Jump to content

Lovlige og ulovlige storviltpatroner


frontier

Recommended Posts

Det handler ikke om sjansen for å bli tatt eller ikke, men om det du gjør er lovlig.

Og at det skrives innlegg her som påstår at oppsyn med eller uten BPM ikke har noen myndighet,

er hårreisende.

 

" For jakt eller felling av storvilt med rifle skal hver jeger ha avlagt skyteprøve

i gjeldende jaktår. Bevis for betalt jegeravgift, våpenkort og attestert

skyteprøve skal alltid medbringes under jakt og felling, da jegerne har en

plikt til å la seg kontrollere etter § 37 i denne forskrift"

 

Side 7

 

http://www.miljodirektoratet.no/old/dir ... fangst.pdf

 

Alle som nekter å la seg kontrollere, kan anholdes til politiet kommer. BPM eller ikke.

For i det du har nektet, er du tatt i en kriminell handling på ferske spor.

 

At det sitter folk her og oppfordrer til kriminelle handlinger er ikke bra.

Dette er faktisk et forum for våpeneiere, og et ansikt utad for oss.

 

Jeg lurer tidvis på om vi har moderatroer her.

 

Derimot at 30-30 hadde vert ei bra hjortebørse, er jeg ikke uenig i.

Men derfra til og anbefale det, for at sjansen for å bli tatt er så liten.

Det er ganske drøyt.

 

Vi må heller få NJFF eller JI til å starte en prosess om en endring av kravene til anslagsenegi.

For det regelverket vi har er ut datert.

 

Edit og OT: Ifølge RRO så får 30-30 med Hornady 170Gre FP i 650 M/s En anslagsenergi på 1488j på 100M.

Og bytter vi til H. 165Gre SPBT blir det 1867j. Så den er langt unna dagens krav.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Derimot at 30-30 hadde vert ei bra hjortebørse, er jeg ikke uenig i.

Men derfra til og anbefale det, for at sjansen for å bli tatt er så liten.

Det er ganske drøyt.

Du har livlig fantasi Christer. Hva med å heller lese tråden, fremfor å fabrikere en masse tullete påstander om hva andre skriver? Du behøver ikke ty til hverken løgner eller pisspreik.

 

EN 30-30 LADD TIL Å HOLDE KRAVET ER LOVLIG!

Link to comment
Share on other sites

Derimot at 30-30 hadde vert ei bra hjortebørse, er jeg ikke uenig i.

Men derfra til og anbefale det, for at sjansen for å bli tatt er så liten.

Det er ganske drøyt.

Du har livlig fantasi Christer. Hva med å heller lese tråden, fremfor å fabrikere en masse tullete påstander om hva andre skriver? Du behøver ikke ty til hverken løgner eller pisspreik.

 

EN 30-30 LADD TIL Å HOLDE KRAVET ER LOVLIG!

 

Løgner? Pisspreik? Jeg gidder ikke å forsøke og sette meg ned på ditt nivå.

 

Men jeg mener fortsatt at denne siden trenger en kraftig gjennomgang av moderatroer.

For å luke ut direkte feilinformasjon og oppfordringer til ulovligheter.

 

Ps. Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i denne tråden, må det brukes spisse kuler. Om man klarer det og holder trykkstandarden kan jeg ikke garantere. Det er en av grunnene til at jeg overhodet ikke har anbefalt noen å prøve dette!

 

Det lar seg nok gjøre å lade slik at en overholder anslagskravet - med ytterst tvilsom presisjon. Så konklusjonen din er absolutt til etterfølgelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

I 30-30 vil for eksempel en 180 grains ballistic silvertip eller scirocco klare anslagsenenrgikravet med litt over 660 msek utgangshastighet. En 165 grains ballistic tip vil klare kravet med ca 700 msek utgangshastighet.

I en enkeltskuddsrifle med feks 60 cm pipe, og litt lang friflukt er det godt innenfor trykkgrensa (30-30 med CIP std har 3200 bar som maxtrykk i følge QL).

Link to comment
Share on other sites

Opskrifta på en ladning som holder kravet ligger tilgjengelig her på kammeret. Oppfatter vedkommende som publiserte dataene både seriøs og kunnskapsrik.

Har ingen motforestillinger mot å bruke denne oppskrifta på jakt om det skulle bli aktuelt, dessuten har jeg så lang pipe på min Winchester at jeg nok ikke behøvde å fyre såpass hardt heller.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg mener fortsatt at denne siden trenger en kraftig gjennomgang av moderatroer. For å luke ut direkte feilinformasjon og oppfordringer til ulovligheter.
Har du rapportert tråden, Christer (utropstegnet nede i høyre hjørne)?
Og hva 30-30 angår på storviltjakt' date=' så er nok et beslag godt innenfor berettiget mistanke[/quote']Godt mulig. Allikevel er sansynligheten for at et oppsyn skulle gidde å lage så mye oppstyr kun fordi en fyr jakter hjort med 30-30, omtrent like stor som at Jessica Alba skulle komme å gi fyren en blowjob mens han sitter på hjorteposten. Som det sies; "alt er mulig". :winke1:
Vi som i sin tid startet dette forumet, hadde diverse erfaringer fra noen tidligere jakt- og skyteforum. Der hadde (visstnok - jeg leste ikke de trådene) noen "kreative" personer funnet "utvidede" bruksområder for .50 BMG, og skrev, bokstavelig talt hemningsløst, om hvordan, og på hva og hvem, de skulle bruke de eminente våpna de fantaserte om. Det som skrives på åpne forum er jo tilgjengelig for alle - også "de unevnelige" i POD - som reagerte på dette ved å forby kaliber .50 BMG!

