Jump to content

Noen som har erfaring fra å blande drever å beagel?=)


zenta100

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er vel ikke noe skummelt med papirene, men om jeg vil ha en hund det være seg til jakt eller selskap så har ikke papirene og sløyfene noen verdi for meg.

Om du en dag fikk et stykke papir som sier at bikkja di (en renraset) har gått til 1. premie på drevprøve så er jeg helt sikker på at du hadde blitt en stolt gutt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

At dere blir stolte av det kan jeg godt forstå når dere først tar alt arbeidet med det. Men jeg personlig har ingen interesse av den slags pr. dd. Om min neste hund blir renraset er ikke umulig, men på noe treff eller prøve stiller jeg neppe. Jeg har hund kun for kosen, at den ene i tillegg kan jaktes med øker bare kosen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe skummelt med papirene, men om jeg vil ha en hund det være seg til jakt eller selskap så har ikke papirene og sløyfene noen verdi for meg.

Om du en dag fikk et stykke papir som sier at bikkja di (en renraset) har gått til 1. premie på drevprøve så er jeg helt sikker på at du hadde blitt en stolt gutt! :wink:

 

 

De er nok i trassaldern enda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette temaet så vil man vel aldri bli helt enige, men hva som er moralsk riktig er iallfall jeg sikker på, tatt i betraktning de hundreårige arbeid fra tusenvis av dedikerte hundefolk som er lagt ned i å avle fram våre renrasede hunder. Og så får jo her mange seriøse oppdrettere av renraser en fin oversikt over folk de aldri vil selge bikkjer til, hverken nå eller forever! ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Ranger, vi blir nok aldri helt enige. At vi ikke er med å bidrar med renraset avl er jeg enig i, men spørsmålet er om vi hadde bidratt så mye med renrasede da flere av oss ikke har noe innteresse for prøvene. Så etter min mening ødelegger vi ikke så mye heller.

 

For min egen del stiller jeg på utstilling og prøve med mine renrasede hunder for å gjøre ett minumum av plikt ovenfor oppdretter og arbeidet som blir lagt ned. Noen av oppdretterene har også krevet det.

 

Men det jeg er sterkt uenig i er å sammenligne krysninger med lottotrekning og at man er så mye tryggere med å velge rase. Når man bare krysser ønskelige egenskaper framfor eksteriør er dette langt fra bingo eller lottotrekning. Ett godt eksempel på dette er å gå til hundekjøringen, skal godt gjøres å finne ett vinnerspann av renrasede hunder, Alaska husky er egentlig ingen rase men en fri blanding av alle ønskelige egenskaper man vil ha hos en trekkhund til hundeløp, de dominerer også sporten fullstendig.

De uravla gamle trekkhundrasene har lite å stille opp med mot denne "godkjente" bastarden.

 

Ingen i trekkhundmiljøet snakker om lottotrekninger og andregenerasjons bastarder som man aldri vet hva blir. Der krysses bastarder, huskyer, fuglehunder om hverandre om de har noen ønskelige egenskaper å ha med videre, og gode hunder blir det :D

Link to comment
Share on other sites

Klart det ikke er helt det samme men en god sammenligning mener jeg det er. Det skal mye mer til enn god fysikk for å være en god trekkhund, det er stor forskjell på viljen til å trekke. Hunder som skal brukes i løp må også ha vilje (eller dumhet) til å ta ut alt. En lederhund i ett spann skal ha svært mange egenskaper for å fungere bra, samarbeidet mellom hundefører og lederhunder står ikke tilbake for det beste samarbeidet vi ser mellom en veldressert jakthund og hundefører.

Link to comment
Share on other sites

Ett godt eksempel på dette er å gå til hundekjøringen, skal godt gjøres å finne ett vinnerspann av renrasede hunder, Alaska husky er egentlig ingen rase men en fri blanding av alle ønskelige egenskaper man vil ha hos en trekkhund til hundeløp, de dominerer også sporten fullstendig.

De uravla gamle trekkhundrasene har lite å stille opp med mot denne "godkjente" bastarden.

Skal man stille opp i ett løp der man skal komme fortest mulig frem med minst mulig i sleden så stemmer dette.

