Jump to content

223 vs 22-250? Hva er best?


Mr.Polar

Recommended Posts

Hei kammerherrer og kammersdamer :D

Jeg er i markedet for en ny rigg..en som skal slakte rev.

Jeg har lenge lest en del vdr kal 223,å konkludert med at det måtta da være et yppelig kaliber for meg.

Men så har det,i smug,dukket opp nye tall i mitt kalibervalg. Nemmlig kal 22-250.

Så da ble jeg jo forvirret,å må henvende meg hit.

Mitt spørsmål er så enkelt:

Hvilket av disse to kalibrene er mest egnet til revejakt og hvem har den beste/flateset kulebanen?

Twist er jo bestandig et s.mål rundt kal 223 har jeg inntrykk av..så jeg hadde bestemt meg for 1-8/1-9 eller 1-10. Men nå vet jeg ikke hvordan twisten har påvirkning i kal 22-250. Noen som vet?

Har sett at JD har et bra tilbud på en Howa 1500 i kal 22-250 til 9K. Denne er sterkt i mitt søkelys.

Har dere andre forslag for meg?

jeg skal ha Varmintpipe..noe annet er uaktuellt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja,men da er saken avgjort :D

Det blir en kal 22-250.

Men..er 22-250 like følsom for twist som 223? Har lest meg fram til at 223 med tunge kuler og en twist på 1-11/1-12 ikke er helt ultimalt.

Hvilken twist er tillrådelig i 22-250 da? Slik at jeg kan skyte både lette og tunge kuler. Eller er det enten eller her å?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal handle Howa 1500 i 22-250 så har jeg et tips:

 

Sakset fra mail fra Emmit Causey hos Legacysports - "If your serial is number before B191788 it will have a 1-14 rate of twist. If the serial number is later, it will have a 1-12."

 

Så sjekk serienummer hvis du vil ha 1:12 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er som regel treg twist fordi så og si alle fabrikkproduserte 22-250 er laget for å slenge lette kuler ut i superfart. Du vil altså ikke være i stand til å bruke den til lengere hold, men til rev vil den fungere utmerket. Jeg personlig har en 223 og tviler på at reven merker forskjell på om 40gr kula kommer i 1000 eller 1100m/s... Min rifle har twist på 1-8" og gjør meg i stand til å skyte 80gr kuler med en BC på .452 (sitter å venter på 600stk A-max nå). Du har flere standardbørser med rask twist, som tikka, savage etc. Rask twist kan være problematisk hvis du skal ha en dedikert reverifle.

 

Som sagt vil 22-250 være like følsom for twisten som en 223, så du vil trolig slite litt med kuler tyngre enn 55gr med 1-14" som er det vanligste...

Link to comment
Share on other sites

Riflestigningen er like viktig i 22-250 som i 223, og generelt kan de skyte de samme kulene med samme stigning. Noe mere marginer på 22-250.

 

Kuler som mest sannsynlig vil virke.

1:14" 55gr fb

1:12" 65gr fb

1:10" 70gr,

1:9" 70gr bt, og noen 75gr

1:8" 80gr bt

1:7" 90vld, vinterstid i Norge bør f.eks. Berger 90 vld ha 1:6.5"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at ei for tung /lang kule i for slak stigning overhodet ikke virker, 65grs kule i 1:14" vil neppe treffe DFS skiva på 100m. Ei lett kule i for krapp stigning vil oppleve noe redusert presisjon, dvs. ikke vinne BR-stevner...

Min 1:7" skyter 62grs kuler i 5skuddsgrupper på 7-8mm uten problemer -

 

Problemet med kuler som går i oppløsning er verre, noen kuler tåler ikke rotasjonshastigheten - men noen kuler er også laget for å tåle det.

