Jump to content

Størrelse på gonger


schultz_30-06

Recommended Posts

Regner med du ikke skal ha den på 50mtr :mrgreen:

 

Vi har ei 75x75cm i 10 eller 12mm tykkelse på 960m

Ved treff så er det lite bevegelse i plata selv med 338LM. Skulle gjerne byttet den ut med ei på 6 til nød 8mm for å få større reaksjon ved treff.

Selvsagt hører du "gooong" men det er greit med bevegelse også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter på 6-8 mm hardox med min 338 og 300 grs kuler, og det er ikke merker i plata engang, denne henger på 608 meter. Men den lager god lyd, og svaier stygt når den får treff.

Med 300 win mag og 6.5x65rws, er det betydlig mindre bevegelse, men lyden er omtrent den samme.

 

Her er en snutt

 

Link to comment
Share on other sites

8mm er greia!

 

På kort hold kan 12/15mm være OK rett og slett for å begrense bevegelsen i de små gongene. På 4-500m er det gjerne 20x20cm de er og da trenger de litt ekstra vekt for ikke å slite unødig på stativet. Mindre enn 20x20 og de flyr til fjells ved treff. Ifjor måtte vi lete opp smågongene etter at en viss stor børse hadde "talt", de var uten merker, men malingskrokene de hang i var rettet ut...

Over 30x30cm er 8mm fine greier. Store plater i 10 og 12mm er et helvete, ikke kan de bæres, og ikke gynger de uten "Big Guns"

 

Ei 8mm plate på 1500x2500mm koster 36,-/kg + MVA for de 240 kiloene den veier, så ei plate koster en omtrent 10 lapper - men det blir gonger til en hel klubb. Norsk Stål er forhandler, og vil vite hvem som har i nærheten av deg. Stål til små gonger kan man ofte få gratis fra skrap-kassa, men da må en vite hva en skal ha.

 

På Hardox SKAL det stå HARDOX SSAB, og produksjonssted.

Hardox_400_Wear_Abrasion_Resistant_Steel_Plates.jpg

http://www.ssab.com/Brands/Hardox/

Når folk forteller at "du kan bare skjære det med vinkelsliper" så er det grunn til å tvile, selv om det går an til NØD, av de samme får en gjerne senere: "HArdox er ikke SÅ solid, vi skjøt gjennom med det og det.." - Not the real thing... Stålet kan relativt kurant bores med HSS bor, men krever en god maskin og nok olje.

 

SSAB har også et "panserstål", Armox, http://www.ssab.com/en/Brands/Armox/, dette stålet kjenner jeg ikke utover at det testes for grad av skuddsikkerhet mot forskjellige våpen og prosjektiler.

 

Vi har skjært ut våre plater med stor skjærbrenner (munnstykke for <50mm...), det går fort, og er en stø og bruker vogn så blir det pent nok, plasma eller vann blir selvsagt mye penere. Men stor brenner og stor fart unngår å mykne plata. Hullene i hjørnene er også brent i de fleste platene.

Vi henger den i 8mm kortlenket kjetting, med 6mm sjakler. På Biltema koster 20 sjakler og 4m kjetting 379,- (og på den lokale Jernia koster sjaklene 25,- /stk :roll: ) Dette holder veldig mye lenger enn "pyntekjetting".

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Jeg har nu fået fat på en Hardox 400 plade i målene 150 mm × 800 mm. Er spændt på om jeg kan skære det ud i små plader på 150 mm × 200 mm med en skærebrænder i junior størrelse. Når jeg skal borer huller til ophæng, s har jeg nogle special bor, som er meget gode til rustfast stål. Kan de bruges til Hardox ???? Selvfølgelig med meget lav hastighed, og meget skære olie.

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

Link to comment
Share on other sites

Skjærebrenner duger fint. Stor brenner og høy skjærehastighet for å unngå å varme (mykne) plata langs kuttet. Har skjært en del Hardox opptil 15mm tykt uten problemer.

