Jump to content

Størrelse på gonger


schultz_30-06

Recommended Posts

658m/s er jo også merkelig lite på 300m om du makslader 130DL. Dette er ei tilsvarende kule, med samme ladning, og utgangshastighet ca 895m/s. Du har altså rundt 820m/s i utgangshastighet med 130DL maksladd? Det er jo på grensen til mystisk.

 

image.png.724dbbf52a5d4e815b6fe39032811a50.png

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg finner mer shootmarker info. Kan ikke garantere at disse tre skuddene er hjemme ladet. Kan være fabrikkrulla DL. 
skal finne noe som sikkert representerer det vi skyter nå. 
 

Edit: de skuddene var noe nostler greier..

skal finne noe annet. Mener vi hadde 2400 fps med DL på 300m. Høres det riktig ut? 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Premium2006 said:

Så du sier at fabrikkrulla DL kan gi grupper på 1m på 1000 meter? Hvorfor det? Er det rett og slett så mye avvik i krutt mengde ol.?

Her tror jeg faktisk at en nybegynner som meg kan svare. Norma DL fabrikkammo er i hovedsak laget for skyting på 2-300 meter i DFS der sentrum er 5 cm i diameter på 200 meter. For å holde prisen lavest mulig, lager de ammo som holder den standarden, men ikke bedre. Det ville kreve mer innsats, og ville øke prisen.

Link to comment
Share on other sites

748m/s på 300m er vel grei fart iallefall.
SD/ES på 6 og 21 m/s er fremdeles i den noe "hva gjør de for å få så mye variasjon" - enden av skalaen. Det er på linje med hva vi er vant til med fabrikkladd DL, og det går an å skyte det på 1000m, men les det jeg skriver over om å korrigere etter trender og ikke enkelte skudd. Du kan forvente en "god halvmeter" høydespredning med f.eks. 10 skudd, i godt vær. 

 

 

4 minutes ago, nhd said:

Her tror jeg faktisk at en nybegynner som meg kan svare. Norma DL fabrikkammo er i hovedsak laget for skyting på 2-300 meter i DFS der sentrum er 5 cm i diameter på 200 meter. For å holde prisen lavest mulig, lager de ammo som holder den standarden, men ikke bedre. Det ville kreve mer innsats, og ville øke prisen.

Nå vet vi godt at du ikke er noen nybegynner ;) Men det er klart du har rett her. DL Felt er laget for å skyte ut til 600m, og den går også knallbra på hold ut til det. Effekten av variasjon i hastighet øker voldsomt med avstanden etter det, men det har neppe vært i tankene deres under utviklingen at den skulle brukes på så langt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Men et A4 ark på 1000m, hva sier du @Bly

Med 6,5x55? Ikke en sjans i helvete om målet er hver gang på første skudd. Men av og til har man gullhår i ræva 🤗, og lever lenge på det. A4 ark er utfordrende nok hver gang på halve lengden spør du meg. Det er fort gjort å bomme på vinden og da er du ute å sykler med en gang. 
 

@Premium2006jeg bruker 147 ELDM og får best resultat med den. Men det er noen men med den kula og det er stabiliteten i «normalløp». De dataene du viser til har alt for stor ES, som M67 sier. SD gir liten mening før du begynner å få 30-40 målinger eller flere.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bly said:

Med 6,5x55? Ikke en sjans i helvete om målet er hver gang på første skudd. Men av og til har man gullhår i ræva 🤗, og lever lenge på det. A4 ark er utfordrende nok hver gang på halve lengden spør du meg. Det er fort gjort å bomme på vinden og da er du ute å sykler med en gang. 

Hehe. Jeg kjenner for mange som er klare på at det klarer de, til at jeg turte å være så bastant. Men ja..

På 500m er et A4-ark lett, men vi har antakelig mye mindre vind enn deg. 

 

6 minutes ago, Bly said:

@Premium2006jeg bruker 147 ELDM og får best resultat med den. Men det er noen men med den kula og det er stabiliteten i «normalløp». De dataene du viser til har alt for stor ES, som M67 sier. SD gir liten mening før du begynner å få 30-40 målinger eller flere.

Ja og ja. Jeg anbefaler ikke 147gr ELDM i piper med riflestigning over 200mm. Den laget ovale hull i papp på 1000m når skutt ut av mitt S&L-løp. De har vel 210mm riflestigning. Heym lager piper med 190mm, og den går iallefall knallgodt i min IBI med 190mm.

Men får du ned ES så er 130DL "Good Shit". Diskusjonen bør dreie seg om lading fram til ES er <10m/s

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bly said:

Med 6,5x55? Ikke en sjans i helvete

Hva mener du man må opp på, om i det hele tatt er mulig - for ha en fair sjanse på arket? Evt. på et (raskt) dødelig skudd på et rådyr? Ikke alltid, men under "greie" forhold?

Under "ideelle" forhold tror jeg faktisk arket skulle slite her i gården - men det er en del planeter som skal stå på linje.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Hva mener du man må opp på, om i det hele tatt er mulig - for ha en fair sjanse på arket?

