Jump to content

Noen som har erfaring fra å blande drever å beagel?=)


zenta100

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fungerer den blandiga bra på hare å?. Hadde planer om å beholde en tispe selv. Grunden til vi har lyst til å prøve den blandiga er. Begge er gode familie hunder. Drever tispa jager opp til en time både rådyr å hare. Beagelen jager bare rådyr. Han jager hele dagen om han får sjangsen. Kunne dette blitt gode avkom?

Link to comment
Share on other sites

Virker litt som folk vil blande raser bare for å blande de.

Jeg er enig i at alle raser i utgangspunktet er "blandingsraser", men nå har jo noen engang giddet å prøve å sette dette her i system og fostre frem ulike blandinger for ulike formål, og det har oppstått store nettverk og ressurser bak hver representant for rasen..

 

Er det ikke NOK raser allerede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke greit å blande to raser. Når du har kjennskap til begge: Så vett du hva du får på en måtte..Er jo ikke alle som er interessert i jakt prøver. Er jo sikkert meniger rundt dette :D . Men får undersøke litt mere om etterspørselen etter denne blandiga :D

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig for de som er intresserte i prøver, utstillinger og avl så er rene raser det som er best. Punktum! Selv er jeg ikke det, så hvorfor ikke kjøpe en blandingshund, hvis da JEG har trua på det?! Neste lørdag drar jeg og henter valp selv, som er blanding mellom drever og dunker! Gleder meg til det, istedefor å tenke på hva alle andre mener. Kanskje blir han en meget god jakthund, hvis ikke vil han nok være en fin turkamerat ellers også utenom jakta. Men han har det nok i seg uansett, og vil nok jage hare så det ljomer!

Link to comment
Share on other sites

Hare og rev ja, men hvis den IKKE blir for stor så blir det rådyr også. De jeg kjøper valpen av har en hund av samme blanding fra før, den er lovlig til rådyrjakt, det er også de andre fra det kullet. Så er det bare å vente å se da:) Den valpen jeg har plukka ut har enda ikke noen tegn til dunker utseendemessig. Prikk lik en drever enda, men vil jo utvikle seg mye det kommende året.

Men uansett så blir han jo et fullverdig familiemedlem uansett om han jager rådyr eller ikke (er jo haralosen som er gøy! :D) og en flott turkamerat:) Gleder meg stort til å få han hjem, bare 10 dager igjen nå!

Link to comment
Share on other sites

Men det høres jo bra ut=).Har dreveren selv. Å Beagelen har en kammerat av meg. Er det lett å bli kvitt valper av den sorten da=).

 

Dersom du får valper relativt raskt så dem kan begynne å trene i skogen i år blir du nok kvitt dem. Tror det er ferre som kjøper valper utover sommer`n som ikke kan brukes før neste år. Da blir nok salget litt tregere.

Link to comment
Share on other sites

Neste lørdag drar jeg og henter valp selv, som er blanding mellom drever og dunker! (...) Kanskje blir han en meget god jakthund (...)

Der er du inne på noe angående dette med bastarder... (min uthevelse) De hadde et program som het Bingolotto på TV3 for mange år siden. Bra tittel.

Link to comment
Share on other sites

Tull og vas Ranger! Om du blander en beagle med gode egenskaper med en drever med gode egenskaper løper du ikke noen større risiko enn en tilsvarende parring av samme rase.Men parringer av mer forskjellige hunder eks. fuglehund-elghund snakker vi kansje mer bingolotto.

 

Spenstig påstand

 

78416-i-am-monitoring-this-thread.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulig det! Men av det jeg har lest og forstått av genetikk og arveegenskaper så skal det gå på det samme med to så like raser. Skal sies at jeg ikke har noen doktorgrad :D

 

Er en grunn til at dreagler er så populære, de er kjent som gode jakthunder uten at man trenger tenke på utstillinger og jaktprøver for de som ikke har innteresse av det.

Link to comment
Share on other sites

Påstanden min er kanskje ikke vitenskaplig bevist den heller, skal innrømme det. Jeg ville likevel satset kronene mine på en kjent rase. Jeg liker ikke bevisste blandinger av to så gode jakthundraser, med tanke på det avlsarbeidet som er lagt bak de. Det er å motarbeide utallige års og titusenvis av menneskers streben etter å utvikle rasene. Jeg skal ikke "angripe" de som gjør det mer enn det jeg nå sier, for kanskje er det ren og skjær uvitenhet som ligger bak.

 

Er en grunn til at dreagler er så populære, de er kjent som gode jakthunder uten at man trenger tenke på utstillinger og jaktprøver for de som ikke har innteresse av det.

Og du kaller min påstand tull og vas, he he!! Ditto! Det er da ingen som tvinger deg på utstilling eller jaktprøver om du har en renraset hund heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neste lørdag drar jeg og henter valp selv, som er blanding mellom drever og dunker! (...) Kanskje blir han en meget god jakthund (...)