Så en må velge, og være klar over valget en har gjort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om det er ei ren revebørse eller rovdyr og varmint, ikke matvilt. er garantert 22-250 det beste valget for deg..

flat kulebane, ekstrem høy drepe evne.. har ikke skutt rev med mi som har løp 1 meter, med varmintkuler og jeg har skutt over 100 med 22-250..

det er også veldig vanlig at 22-250 er veldig presist kaliber ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får nesten en tåre i øyekroken når jeg ser hvor mange som har innsett fordelene med 22-250. Da jeg skrev påstander som det over her for ti år siden fikk jeg pepper så det holdt. :-)

Når det gjelder lette kuler og rask twist mener jeg at faren for dårligere presisjon og ødelagte kuler er sterkt overdrevet. Tror jeg velger å utdype en kar over her som sa at "du kan ikke regne med å vinne benkeskytingsstevner med lette kuler og rask twist". Det stemmer nok, for da må du prestere 25 skudd under 10 mm.... Hvem "trenger" det når 25 skudd på 15 mm er nok til å treffe samtlige kråker du skyter på ut til 300 meter...? Du vil nemlig neppe se forskjellen i presisjon uten å gå vitenskapelig til verks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pepper er godt..på maten. Ikke i bokstavform :)

Men en twist på 1-10/1-12 å sågar 1-14 er å foretrekke i kal 22-250 når man skal jakte med lette kuler? Har jeg da forstått det riktig?

Kan noen med kunskaper gi et eksempel på forskjell på kulebanen på 223 vs 22-250 med samme kule ut til 400 m med 25 m intervall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller si at det er ingen grunn til å velge slakk stigning hvis du ikke har planlagt å vinne NM i Benchrest! Hvis du velger 1:8, eller 1:9 kan du bruke alt fra 30-75 grains kuler i våpenet og forvente svært god presisjon med alle typer kuler inkludert de lette. Med 1-12 for eksempel må du luke ut de gode jakt og langholdskulene på toppen. Reven kjenner neppe forskjell på 9 og 10 mm presisjon som KAN være forskjellen på rask og slakk snurr. Jeg får for eksempel fantastisk god presisjon i 1:9 med både 35 gr V-max og 75 gr swift Scirocco. Dette gjør våpenet veldig allsidig!

Link to comment
Share on other sites

min 22-250 har 1:14

Skyter kjempe med alt fra 35 -> 55 grs.

Har ikke prøvd noe tyngre kuler... ikke har jeg behov for det heller.

Her må jeg si meg hjertens enig. :D

Fordelen med 22-250 er nettop farten på kula.Hviss du skal skyte kuler opp mot 90 gr kjøp deg heller en .243/6mm

Har nå min 22-250 nummer 3.Nå holder pipa på å ta kveld etter ca 3000 skudd.

I 1:14 twist har jeg brukt allt fra 45 gr sierra HP til 60gr Hornady blyspiss med samlinger på under 2 cm på 100m.Når ny pipe monteres i Remingtonen så skal jeg orginalløp med 1:14 stigning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke veldig stor forskjell. Hva slags type kule ønsker du? Tenkte 35gr v-max siden begge er oppgitt i ladeboken. (brukt høyeste hastighet oppgitt)

 

 

22-250

screenshot75.png

.223

screenshot76.png

Som du ser utav tabellen forsvinner energien veldig raskt, og på 200m er den ca. 25% av opprinnelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sukk..den rifla dær får jeg ikke ut av hodet.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få den importert fra USA? Nå står det riktignokk at den ikke selges internatsjonalt. Men det vet man ikke 100% før man har kontaktet selger.

Å litt extra $ vil kanske å hjelpe på vellvilligheten :winke1:

Vil en Jet-carry adresse forenkle saken?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sansen for denne ! Sako 85 laminat varmint i kal: 223 Rem :)

I og med det er en "revdødare" med varmintpipe du ønsker deg, holder dette i massevis :mrgreen:

 

Joda,jeg har kikket på den å. T.o.m testet en slik,men ikke kal 22-250,men 6,5. Pent våpen og godt å skyte med. Prisen ligger i øvre sjikt av innvesteringskostnadene,men går.