Men hvor mange Alaska huskies er det som vinner fraktløp? Ett spann med grønlendere eller malamutes er ikke avlet frem i en haug med generasjoner for å trekke en tom slede lagd i aluminium. De trekker tungt lastede sleder over lang distanse!

Sier seg selv da at de ikke kan være 18kg og superraske da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at metoden alle såkalte renrasede hunder har oppstått fra blir så til de grader kalt umoralsk. Vi har altså kommet til en tidspunkt der vi er hundre prosent fornøyde med de hunderaser vi har, og alle tanker noen skulle ha om å forsøke noe nytt er kjetteriske, useriøse og umoralske.

Alle hunder er blandingshunder. At det ligger hundrevis av år bak de rasene vi har nå kan vel kanskje sies om noen få raser, men langt ifra alle. Dreveren er vel knapt nok hundre år gammel som rase.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at om man så smått begynte å se på Gordonsetter og hva som har skjedd spesielt det siste, med lovlig og ulovlig innblanding av ES med kun det målet for øyet å gjøre det godt på spesielle prøver så kanskje man ser at visse prøver har blitt mere en konkurranse enn ett avls verktøy

Link to comment
Share on other sites

Ett godt eksempel på dette er å gå til hundekjøringen, skal godt gjøres å finne ett vinnerspann av renrasede hunder, Alaska husky er egentlig ingen rase men en fri blanding av alle ønskelige egenskaper man vil ha hos en trekkhund til hundeløp, de dominerer også sporten fullstendig.

De uravla gamle trekkhundrasene har lite å stille opp med mot denne "godkjente" bastarden.

Skal man stille opp i ett løp der man skal komme fortest mulig frem med minst mulig i sleden så stemmer dette.

Men hvor mange Alaska huskies er det som vinner fraktløp? Ett spann med grønlendere eller malamutes er ikke avlet frem i en haug med generasjoner for å trekke en tom slede lagd i aluminium. De trekker tungt lastede sleder over lang distanse!

Sier seg selv da at de ikke kan være 18kg og superraske da :winke1:

 

Fraktløp er jo ikke akkurat noe stor gren i sporten, det er mer å lage en gren så de som har grønlandshunder og malamuter kan få være med på noen konkuranser de og. Det finnes da også andre raser enn de største som du trekker fram her, de er som du sier tiltenkt ett litt annet bruk.

Men i hundrevis av år tilbake har det også vært forskjellig bruk av sledehunder, det har ikke vært ønskelig for alle med trege "arbeidshester" Rart at ingen av rasene klarer å stille dagens behov til hundeløp?

 

Hvis du går 100 år tilbake vil du også se at de ønskelige egenskapene på de fleste jakthunder også har utviklet seg.

 

Personlig tror jeg (ønsker det selvfølgelig ikke) at hadde det ikke vært rasekrav på jaktprøver så ville bastarder dominert endel år fram i tid. Så kan alle kalle meg en idiot, men kommer desverre fortsatt til å tro det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fraktløpene er vel ikke så store lenger pga at det ikke er lov å starte med annet enn renrasende hunder.

Fraktløpene er dessuten en viktig del for avlene hos rasehundene da det er der de kan få premieringene de beøhver for å

bli trekkhundchampioner.

At raser som er avler frem til å trekke tungt og over en lang periode ikke hevder seg mot 16-20 kgs hunder (som det er 16 av i spannet) ville være helt merkelg. De ville da vært langt utenfor rasestandard vil jeg hevde!

 

Ja,mange av jakthundene har utviklet seg de siste 100 årene,men fler raser gikk det jo så langt med at mye av det rasetypiske har forsvunnet.

Så bare positivt har ikke de 100 årene bidratt med! Det er ødelagt endel jakthundraser også der de enten har blitt for ekstreme eller der bruksomerådet har blitt avlet slik at de nesten er ubrukelige til den jaktenmåten de egentlig er avlet frem til!

Link to comment
Share on other sites

Utviklet seg ikke alltid til det bedre, når prøveresultat teller mere enn jaktbruk så blir det galt.

 

Jaktprøver hvor premierte hunder for å fullføre blir bedømt av minst ett par dommere for å se om den er hellsemessig i orden og holder rasestandard. ikke no mere enn enten eller tror jeg hadde vært til det beste for hundene.