Det er ikke jeg en god kandidat til å svare på 😉. Utviklinga av kuler  går «fortere en jeg skiter undertøy», og BC’en går snart i retning laser. Jeg driver ikke å tester alt mulig nytt som dukker opp hele tiden.  Det har jeg verken tid eller råd til. Ikke får jeg kjøpe alle riflene jeg har lyst på heller 😒
Men jeg ser på det som en trade off mellom hvor stor kule er man i stand til å skyte med før rekyl blir et problem som ødelegger all presisjonen. Det er jo litt opp til hver enkelt hva man tåler før man blir vippet av lasset. Jeg har en kompis som prøver en 7 mm for tiden. Den lobber ut høy BC kuler i 900 m/s med veldig lav ES. Det blir jo interessant og se hva han får til med den? Den har lite rekyl. Nesten som å skyte 6,5. 

 

Personlig har jeg havna i kategorien som vil ha en nokså lett rifle, men fortsatt få til god skyting på lange hold. Og jeg er rett og slett låst i STRen og 6,5. Min tilnærming er å skyte mye med kjente komponenter og heller prøve å lære hva som er mulig og hvilke begrensninger som ligger i det. Jeg føler jeg har mere igjen for det enn å hele tiden prøve ny komponenter og kalibre. Jeg ser jo ofte hvordan andre plages med alt som skal være nytt og best. Det ødelegger fort for motivasjonen og troen på seg selv. Jeg sier ikke at man ikke skal prøve, men at man må ha noe som er fast og stabilt.., og virker hver gang som forventet.., og som man har kontroll på..


 

1 hour ago, M67 said:

Heym lager piper med 190mm,

Nå spikker jeg fliser:

Heym har 225, 200 og 178mm stigning på pipene. Jeg har akkurat fått en med 200 stigning som jeg tenkte å bytte ut mot S&L sin 210 mm av den grunnen du nevner. Jeg får ovale hull og kula forsvinner ofte et sted før 1400m.
 

1 hour ago, M67 said:

Under "ideelle" forhold tror jeg faktisk arket skulle slite her i gården - men det er en del planeter som skal stå på linje.

Sjangsen tror jeg er stor for at jeg også kanskje skal få det til, men utfordringen er å finne de «ideelle» forholdene. Det er nesten aldri noe som er ideelt på 1000 m. Jeg nøyer meg ofte med at første skudd blir «kvalifisert gjetning» og så får heller korrigering og andre skudd bli treff.


 

2 hours ago, M67 said:

På 500m er et A4-ark lett, men vi har antakelig mye mindre vind enn deg. 

Den årlige gåsejakta var skikkelig nedtur fordi det blåste noe så inni helvete i år. Jeg og en kompis benyttet sjangsen til å teste skyting i mye vind. På litt dårlig husk tror jeg kestrelen viste 18-20m/s vind som en komponent på skyteretningen. Kompisen min ville prøve en nokså liten stein på 800ish meter, type litt stor gås. Han brukte Thomas Haugland sin vindregel for 6,5, og tror du faen ikke det ble førsteskudds treff. Den største utfordringen med vinden var å ligge rolig nok med rifla.

 

Det verste med vind er når den kommer skiftende høyre/venstre på eller med skyteretningen. Av en eller annen grunn synes jeg det skjer ofte. Du skal være rimelig våken for å fange opp 10-20 graders skift av vindretningen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på 6,5, DL og ES. Jeg begynner etterhvert å få en del erfaring med å lade disse med Norma hylser og N19. Selv når jeg er pinlig nøyaktig i lading med vekt +/- 0.1 grain synes jeg ES er større enn forventet.

Derfor ble jeg overrasket når jeg som fersk lader av 6BR med Lapua hylser, Berger 105 grain BT og N11 fikk en ES på 2 m/s på 20 patroner.

Er det tilfeldig, eller er det slik at noen patroner er enklere å lade (få lav ES) enn andre?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Berger 105 grain BT og N11 fikk en ES på 2 m/s på 20 patroner.

Det er helt sinnsykt bra om du kan repetere det!

 


 

Jo mere jeg holder på med de greien og leser forskjellige teorier, jo mere blir jeg i tvil om hva som er sannheten. Av og til er det bare heldige kombinasjoner har jeg inntrykk av? 
6,5x55 med de komponentene jeg bruker er ikke spesielt lett å få lav ES med. Jeg får ikke SD noe særlig under 2-3 m/s uansett hva jeg prøver på.  ES på mellom 8-12m/s er normalen for meg på 50-100 skudd. Hvilken ES får du?
 

For de som forstår seg på tennhetter, krutt/forbrenning og hylsevolum/form i kombinasjon med riktig kule, kammer og løp så er det vel enkelte designer/kombinasjoner som er bedre enn andre. 6mm BR er vel ikke uten grunn en benkeskytterpatron, eller?😉

Jeg har jo ofte også inntrykk av at store hylser er letter å oppnå lav ES med.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Skal dobbeltsjekke dette ved neste test. Vi har ladet en del DL og var nøye med hylser og kruttvekt. Det kan se ut som ES er ganske høy likevel.. hva kan årsaken være?