Der er du inne på noe angående dette med bastarder... (min uthevelse) De hadde et program som het Bingolotto på TV3 for mange år siden. Bra tittel.

 

 

kanskje er det litt bingolotto ja, men uansett blir jeg fornøyd. Jeg tenker ikke å bare ha hunden som en "jaktmaskin", så derfor føler jeg at det har ikke noe å si for meg om det er blanding. Som sagt, et familiemedlem, venn og turkamerat. Blir han en fungerende bra jakthund så er da det en bonus det. Ikke ALLE som tenker på titler skjønner'u.... Det er lov å ha andre hensikter og meninger enn det akkurat du har!

Link to comment
Share on other sites

Ikke ALLE som tenker på titler skjønner'u.... Det er lov å ha andre hensikter og meninger enn det akkurat du har!

Hadde jeg vært veldig opphengt i titler så er sjansen rimelig stor for at bikkja mi hadde hatt flere enn han har i dag. Han er jakthund. Men dette blir litt off-topic her.

 

Ønsker deg uansett lykke til, selv om jeg hadde hatt et stort smil her om du hadde valgt renraset. Håper det ikke er innkjøpspris som er utslagsgivende iallfall, for den er bare en promille av de utgiftene du kommer til å få.

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingen som tvinger deg på utstilling eller jaktprøver om du har en renraset hund heller.

 

Det er mange som krever at du deltar både på utstilling og jaktprøver for å få kjøpe :wink:

 

Det er EN ting, men jeg har faktisk blitt nektet kjøp hos 2 oppdrettere pga. min alder! Sånne ting gjør også til at jeg ikke har særlig lyst til å dra til en "seriøs" oppdretter ved kjøp av valp!

Link to comment
Share on other sites

Hvis alderen din får oppdrettere til å reagere såpass, synes jeg du er rimelig rappkjefta som angriper Ranger verbalt for å fremme de vanligste innvendingene mot blandingshund. Det får meg også til å lure på om innkjøpsprisen hadde noe å si for valget. Ikke at det er noe galt i det, men..

Det er litt viktig å huske at jaktprøver og utstillinger ikke har som formål å henge mest mulig julepynt på friserte puddeler. De har faktisk en funksjon og, nemlig å luke ut og foredle det beste i hver respektive rase både med tanke på lynne, fysiologi og mentalitet.

 

En hund som gjør det skarpt i skauen, gjør det skarpt på prøver - og vice versa. Det er ikke verre enn det. Jeg skjønner at ikke alle tør å få bedømt "superbikkja" si av andre i frykt for at man skylles opp på virkelighetens strender, men det er ikke noe vits å legge disse puddelshowene for hat, for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har faktisk ingenting med innkjøpsprisen og gjøre. Om jeg betaler 4000 eller 10 000 for en valp spiller ingen trille, men som sagt fikk ikke kjøpe valp hos de 2 oppdretterne jeg hadde sett for meg, så ble det bare slik at jeg falt for denna Drever/Dunker-mixvalpen.

Så da får JEG kosa meg med den, også får DU kosa deg med din hund!

 

Men er da forøvrig enig i dette avtalt parring eller ikke da... Foreldra til valpen min lurte seg bak en busk for å gjøre sitt. Altså de fortjener å leve de valpene der foreldrene har tjuvparret også. Avtalt parring ved slik blanding, ja, det er kanskje ikke så lurt med tenke på ha de eldre gutta innpå der sier :P

Link to comment
Share on other sites

Det er da ingen som tvinger deg på utstilling eller jaktprøver om du har en renraset hund heller.

 

Det er mange som krever at du deltar både på utstilling og jaktprøver for å få kjøpe :wink:

Hvis hunderasen din er tilsvarende nicket ditt, så håper jeg virkelig at det er tilfellet. På tide at det dukker opp noen jaktprøveresultater der igjen. Og jeg synes personlig at det er flott, for da er man med på å gjøre rasen bedre. Som Pripyat sier; utstillinger og jaktprøver er ikke sløyfer og fjas, det er de viktigste verktøyene NKK, oppdrettere og raseklubbene har for å finne de beste avlsindividene.

 

Valpen etter et hendelig uhell bak ei busk har selvsagt livets rett, det samme har faktisk valpen etter en bevisst blandingsparring; de er et uskyldig resultat av kyniske/dumme/idiotiske (stryk det som ikke passer) folks tankeløshet.