HSS bor, skarp, mye olje lav fart og og hard mating så gnager det gjennom helt OK. Kan ikke se det helt for meg uten en solid maskin, eller på frihånd, men med en grei verkstedmaskin gikk det fint. Alternativet er å brenne hull, som og funker fint, men det blåser jo tilbake, så greit å være korrekt kledd for oppgaven :wink:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret . Jeg prøver med lav hastighed, og godt med olie. Har industri soile bore maskine. Så hastighed bliver sat til 520 rounds pr minut.

Vi får se om det lykkeds 8-)

 

Afsendt fra det mørke Nordjylland

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte meg fire plater, 20 x 20 cm av Hardox 400, 8mm tjukke. På femti meter

På 465m lager 223 NATO små skarpe kratre, og tildels står hardemetallkjernene i plata som bittesmå stoppenåler. Ingenting annet har laget merker i disse platene, som er 10mm.

Men bulker, hvordan vet du at det er Hardox 400? Uansett er 50m kort, og 55grs kuler har god fart.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Papi

Kort hold,masse energi.Hadde det vært vanlig stål hadde kula gått rett gjennom.F.eks slo både 308 og 3006 med blyspiss gjennom 2x5mm stålplater sveist sammen.3x5mm stoppet kula,men levnet et krater og en stor bulk..Å det på 200 meter... :lol:

 

Edit: treg å svare,ja... :roll:

 

Et lite bilde:

normal_IMG_2058.JPG

Link to comment
Share on other sites

Papi,

 

jeg har sett en hel del stål, som har vært "Hardox sånn og sånn" som folk har skutt igjennom - Iht SSAB som lager det: står det ikke Hardox på, så er det ikke Hardox.

Grunnen til at jeg maser sånn om det er at det er nyttig info det du kommer med, om det virkelig er Hardox du har, men om du bare har noe stål som selger sier er Hardox, ja da har du bare noe stål...

Men 50m er nært.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der er vel flere typer HARDOX også,kan jo være at noen har blingset en plass.

De kommer jo i diverse hardheter, akkurat som Raex og andre merker med slitestål. Nummer som står for Brinell hardhet vanligvis.

Grunnen til at jeg maser sånn er at jeg ikke forstår hva som foregår. Vi, SBSK, har rundt 30 gonger av Hardox, noen er 15mm tykke, noen er 10 og noen er 8. Disse skytes det på flere ganger i måneden normalt, og ofte av 12-15 mann samtidig. Jeg har aldri sett noen av dem få merker av noe ammunisjon, untatt:

- 5.56NATO moderne hardkjerne, lager små krater

- 375 Viersco mag 2, lager små bulker i de store 10mm gongene

 

15mm gongene er skutt med homogene kuler i 416 Barret uten å få merker! Men stativene rauset ned hver gang, eller kjettingen røk, så det var veldig upraktisk.

 

Merk at disse gongene har blitt skutt på med nesten alt mulig, tusenvis av skudd med 223, jeg personlig har skutt tusenvis av 6.5x55 (og jeg er en av mange), tusenvis av 338LM, 300WM, 7mm Rem og WS Mag, og delvis med homogene kuler. Aldri har det blitt bulker. Derfor forstår jeg ikke at andre får bulker til stadighet? Eller at man (som det ofte påstås) bruker vanlig stål, og ikke får merker :?: Her går de fleste riflekaliber rett gjennom vanlig stål i tykkelser man gidder å bære.

 

Vi har også noen plater som er haiet fra diverse gravemaskiner og bulldosere, de tåler det, men får merker.

En bane, som er privat, har tykt stål av ymse slag, noe delvis hardt, noe ikke så hardt og noe rustfritt, Alt her er fullt av svære krater, det er stort sett 25mm og tykkere, unntaket er ei plate på 300m, som jeg ikke vet hva er, men den tåler det.