 

@M67 Noen formening om strelok? Bruker denne aktivt og synes den er riktig til ca 800 meter. Når vi testet 1020 meter hadde vi problemer med å spotte nøyaktig bom/treff, men tror de fleste skuddene satt høyt opp til høyre. Altså over plata til høyre. Tror du strelok er riktig på slike avstander med DL? 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Bare et innspill på Es og ikke noen dokumentert forskning; Jeg prøvde ganske mye forskjellig i 6,5x55 uten å komme så mye under Es 10ms repeterbart, men når jeg bytta til 260Rem kom jeg glatt under 10. Den enste forskjellen var i grunn litt kortere hylse. Prøvde mange typer krutt, og tendensen jeg opplevde var at forholdsvis rask enkeltbasekrutt var mer tilgivelig (N150) ift Es. Det fikk meg til å tenke at kortere brede hylser ift kulediameter,  er lettere å får jevn forbrenning. Men som sagt, er dette bare synsing..

Link to comment
Share on other sites

Når du bytta til 260 bytta du vel gjerne til et anna pipefabrikat enn Sauer, Heym, etc.. Jeg ser også lavere ES, i enkelte andre kalibere enn i 6.5x55 - men samtidig lavere i den ene pipa enn de andre - og det er forskjell på kuler.

Den ene 6XC pipa mi er S&L, og merka jo uten videre, ved første puss, at her er det forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, den er laget spesifikt for riflelandslaget, til bruk i 200STR. Senere fikk jeg en beskrivelse av poleringsprosessen for denne kontra std. 200STR-piper, og den var ikke akkurat helt lik. Det ble også sagt at med samme kvalitetskrav ville 2/3 6.5x55-piper blitt kassert... Så kostet den også godt og vel det dobbelte.
Ei kule som er litt rommere, vil akselerere på en litt annen måte, og det fins forskjellige kvaliteter av kuler, jeg vet ikke hvem som er best, men jeg kan gjette - det jeg vil fram til et at kruttladning er ikke alt, og ikke kaliberets navn heller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

260 bytta du vel gjerne til et anna pipefabrikat

Kun LW piper på flere X55 og 260, alle med 1:8 snurr, men ja forskjellige piper, og den kan vel være en del av forklaringa. Jeg forsket lite med raskt enkeltbasekrutt til X55 også, så mulig mye av forklaringen ligger der.

Link to comment
Share on other sites

Krutt kan være, men jeg tror ikke det er en "stor" del av forklaringen, rett mengde, rett trykk og rett tenning er helt sikker viktigere enn kjemien her. I nhd sitt eksempel, husk at han bruker ei håndplukket pipe fra en av verdens mest presisjonsfikserte rifleprodusenter, og kanskje de beste storskala serieproduserte kuler som fins. Det må da være en eller annen grunn til at de koster 3 ganger mer enn Diamond Line..

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, nhd said:

Jeg får det samme som deg 8-10.

Ja, og hvis jeg virkelig går inn for det, så får jeg det ned i 5-6, ei stund. Så stort sett gir jeg faen og aksepterer gjerne 10-12. Det gir ei viss høydespredning, men sålenge vi ikke konkurrerer på poengskive på 1000m så har det liten betydning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, M67 said:

Ja, og hvis jeg virkelig går inn for det, så får jeg det ned i 5-6, ei stund. Så stort sett gir jeg faen og aksepterer gjerne 10-12. Det gir ei viss høydespredning, men sålenge vi ikke konkurrerer på poengskive på 1000m så har det liten betydning.

 

K

Ikke for meg heller som konkurrerer med 6,5 stort sett på 100 meter og noen ganger på 200 eller 300 meter. ES er ikke årsaken dersom noen skudd går utenfor sentrum. Men jeg har tross det brukt litt tankeenergi på å undres over at det er slik.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan jo demonstrere det du sier med skivebildet lenger opp

8C05C0A8-80B0-4151-8875-36B00428C9A9.jpeg

 

21mm gruppe på 300m med 17 i ES skulle indikere at det ikke akkurat er avgjørende.

 

Jeg testet forresten noen ladninger i 308 for noen dager siden, for å finne ei fornuftig ladning (fant lite data med N19 og 190gr kuler). Jeg skjøt 47.5, 48, 48.5, 49 og 49.5, altså 2 hele grains spenn, og (jeg var innskutt med 48) alle skuddene satt i tieren på 200m, med god margin, og 40-50m/s forskjellig hastighet.
Men ja, det var tydelig høydespredning, dog omtrent ikke mellom 48 og 49. De tre ladningene satt nærmest i ei klyse. Så da ble det 48.5.

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Den ene 6XC pipa mi er S&L, og merka jo uten videre, ved første puss, at her er det forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker

Hvordan merker du forskjell?

Jeg pusser ikke piper på noen måter som gir meg noen som helst indikasjon på inventaret. Man må jo stikke optikk i pipa for å se noe vettig, og skal man ha et forhold til mål må man kanskje bruke en blyplugg for å føle/kjenne seg gjennom pipa. Da kan man kanskje avdekke romme områder.