Link to comment
Share on other sites

Tysk jaktterrier er vel en av de rasene som det er mest fungerende hunder i! Men der tar alle (seriøse) en avlsprøve der de genetiske delene blir bedømt. Faktisk en prøve en god hund klarer uten problem selv i ung alder og uten for mye trening.

Der dømmes det på de iboende egenskapene og ikke på den delen som hundefører kan påvirke mye.

Nå er jo Tyske jaktterrier en relativ ung rase og slik sett nesten en blandingshund mtp alle rasene de blandet for å få det de ønsket.

Men dette var gjort av personer med stor forståelse for kynologi og bruk av hund og målet var å få en registrert rase.

Ikke noe folk bare kunnne blande videre på!

 

Er ikke så mange år siden fuglehunder på høyfjellsprøver brukte dalsider som dosering og endel drevere jaga så lenge og jævli at de utviklet lungeefysem :( Så all avel har ikke vært bra nei :(

Link to comment
Share on other sites

Utviklet seg ikke alltid til det bedre, når prøveresultat teller mere enn jaktbruk så blir det galt.

Hvis noen svever rundt i den villfarelsen og tror at en god prøvehund ikke er en god jakthund, så må de tro om igjen! Dessuten går en renraset jakthund gjerne bare noen få jaktprøver i sitt liv. Min hund har gått 7 jaktprøver i sitt liv, det er noen flere enn strengt tatt nødvendig, da de fleste "pensjonerer" hundene fra jaktprøver når de blir championer. 7 dager er ikke mange i forhold til hva Ares ellers brukes i skauen! I sesongen 2010/2011 var han ute og jaget 37 dager, løp over 500 km og hadde 52 loser. Det sier seg selv at jaktbruken teller mer enn prøveresultater i det daglige livet med hunden?

Jaktprøver hvor premierte hunder for å fullføre blir bedømt av minst ett par dommere for å se om den er hellsemessig i orden og holder rasestandard. ikke no mere enn enten eller tror jeg hadde vært til det beste for hundene.

Hvis man bare skulle ende opp med et par slike kontrollører; hva tror du ville skjedd i forhold til genetikk og innavl da? Raseavlen hadde blitt et anarki med total mangel på oversikt. Også i forhold til det jaktmessige. Stoler du på enhver kremmer med dollarblikk som sier han har dritbra valper å selge? Hvorfor tror du vi har jaktprøver blant de renrasede hundene? Jo, fordi man ikke nødvendigvis kjenner bikkja man ønsker å avle med.

Når det snakkes om rasestandard, så er en meget viktig del av en jakthundrase at den faktisk jager. Derfor avholdes det jaktprøver.

Link to comment
Share on other sites

E.J hvis du ser på langdistanseløp så er nok gjennomsnittsvekten høyere enn 16-20 kg på hundene. Størrelsen på dem er ikke mindre enn eks. siberian husky. Det har vært avlet i mange år for å få opp hastigheten på rasen for å være bedre egnet til dagens bruk/hundeløp men selfølgelig er det slaget tapt mot alaska husky der man som nevnt kun blander gode egenskaper og ikke tar hensyn til rasestandard.

 

Nå det er sagt hadde jeg sannsynligvis valgt siberian husky som hunder selv, p.g.a mitt bruksområde ville vært rekreasjonskjøring og jeg foretrekker utseende til sh.

Link to comment
Share on other sites

52 loser på 37 dager? Tror du har en dårlig viltfinner jeg :winke1:

Jeg synes det er bra jeg, og han er en veldig bra viltfinner. Tror det bare var 5 dager den sesongen at han ikke fikk ut noe, og da ble han sluppet i veldig viltfattig terreng, feks en ettermiddag, når det i tillegg er vanskelig å få ut haren. Noen ganger er det greit å la bikkja bare jobbe med søket.

Det har mye med hvordan vi bruker bikkjene også. Vi drar som oftest ut to-tre (eller flere) mann med flere bikkjer, og når den ene har hatt en bra runde (los) i skauen så kobler vi den og slipper neste hund. Da blir det ikke mange loser pr dag, så jeg synes snittet på 1,4 loser pr jaktdag er bra.