Grunn til at jeg likte den fra USA er bruken jeg skal ha den til..revejakt på vinteren. Åja jeg vet man kan male selv,men det er en del jobb med det. Å jeg liker i mange sammenhenger å la andre gjøre slike jobber,så betaler jeg bare litt extra for det :)

Å prisen fra USA var langt fra avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Vist man skal dra denne litt lenger.

Grunn til jeg vil ha 22-250 er at den er veeeldig flattskytende,men er det et kaliber som er enda mer flattskytende enn kal 22-250?

Å da tenker jeg et kaliber med små og lette kuler :)

 

Lekte meg litt med PCB i dag,å fant ut hvist jeg brukte 40 grains V-max med en utgangshastighet på 1210 mps(Er det realistisk?),så var 250 m en meget bra innskytningsavstand.

Andre med mere erfaring eller kunskaper som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv, mr. polar?

Jeg tror du skal lese litt mer tabellektyre.

Med en .223 og full trøkk bak en 35-40 grs. v-max har du nok å slå i bordet med.

Det er akademiske forskjeller innenfor avstanden som 40 grs.-kuler fungerer/opererer i om du har ditt eller datt.

Hva er avstanden din til åtet?

Hvor "flat" kulebane trenger du for å ta en rev?

 

Sitter selv med en .222 rem. Med full trøkk bak lette v-maxer har jeg alt hva jeg trenger til revejakt, spesielt visst det hele foregår på åte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke begynt å ladde selv,men det skal jeg gjøre.

Åja,jeg vet det er små forskjeller på"korte"hold.

Å det er ikke dem korte holdene jeg tenker på.

Det er til lokkejakt.

Her jeg bor har jeg tillgang på usannsylige store,åpene flater. Å en og annen gang,så ser man mikkel på 300m+ som bare sitter å ser på deg,å som ikke vil komme nærmere.

DA er det greit å ha en rifle hvor man sikte på snuten,å treffer i brystet med. Vist du skjønner hva jeg tenker og mener :) ?

Ja jef vet å at har man an Burris Rangfinder Eleminator,så er man godt hjelpen. Planen er å annskaffe meg en slik kun til bruk på dagjakt/lokkejakt,men ikke i år. Dærfor lurte jeg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Vist man skal dra denne litt lenger.

Grunn til jeg vil ha 22-250 er at den er veeeldig flattskytende,men er det et kaliber som er enda mer flattskytende enn kal 22-250?

Å da tenker jeg et kaliber med små og lette kuler :)

 

Lekte meg litt med PCB i dag,å fant ut hvist jeg brukte 40 grains V-max med en utgangshastighet på 1210 mps(Er det realistisk?),så var 250 m en meget bra innskytningsavstand.

Andre med mere erfaring eller kunskaper som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

må jeg si var en stusselig hastighet :P jeg har 1260 mps uten tyyyne patronen.. så det er realistisk ja ;)

nå har jeg ladda opp 70 skudd med 35 grains balastiktipp, som er noe hisigere end den ijen ;) har også 30 grains barns som kommer til og bli brukt på godværsdagene :)

 

til siste innlegg, så slipper du og ha med deg avstandsmåler på lokkejakt med 22-250 :) skyt in rifla på 200 meter og, VALLA :D sikt midt i på alt du ser ;)

Link to comment
Share on other sites

Vist man skal dra denne litt lenger.

Grunn til jeg vil ha 22-250 er at den er veeeldig flattskytende,men er det et kaliber som er enda mer flattskytende enn kal 22-250?

Å da tenker jeg et kaliber med små og lette kuler :)

 

Lekte meg litt med PCB i dag,å fant ut hvist jeg brukte 40 grains V-max med en utgangshastighet på 1210 mps(Er det realistisk?),så var 250 m en meget bra innskytningsavstand.