Jeg slutter nå aldri å forundre meg over hvordan tilsynelatende ræva maskinere piper skyter helt fantastisk i forhold til hva man kanskje skulle forvente. Den Heym pipa jeg kjøpte fra våpensmia så ut som en dass i overgankonusen. Brotsjen så ut som om den hadde vært med på sinnsyk runde sperr i maskineringen. Bommene var revet og bretta og full av interferensmerker. Faktisk så mye at man kunne se det uten borescope bare med å se inn i løpet fra kammerenden. Jeg hadde mest lyst å sende løpet i retur, men tenkte at jeg må vel prøve det først. Det skjøt helt utmerket. 15ish mm 10 skuddssamling uten noe om og men. Så jeg konkluderte med at jeg ikke gidder å klage. Overganskonusen blir jo brent opp uansett. Løpet er selvfølgelig ikke rett heller. Da jeg skulle gjenge pipa for lyddemper var som vanlig ikke hullet i senter. Det er slik hver gang jeg måler ei pipe. Jeg finner alltid kast. 
 

Jeg vet ikke, men lurer nå på om det ikke er «håndverkeren» i meg som plages mest med litt dårlig utførte piper. Jeg kan ikke si at jeg ser en sammenheng mellom de pipene jeg finner bra tilvirket og de som er dårlig.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsmessig - så kan piper som får "håndverkeren" til å grine, skyte meget bra. Men om de like enkelt gir like lav ES, som "krempiper" har jeg ikke nok erfaring til å si. Men jeg begynner å mistenke at glatte, jevne og rette piper kan være en fordel...
Ved puss, så merker en jo hvordan en (meget) trang pusselapp sklir - men en ser kanskje i større grad om det settes av kobber eller ikke. Ei pipe som ikke fr kobberavsetninger regner jeg som glatt. Og ei pipe som ser "fin" ut i boreskopet... Har du skopet dyre og billige piper ved siden av hverandre?
Igjen - de "billige" Sauerpipene skyter jo meget bra, selv om noen er røffe, noen er bøyd (når ei treffer 60cm unna den forrige...) Mens premiumpipene treffer nesten samme plass, (det har jo med hva smeden har gjort underveis også, ikke bare pipeprodusenten. Og jeg ser jo, at når en spikker fliser og skal ha supersamlinger, så ER det lettere med ei Kriegerpipe fra Hansen eller ei IBI fra Runar - enn det er med "få ut flest på en dag"-piper fra en mer industriell leverandør inni dalene... 
Nå vil DFS-gutta ryke på meg og pipene deres er SÅ presise - og det kan de godt være - men er alle det?

 

Uansett, ikke noe bastant her - det er mistanker jeg har hele veien. At noe skyter bra på 100m betyr ikke nødvendigvis at det gjør på 1000m

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Nå vil DFS-gutta ryke på meg og pipene deres er SÅ presise - og det kan de godt være - men er alle det?

Det er i hvert fall forskjell. Jeg har ikke holdt på å se inn i piper så lenge. Før måtte jeg de sages i biter og deles på langs for å se noe. Nå er det lett med optikk som koster noen 100-lapper. Mitt inntrykk er at det man ser og hvordan pipa skyter har lite sammenheng? Men jeg har ingen statistikk😉

 

Om de 60 cm er på 100 meter, så er det helt ekstremt. Jeg har aldri opplevd det. Som regel har det for meg bare vært noen klikk hit eller dit forutsatt nokså lik ammo. Lyddemper ødelegger alt, spesielt Atec sine delbare asymetriske.

 

At en pipe har godt av å være rett og ha jevn tykkelse er det vel lite tvil om, men hva er egentlig en glatt pipe? De som er fri for maskinmerker, har super smooth overflate på bommer, og for så vidt over det hele. Er det bra eller dårlig? Man skulle jo tro at mantel er et resultat av friksjon (og selvfølgelig av ujevnheter/dimensjonsforandringer). S&L mener f.eks at pipa skal ha langsgående riper...? Det finner man ikke i en "premium benkepipe". Mange av premium pipene er laget i stål/rustfri som er pisse bløtt. Bra eller dårlig? Ikke vet jeg, men de er lett å maskinere. Kanskje derfor de blir så jevn? Bartline har jo nå "funnet opp et nytt stål" som skal tåle flere skudd før pipa går til helvete. Jeg mistenker at de bar har funnet ut en måte å maskinere/produsere piper i bedre kvalitetsstål (slik som finnes fra før i europeisk sammenheng)? Litt sånn velkommen etter! Hva vet jeg? De vil ikke si hva slags legering det er en gang🙄 Man blir jo automatisk noe skeptisk bare av det 😏

 

Til sammenligning; Den nevnte Heym pipa fikk jeg ikke til å dreie gjenger på. Stålet var hardt med sprø ujevn struktur og knakk i biter under skjæret. Det ble bare tull, og gjengene måtte freses før det lignet noe man kunne skru en lyddemper på. Bra eller dårlig? Ikke vet jeg, men tradisjonell bøsjemaker tilvirkning/dreing var ikke enkelt..