 

Det kunne forresten vært morsomt å "dømme" en bastard og en renraset hund på samme dag og samme tid, på en slags sammenlignende uoffisiell jaktprøve... :)

Link to comment
Share on other sites

Som du ser var det en blunkesmiley med til slutt. Med merittene dine tviler jeg ikke på at din hund kunne slått min. Men 1,4 los per dag er dårlig i forhold til terrenget jeg jakter i. Alt under 2,0 los per dag regner jeg for dårlig, men der jages både på hjort, rådyr, hare og rev så går ikke å sammenligne det med ren harejakt som det ser ut som du bedriver mest :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg så det blunket, helt iorden. :wink:

Å, jeg vet jo ikke om min hadde slått din, jeg tenkte på en test av en sammenlignbar rasehund kontra mix, feks drever eller beagle kontra beagle/drever-mix, siden begge de rasene kjøres etter det samme drevprøvereglementet. Drevprøver er også atskillig mer enn bare å oppnå lostid, det er en hel del andre momenter som også skal ha betydning for poengsum og premiering i bunn av protokollen.

 

Ja hunden min er 90% innjagd og brukt på hare, men jager også rådyr, rev og hjort der det finnes. Alle drevpremieringene hans er på rådyr, siden prøvene er avholdt i "rådyrland", men på en prøve gikk han til 1. Hare og så 1. Rådyr på samme prøvestarten.

 

For å si det på generelt grunnlag; drevprøver er artig og lærerikt, ofte sosialt og samlende rundt rasene. Man blir veldig glad og fornøyd når det går bra, og får ny respekt for pelsdotten. Dette er faktorer som er vel så viktig som papiret man får etterpå, synes jeg. Og en god prøvehund er som sagt en glede å ha i skauen i hverdagen utenom prøver også. Det, i tillegg til det gode avlsarbeidet som er gjort i mange generasjoner, gjør at det aldri vil bli annet enn renraset hund for meg.

Link to comment
Share on other sites

La oss konkludere da:Man skal IKKE bevisst blande raser,men det hender en skjelden gang..også tjuvparringer skjer fra tid til annen..disse hundene KAN bli veldig gode jakthunder for en som kun er opptatt av jaktens gleder!Renrasete hunder er vel det sikreste,MEN det blir ikke gull av alle desverre..de må ha noe i seg som gjør at de avler bra,og har rette egenskapene i seg.Har sett vanvittig gode hunder som er blitt parret,men avkommet har ikke blitt til noen ting..Virker som Ares har de rette egenskaper,likeså hans søsken,og også avler bra.Vet om Petiter som overhodet ikke jager,er redd jeg har fått en slik selv..mulig ikke faren passet med denne tispa..?Avl er vanskelig!Så vanskelig at man har aldrig noen garanti for hvordan valpene blir..hadde det enda vært så enkelt!Så det hjelper ikke om en rase er flere hundre år gammel som en er så opptatt av her!

Link to comment
Share on other sites

Er aldri noen garanti uansett stamtavle, dessverre. Man er bare en god del sikrere. Fra kilder som forstår seg på dette så er det visst championer i alle kull etter far til Ares, og alle avkommene jager. Sikkert i varierende grad, men dog. Med forbehold, jeg har ikke sjekket dette selv. Din hund er ennå ung Cameron, det kan snu seg fort. Ellers er jeg selvsagt veldig enig i deg at man ikke bevisst skal blande raser ja, og som sagt tidligere så er jo valpene etter blandinger "uskyldige ofre" med livets rett de og. Folk kan gjerne kose seg i skogen med dem om de jager, bare ikke avle videre på de... Det er nå min mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktprøver hvor premierte hunder for å fullføre blir bedømt av minst ett par dommere for å se om den er hellsemessig i orden og holder rasestandard. ikke no mere enn enten eller tror jeg hadde vært til det beste for hundene.

Hvis man bare skulle ende opp med et par slike kontrollører; hva tror du ville skjedd i forhold til genetikk og innavl da? Raseavlen hadde blitt et anarki med total mangel på oversikt. Også i forhold til det jaktmessige. Stoler du på enhver kremmer med dollarblikk som sier han har dritbra valper å selge? Hvorfor tror du vi har jaktprøver blant de renrasede hundene? Jo, fordi man ikke nødvendigvis kjenner bikkja man ønsker å avle med.

