Jump to content

Reinsdyrjakta 2012


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dagl: ja, jeg er klar over den. Og har lest det som står der.

Jeg er igrunnen ute etter hva som ble sagt og diskutert på Skinnarbu. Så jeg lurer på om det blir skrevet referat eller ført protokoll på det som skjedde der? Ingen som vet?

Hjemmesiden til villreinutvalget er til liten hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hmm lesja fjellstyre vil legge ned info tlf og info siden og la folk finne rein selv!!! jaja da skal vi nok få se at fellingsprosenten faller ytterligere.......jakt forbeholdt for innenbygsboende de første og siste dagene i jakten :crazy: å si om det!!det med jaktradio stemmer nok til en god del da det er mye guiding på radio!!!men mye lokalefolk som bruker dette også.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu på tide så må folk ta seg en tur til fjells og finne reinen selv, info er bra i riktige mengder, men ikke slik som det har blitt nå. Nå er det egne nummer og oppsynet leser inn meldinger hver kveld og svarer på telefon når jegerne ringer de på dagtid.

 

Nå må man kanskje begynne å jakte igjen, slik man gjorde fæør i tiden--

Link to comment
Share on other sites

I Rondane sør har det vore forbudt me aktiv bruk av radio under reinsdyr jakten i mange år. Dette mener jeg er helt riktig. Det fungerer helt fint. Har du en flokk aleine, så finnes det ingen problem å få skutt den/de reinen du skal ha. Men når det kommer løpende folk ifra alle retninger, så kan man like gjerne gå hjem. Det finnes så mye folk som overhode ikke kan å jakte. Så jeg kan levende forestille meg det kaoset når alle de kommer løpende, etter å ha hørt om en flokk på radioen.

Ska døm få opp fellingsprosenten. Så må fjellstyrene snart begynne å gi flere kort til de jegerene som har tid, mulighet og kunnskap til å få skutt. Jo flere jegere, jo mere styr, dess mindre rein blir skutt.

Alle klarer å støkke rein om man er fersk eller erfaren, men da må man ta lærdom av det.

Bransern

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaggu på tide så må folk ta seg en tur til fjells og finne reinen selv, info er bra i riktige mengder, men ikke slik som det har blitt nå. Nå er det egne nummer og oppsynet leser inn meldinger hver kveld og svarer på telefon når jegerne ringer de på dagtid.

 

Nå må man kanskje begynne å jakte igjen, slik man gjorde fæør i tiden--

 

Nja, tillater meg å være uenig. Reinsinfoen er viktig for et høyere uttak. Det er som oftest mye dyr i mellom "meldingsdyra" også. Det er ingen som gir beskjed om nøyaktig hvor dyra står. Som oftest går meldingene på hvor de har vært. Jakte må man uansett.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av jaktradio til aktiv "guiding" fram til skyteposisjon er jeg ikke enig i. For den saks skyld, forby gjerne jaktradio til villreinjakt totalt sett. La jaktoppsyn ha radio for intern kommunikasjon, og la dem beslaglegge alle de jaktradioer de finner på jegerne.

Men å stenge info - telefon og informasjon om hvor reinen står er jeg imot.

 

Hvorfor skal uerfarne jegere som ikke kjenner reinens trekk og oppholdelses områder virre rundt på måfå i mange år før de blir erfarne nok?

Hvorfor skal man måtte avsette ukevis med ferie for å kunne jakte rein?

Skjønner det er surt for en del erfarne at nybegynnere får skutt rein, uten at de har jaktet så lenge som man selv har gjort. Og at det faktisk kan være mulig å få skutt rein til tross for at en bare har avsatt en helg til det. Men tidene endrer seg, og jegerne med den. Siden det klages over dårlig rekruttering, og det som regel blir skutt for lite rein, må en bare ta realitetene inn over seg.

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Så lenge viljen til "misbruk" er tilstede, greier man neppe å forby seg bort fra det, men jaktradio er enklere å "avsløre" for oppsynet enn mobil. Men det var heller ikke poenget mitt. Jeg ønsket bare å vise en forskjell mellom aktiv guiding og en informasjons-telefon om hvor reinen er.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal ikke kunne jaktkompiser kunne guide hverandre frem til dyrene ved hjelp av jaktradio? Det selges jo jaktpakker med guiding hvor en kjentmann faktisk er med og leier jeger frem til skuddposisjon?