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bly said:

Mitt inntrykk er at det man ser og hvordan pipa skyter har lite sammenheng? Men jeg har ingen statistikk😉

Det er mitt inntrykk også. Og jeg har heller ingen statistikk. Men jeg har ikke sett ei glatt fin pipe som skjøt dårlig, og jeg har sett mange rufsete som skjøt dårlig - man de var jo gjerne glatte før...

17 minutes ago, Bly said:

Om de 60 cm er på 100 meter, så er det helt ekstremt. 

Bare en gang, men jeg har bare skutt opp en 10 piper, så det blir jo 10%.

 

17 minutes ago, Bly said:

S&L mener f.eks at pipa skal ha langsgående riper...?

Den 6mm pipa jeg har var som et speil inni da den var ny, og high ende "Kanerpiper" er også bra blanke og slette - de to 6.5-pipene fra S&L hadde en del synlige maskineringsmerker. De ser nå ut som krokodilleskinn, etter 2-3000 skudd, men den jeg har igjen skyter nå bra ennå.

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, M67 said:

Men jeg har ikke sett ei glatt fin pipe som skjøt dårlig,

Blaser pipene jeg har er "glatt og fin" og skikkelig laga, men de skyter merkbart dårligere enn de andre merkene piper jeg har og har hatt. Uflaks?

 

Hvis jeg skal komme med beskyldninger, så tror jeg at våpensmia er noen slurvpeiser som "ødelegger" , om ikke presisjonen, så i hvert fall "estetikken" på S&L og Heym pipene de lager/produserer til STR. Verken Blaser eller Sauer sine piper ser ut på det viset som våpensmia sine gjør...

Om det betyr noe? Trolig ikke? Jeg har ikke sett sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bly said:

Blaser pipene jeg har er "glatt og fin" og skikkelig laga, men de skyter merkbart dårligere enn de andre merkene piper jeg har og har hatt. Uflaks?

Jeg er på Blaserpipe #4 (07xx, 11xx, 16xx, og 17xx). Alle gir et godt kvalitetsinntrykk, og alle har gått svært bra.

 

6 minutes ago, Bly said:

Hvis jeg skal komme med beskyldninger, så tror jeg at våpensmia er noen slurvpeiser som "ødelegger" , om ikke presisjonen, så i hvert fall "estetikken" på S&L og Heym pipene de lager/produserer til STR. Verken Blaser eller Sauer sine piper ser ut på det viset som våpensmia sine gjør...

Det var vel det jeg ikke turte å skrive, men ja.. 

 

6 minutes ago, Bly said:

Om det betyr noe? Trolig ikke? Jeg har ikke sett sammenhengen.

Ikke jeg heller

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi skal kjøre noen tester i helga. DL i forskjellige varianter. Fabrikk, hjemmeladet med auto-presse og stiger som er nøye målt, veid og manuelt presset.  Skal måle litt hastigheter. Får da også sett forskjell på heym og s&l piper. Begge er nye 70cm piper med 210 og 220 snurr.

 

Har egentlig ikke reflektert så mye over dette, før vi begynte å strekke holdet såpass langt. Ser fram til å lære noe nytt. 
hvilke ladninger synes dere funker best på DL  hvis en skal skyte 800-1200 meter? Blir vel forskjellig fra våpen til våpen, men greit med et utgangspunkt å starte med. 
 

Skal måle hastigheter med kronograf og shootmarker. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo egentlig ikke hva som funker "best", men jeg har typisk brukt 46-47gr N19 og 77mm patronlengde, 9-925m/s avh. av pipe. Et par andre vi skyter sammen med bruker 48. Det har gitt helt greie resultater på 1000m og forutsigbare, men ikke fantastiske, resultater på 1250m.

Jeg lader med 43gr til baneskyting, 830m/s, den ladninga har jeg bare skutt på 1000m et par ganger, men det gikk nå greit det også.

 

Vindavdriften på 1000 og 1250, når man skyter fra en ås til en annen er den store bøygen her.
Vi har et sted hvor vi skyter 900m, som er veldig mye mer skjermet enn både 1000m og 1250m-holdene, det er fra oppi en bakke rett nok, men mye av de 900m er lavt over ei lang, smal myr. Der har jeg skutt mang ei 5 skuddsgruppe som man kunne dekke med håndflaten. Bare 85m til, men 85m over bakken også - er det vi kaller "1000m" altså 985, og der kan du egentlig se langt etter grupper du kan dekke med bare to hender... Samtidig er jeg nokså trygg på at kulene gjør det de skal, hull i papp er trill runde og ser ut akkurat som på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Det var vel det jeg ikke turte å skrive, men ja.. 

Jeg kan vise noen bilder av "galskapen" fra våpensmia;

 

Her er bilde mellom kammer og overgangskonus. Grønn pil er kammer og rød pil er bommen i overgangskonusen. Her er pipa slik den kom fra våpensmia ferdig testa og trykk skutt. Full av mantel. En sjikkelig klyse kobber i overgangen.