 

Når det skrives om at "oppsynet kontrollerer sikkert ikke det-eller-det", vil nok noen oppfatte det som at det er et behov for oftere, strengere, og mer omfattende kontroller - er det i jegernes interesse?

 

Det er uklart om det å kreve en patron utlevert til senere kontroll, er "beslag", eller del av den kontrollen alle jegere er pliktige til å underkaste seg. Men som jeg har skrevet før her på forumet - påståes det å være noen tvil, kan forskriftene enkelt endres, for å fjerne den tvilen.

 

Jeg er også sikker på at man kan bygge ei moderne boltrifle i 30-30, med magasin for spisskuler, og oppfylle anslagsenergikravet til "stort storvilt". Jeg er jo ikke fremmed for litt "uvanlige" kombinasjoner sjøl. Men dette blir ei typisk "bare-for-derfor" løsning. 30-30 er en utmerket patron for hendige bøylerifler, men hvorfor kamre den i en boltmekanisme, der man kan få plass til en 300 WSM, med dobbel ytelse?

 

 

(Jeg aner ikke hvem "Jessica Alba" er - men hun skal være velkommen til jaktkoia!)

Link to comment
Share on other sites

Når det skrives om at "oppsynet kontrollerer sikkert ikke det-eller-det", vil nok noen oppfatte det som at det er et behov for oftere, strengere, og mer omfattende kontroller

Akkurat dette er ett kjempeproblem, som viser det moralske forfallet i vårt moderne samfunn. Det var nettopp derfor jeg skrev som jeg gjorde (med det sluttpoenget jeg hadde). I steden for å hele tiden ivre etter enda mer kontroll og detaljregulering av alt folk foretar seg, hva med å stole på at fyren driver forsvarlig hjortejakt med sin 30-30 når han jo sier at han vet hva han driver med? Jeg blir bare kvalmere og kvalmere av at folk hele tiden skal legge seg opp i andres saker. Han er pliktig til å jakte på en forsvarlig måte. Vi vet at 30-30 er en dugelig hjortepatron (og at den kan være lovlig). Så hvorfor kan vi ikke bare stole på fyren?

 

Svarene mine kunne ikke vært stort anderledes. De måtte gi ett korrekt svar til Seb 45 sitt spørsmål, og allikevel ikke være feilinformerende eller oppfordre til lovbrudd. Allikevel klarer en inkompetent Sumpgjøk og komme med påstander om at nettopp dette er gjordt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en leser på SNO sine sider om hvordan de praktiserer jaktoppsyn, med kontroll av våpen og ammunisjon i våpen og som bæres synlig. Så trenger de ikke beslaglegge noe som helst for at det blir trøbblete å jakte elg, hjort eller villrein med 30-30.

Da er det lurt å bruke ammo som holder kravet og kunne sansyliggjøre dette. Ved å opplyse om kule, ladning og kronograferings resultater kan en muligens unngå anmeldelse for ulovlig jakt.

Vil tro at oppsynet er såpass orientert at de er klar over at en ikke klarer anslagsenergikravet med fabrikkammo i de fleste rifler som er kamra for 30-30.

Skal heller ikke se bort ifra fra at oppsyn uten BPM synes det er suspekt å jakte storvilt med en Winchester eller Marlin bøylerifle. De kan jo kreve å se jaktkort, jegeravgiftskort og storviltprøve. I værste fall treffer en på en tulling som tror at 30-30 bare er lovlig til rådyrjakt.

Blir en anmeldt for dette er det ikke usannsynlig at påtalemyndigheten tar utgangspunkt i det som står på pakkene med fabrikkammo.

 

Jeg er nok ikke enig i at det oppfordres til ulovligheter i denne tråden, det må være lov å tenke sjøl. Det bør en forsåvidt også gjøre hvis en lader selv til en kortpipa 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også sikker på at man kan bygge ei moderne boltrifle i 30-30, med magasin for spisskuler, og oppfylle anslagsenergikravet til "stort storvilt". Jeg er jo ikke fremmed for litt "uvanlige" kombinasjoner sjøl. Men dette blir ei typisk "bare-for-derfor" løsning. 30-30 er en utmerket patron for hendige bøylerifler, men hvorfor kamre den i en boltmekanisme, der man kan få plass til en 300 WSM, med dobbel ytelse?

 

Her er fokusert på noe av det viktigste som er kommet frem i tråden.

Hvorfor bruke en 30-30 på hjort og elg når andre patroner med samme lengde og bunndiameter gjør jobben bedre.

Å få en 30-30 til å oppfylle anslagsenergikravet vil kreve trykk som hylsen ikke er beregnet for. Muligheten for hylsebrist og gasslekkasje rundt tennhetten øker dramatisk. Sansynlighet for at hylsen sitter fast i kammer øker også mye, den vil være kilen for temperaturvariasjoner og det blir en patron som ikke er særlig godt konstruert. Om noen hadde kommet med den som fabrikkpatron ville alle ansvarlige advart mot bruk.

Noen som kan beregne nødvendig trykk for å oppfylle energikravet med 55 cm løpslengde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...