 

Regelmessig har folk med seg stål, eller henger opp stål som de har fått, De blir uten unntak slik:

F8DFBBA9-7B77-440D-BC6B-441022529FDE_zpscs6qtjhr.jpg

10mm "stål" skutt på med 338LM og Barnes LRX, på 660m. 338en gnog seg gjennom på 1000m også, etter få skudd. Men på 1340 holdt det.

 

Hardox 450.

5018820F-0AA1-4ED7-B83D-652D1208464A-2047-000004644B269651_zps57dc213a.jpg

THLR gongene er Hardox 450, og 8mm tykke.

 

Småen, denne har tålt et halvt århundre med 6.5x55 og NATO, men er blitt småskrukkete.

04082011048.jpg

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 6 years later...

Hva er passe størrelse på 1000 m stålmål? 
skyter på ei 40x50 cm plate på 760m og det er nesten litt for enkelt. Fikk litt mer problemer når vi strakk holdet til 1020 meter. Litt bakvind fra skrått, men fine forhold. Ikke mulig å spotte bom, da det kun er snø bak målet.. Fikk noen treffere, men følte ikke jeg hadde helt «kontroll» ;)

skyter 6,5 norma DL. 
 

Finnes det noe std på stålmål med tanke på størrelse vs. avstand?

 

@M67?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Premium2006 said:

Hva er passe størrelse på 1000 m stålmål? 
skyter på ei 40x50 cm plate på 760m og det er nesten litt for enkelt. Fikk litt mer problemer når vi strakk holdet til 1020 meter. Litt bakvind fra skrått, men fine forhold. Ikke mulig å spotte bom, da det kun er snø bak målet.. Fikk noen treffere, men følte ikke jeg hadde helt «kontroll» ;)

skyter 6,5 norma DL. 
 

Finnes det noe std på stålmål med tanke på størrelse vs. avstand?

 

@M67?

Dersom du tenker PRS er vel ca 0,4 - 0,5 mil liggende og 0,8 - 0,9 mil i ustødige posisjoner sånn omtrent der det ligger. 40x50 cm på 1000m er vel OK.
 

Men, med 6,5 blir det ganske mye vanskeligere å treffe fa 800m til 1000m, selv om blinken er forholdsmessig like stor.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er jo helt umulig å si. Det kommer an på hvor den står, og hva du skyter, fra hvilke posisjoner - og ikke minst hvem som skyter...

Prøv den samme 40x50 plata på 1000m ja. På en god dag kan du sikkert ha 100% treff med Norma DL, og på en dårlig 0, uten å ane hvor de ble av. 
Vår 50x50 på 985m datt ned (magnumangrep...) så der henger 2 40x40 og 2 20x20. 20x20 på 1000m er mer "Hail Mary" enn noe annet. Men er forholdene gode, og en ser hvor en treffer på den store, så kan en booste selvtilliten med en serie treffer på den lille...

 

Vi skyter ofte på ei skive der 10 er omtrent 20cm, og jeg har ikke sett noen skyte fullt, men jeg har vel skutt fullt på 9ere, som er en sirkel ca 40cm

 

"God" serie, Hansen FBR, 6.5x47L, 136gr ScenarL, BR/UNL rifle

IMG_1579.jpeg.f90096c9edcd8cca8bbd3c102b190660.jpeg

 

God serie på 50cm plata, samme rifle og ammo

IMG_2554.jpeg.8dd130a0d2734ac2d319a7554423c2c1.jpeg

 

Mer typisk serie, 200STR, Blaser pipe, 130gr DL Felt

IMG_3513.jpeg.0a3d3cdde26539c908e46dcdc05780ac.jpeg

 

OK serie, Husker ikke helt hva denne ble skutt med, tipper FBR

IMG_3753.jpeg.44e05c97f9a3901374de82fb0826086f.jpeg

 

Jeg mener nok at 40x40 er en liten blink på 1000m i PRS-sammenheng. Er det lett å se nedslag rundt den, så OK, men vi hadde en øvelse med 12 skudd hver på den på et stevne her, og treff% var da ca 24. 60 treff med 252 skudd. 2 hadde 10 treff og 6 hadde 0. Da var det så godt som vindstille, og stillingen var liggende med tofot.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Premium2006 said:

men følte ikke jeg hadde helt «kontroll» ;)

skyter 6,5 norma DL. 

