Jump to content

Kjøpe Reinsjakt


ctm-4

Recommended Posts

Hallo og godt nyttår! Vi er 3-4 erfarene storviltjegere som har lyst å prøve oss på reinsjakt 2012 . Vi har søkt på inatur i 10-12 år nå hver for oss og ikke fått noe som helst , ( noe som jeg synes er merkelig) Er det mulig å få kjøpt en pakkeløsning privat?? Om det er bukk eller kalver spiller ingen rolle da det er opplevelsen som teller ..Håper noen kan gi et vink ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang søking på Inatur er det vel ikke så mange måter å gjøre dette på, samt at man etter "bestillt" søk får opp en kvitering for innlevert søknad ihht den prioriteringen man har valgt.

 

Har selv søkt i 4 år uten å få noe, selv dette syns jeg også er rart da man kan finne igjen de samme navnene år etter år når man sjekker listene etter at "trekningen" har skjedd :!: Så om disse trekningene er så meget reele :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Har dere altså søkt på inatur bortimot 40 ganger uten å få noe? Er du sikker på at dere gjør det riktig? Voldsom uflaks i så fall, og dere er nesten garantert å få nå i år! :)

Voldsom uflaks??????? Nei tror heller på mafia teorien... Di samme folka får kort ( opptil flere kort) år etter år... Ja vi gjør det riktig og vi har søkt på alle steder :cry:

Link to comment
Share on other sites

Cash is King

 

Ja sånn er det nok. Jeg la ut noe bukkejakt for salg i år 10000,- samme dag ringer det noen og byr 5000,- da det mente det ikke var verdt mer og at jakt var for dyrt, senere på kvelden gikk bukken for 30000,- til en østlending som forøvrig skjøt en kolle. Men han var fornøyd, og jeg solgte bukken en gang til for 15000,- :)

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn er det nok. Jeg la ut noe bukkejakt for salg i år 10000,- samme dag ringer det noen og byr 5000,- da det mente det ikke var verdt mer og at jakt var for dyrt, senere på kvelden gikk bukken for 30000,- til en østlending som forøvrig skjøt en kolle. Men han var fornøyd, og jeg solgte bukken en gang til for 15000,- :)

Dette er sykt !!!

Link to comment
Share on other sites

Cash is King

 

Ja sånn er det nok. Jeg la ut noe bukkejakt for salg i år 10000,- samme dag ringer det noen og byr 5000,- da det mente det ikke var verdt mer og at jakt var for dyrt, senere på kvelden gikk bukken for 30000,- til en østlending som forøvrig skjøt en kolle. Men han var fornøyd, og jeg solgte bukken en gang til for 15000,- :)

 

 

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har dere altså søkt på inatur bortimot 40 ganger uten å få noe? Er du sikker på at dere gjør det riktig? Voldsom uflaks i så fall, og dere er nesten garantert å få nå i år! :)

Voldsom uflaks??????? Nei tror heller på mafia teorien... Di samme folka får kort ( opptil flere kort) år etter år... Ja vi gjør det riktig og vi har søkt på alle steder :cry:

Det er kanskje på inatur som det er når det selges konsertbilletter?

Jeg får stort sett tak i så mange jeg vil ha, mens arbeidskamerater og naboer blir uten, når det slippes til populære artister.

Det er ikke fordi jeg jukser eller kjenner noen, det er fordi jeg har lært hvordan systemet fungerer.

 

Selv får jeg på inatur ca hvert femte år.

 

Hvis du venter til det nærmer seg jaktstart finns det ganske mange annonser på Finn om du aksepterer halvdårlige terreng till litt for høy pris.

De svineprisene til 510 whisper er det bare idioter og de med for mange penger som slår til på.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg her, med en stor porsjon ydmykhet for oppgaven

 

I fjor hadde jeg flaks og fikk kort i Hjerkinn-Øst på inatur. Jeg fikk da jaktet i Knutshø og ble storforelsket i området. Brukte mange dager i flott terreng og bodde både i telt og hytte. Til slutt ble det felling og etter mange fantastiske dager i fjellet.