Når det snakkes om rasestandard, så er en meget viktig del av en jakthundrase at den faktisk jager. Derfor avholdes det jaktprøver.

 

Nå skrev jeg dommere (de ligger vel latent at de da er utdannet av raseklubben eller i hvertfall etter spesifikasjoner derfra ) om ett dommerkollegium på 3 dømmer bikkja i forbindelse med jaktprøve eller i en utstillings ring tror jeg ikke har noe negativt å si for rasen. Dette er faktisk en modell som blir brukt for noen coonhunder men de har ingen annen gradering enn ja/nei og blir visst heller ikke stilt på show de er kun ute etter jaktegenskaper og at de har en kropp som fungerer til det de skal brukes til.

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte på en test av en sammenlignbar rasehund kontra mix, feks drever eller beagle kontra beagle/drever-mix, siden begge de rasene kjøres etter det samme drevprøvereglementet.

 

Den prøva har jeg stadig mot naboens drever :lol: . Begge hadde nok greid en drevprøve på en grei dag, og min mix er i hvertfall ikke dårligere. Det å få dem inn er det vanskeligste og det gjelder dem begge. Skal legges til at det er mye rådyr der vi jakter.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel endel godkjente "blandingsvalper" i støverrasene. Dette ble gjort med godkjenning fra raseklubbene for å få bredere avlsmateriale. Det hadde vært moro å sett resultatene disse valpene har oppnådd i forhold til "renrasede".

Jeg etterlyser et godt argument for at en blandingsvalp etter beagle/drever har noe dårligere utgangspunkt enn renrasede så lenge det er gode hunder i generasjonene bak foreldrene.

Jeg har hatt 13 hunder i mitt liv fordelt på 4 raser. Alle har vært renrasede etter gode avlslinjer (anbefalt av avlsråd). 5 av dem har hatt defekter som HD, haleknekk og lungeødem. Så noe spesielt mye sunnere enn blandingsvalper ser de ikke ut til å være. Den dårligste jaktmessig var etter en superkombinasjon på papiret.

Den beste grunnen for å velge en renraset hund er mulighetene til å delta på jaktprøver og andre arrangement i regi av raseklubbene. Dette for igjen å kunne drive oppdrett og selge valper med stamtavle fra NKK.

Er dette noe som man overhodet ikke kan tenke seg, kan jeg ikke tenke meg at man ødelegger noe for raseklubbene med å velge en blanding.

Et annet argument er at det av og til kan synes lettere å komme inn "perleporten" enn å få kjøpt valp i noen raser. Først til mølla gjelder ikke lenger, og man må i tillegg forplikte seg til å stille på jaktprøver og utstillinger. Siste gang jeg handlet valp måtte jeg skrive en lengre "søknad" som jeg sendte ut til en del oppdrettere. Hadde det ikke vært for at jeg har vært aktiv i jaktprøvemiljøet og har førstepremier fra både fuglehund og drevprøver, kunne dette tatt mye lengre enn de månedene det tok meg før jeg fikk bestillt valp.

Jeg kan godt forstå at noen som bare skal ha en jakthund tyr til blandinger etter hunder de vet er bra.

Link to comment
Share on other sites

Om man "ofrer" om så bare 5 dager av de 5000 dagene man har ei bikkje, til jaktprøve og utstilling, så er ikke det noe å sutre for. Det er én promille av hundens levetid.

At oppdrettere er nøye med hvem de selger valper til forstår jeg godt, særlig når man leser tråder som dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel endel godkjente "blandingsvalper" i støverrasene. Dette ble gjort med godkjenning fra raseklubbene for å få bredere avlsmateriale. Det hadde vært moro å sett resultatene disse valpene har oppnådd i forhold til "renrasede".

Dette er X-registrerte valper og bør vel strengt talt ikke sammenlignes med det vanlige folk driver med.

X-registrerte er etter topp jakt og utstillingspremierte foreldre for å få nytt blod i en liten rase!

De får også starte på jaktprøver og blir bedømt eksteriørmessig.

 

Godt skrevet Ranger!

Kan ikke få sagt det bedre selv :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det handler vel litt om å respektere menneskers behov og ønsker. Noen ønsker ikke å delta i disse aktivitetene. De vil bare ha en god jakthund og kompis.