Skal du skyte på små må på 1000 m må du finne ammo som har lavere ES enn DL. Du gjør det unødvendig vanskelig for deg selv med så stor spredning i fart, ref. M67 sine bilder.  Den plata du har er jo utfordring nok for DL.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Bly said:

Den plata du har er jo utfordring nok for DL.

Hvis du skal treffe med alle skuddene ja. Men det gjør du ikke uansett. De få skuddene som går over eller under er bare en brøkdel av alle som bommer i det store og hele ;)

 

Jeg har forresten logg med hastigheter og treffpunkt på en hel del skudd, og man kan godt treffe høyt eller lavt uten å ha høyere eller lavere hastighet. Men skal en skyte konsekvent små samlinger, så må hastighetsvariasjon ned, og da må du igrunnen lade selv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

Hvis du skal treffe med alle skuddene ja.

Jeg synes man bør bomme på vind/sidespredning, og ikke fordi ammoen ikke klarer å holde høydespredninga innenfor målet.
 

7 minutes ago, M67 said:

man kan godt treffe høyt eller lavt uten å ha høyere eller lavere hastighet.

Skytefeil kan man selvfølgelig gjøre, men da er det ikke ammoen sin skyld.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Hvis du skal treffe med alle skuddene ja. Men det gjør du ikke uansett. De få skuddene som går over eller under er bare en brøkdel av alle som bommer i det store og hele ;)

 

Jeg har forresten logg med hastigheter og treffpunkt på en hel del skudd, og man kan godt treffe høyt eller lavt uten å ha høyere eller lavere hastighet. Men skal en skyte konsekvent små samlinger, så må hastighetsvariasjon ned, og da må du igrunnen lade selv.

 

K

De er ladet selv. maks ladet i henhold til norma-tabellen på boksen.

 

Husker ikke antall skudd, men tipper jeg traff på 3-4 skudd av ca 20 på 1020 meter. 

hadde også en litt utfordrende skytestilling, samt ca 4 grader oppover mot målet. Skal sette opp en shootmarker med litt stor ramme, så blir det litt lettere å «tune» seg inn.  
 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Premium2006 said:

De er ladet selv. 

Da kan du finne teoretiske begrensninger på ammoen når du har statistikk på ES og SD. Det gir deg en pekepinne på hva du kan forvente av høydespredning, som igjen gir deg en realistisk forventning av treffbilder, og derav kan du utlede hvilken målstørrelse du bør velge å bruke.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bly said:

Jeg synes man bør bomme på vind/sidespredning, og ikke fordi ammoen ikke klarer å holde høydespredninga innenfor målet.
 

For meg betyr det ikke noe at et sjeldent skudd bommer pga hastighetsfordelingen. Dersom mange bommer pga det, så er det uakseptabelt. Det er her mye fabrikkammo faller igjennom - men også en del hjemmeladd.

 

10 hours ago, Bly said:

Skytefeil kan man selvfølgelig gjøre, men da er det ikke ammoen sin skyld.

Uten skytefeil, jeg har så mange opplevde "perfekte" skudd, som treffer enten høyt eller lavt nå - uten å være (nok) av i hastighet til å havne der de havner. Det er mer der... Og det er forskjell på kuler.