 

På reinsjakt MÅ man ut i fjellet for å skyte rein (jada, det er nok av biljegere som skyter fra vei, men det er en annen diskusjon). Om man får en enklere innpåstilling er vel greit? Da må vi jo forby jakt i Forelhogna da hvor reinen er så godt som tam og hvor innpåstilling ikke er den store utfordringen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu på tide så må folk ta seg en tur til fjells og finne reinen selv, info er bra i riktige mengder, men ikke slik som det har blitt nå. Nå er det egne nummer og oppsynet leser inn meldinger hver kveld og svarer på telefon når jegerne ringer de på dagtid.

 

Nå må man kanskje begynne å jakte igjen, slik man gjorde fæør i tiden--

 

Så når du jakter rein så hører du ikke med tidligere oppsynskollegaer hvor reinen er, eller du ringer aldri no reinstelefon eller hører på sambandet?

Link to comment
Share on other sites

jo, jeg snakker med oppsynskolleger ja, oppsynstelefonen har jeg ringt 2 ganger siden 1977, og i de områdene jeg jakter er radiobruken minimal for ikke å si ikke tilstede, snakker da om Snøhetta, Ottadalen sør og Rondane Nord, og ærfaringen og at jeg er kjent i de terrengene jeg jakter i og vet hvor dyra trekker når de er på trekk, husk at jeg begynte å jakte før radio og mobiltelefon var allemannseie, og hva hadde vi for muligheter da jo snakke med erfarne fjellfolk som hadde kunnskap om fjellet og reinen, jeg hadde/har en genuin interesse for reinen og synes det er fasinerende å følge den på trekket i fjellet, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet/ligget midt i en reinsflokk og bare latt de passere meg.

I dag har vi fått tekniske hjelpemidler som radio og telefon, de har kommet for å bli det er det lite å gjøre med, derfor er det viktig at man bruker innsiden slik at det ikke behøver å bli et diskusjonstema etter hver jaktsessong og hvor rettighetshaver snakker om å forby bruk av Com radio, Vi ødelegger bare for hverandre ved å misbruke hjelpemmiddlene våre.

 

Har observert hva utstrakt bruk av info og radio bruk resulterer i: Mange jegere stimler sammen rundt en reinsflokk og da er det ikke mange som får tak når reinen bare går rundt i et kav, ikke får man jaktet på skikkelig vis heller.

Man ser særlig dette i områder hvor det er tidligere tamrein, I områder med opprinnelig villrein vil slik aktivitet resultere i 0 felling og da har jegerne en annen holdning til bruk av radio og slike ting.

 

Hvorfor tror dere jeg har skrevet om tips og råd i de områdene jeg har erfaring fra på kammeret.no hvert år når dette spørsmålet dukker opp på reinsjakttraådene hvor jeg forteller om trekket og hvor sjansene er størst for å finne reinen, jo fordi jeg deler av det jeg har lært gjennom årene til nye og ikke så ærfarne jegere, og de som har fulgt rådene mine har det vist seg at de har fått reinen sin....

Og jeg har stor glede av å hjelpe andre og jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra jegere her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

Ser at mitt opprinnelige innlegg blir missforstått... :shock:

 

Å forby bruk av jaktradio var ikke det primære i det innlegget. Innlegget var primært skrevet for å vise at jeg ikke mente at oppsynets rein-telefonen skulle stenges. Og at det hadde vært bedre å forby bruk av guiding pr. radio. For meg betyr det ikke så mye. Jeg har hatt med meg radio, men har mest hørt tull og fjas og folk som kjeder seg på den. Omtrent som i elgjakta.... Men for all del, jeg er ikke imot jaktradio.

 

Men jeg liker å vite at jeg har en mulighet for å finne rein når jeg går ut. Fjellet er stort, og både jeg og reinen er små. Man blir fort lei om man ikke ser rein, og i tillegg ikke aner om det finnes rein i mils omkrets. Og med reins-telefonen vet en nettopp det. Så når en da går ut er det sjanse for, men ikke sikkert, at en får se rein. Resten er opp til en selv for å finne den og skyte den.