Jeg registrerer at du ikke kommer til å selge valper til noen av disse. Det er du i din fulle rett til.

Heldigvis finnes det en og annen oppdretter som ennå forbarmer seg over en stakkars jeger som bare vil ha en jaktkamerat uten å måtte forplikte seg til å stille på konkurranser. Når det er slutt på disse, får det bli blanding.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker litt følgende:

 

Du må uansett tilbringe mange timer på sekken. Etter en vår og sommer med slipp, vil en bra bikkje kun trenge et par starter for å få et par førstepremier på plass. Det tar maks et par lørdager og plutselig har du en staselig sløyfebikkje :lol:

Link to comment
Share on other sites

For noe tull!!

Hvis fler hadde startet på jaktprøver så hadde det gagnet alle i fremtiden. Man ville da sett hvilke linjer og individer som hadde ført det jakt og eksteriørmessige best videre! Man kan ikke se potensialet i avlsdyr om kun enn lite antall av valpene premieres!

Folk som ikke fatter det burde kansje kjøpe seg en blandingshund og ikke kjøpt hunder som muligens kunne blitt en resurs for avelen i fremtiden. For de vil jo sansynligvis aldri gå i avl og fortsette å gi jegerstanden tilgang til gode jakhunder!

 

Er masse hundeeiere som skryter bikkjene sine opp i skyene og i mange tilfeller så er ikke dette mer enn middelmådige hunder.

Så å avle på hunder der man kun har eiers ord på hundens kvaliteter er rett og slett useriøst!

Link to comment
Share on other sites

For noe tull!!

Hvis fler hadde startet på jaktprøver så hadde det gagnet alle i fremtiden. Man ville da sett hvilke linjer og individer som hadde ført det jakt og eksteriørmessige best videre! Man kan ikke se potensialet i avlsdyr om kun enn lite antall av valpene premieres!

Folk som ikke fatter det burde kansje kjøpe seg en blandingshund og ikke kjøpt hunder som muligens kunne blitt en resurs for avelen i fremtiden. For de vil jo sansynligvis aldri gå i avl og fortsette å gi jegerstanden tilgang til gode jakhunder!

 

Er masse hundeeiere som skryter bikkjene sine opp i skyene og i mange tilfeller så er ikke dette mer enn middelmådige hunder.

Så å avle på hunder der man kun har eiers ord på hundens kvaliteter er rett og slett useriøst!

 

+1

 

Grunnen til at de beste oppdretterne gjerne vil ha folk som jakter og tar den med på utstilling er at her er MYE arbeid lagt ned i parring og linjer. Kanskje ikke så gøy å sitte på telefonen et halvt år og kjøre 20 timer i bil hver vei for parring, når valpene blir sofagriser eller upremierte uansett? Handler om respekt for arbeidet som er lagt ned, lite annet.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel litt om å respektere menneskers behov og ønsker. Noen ønsker ikke å delta i disse aktivitetene. De vil bare ha en god jakthund og kompis. Jeg registrerer at du ikke kommer til å selge valper til noen av disse. Det er du i din fulle rett til.

Heldigvis finnes det en og annen oppdretter som ennå forbarmer seg over en stakkars jeger som bare vil ha en jaktkamerat uten å måtte forplikte seg til å stille på konkurranser. Når det er slutt på disse, får det bli blanding.

Jeg kritiserer først og fremst de som velger å bevisst blande en renraset hund med noe annet.

Jeg kan ikke drømme om å tvinge noen til å stille sin renrasede hund på drevprøver, men hadde jeg vært oppdretter og hatt bra etterspørsel på kullet, så hadde jeg selvsagt prioritert de som er interessert i jaktprøver og utstilling i tillegg til jakt. Jeg kunne gjerne lånt ei sånn bikkje ei helg om så var, for å stille den på jaktprøve om eieren ikke ønsker å gjøre det sjøl. Det er oppdrettere som tar på seg å gjøre det og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med dette, som du egentlig spør etter, men jeg har noen synspunkter.