Av de 21 PRS-skytterene som skjøt de 252 skuddene, så vil jeg tro at skytterfeil, som sender dem 0.2mil av, liggende med god tid i optimal stilling, er en liten andel

Statistisk, i fordelingen av hastighet i min ammunisjon, så er det en nokså smal "grunnfordeling", men med en del "uteliggere". Standardavvik min "gode" ammo er gjerne rundt m/s (enkelte serier kan vise 1.5, men noen kan ramle på 3.5 også) - men det betyr jo at 0.2% av skuddene har >9m/s avvik fra gjennomsnittet. Det gir, om dette er normalfordelt, noe det neppe er (det er flere langsomme uteliggere enn raske, og det er flere skudd som går under "uten grunn" enn over) men vi sier det allikevel, 2, og så legger vi på til 4 - skudd av 100som går over eller under en 40x40 gong pga hastighet alene.

Og her er cluet - om du da er innskutt og verifisert med midten av fordelingen på rett høyde - og stoler på det - så betyr det ikke noe - siden 50% av skuddene (inkl halvparten av de som har "feil" fart)  uansett bommer...

Me du bør vite hvor mye hastigheten din varierer, og skal du skyte mye på langt hold så bør du skyte en ladestige eller 10, så du ser om noen ladninger har mindre høydespredning enn andre - selv om de kan ha samme hastighetsfordeling.

 

 

I jakten på lav variasjon i hastighet, så henger mange seg opp i eksakt utveide kruttladninger. Og fint, la de henge der... Det er (mye) mer. Et eksempel.

Jeg hadde satt i ei "gammel" (3000-skudd-ish) pipe for å trene på 100m, samtidig som jeg skulle verifisere og kronografere ei ny pipe i ei anna rifle. Så jeg kronograferte og skjøt inn denne, med "analt" ladet ammo, og blankeste løpet øst for Island. 
SD var 1.7 eller noe, og det var happy days, og jeg trente med den andre pipa, og traff og alt var flott - og mens jeg ventet på varme piper fikk jeg ideen å kronografere treningsammoen - ladd på D650. Joda - SD 8.8! Holy Moly - og jeg måtte jo prøve anal-ammoen. 6.6 (eller noe, jeg har ikke tallene eksakt i hodet) OK, klø seg i haue og ræva, flytte kronograf over...

 

Samme ("anal") ammo, hadde 1.7-2.2 og 6.6 i SD i to ulike piper, og treningsammoen, som hadde 8 og noe i treningsløpet - hadde 3.5 i det nye. Det er heller ingen tvil om at man kommer lenger ned i SD med enkelte kuler enn andre, og det skyldes i hovedsak "utliggere" i fordelingen. Berger har f.eks. i særklasse færre utliggere enn alle andre. (som jeg har prøvd) Likevel bruker jeg ikke Berger kuler - jeg bommer heller med 2 skudd på 1000m ( fordi jeg vet hva jeg kan forvente av ammunisjonen, så blir jeg ikke frustrert engang) enn å betale dobbelt for alle kulene jeg skyter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Størrelsen på våre mål på de lengste holdene er utelukkende gitt av hvor tunge stålplater jeg gidder å bære i myra. Vi har et par 50 og 60cm, men de er jo så tunge at folk ikke gidder å henge dem opp når de faller ned engang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

I jakten på lav variasjon i hastighet, så henger mange seg opp i eksakt utveide kruttladninger.

Det er jo den komponenten du faktisk har mulighet til å påvirke. Utskutt løp, SD variasjon av BC på kuler og andre faktorer i den kategorien blir et kostnadsspørsmål. Som du sier må man være klar over alle faktorene som spiller mot en. Man kan jo legge de også inn i beregningen.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Bly said:

Det er jo den komponenten du faktisk har mulighet til å påvirke.

Mange kuler koster ca det samme, nye piper kan ha forskjellige egenskaper, og er det ikke en kostnad å lade 60 patroner i timen kontra 600? 