Link to comment
Share on other sites

Til Ranger! Joda det er noen som tvinger meg til det, faktisk så har jeg forpliktet meg til det i kjøpekontrakten på flere av mine tidligere hunder. Gjør man det dårlig er det massivt press om å stille til man får karret seg til en premiereing og gjør man det bra så er gjerne ikke det nok heller, da må man ihvertfall stille. (Noe jeg også synes man BØR hvis man har en renraset hund)

 

For min del var det en tilfeldighet at jeg kjøpte mix. Det å slippe å tenke på jaktprøver og utstillinger er en fordel for meg da jeg har 0 interesse av det uansett hvor god hund jeg måtte ha. Ser nødvendigheten og verdien av det, men min interesse er fortsatt ikke til stede.

Nå jeg nå har en god hund (etter min mening :winke1: ) kommer jeg til å parre den selv om den er mix, da jeg ønsker en ny hund med forhåpentligvis mye av de samme egenskapene som den jeg har.

Ødelegger vi egentlig så mye for dere og rasene med å ha noen blandingshunder? De blir jo ikke registrert som renrasede uansett. Hadde det ikke vært verre om vi hadde en renraset superhund som vi ikke gidder å stille på prøver?

Link to comment
Share on other sites

En blanding av Beagle og Drever burde gi gode jakt egenskaper.

Er det er ren jakthund du er ute etter, Go for it !....ikke vær opphengt i raser.

Blandings hunder er i mange tilfeller de friskeste og raskeste hundene som er.

 

Jeg har heller aldri vært opptatta av prøver og utstilling, det eneste jeg skal ha er en god jakt kamerat som fungerer til meg.

(men etter jeg nå fikk meg drever valp vil jeg prøve meg på prøver og utstilling for første gang)

-g

Link to comment
Share on other sites

Nå jeg nå har en god hund (etter min mening :winke1: ) kommer jeg til å parre den selv om den er mix, da jeg ønsker en ny hund med forhåpentligvis mye av de samme egenskapene som den jeg har.

Hvordan kan du vite at det ikke finnes et renraset individ med akkurat de egenskapene du er ute etter? Å mixe videre på en bastard er iallfall bingo i forhold til helse, gemytt osv. Første generasjon mix kan bli bra, og det er gjerne da folk gjør tabben og avler videre på nye bastarder.

 

Det presset du beskriver fra oppdretteres side er ukjent for meg. De fleste ønsker selvsagt at valpene skal stilles, men det massive presset du beskriver høres litt merkelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Nei det kan jeg ikke vite, men det jeg vet er at jeg nå for første gang etter å hatt flere hunder og jaktet med enda flere har fått den hunden jeg ønsker meg, skulle gjerne klonet den men det er litt vanskelig å få til har jeg hørt.

 

 

Det om andregenerasjons bastarder. Hvor har dere det fra, du er langt fra den første som sier det men har til gode å se forskning som beviser det. Har diskutert det med ei som har forsket på genetikk og hun finner det ikke logisk. Har du noe fakta å vise til så hadde jeg satt pris på det da emnet innteresserer meg.

 

Min bastard er da 75% beagle og 25% drever. Kommer til å krysse den med en drever så kan jo de som har lyst regne på prosenten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke at de få blandingshundene kan ødelegge noe for de som er opptatt av rasehunder,prøver og utstilling..ser ikke problemet her!Om man kun vil ha en hund til jakt,er det for meg knekkende likegyldig om det er rase eller ikke!Og at det er mer bingo ved å parre en Beagle med Drever,enn å kjøpe renraset,det tviler jeg på etter å ha sett mange ubrukelige Beagler!Tror faktisk en slik krysning gjør dem bedre..Jeg har eid,og også sett/kjent mange nok rasehunder til at jeg kan bekrefte at det ikke bestandig blir gode hunder!Ville selv ha en hund 75%Beagle/25% Drever,men kom ikke over noen akkurat da,ente opp med renraset Petit istedet.Om den jager enda?NEI FOR HELVETE :(

Link to comment
Share on other sites

For moro skyld kan jeg til skeptikere nevne at de beste hundene jeg har sett/jaktet med,eller kjent eieren,har vært mix mellom Finskstøver/Hamilton,Shiller/Dunker,Hamilton/Dunker,Xreg Finsk/Dunker,Engelsksetter/Gordon!Men noen garanti har man ikke!Enten man betaler 12000 for en renraset med topp foreldre,eller en mix til 2-4000kr..Renraset gode linjer har jeg hatt noen av,men jaggu har flere skuffet meg..blir det ikke jakthund av min siste,blir det nok å satse på en 75%Beagle/Drever,om jeg i det hele tatt gidder mer drivende hund..

Link to comment
Share on other sites

Cameron skrev:

Tror heller ikke at de få blandingshundene kan ødelegge noe for de som er opptatt av rasehunder,prøver og utstilling..ser ikke problemet her!

Så fint. Da kan du få være med meg på jakt til høsten. Du holder terrenget, du gjør innkjøp, du lager maten, du bærer utstyret, du skaffer ved, du tar kostnadene, så skal jag ta meg av skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...