 

Generelt er jeg overbevist om at blanding av disse rasene i prinsippet ikke blir bedre og ikke dårligere enn avkom etter rein Drever og rein Beagle. Blanding av Norges beste Beagle og Norges beste Drever kan nok likevel gi bedre avkom enn avkommene etter de to dårligste dreverne i landet. Jeg tror slett ikke at det er noe som skulle tilsi at raseblanding må bli bedre. Blander du to Beagler arver avkommet gode og negative egenskaper fra mor og far. Det er ikke slik at det bare er gode egenskaper som arves om en krysser raser. Har selv hørt om folk i gamle dager som mente blandingsstøvere var best. Det var nok mer innbilning enn genetikk-kunnskaper som var årsak til dette.

 

Hvorfor blande Drever og Beagle?

x Jeg er som nevnt rimelig sikker på blanding ikke konsekvent blir bedre enn rein rase, og ser derfor ingen god grunn til å velge dette framfor rein rase. Da tror jeg noen med kompetanse hadde tenkt på dette tidligere. Dreveren blei jo funnet opp for bare 60 år siden, mens Beaglen jagde hare på Jesu tid. Hvis tanken er å lage enda en ny rase gjennom planmessig avl er det enda en ting, men jeg tror vel ikke det er hensikten her.

 

x De fleste er enige om at vi ønsker best mulige jakthunder. For å få best mulig bikkjer drives det jaktprøve og utstilling, slik at det kan avles på de beste. Selvsagt kan noen hunder levere over evne akkurat den dagen det er jaktprøve mens andre gode hunder kan ha uflaks hver gang det er prøve, men over tid er dette så vidt meg bekjent en bedre måte å vurdere hunden på enn eierens subjektive beskrivelse eller andre metoder. Det finnes sikkert eiere med kjempehunder som ikke stiller på prøve, men jeg tror ikke det er mange og tror ikke det betyr noe i framdriften av disse to rasene.

 

x Akkurat Beagle og Drever er store raser med stor grad av genetisk variasjon og lite innavl. Derfor har det ikke noe å si for rasene om noen velger å blande disse, eller velger å bruke tid på valper etter tjuvparring av disse rasene. Men, jeg skjønner ikke vitsen med det, da det ikke er noe som skulle tilsi at bastarder blir bedre enn rein rase.

 

x Jeg vil ikke kritisere de som velger å bruke tida si på bastarder av disse krysningene. Det er antagelig folk som ikke er interessert i hund, men som er interessert i mest mulig jaktopplevelser for seg selv, som velger dette. De har antagelig ikke noe forhold til å bidra til Beaglen eller Dreverens fremme, men takker for avlsarbeidet som er gjort for de to rasene av andre og vil antagelig først og fremst ha det gøy selv på jakt og kanskje spare 6000 kr på å kjøpe bastard framfor rein rase. Det må imidlertid være litt kjedelig å få fram en god hund som ikke er kan stilles på prøve fordi det er en bastard. Antagelig kunne eieren med samme treningsinnsats fått like god hund av rein rase og bidratt i avlsarbeidet. Mer synd hadde det vært om noen valgte blanding framfor Halden eller Hygen, altså Norske raser som begge sliter litt.

 

Oppsummert

Jeg tror ikke bastarder blir bedre enn rein rase, men de kan høyst sannsynlig bli veldig gode. Derimot tviler jeg på at eiere av gode Beagler/Drevere er villige til å bruke hundene sine til bastardproduksjon. Men også valper etter ubeskrevne foreldre kan bli gode. Arv er bare ett av flere elementer og slett ingen garanti for suksess.

Link to comment
Share on other sites

For alle oss som ikke har tenkt å sette valper på hundene våre er det bortkastet tid både utstilling og jaktprøver.

Den eneste som drar fordeler av det da er oppdretter, det som regel uten at det kommer hundeeieren tilgode.

 

Hvem skal du kontakte neste gang du skal kjøpe valp, da?

Hvordan skal denne kunne tilby deg en skikkelig valp hvis ikke resultatene (valpene) fra tidligere avel er blitt målt og vurdert, i form av utstilling og prøver?

 

Å si at det bare er oppdretteren som tjener på dette mener jeg i beste fall er veldig unyansert. Dette tjener både rasen og du som valpekjøper på - hvis du tenker litt langsiktig og helhetlig.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvem skal du kontakte neste gang du skal kjøpe valp, da?