Andre faktorer er hylsestatus, trim, halstykkelse, faktisk kulehold, pussestatus (viktig i "magnum" patroner, typ ca 6.5x55 og opp), er pipa varm eller kald, er ammoen - løft og synk over heier og daler..
Her kan det kanskje lønne seg å "gå full anal" (dvs lade med sann fokus på detaljer at en får vondt i ræva...) med BR-type prep, og se hvordan det hjelper eller ikke. Jeg gjør dette med noen års mellomrom, og har hatt ulikt utbytte avhengig av erfaringsnivå. Men jeg gidder aldri å bli der, det syns jeg ikke utbyttet forsvarer. Sannsynligvis finner alle sin egen middelvei, mellom kjøpeammo og full OCD.

 

K

Link to comment
Share on other sites

OT: Fordelen med å være helt blank og totalt uten erfaring er at en har lov til å dumme seg ut, og det gjør jeg kanskje nå:

Men er ikke noe av hensikten med LH at en treffer tilsvarende stående A4 på første skuddet? Så får en starte på en avstand der en klarer dette, og så øke avstanden etterhvert som en blir dyktigere.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Her kan det kanskje lønne seg å "gå full anal" (dvs lade med sann fokus på detaljer at en får vondt i ræva...)

Vondt i ræva blir ofte kortvarig 😬. Jeg leter hele tiden etter hva er godt nok, slik at jeg ikke går lei. 

 

2 hours ago, M67 said:

Sannsynligvis finner alle sin egen middelvei, mellom kjøpeammo og full OCD.

Jeg hører på hva Litz har å si..., og det overrasker meg stadig hvor lite arbeid han gjør ut av ladinga.

 

1 hour ago, nhd said:

Men er ikke noe av hensikten med LH at en treffer tilsvarende stående A4 på første skuddet?

Jeg skulle til å si; hvorfor det? Det er vel opp til hver enkelt å finne ut hva man ønsker å få ut av det. Jeg tenker at hovedpoenget må vel være å skaffe seg erfaringer som ikke bare innholder å skyte reinfiguren på 100 meter, som for de fleste som skyter litt, blir kjedelig over tid.

 

9 minutes ago, Premium2006 said:

Så konklusjonen er at DL hjemme ladet fungerer og at jeg burde ha et litt større mål, siden jeg skyter så dårlig ;) ?

Det kan jo egentlig bare du svare på. Men det er nå mulig å få DL til å fungere greit nok selv om jeg ville valgt en annen kule for 1000 m og ut.
 

Link to comment
Share on other sites

Hva egner seg bedre over 1000m i 6,5x55?

Vi har mål på 100,400,600,700 og 776 meter. For å skyte på 1020 trekker vi standplass lengre bak, og kan da kun skyte på 776 plata som står litt høyere enn de andre. DL fungerer utmerket til dette. Platene blir fort litt små, så vi må gjøre et arbeid for å få bedre egnet mål, for sikkelig lange hold. 
 

1901BF3F-750D-450C-8C6C-C5B315806487.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, nhd said:

Men er ikke noe av hensikten med LH at en treffer tilsvarende stående A4 på første skuddet?

På 1000m? Good luck.

Jeg er usikker på om man faktisk kan forvente å være på et slikt nivå med samme rifle som en bruker daglig (altså skyter mange skudd med) uten å legge inn en enorm innsats, nærmest fulltid. Og uten pauser. Er det to uker siden du skjøt, så tjaa...

Det er også veldig stor forskjell på 1. skuddstreff over et 1000m langt flatt jorde, eller over et vann eller noe - og over to daler og ei hei, som jo ofte er tilfelle - samtidig som temperatur og trykk varierer 40 grader og kanskje et par 100mb, alt etter hvor en skyter. På samme sted, i løpet av to måneder i vinter varierte oppslaget (mitt) for å treffe "midt i" på vår 1000m ihvertfall 6 klikk. På samme sted, og samme årstid.
Noen vil påstå at de kan dette, men de jeg har sett gjøre det har vært like overrasket som tilskuerne. Det inkluderer meg selv, men med lang trening klarer jeg jo å skjule overraskelsen ;) 