Heym1.jpeg.2bcc8b65896eafa6a0763f324f8fc0a5.jpeg

 

Her ser man hvordan brotsjen som er brukt har laget sperr i maskineringsprosessen, grønn pil og i boksen ser man bølgene tydelig. Den røde pilen viser hvordan mantelen har fylt opp utrevet material fra bommene under maskinering/brotsjon.

Heym2.jpeg.5d93d8754554dbca52d35b88574360fe.jpeg

 

Så pusset jeg pipa med JB pasta for å få bort "blånering/brunering" og for å fjerne litt mantel. Mantelklysa i kammeret satt fast som faen.. I den røde boksen kan man se hvordan brotsjen har revet med seg stålet og laget dype riller på bommene i starten av overganskonus.

Heym3.jpeg.52da75b107ad9aae91aeaf5139adc3be.jpeg

 

Her er et annet bilde av en annen bom. Jeg vet! Helt talentløst 🙄

Heym4.jpeg.2cb19814fc89289a374b752da87153e7.jpeg

 

Lengre inn i pipa så det helt greit ut. Fine bommer, fin overflate. Det eneste jeg kunne finne var en liten flekk på kanten av en bom, rød ring. Kanskje noe som er oksidert? Eller at det er en liten dump på dette punktet?

Heym5.jpeg.ba782838d97470ebc4b32debc35d99a2.jpeg

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel ikke noen overraskelse. Jeg har sett lignende, men de går "godt" uansett - ingen av disse har vært "screamers", piper som går "satans godt" - sånne som går uansett... Disse må man finne ei ladning til, og holde seg på den.

"Skallet" som er gått ut på det siste bildet ser jo ut som et sprøtt brudd - makes no sense, kan det ha vært en inklusjon av slagg eller noe i stålet rett og slett?
Er det ei LW-pipe?  Kan ikke huske å ha sett så tydelige merker etter lapping/honing i S&L.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Disse må man finne ei ladning til, og holde seg på den.

Vi får se? Jeg tror ikke det gjør noen forskjell. Som sagt den skjøt tettere med lapua fabrikk en de to siste Blaserpipene jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, M67 said:

"Skallet" som er gått ut på det siste bildet ser jo ut som et sprøtt brudd - makes no sense, kan det ha vært en inklusjon av slagg eller noe i stålet rett og slett?

Når jeg tenker meg om, så tror jeg det har vært et fremmedlegeme som er klemt inn i stålet under tilvirkningen av bommene. Det er ikke et brudd.

Link to comment
Share on other sites

Oehler 35p

Hastigheter i fps. 

Dårlig vær. Skutt 5 serier av 3 skudd. 15 skudd totalt. Norma 19 50,6 grs DL. 

 

M

2962

2980

3002

2995

3040

= snitt på 2995 fps/ 913 m/s

 

E

30

39

21

77

32

= snitt på 39,8 fps / 12,13 m/s

 

S

16

16

12

42

16

= snitt på 20,4 fps / 6,21 m/s

 

- Kim

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

2, 3 ting. Om du vil ha våre meninger, så bruk meningsfylte måleenheter, to målinger i fps ved siden av hverandre, sier meg ingenting uten at jeg må regne på det og det gidder jeg ikke. 

Hva de to andre tallrekkene betyr skjønner jeg ikke i det hele tatt.

 

Regn ut standardavviket for de 15 skuddene, og se hva forskjellen p å raskeste og langsomste skudd er, untatt 1. skuddet for dagen.

Mitt 1, skudd i dag hadde 838m/s, resten lå pent rundt 858-862 (95gr Sierra TMK, 36gr N550)

 

>50gr med N19 bak 130DL er - mye. Det er så mye at jeg knapt har hørt om det noen gang. Jeg har ikke hørt om det... folk pleier å himle med øyene når jeg sier jeg bruker 47, og da kommer en kamerat og sier at han bruker 48, og da blir det stilt... 48-ish pleier å gi 930-950m/s

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Beklager! Norma 15 krutt. 
 

Vanskelig å forstå når snittet er oppgitt i meter per sekund og fot per sekund?

Har ikke gjort slike målinger før, så er nok litt uerfaren. Men måleren skriver ut data i fot per sekund. Har kun regnet om snittene til m/s. 

 

snitt på 913 m/s

snitt E er 12,13 m/s

snitt S er 6,21 m/s

 

------

Snittverdier på totalt 15 skudd. 
 

913 m/s (Utgangs hastighet snittmåling)

12,13 m/s  (Avvik i hastighet)

6,21 m/s (standard Deviation)

 

 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Premium2006 said:

Beklager! Norma 15 krutt. 
 

Vanskelig å forstå når snittet er oppgitt i meter per sekund og fot per sekund?

Har ikke gjort slike målinger før, så er nok litt uerfaren. Men måleren skriver ut data i fot per sekund. Har kun regnet om snittene til m/s. 

