Jump to content

Noen som har erfaring fra å blande drever å beagel?=)


zenta100

Recommended Posts

Mulig,men viktigheten med å premiere hundene for at rasene skal bestå og helst forbedres virker det ikke som at du har forstått helt :winke1:

 

Joda men det handler litt om å være praktiker med ca 350 nyregistreringer i året å 365 dager og i tilegg minst tre prøver pr hund så sier det seg selv at man er gjerne er nødt til å ta en prosentdel av rasen å da gjerne slippe til de som har tenkt å føre rasen videre og som har gjort hjemmeleksa si å hentet valper man har formening om vil tilføre rasen noe. Noe annet er faktisk praktisk umulig å gjennomføre

 

 

Jaktoppdretterpris i gull skulle kanskje borge for at vedkommende har sånn noenlunde peiling på hva han holder på med ang avl også ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sauer 6.5x55 skrev:

Ingen i trekkhundmiljøet snakker om lottotrekninger og andregenerasjons bastarder som man aldri vet hva blir. Der krysses bastarder, huskyer, fuglehunder om hverandre om de har noen ønskelige egenskaper å ha med videre, og gode hunder blir det

100 000 kroners spørsmålet blir da:

 

Lar hundekjørerne tilfeldighetene råde og lar hundene parre seg med hvemsomhelst, eller har de en langsiktig plan og målsetting med nøye utvelgelse av avlsdyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at trekkhundmiljøet kjenner linjer og hunder så godt, bedre enn i andre hundemiljø, at de vet hva de gjør når de avler. Utvelgelsen av avlsdyr blir da ikke så ulik den som gjøres i forhold til bruks- og utstillingspremiering.

 

En annen ting:

NKKs anbefalinger om avl går blant annet ut på at man skal bruke av den beste halvdelen av en populasjon til avl. Og; man skal ikke bruke en hannhund mer i avl enn at dens avkom utgjør max 5% av populasjonen i en periode på fem år, hvis jeg husker det rett. Lignende anbefaling finnes for tisper også. Tanker om dette:

 

:arrow: 50% av en rasebestand er sjelden bruks- eller utstillingspremiert. Man oppnår ikke at 50% av hundene brukes i avl, men det er et mål at flest mulig av hundene fra den beste halvdelen brukes i avl (jeg kløner litt med formuleringene her, forstå meg rett eller skrik ut).

 

:arrow: Flere hunder bør derfor bli brukspremiert, og utstillingspremiert. Med brukspremiering menes tester av hunden i det området den er tenkt brukt, feks jaktprøve for jakthunder, hiprøve for terriere, etc.

 

Slik er situasjonen som jeg ser det. Mange velger å kjøpe valper etter bruks- og utstillingspremierte hunder, fordi dette gir den beste forutsetningen for å få et bra emne i skogen. Men; det er ikke sikkert at dette er det genetisk mest riktige, da man kan risikere å få en noe snever genbase, til tross for 5%-regelen jeg nevnte litt lenger opp. Det er forresten like ille at såkalt matadoravl finner sted; nemlig at feks en hannhund brukes mye mer i avl enn 5%-regelen tillater. Heldigvis kan man med NKK-registrerte hunder gå inn på Dogweb og se hvilken innavlsgrad en tenkt sammensetning av hannhund og tispe gir, såkalt fiktiv stamtavle.

 

:arrow: Hvis flere velger rasehunder, og gir sitt lille bidrag med å stille på utstilling og brukstester som jaktprøver, så vil vi få enda bedre hunder på sikt.

:arrow:Ideelt: Om ALLE hundene i en populasjon ble stilt på brukstester og utstillinger, så ville det være enklest å velge ut den beste halvdelen i en rase til avl. Det bør være et mål, om enn uoppnåelig.

 

Dette ble litt på siden av debatten her, men vi har visst hoppet litt hit og dit likevel! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ranger Det blir ett jævlig te arbeid men det hadde helt klart vært best.

 

Det trengs forferdelig mange gode og "Ærlige" dommere, hundene burde egentlig bli stillt på så mange prøver at man kunne luke ut topp og bunn å sett ett kanskje sett noe som var mere rett i forhold til hva som var genetisk og hva som var flaks eller uflaks

 

Tror det blir fulldagsjobb for noen skal dette gjennomføres :-)

Link to comment
Share on other sites

He he ja, en ideell verden er vanskelig å oppnå. :)

Det er selvsagt flott om hundene stilles på mer en én drevprøve, men én drevprøve er bedre enn ingen. Da får man et inntrykk av bikkja gjennom de momentene man dømmer etter, uansett om det går godt eller dårlig. At det dømmes ærlig og redelig tar jeg som et selvsagt krav til dommerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...