 

Om man har ei rifle som en steller og vedlikeholder kontinuerlig med dette formålet, og tester og verifiserer, har kontroll på hastigheten, hvordan hastigheten varierer med temperatur og pussestatus (eller holder konstant "nypusset") Lader all sin ammo med andakt og en pinne opp i ræva... Jeg var vel der i 3-4 måneder i strekk i vinter, men nå - tja. Ikke langt fra om jeg får ei økt eller to til å varme opp kanskje. Jeg og noen få andre her har syslet med 1000m skyting regelmessig i kanskje 10 år, og kanskje jevnt økende, med en hel del skyting på papp de siste årene, og senere på elektronisk skive nå i fjor. Det inkluderer jo folk som gjør det bra på stevner, og det kommer seg.
Men et A4 ark på 1000m, hva sier du @Bly

 

2 hours ago, nhd said:

Så får en starte på en avstand der en klarer dette, og så øke avstanden etterhvert som en blir dyktigere.

Jeg er vel mer for å prøve på stadig lenger hold.  Hvis vi tar ytterpunktene 5-600m, og 1000-1200m, så er det langt større forskjell enn mange tar inn over seg.

Ammunisjonen betyr fint lite på 500m - DF Felt samler på et spillkort ut av alle Sauere som ikke er utslitte, og vindavdrift er i cm, og en befinner seg kanskje i den samme vinden som kula skal fly gjennom.
På 1000m skyter DL Felt 1m høye grupper, normal hjemmeladd ammo skyter grupper som er en halv meter,  vindavdrift er i meter, og en er en halv kilometer unna den vinden som betyr mest for hvor kula havner.

Jeg tror mange har overdrevne forventninger om hvor lett det skal være å treffe noe på 1000m hold. Det krever faktisk en hel del innsats. 5-600m, liggende på magen md tofot, det krever bare at en kan knotte rett hastighet og BC inn i telefonen og holder rifla noenlunde i ro i det en napper av...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Premium2006 said:

Hva egner seg bedre over 1000m i 6,5x55?

DL er ikke ille, hvor mye variasjon i hastighet har du? Berger sine kuler er gjerne jevnere, du kan prøve 130gr Hybrid Target. 140 Berger er litt risky i den slake riflestigningen i Saueren. Det gjelder også 147gr ELD-M

9 Scenar er trygg, og 136gr ScenarL ser ut til å virke på 1000. Vet ikke om jeg brukt den noe særlig på mer.

Men om 130DL, den er ikke ille, og lad den til minimum ES/SD, og ikke minst lad den til minimum høydespredning. Prøv å lage en "stige", kanskje 3 skudd per ladning, og se om du får variasjon i høyde på seriene, på 100m. Ofte vil du få en "bølge" bortover, og da velger du en ladning der treffpunkt begynner å gå nedover med økende ladning. Andre kan sikkert utdype dette, jeg får ikke til å forklare akkurat nå.

 

Jeg har skutt godt på 1250m med 130DL og den lager runde fine hull i pappen på 1100m vet jeg, så jeg tror nå ikke det er sleve kula som er problemet.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

@M67 Så du sier at fabrikkrulla DL kan gi grupper på 1m på 1000 meter? Hvorfor det? Er det rett og slett så mye avvik i krutt mengde ol.?

Var med å lada de(DL) vi testa her om dagen. Har ikke ladeutstyr selv..  Ble nøye veid krutt til hver enkelt patron. Skal ikke være noe avvik der. Men hvis det er et avvik på ca 50 cm på hjemme lada, er nok plata litt lita. Er vel også bare flaks at vi traff i det hele tatt.. :)

Skal øve mer og få større plater. Var sikkelig tilfredstillende å få treffere på såpass langt hold! 
Angående hastighet har jeg kun data fra «Shootmarker» på 300 meter, så må nok kronografere litt mer for å få dette nøyaktig.  Kan man stole på shootmarker på hastighet? 
 