Hvordan skal denne kunne tilby deg en skikkelig valp hvis ikke resultatene (valpene) fra tidligere avel er blitt målt og vurdert, i form av utstilling og prøver?

 

Å si at det bare er oppdretteren som tjener på dette mener jeg i beste fall er veldig unyansert. Dette tjener både rasen og du som valpekjøper på - hvis du tenker litt langsiktig og helhetlig.

 

Kan jeg ikke bare kontakte samme oppdretter da, om jeg er fornøyd med det arbeidet oppdretter har gjort ihht denne så skal de jo borge for at ha har den kompetansen som skal til for å få til kombinasjoner med dugandes hunder. Dersom oppdretter er innteresert i hvordan valpene fra nåværende kull ble skal vedkommende med glede få låne bikkja å få forberede seg å stille på prøve med henne, dette fordi jeg tror vedkommende er en mye mere kompetent person til å både se og fin tune bikkja til å yte sitt beste og å klare å se gjennom prøveresultatene hvilke egenskaper som bor i bikkja, jeg personlig har gjort mine prøver inntil jeg eventuelt finner ett prakteksemplar som kan tilføre rasen noe ekstra og som jeg ønsker å videreføre genene til.

 

Og det er jo dette arbeidet oppdretterne påstår man betaler for ved renrasede dyr, nemlig forarbeidet

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg ikke bare kontakte samme oppdretter da,

Åssen får den oppdrettern tak i gode hanner å bruke på tispene sine da?

Veldig vanlig å kontakte avlsråd og lese på dog base når man ser etter bra avlshunder!

Men mulig at oppdrettern du kjenner kan trylle og slipper å gjøre det alle andre topp oppdrettere må gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg ikke bare kontakte samme oppdretter da,

Åssen får den oppdrettern tak i gode hanner å bruke på tispene sine da?

Veldig vanlig å kontakte avlsråd og lese på dog base når man ser etter bra avlshunder!

Men mulig at oppdrettern du kjenner kan trylle og slipper å gjøre det alle andre topp oppdrettere må gjøre!

 

Med rundt 350 nyregistreringer hvert år, dersom 10% blir stilt på prøve å hver av de som klarer det bruker 5 forsøk på å oppnå jch så er det 175 starter på ett år

i løpet av 6 år har man da 1000 starter å begynne å arbeide med

 

Skulle være mer enn nok matriale i dette til å finne både linjer og enkelthunder som skulle duge uten at hver eneste hunde eier skal være nødt til å stille

Link to comment
Share on other sites

Skulle være mer enn nok matriale i dette til å finne både linjer og enkelthunder som skulle duge uten at hver eneste hunde eier skal være nødt til å stille

Ok,så du mener at det ikke er viktig at flest mulig i ett valpekull jager bra og er riktig eksteriørmessig?

Er ingen ting som sier at ett valpekull er vellykket bare for at en i kullet jager bra og blir premiert!

Litt av meningen med avlsprøver (jaktprøver) er jo å se hvilke linjer og individer som gir best rasedypiske individer!

Hvorfor tror du stort sett alle raseklubber forlanger en utstillingspremiering og jaktpremiering for at hundene skal være godkjente

i avl?

Det rare er at raseklubber og oppdrettere som har hatt suksess med avelen sin i mange år alltid premierer avlshundene sine!

Tror du virkelig at de hadde gjort dette om de ikke hadde sett nødvendigheten i dette?

Mange hannhundeiere som eier topp individer nekter å bruke hannene sine på upremierte tisper.

Veit ikke hvilken oppdretter du har kjøpt din hund fra eller om vedkommende premierer avlshundene sine eller bare bruker nabobikkja.

Men har han samme filosofi som det du har så hadde jeg personlig aldri kjøpt eller anbefalt andre å kjøpe valp derfra!

Enkelt og greit :)

Link to comment
Share on other sites

.....

Veit ikke hvilken oppdretter du har kjøpt din hund fra eller om vedkommende premierer avlshundene sine eller bare bruker nabobikkja.

Men har han samme filosofi som det du har så hadde jeg personlig aldri kjøpt eller anbefalt andre å kjøpe valp derfra!

Enkelt og greit :)

 

Nå har jeg vel aldri så mye som ymtet frempå om at man ikke skal bruke premierte hunder ved rase avl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...