 

Men jeg merker at når det gjelder jaktradio er jeg litt enig med villreinjegeren.

Personlig vil jeg heller jakte med egne sanser uten hjelp, når jeg først vet at det er rein i terrenget. Jeg leier heller ikke guide, det kunne ikke falt meg inn. Men at andre gjør det bryr meg ikke. Ihverfall ikke når det gjelder etikk.

Men jeg kan se det praktiske problemet som villreinjegeren beskriver. At når en flokk er oppdaget, og det er meldt på radio, så stimler jegerene sammen der og risikerer at ingen får skutt. Eller i verste fall at det skjer en ulykke.

 

For min del trenger man ikke gjøre endringer på noen ting. Men jeg synes ihvertfall ikke at en skal ta bort reinstelefonen eller lignende informasjons kanaler (som reinsmeldinga i Numedalen).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

jeg har radio som en sikkerhet for meg selv og for å kunne si ifra hvis det er skadeskyting slik at oppsynet kan kontaktes og man kan si ifra hvor man er og tidspunkt det skjedde.

samtidig de få dagene jeg var i Rondane var det ikke mange plassene jeg hadde dekning på mobilen, da er det greit med en jaktradio hvis man skader seg slik at man ikke klarer å ta seg ut ved egen hjelp :)

 

guiding fram til skyteposisjon er jeg både for og imot pga det er mye som spiller inn der også.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå må man kanskje begynne å jakte igjen, slik man gjorde fæør i tiden--

 

 

 

Vi ødelegger bare for hverandre ved å misbruke hjelpemmiddlene våre.

 

Har observert hva utstrakt bruk av info og radio bruk resulterer i: Mange jegere stimler sammen rundt en reinsflokk og da er det ikke mange som får tak når reinen bare går rundt i et kav, ikke får man jaktet på skikkelig vis heller.

Man ser særlig dette i områder hvor det er tidligere tamrein, I områder med opprinnelig villrein vil slik aktivitet resultere i 0 felling og da har jegerne en annen holdning til bruk av radio og slike ting.

 

Hvorfor tror dere jeg har skrevet om tips og råd i de områdene jeg har erfaring fra på kammeret.no hvert år når dette spørsmålet dukker opp på reinsjakttraådene hvor jeg forteller om trekket og hvor sjansene er størst for å finne reinen, jo fordi jeg deler av det jeg har lært gjennom årene til nye og ikke så ærfarne jegere, og de som har fulgt rådene mine har det vist seg at de har fått reinen sin....

Og jeg har stor glede av å hjelpe andre og jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra jegere her på kammeret...

 

Jeg er tildels enig i at hjelpemidlene kan bli misbrukt. Hvis man er dum nok til å sende ut over eteren nøyaktig hvor man ser rein så ber man om bråk. I den forstand at man brått ikke blir alene med flokken. Selv bruker jeg ikke radio.

 

Reinsmelding på mobilsvar eller nett fra oppsynet er en fin greie. I mange områder er de flinke til å si hvilket område reinen har vært. De er ikke nøyaktige og det er bra. Med denne informasjonen kan man bruke de erfaringene man har når man legger en slagplan for neste dag. Er "meldingsdyra" lett tilgjengelige har man valget om man vil jakte i kø eller ikke.

 

Jeg syns det blir litt drøy å si at nå må man begynne å jakte igjen, slik vi gjorde før i tiden. Jeg tror ikke reinsjakta har forandret seg særlig. Info om hvor reinen befinner seg er mer tilgjengelig nå, men jakte må man da jaggu alikevel. Det er langt fra sikkert å finne rein selv om man vet hvor de er. Såpass mye har vel du også jaktet at du vet hvor vanskelig det er å finne dyra?

 

Det vi derimot sikkert er veldig enige om er at jaktmoralen og holdningene til enkelte villreinjegere med stor fordel kunne vært bedre..............

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner lite til hvordan jaktutførelsen foregår i områdene rundt Østerdalen, Gudbrandsdalen, men jeg fatter ikke at enkelte her inne synes at bruk av jaktradio er negativt! Jeg kan ikke tenke på en dårlig side ved å ha mulighet for kommunikasjon under jakten, bortsett fra radiomisbruk selvfølgelig.