 

snitt på 913 m/s

snitt E er 12,13 m/s

snitt S er 6,21 m/s

 

Norma 15 ja, det gir mer mening. Men snittet sier oss jo ikke mye. Ikke skjønner jeg hva snitt E og snitt S er heller? Virker som en eller annen statistikkparameter, men når man ikke vet hvilken så vet ikke jeg?

 

Jeg putta den ene serien din (den du viser) inn i Excel, og regner den om til m/s - da ser jeg jo tvert at det nok er et lite problem her et sted.

903

909

916

913

927

Extreme Spread, ES er 24m/s, og standardavviket (gjennomsnittlig avvik fra gjennomsnittet) er 9, 68% av skuddene dine kan da forventes innenfor ±9m/s, og 99.9 innenfor ±27. Eller iallefall ville det vært slik om datagrunnlaget var stort nok.

Jeg kan hive resten inn i Excel om du legger de ut.

Men det er vel greit å konkludere med at denne ammunisjonen ikke er egnet, eller iallefall ikke god, på 1000m. Du vil trolig få godt over en halvmeter, med nok skudd, trolig en meter, høydespredning fra hastighetsvariasjon alene.

 

Får du ES under 15, så vil det bli mye mer forutsigbart og tilfredsstillende å skyte, og når kommer du under 10, kanskje ned i 7-8, som er det laveste jeg anser som realistisk, så vil du se at du treffer mye mer.

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Men du oppgir jo ei tallrekke med 5 hastigheter, og så oppgir du 5 "gjennomsnittlige" ES og SD

 

I den rekka er ES 24. 

 

Så kommer ei rekke til:

E

30

39

21

77

32

= snitt på 39,8 fps / 12,13 m/s

 

Er dette ES for hver enkelt 3-skuddsgruppe? Og du mener at ES på ammoen din er gjennomsnittet av dem?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er es for 5 forskjellige serier (av 3 skudd)
Gjennomsnitt av serier blir 12,13 m/s.

 

blir sikkert feil, men jeg kan legge sammen alle skuddene(totalt 15) å regne selv. 


skulle sikkert bare skutt 15 skudd med en gang. Men vi prøvde litt forskjellig ammo. Fabrikk, autopressa og manuelt veide ladninger(50,6 grs)

Ble mye forskjellige resultater, men de 15 skuddene vi snakker om er veide ladninger.

 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Standardavvik er jo 6,21 m/s på de 15 skuddene.

 

Skjønner at dette ble vanskelig. Du har helt klart en annen og sikkert mer riktig tilnærming til dette.

 

Jeg tenkte enkelt..å brukte snittverdier. Hadde vært enklere å skutt 15 skudd med en gang, skrevet ut lappen og regna om til m/s. Nå sitter jeg med 5 lapper/utskrifter(serier) og mer data jeg skal behandle. Eneste jeg kan gjøre er å regne om hvert enkelt skudd til m/s og finne es selv. ES og standardavvik er kun oppgitt pr.serie. 
men uansett vil jo et snitt være ganske så nøyaktig.. eller? ;) 

Link to comment
Share on other sites

Et snitt av ES på 3-skuddserier er etter min mening meningsløst for å sammenligne. Det vil jo si noe om hvor mye høydespredning du kan forvente på 3-skuddsserier da...

Si at du skyter 2 3 skuddserier

 

900

900

900

 

og 

 

925

925

925

 

Gjennomsnittlig ES er da 0 og standardavviket er 0 i begge og 0 i snitt...

 

Skyter du 

 

925

900

925

 

og

 

900

900

925

 

Så er gjennomsnittlig ES 25... Standardavvikene her er 14.4

 

slår du gruppene sammen får du ES = 25 og SD = 13.6

 

Hiver du inn noen skudd i hver serie som er nærmere gjennomsnittet vil ES forbli det den er, men SD vil gå ned.

 

Skal du ha et objektivt bilde av ammunisjonen din bruker du standardavvik på serier over 7-8 skudd, Eller ES over et fast antall skudd, men det bør være høyt.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Premium2006 said:

Er det kula som er problemet?

Jeg bladde i loggbøkene mine. Ei for piper, og ei for lading i 6.5x55. 

Jeg ser at standardavviket for mine ladninger stort sett ligger mellom 2 og 5. Det er nesten ingen målinger utenfor det. <2 regner jeg som ren flaks, og de gjentar seg heller ikke særlig ofte. >5 regner jeg som et større problem, men jeg ser det kun i fabrikkammo og i piper som er nær utslitt. 

"Run of the mill" ammoen min ser ut til å ligge mellom 3.5 og 4.5, da er kruttet målt, enten i Dillon-kruttmålet oppå 650en (og det er et slags mirakel at SD er så lav der - ES er nok iallefall 15m/s, og kanskje 20 men det er langt imellom de patronene.

Veier jeg, ammo som jeg vet skal skytes i konkurranse, (jeg tar glatt målt ammo i konkurranse, om det er det jeg har) og er litt nøye, så er SD nede mellom 2 og 3.