Noe forskjell på DL og Golden Target? 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Hvis plata er 40cm, og gruppa er 50cm høy, og normalfordelt - så vil >90% av skuddene være inne på plata i høyde. Den mest sannsynlige årsaken til at dere ikke traff er for lite fokus på variasjon i vind, samt at dere korrigere høyde for hvert skudd istedenfor på trenden i høyde.
Legg til dårlig spotting og usikker om hvor du egentlig traff, er det unøyaktig, så treffer jo ikke det korrigerte skuddet heller. Å spotte godt og riktig krever nesten vel så mye erfaring som å skyte.

 

Dersom jeg faktisk trenger å treffe noe på 1000m - så vil jeg ta med en av ungene for å trekke i avtrekkeren, og sette meg selv bak en god spottekikkert. Det vil ha 100 ganger mer treffsannsynlighet enn motsatt - så høy at jeg kunne veddet en hel del på 2.-skuddet. Uansett hvor god skytter, med en uerfaren spotter, så sliter man.
Det er en haug folk som er gode til å skyte, langt færre som er gode til å spotte.

 

 

Se på denne gruppa. (den er skutt brennfort, med konstant siktepunkt, i en hel del vind - typ, "skyt fortere enn vinden endrer seg") 
De 4 midterste rutene er 40x40 til sammen. Hvor hadde skudd 6 vært om spotteren hadde sagt "lav, 1-2 opp etter skudd 5? Eller om det "kulespisende lyng" ved siden av - hva hadde spotteren sagt om skudd 1,4,5 og 6? og ville det vært noe sprut som han hadde tolket som "høy" etter skudd 6 så han hadde kommandert 2 ned etter skudd 6 - eller om han hadde sett skudd 6 utenfor, og sagt 3 høyre? Da hadde skudd 7 gått utenfor faktisk. "Chasing the spotter" er ei felle det er veldig lett å gå i, og er det da både vind og litt spredning, så kan man bli BRA forvirret.

IMG_4900.PNG.04f6d3a2d1671995808b1e490422edb6.PNG


Hva sier Shotmarker om hastigheten på 300m? Og hvor store grupper?

Kruttmengde er bare en av tingene som gjør at hastigheten varierer. Ikke fokuser for mye på det. 0.1gr kan antas å endra hastigheten 2m/s, som er ca 4cm høyde på 1000m. Lader du innenfor ±0.1gr så har du der et bidrag på ca 4m/s til hastighetsvariasjonen. De fleste vil se minst 5-6m/s variasjon selv helt uten variasjon i kruttmengde.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Få den over i metrisk om det går, så kan du faktisk diskutere med folk. Men det er lett å se hvorfor du ikke treffer på 1000m ut ifra de 3 skuddene om de er representative.

Et standardavvik på 33fps er vel 10m/s. Det betyr at 68% av skuddene dine er innenfor 10m/s over eller under gjennomsnittet. Så om du er perfekt sentrert på plata, så vil 6-7 av 10 være innenfor. I beste fall. Ser du på min serie over, så kan du sammenligne høydespredning med den SDen du ser på bildet (ca 2) og du vil da ha ca 10ggr den høydespredningen med dine 10m/s.
Legg så til at du kanskje korrigerer etter slengerene som går en god halvmeer over eller under (>3 SD)

 

Standard deviation - Wikipedia

 

Igjen, er den der representativ, så må ladinga di gjøres noe med. 10m/s SD er så mye at dere må gjøre et eller annet feil. 10m/s SD tror jeg aldri jeg har sett. Det er enkelt å lade ammo med SD rundt 3. D650en produserer ammo med 3.5-4.5 når alt er på maks fart og det er bare latskap involvert alle veier. 
Men iallefall, om det er representativt, så er årsaken der. Om dere har veid kruttet nøyaktig slik du sier, så viser det jo bare det som ble sagt lenger opp, kruttladning er ikke alt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...