 

1. Helsemessig sikkerhet. Det er svært viktig å kunne ha muligheten til å skaffe så rask hjelp som mulig, dersom noe skulle skje deg eller andre i fjellet.

 

2. Våpensikkerhet. Hva er bakgrunn i fjellet? Det er viktig å ha størst mulig kontroll på hvor hver enkelt jeger befinner seg i nærheten av reinsflokken? Skytes det mot steinrøys, jordbakke, vann, hvor langt bak dyret som blir beskutt er maksimum toleransegrense for å la skuddet gå? Jegere tolker dette ulikt, og det kan fort bli farlig! Derfor hjelper det med radio, få oversikten over hvor flest mulig av jegerne rundt flokken befinner seg hen.

 

Jeg kan nevne et eksempel jeg selv opplevde i høst, som var en tankevekker og veldig ekkelt:

Det var under samjakten i Nordfjella. Jeg og en kompis ga beskjed på radioen at vi stilte på en flokk ved et avgrensa geografisk kartnavn, og spurte om vi ødela for noen andre ved å gjøre dette? Ingen svar. Vi skyter hvert vårt dyr, men dyrene stopper 150m unna, tilbake i den retningen de kom fra. Dyrene står i en jordbakke, og vi blir enige om å felle flere dyr. Sekunder før avtrekkeren blir krøket, smeller det 2 skudd. Og det rett i mot oss. Plutselig ser vi en jeger som reiser seg, godt kamuflert og få meter fra der våre kuler ville slått inn i det "sikre" kulefanget. I tillegg virker det ikke som om jegeren vet om vår tilstedeværelse, og svinger børsa en 3. gang rett i mot oss. Det smeller igjen, i det jeg hiver meg bak en stein....

 

Denne jegeren hadde ikke radio, og holdt både på å bli skutt og å skyte andre. Hadde det vært bedre om vi hadde hatt radiokommunikasjon tro....? Svaret er ja

 

3. Guiding på radioen er ikke annet enn positivt, så lenge alle respekterer at det allerede er noen som stiller på flokken. Det er et problem at jegere uten radio ikke får med seg at noen allerede er i ferd med å stille på de samme dyrene, eller at de ikke vet om dyrenes tilstedeværelse i det hele tatt. "Oi der var det rein gitt , pokker at jeg hadde vinden i ræva". Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har irritert meg pga dette...

 

Vi har et ansvar for å ta ut nok dyr i mange villreinområder, og vi sliter! Det viser avskytningsstatistikken. En som har god oversikt over situasjonen kan ofte lettere stoppe den stillende, hvis han er på veg til å støkke reinen. Ved og best mulig forsikre at de førstestillende får felt dyr uten å vær/synsstøkke, har resten av jegerne rundt et svært godt utganspunkt for å få gode skuddsituasjoner ved å plassere seg strategisk rundt flokken. Her er vestlendingene generelt mye flinkere enn vi på østsida av vannskillet. De får sammen ofte felt mange flere dyr pr situasjon.

 

4. Guiding av uerfarne jegere er også veldig positivt! Under innsmygingsfasen lærer de direkte de beste trekkene, uten å måtte prøve og feile så mange ganger. De slipper samtidig å irritere mer erfarne jegere ved å ødelegge for de. Jegergleden blir større. Man har kanskje ikke bare felt dyr selv, men i tillegg vært en viktig faktor for at andre jegere får servert en god skuddsituasjon.

 

5. Samjakt. I Nordfjella, der jeg jakter er det svært gode samjaktsavtaler. Der er det 2 pålegg. En skal ha med seg et valdkart som viser eigedomsgrenser. Og en en er ikke minst pålagt å informere på jaktradioen i det øyeblikket man går inn på annet manns terreng. Slik minsker man dårlig stemning og uvisshet om antall jegere i området, pluss at man lettere kan samarbeide når dyr blir observert/jaktet på.

 

6. Rekruttering. Du skal ha med deg en ung jeger som aldri har vært på reinsjakt før. Hva er mest spennende; sitte i uvær og skodde og glo i kikkerten hele dagen, eller i det minste samtidig lytte til sambandet og høre etter om noe skjer? Dette er en del av reinsjakta i dag etter min mening. Det å sitte å analysere meldingene om reinsdyr som er på veg, se på kartet, drøfte mulighetene for hvor og når flokken(e) kommer. Slik får man tiden til å gå for en ung uerfaren jeger, også blir jeger gleden desto større dersom man gjorde de rette trekkene, etter å ha tolket meldingene over sambandet.