Jeg finner egentlig ikke noen sammenheng mellom hastighetsvariasjon og type kule. Det er noen fæle noen med 123gr NCC, men de kan ha blitt ladet noe slurvete også, til stangskyting og denslags - langt utenfor optimal ladetetthet også.

Derimot ser det ut for meg som at noen piper gir lave tall - men det kan være "lurking variables" her, kanskje var jeg ekstra nøye i den perioden jeg hadde det og det løpet? jeg skal se mer på det.

K

Link to comment
Share on other sites

Fra en pragmatiker uten den store kunnskapen om skyting, men med statistikkunnskap på drgradsnivå, anbefaler jeg denne enkle metoden: Hylser må være tilnærmet like (les Norma eller Lapua), kruttype og kruttvekt selvsagt lik, og med samme type kule.

Skyt så et skudd som du ikke måler. Skyt deretter 20 skudd i en serie, og la kronografen regne SD og ES. Verre er det ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, nhd said:

Fra en pragmatiker uten den store kunnskapen om skyting, men med statistikkunnskap på drgradsnivå, anbefaler jeg denne enkle metoden: Hylser må være tilnærmet like (les Norma eller Lapua), kruttype og kruttvekt selvsagt lik, og med samme type kule.

Skyt så et skudd som du ikke måler. Skyt deretter 20 skudd i en serie, og la kronografen regne SD og ES. Verre er det ikke.

Tror nok det blir løsningen for meg også! Enkelt og greit!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, nhd said:

Skyt deretter 20 skudd i en serie, og la kronografen regne SD og ES.

Det er en veldig grei måte å skaffe seg en liten oversikt over hva man kan forvente av ammo som skal brukes til langhold.

 

Det er mulig å gjøre slike tester veldig omfattende. Man kan sågar kronografere alt man skyter, men det krever en magnetospeed og et fornuftig monteringsregime. Jeg har i perioder holdt på med det i forsøk på å få til forutsigbar skyting på lange hold. Sluttningene jeg har klart å trekke ut av det er aldri puss pipa helt ren. Jeg har funnet et regime som funker bra for meg og som ikke gir de store avvikene ala 20 m/s forskjell fra resten. Uansett er ikke førsteskudd et problem om man bare luker de vekk. 

Jeg har brukt et regime hvor jeg f.eks har 100 Lapua hylser som jeg lader på gjentatte ganger helt opp til et sted mellom 15-20 omladninger. Jeg gløder de for at de skal vare.

En ting som går igjen er at ofte kan du fjerne stinkere ved å kutte ut hylsa som forårsaker den. Hylsene gir stort sett nokså identisk hastighet hver gang de blir ladet. Det gir en viss forutsigbarhet om man trenger den. 
 

Når det kommer til metoder som fartsnoder, ladestiger o.l. er det ofte mange rare slutninger som trekkes på alt for lite tallgrunnlag. Det som går igjen på YouTube div. forum og lignende kilder er at man sjeldent eller aldri diskuterer måleusikkerhet og at statistikk brukes på helt feilt grunnlag. Jeg er veldig skeptisk til mange av måtene disse kildene lager/utvikler ladninger på. 
 

Hvis man ser litt nøkternt på det, så er det ikke mange parametre du kan påvirke i et oppsett. Hylsa er nå det den er. Vekt er ikke en god måte å sorter de på siden vektvariasjon stort sett er knyttet til utdragersporet/rimen. Men man trenger ikke bruke et dårlig fabrikat. Samme er det med kuler, fabrikat betyr jevnere BC. Tennhetter, her stiller jeg meg tvilende til at det er forskjeller av betydning? Jeg har prøvd noen oppsett, men forskjellene drukner i måleusikkerhet. Det ender opp med at den faktoren som man faktisk kan influere mest med er krutt. Det siste jeg hørte fra Litz er at luftfuktighet influerer på farta/forbrenningen av kruttet. Kanskje noe å tenke på når man lader? På laderommet her jeg bor variere den så lite at jeg sikkert bare kan se bort fra i fra det. Men jeg vet ikke, for dette har jeg aldri tenkt på før?
 

Uansett hva man gjør, så er det god praksis å se om man kan duplisere resultatene. Jeg tror mange av YouTuberene hadde fått seg en overraskelse om de forsøkte å gjenskape datagrunnlaget de baserte superduperladningene sine på...

Link to comment
Share on other sites

Mye bra og fornuftig informasjon.

Har laget meg ei excel fil med utregning av SD og konvertering til m/s. Ikke representativt med 15 skudd, men kom ut med sd på 7,7. Skjønner at det byr på problemer på 1000 meter. 
 

Er det noe konkret man kan gjøre for å redusere SD på DL for bruk på 1000m +? 
Har det noe å si at man skyter med demper? 
Er det DL som er problemet eller er det generelt problemer med å få «stabil» ammo i 6,5x55? Skyter mest på 400-800 meter og har der lite problemer med DL. Er jo artig å strekke holdene litt ekstra, men blir nok ikke så ofte. Hadde uansett vært greit å ha ammunisjon som fungerer på 1000+ også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...