan det skje feil når ein byrjar i å lade att.

Regelen min går ut på å sjekke om hylsa i stasjon nr.1 har fengje ny tennhette, har den det kan eg trygt indeksere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
Jeg lader 9mm, 38 Super Comp, 223 Rem og muligens snart 6,5x55. Og det er kun 9mm jeg kan få dobbel-ladning med.

Men null krutt går greit, eller ?

Om man klarer det har man lite peil. Man må indeksere 2 ganger for å få til det. At noen klarer å fortsette som om alt er på stell når det ligger hylse uten kule i trauet. Om en hylse ikke har fått krutt har en hylse ikke fått kule å en annen ikke tennhette. Så det skal veldig mye til for å ikke oppdage det. Dobbel ladning derimot kan skje med pistolammo men ikke på rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...