 

Jeg tror ikke jeg kan forvente meg kort på inatur iår (isåfall skal jeg heller begynne å tro på konspirasjonsteoriene) så derfor er jeg svært interessert dersom noen har noen private kort som det er mulig å kjøpe.

 

Alle typer kort er av interesse og alle deler av Knutshø er også av interesse selv om Simle/kalv på folldalsgrunn hadde vært helt optimalt :)

 

Fortsatt godt nyttår :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere har muligheten til og vente til sluttet av jakta, Og kontakter fjellstyrene rundt omkring er det garantert noen som har sagt fra seg noen kort. Dem har dere da mulighet til og kjøpe for en redusert pris. Det lå mange private kort på finn.no også i midten av sep i fjor vet jeg ihvertfall. Noen veldig dyre og noen til en bra pris :). Kjett og ikke få starte den 20. Aug, men har man mulighet til og ta noen dager fri i førsten av september er det garantert mye mindre folk i fjellet og da lettere og få skutt :)

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje på inatur som det er når det selges konsertbilletter?

Jeg får stort sett tak i så mange jeg vil ha, mens arbeidskamerater og naboer blir uten, når det slippes til populære artister.

Det er ikke fordi jeg jukser eller kjenner noen, det er fordi jeg har lært hvordan systemet fungerer.

 

Selv får jeg på inatur ca hvert femte år.

 

Hvis du venter til det nærmer seg jaktstart finns det ganske mange annonser på Finn om du aksepterer halvdårlige terreng till litt for høy pris.

De svineprisene til 510 whisper er det bare idioter og de med for mange penger som slår til på.

 

Åh, hvert femte år?? Da får jeg vel i år da, da dette blir mitt femte år......å ja, jeg vet hvordan Inatur fungerer......i alle fall hvordan det skal søkes :D

 

Ang svineprisene er jeg helt enig og mener dette er helt urimelig. For ikke å snakke om at med denne typer priser øker vi nok sjangsene for at det blir mange trofèjegere som kun er ute etter store medaljebukker......ikke sikkert, var bare en tanke :)

Link to comment
Share on other sites

Det at man får hvert 5 år stemmer nok bra det i snitt, selv så fikk jeg hvert år fra 1977 - 1984, Denne fellestrekningen kom vel ikke før i 1979/80 mener jeg, før det så var det å søke hvert enkelt fjellstyre, så var det en tørke helt til 1989 da fikk jeg reserve på Kongsvold Vest, så fikk jeg ingen ting før 1999 da på Knutshøi, så igjen i 2006 i Finndalen, fikk også i 2008 og 2011 henholdsvis Grimsdalen og Dalsida, så snitten stemmer bra, skulle man hvert avhengig av Statskog hadde det blitt dpårlig stell mht reinsjakt, man må søke alt som finnes utenom oogså,samt mase på fjllstyrene rett før jakta, hender det er uavhenntete kort

 

Dessverre har prisen blitt slik "trofedyr" har blitt fryktelig dyre, så lenge markedet er villig til å betale så er det lite man får gjort med det. Annet en å kaste seg meg å konkurere om de få løyvene som finns.

 

Så påstanden med mafiatilstander for enkelte i denne trekningen kan man dra lenger på landet med, men det er mange private som selger kort og som har fellesjakt med statsalmenningen, det kan vel kanske da se ut som noen får hvert år...

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt synd at alt her i livet skal handle om penger.

Bur sjølv i ein villreinkommune, der mykje av fjelleigedomane er privateigde, villreinkorta er sterkt overpriset pga byfolk med mykje pengar.

Men skjønar grunneigarane godt, eg hadde sjølvklart solgt kort til han som betalar mest!

 

Vinje kommune har eigendom innpå hardangervidda, og selger berre kort til innbyggerar i kommunen :D

Dei seiste åra har kalvekort blitt prioritera på ungdommar mellom 16-18år slik at det er gode sjangsar at dei får kort.