Andre med mere erfaring eller kunskaper som kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

må jeg si var en stusselig hastighet :P jeg har 1260 mps uten tyyyne patronen.. så det er realistisk ja ;)

nå har jeg ladda opp 70 skudd med 35 grains balastiktipp, som er noe hisigere end den ijen ;) har også 30 grains barns som kommer til og bli brukt på godværsdagene :)

 

til siste innlegg, så slipper du og ha med deg avstandsmåler på lokkejakt med 22-250 :) skyt in rifla på 200 meter og, VALLA :D sikt midt i på alt du ser ;)

 

Min PCB ville ikke gi meg mere hastighet dessverre.

Tenket å skyte inn på 200,kanske 250 m :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 223 rem med 1-9 stigning,du får kjøpt lette varmint ammo til rev og god ammo til jakt på rådyr og storfugel.223rem er det nye folke kaliberet med mye billig ammo til trening og dyrere til konkuranser,kule baner på 22-250 kontra 223rem er ikke så mye verre bedre,så mit valg er 223rem pga tilgjeneigheten på god ammo til rimeligere priser.

30 gr berger går jo lett opp i 1200 meter i 223,og den legger reven momentant.

Kal du ha deg en rein rev rigg så er valget enkelt. cal17 remington da legger du rev i øyelikket og null skader på pels,med kansje ikke rett cal vist du drømmer å skyte på 250 meter,da må det vere vindstille,men op til 150 meter er cal17rem perfekt.

Link to comment
Share on other sites

tikka t3 super varmint :D

 

Det slår jo aldri feil... En anbefaling av Tikka T3 er alltid et av de første svarene i enhver tråd om 223 e.l.

Er det bare jeg som synes det ser helt malplassert ut med en liten søt patron i en overdimensjonert låskasse? Sakoen det er linket til er utvilsomt en lekker sak som jeg hadde vurdert, men det finnes jo også gode valg av rimeligere våpen med tykke løp der låskassen er tilpasset kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Liten anbefaling!

Hvis det er flere i gjengen din som feks, har tikka t3 i 223, så kan det være lurt å faktisk kopiere riggen litt, mye lettere når flere skyter med likt og sammenligne og testing av ammo, da dere vet at det meste går likt!! Anne. Fordel er hvis dere lader selv eller starter med dette seinere! Mye billigere og enklere å forholde seg til et kaliber!

 

Annet lite tips er vell og gå for den rifla du faller mest for! Finnes den kunn i 22-250 gå for den eller omvendt

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dette kalibrets"følsomhet"m.t.p løpskapping og dempermontering? Da tenker jeg siden det er en liten kule som drives fram av forholdsvis store mengder krutt. Kan det sammenlignes m løpskapping på 30-06? Allså munningsflamme,slitasje på demper og drønn. Hastighetstap er individuelt fra våpen til våpen.

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg si noe om hvordan ting blir når enn kapper løp, men ser ikke bort fra det kan være i samme gata som andre med ca samme hylsevolum i forhold til kulediameter, kanskje slikt som 6,5x55 og 270win er sammenliknbare?

 

ang demper så ser jeg at det er ikke så mye som skal til, jeg bruker stort sett bare en TMM6 demper med et minimum av moduler, dvs, bakstykket, en modul og frontstykket... demper jo mer til mer moduler jeg har, men ser ikke behovet for mer på dette kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

Joda..jeg har akkorat pratet med JD. Han tilbydde meg dem W rifla til 8.5K. Men den er uaktuell da jeg ikke får kappet pipa så mye som jeg ønsker for montering av demper..å løpet er 66 cm. Så å kalle det en liten sak,er vel en smule overdrevet? Men fikk en ok pris på Howa Varmint med custom made color stokk. Stokken har en 3 mnd leveringstid. Så da er det bare å tenke litt til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...