 

7. Kontakt med oppsynet. Oppsynet har ofte kontroll over mange flokker. Er det lite folk i fjellet og stille, så kall de opp da vel! Det verste som kan skje er at du ikke får svar. Der jeg jakter kommer oppsynet på jegerkanalene nesten hver dag og melder om i hvilke områder de har sett dyr. Ellers prater de på repeterkanal som alle kan lytte til. Det er sånn det skal fungere :)

 

Er du eller andre uheldig og skadeskyter, ta kontakt på radioen med oppsynet eller andre jegere som det skadeskutte dyret er på veg i mot. Mye bedre det enn å prøve å skjule hva du har gjort. Målet er jo selvfølgelig å få avlivet det raskest mulig!

 

Fornuftig bruk av jaktradio kommer alle jegere til gode. En må respektere at enkelte ikke bruker det, men jeg mener det er en egoistisk måte å jakte på, da en tenker kun på egen opplevelse av jakta! Dette funker dårlig for felles jegerglede og mål om høgere avskytning. Men for all del, det er lov til å være ego.....

Link to comment
Share on other sites

100% enig i det TKT sier. Skal vi forby teknologi på reinsjakt kan vi vel likesågodt gå tilbake til fangstgroper? Det eneste problemet med jaktradio er at noen folk som hører hvor dyra er på radioen stormer dit dyra er fullstendig uten å ta hensyn til at det faktisk allerede blir stilt innpå flokken. Disse får sjelden skutt noe selv, men kan ødelegge en del for andre. Noen av disse kan vel med fordel inviteres på en kaffe og en prat om hvorfor det gikk som det gjorde, fåtallet som gir faen og bare bryr seg om de selv får skutt kan man vel dessverre ikke gjøre noe med. Ofte så kan vel opplysninger over jaktradio også advare jegere som uforvarende nærmer seg en flokk slik at radio kan ha tilsvarende positiv funksjon også!

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fordømmer tekniske hjelpemidler, men de bør og skal brukes med innsiden av knollen. Det man registrerer er jo at folk ikke gjør det og da blir det problemer som i etterkant blir kritisert av både oppsyn, rettighetshaver og andre jegere som føler at de ikke trenger disse hjelpemidlene.

Med et aktivt oppsynskorps i områdene (noe vi har) så er det veldig enkelt for en jeger som lurer på noe å ta kontakt med dene oppsynsmannen eller kvinnen i fjellet, og de vil garantert få den hjelp og sikkert mere til for at de skal få tak i dyret sitt.

Skjønner veldig godt at jegere som ikke har vært på reinsjakt før eller får et løyve hvert "jubelår" ikke har den samme muigheten til å bli kjent og kjenne trekkrutene i "sitt" område på denne lille bakgrunnen, derfor er nettopp oppsynsmannen der, for å hjelpe. Var det noen som trodde noe annet?

 

Hver enkelt jeger setter seg inn i terrenget skaffer seg kart og info om området som et ledd i forberedelsene, idelt sett, mens noen bare kaster seg ut i det, erfaringen sier at den som bare kaster seg ut i det oftere har dårligere odds for å få tak i dyret sitt.

Da tyr man til tekniske hjelpemidler som radio, mobiltelefon etc. MAnge lytter på radio dvs denne står og scanner alle bølgebånd i håp om å fange opp noe, som regel bare bruddstyrker som man ikke får noe matnyttig ut av, så blir man sur da man "prater" i koder og gjør slik at andre ikke skal skjønne hva som skjer..

Da har etter min mening jakta fått en annen mening en å jakte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Var det bare å hente ned gullbukk?

 

I'm back... :mrgreen:

Var en enkel sak, ikke så vanskelig. Sønn til grunneier hadde sett/fulgt flokken i 2-3dg. Så var bare å gå på i retning man fikk via radio.

Har fått den bedømt nå, og holder gull med grei margin. Så da er den krysset av på blokka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...