Kjempe bra ordning for rekruttering av unge jegerar :D

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn er det nok. Jeg la ut noe bukkejakt for salg i år 10000,- samme dag ringer det noen og byr 5000,- da det mente det ikke var verdt mer og at jakt var for dyrt, senere på kvelden gikk bukken for 30000,- til en østlending som forøvrig skjøt en kolle. Men han var fornøyd, og jeg solgte bukken en gang til for 15000,- :)

Njaa, har du en flott bukk på minimum 14-tagger? Så kan vi snakke om det.

Kan garantere at det ikke blir skutt kolle. Kun stor bukk som er av interesse da på minimum 14-tagger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Skjønner ikke dette med Ringebu Natur. Slik jeg har skjønt det selger de kort på statsalmenningen, men kun med hytte for utenbygdd. Har bygdealmenningen egen reinskvote også i statsallmenningene. Forøvrig er det dumt å prakke på folk ei utleiehytte. Passer for noen men ikke alle. Må da være andre måter å få inn penger på.

Link to comment
Share on other sites

Skjåk almenning har tatt heilt av

Prisane for utanbygds for ulike kategoriar dyr er i 2012 fastsett til:

 

Fri bukk kr 11 800,-

Bukk u/50 kg kr 8 400,-

Bukk u/40 kg/ simle kr 7 000,-

Kalv kr 3 400,-

 

Eg jakter ikkje til den prisen..............Måtte dei få mangel på søkera............

 

Samme område men nord for vanskillet. Lordalen og Finndalen har spiselige priser, og fellesjakt med skjåk i vekene........

Pris

Årskalv 1400

1 1/2 år hunn Fritt dyr under 40 kg 2700

Eldre hann Bukk under 55 kg. 3200

Eldre hunn Fritt dyr under 40 kg 2700

Fritt dyr 5200

Link to comment
Share on other sites

Slettet unødvendig sitering, Tordenkjeppen

 

Skjønner ikke at det er mulig å prise ei simle til 7000...får de solgt simlekort til den prisen da?

11800 for fritt dyr er vel greit nok, koster for trofeet....

5200 for fritt dyr må vel sies å være rimelig.

Vanlige priser for fritt dyr på privat grunn I Knutshø er 6-10000 kr. I Forelhogna går fritt dyr for 20-40000.....På statsallmenning og kommunal grunn koster de 5-7000. Disse er forbeholdt innenbygdsboende.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er nyinnflyttet i Oppdal sammen med Familien min, høsten som var.

Og tenker derfor å søke villreinjakt som innenbygdsboende for første gang.

 

Men hvilet område burde jeg prioritere?

 

Snøhetta eller Knutshø?

 

Om jeg velger Snøhetta, hvor i området kan jeg da jakte? Kun helt nord, ved oppdal?

Og så langt sør/øst som til skytefeltet ?

 

Og hvordan er egentlig mulighetene mine til å få kort denne høsten, ettersom det altså er første gang jeg søker som innenbygds?

 

Trives forresten kjempegodt i oppdal hittil! Fantastisk vakkert sted.

Link to comment
Share on other sites

Cash is King

 

Ja sånn er det nok. Jeg la ut noe bukkejakt for salg i år 10000,- samme dag ringer det noen og byr 5000,- da det mente det ikke var verdt mer og at jakt var for dyrt, senere på kvelden gikk bukken for 30000,- til en østlending som forøvrig skjøt en kolle. Men han var fornøyd, og jeg solgte bukken en gang til for 15000,- :)

 

Hvor mang % av dette fikk skattemyndighetene da?? 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har tenkt på å forsøke å få reinsjakt på Hardangervidda, men er ikke veldig godt kjent i området.

Hvilke områder burde jeg forsøke å få jakt?

Og noen med linker til hvor jeg evt kan forsøke?

 

Har forsøkt litt nettsøk, men uten spesiell kunnskap om hvor det pleier stå rein på vidda er det heller vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Telemark (Tinn/Vinje) er vel det sikreste . Blir nok høy kvote i år så det burde være mulig å få tak i kort men hvor veit jeg ikke....

Så akkurat på ut i naturen på NRK om Stein Lier Hansen som jakta rein der. Fikk umiddelbart høy puls og gleder meg ikke akkurat mindre til 20. august! Får døyve de værste abstinensene med en viddatur i helga :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...