Jump to content

Strømaggregater, erfaringer ?


OddH

Recommended Posts

Fant ut i høst at jeg trenger et strømaggregat til campingvogna, tømte batteriet på sentralvarmen... vannbåren med sirkulasjonspumpe :oops:

Var godt og varmt så lenge det varte.........

 

Vil da ha ett aggregat som jeg kan lade pc, mobiltlf, Astro'n og bruke til lys og verktøy.

Savnet strøm på hytta i elgjakten, en god uke uten strøm..

 

Føler da at det bør være 2kwh, (1 kwh blir lite til verktøy) skal det brukes til en sag eller vinkelsliper.

Bør være stabilt i strømmen for bruk på elektronikk.

Finnes det noe å sette mellom så man ikke skader elektonikk?

 

Og så var det pris og vekt :winke1: koste lite veie mindre og være i verdens beste kvalitet :mrgreen::mrgreen:

 

Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Kipor IG2000.

Bruker IG1000 selv som supplement til solcelleanlegget på hytta- og er meget godt fornøyd. Dette er stabile og gode aggregat med inverterteknologi, og gir "ren" sinuskurve- ingen problem med fintfølende elektronikk som PC'er osv. Har ikke opplevd noen som helst slags problemer med dette aggregatet etter tre års bruk, starter på andre eller tredje trekket i snora etter vinterlagring på låven. Kipor hadde litt frynsete rykte på sine rimelige aggregatmodeller for noen år tilbake, men denne nye IG-serien er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Og så var det pris og vekt :winke1: koste lite veie mindre og være i verdens beste kvalitet :mrgreen::mrgreen:

 

Noen som har tips?

 

Som du sikkert ser,så er det Honda som alle foreslår..så dine 3 krav er umulig å oppfylle.

Honda koster..koster mye i.f.t dem andre merkene,men så varer det stort sett livet ut.

Men,så du skriver,du vil ha det til bruk av hyttestrøm,verktøy og sentralvarmen i campingvogna.

Da må du sjekke hvor mange KW elementet i vogna trekker..tror ikke det trekker under 3KW.(I min vogn så var det på 3,5KW)

Å startstrøm på mange værktøy er godt åver 2KW.

Å noe mindre KW enn 3 på et aggeregat til ditt bruk ville jeg ikke satset på.

Å da koster Honda mye i mine øyner.

 

Altrærnativt er å kjøpe 2 aggregat..et lite på 0,9KW for bruk til ladding av div ting som PC,Mobil,Skrumaskin og litt lys.

Å så et stort og kraftig til dem tyngste oppgavene som campingbruk og værktøy..

Men fortsatt bare Honda :D

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvordan kvaliteten er Odd, men jeg så at de på bygg og bo i Molde hadde rimelige Kellen inverter agregater (tror de var 4 takt), i 1 og 2kw utgaver (bærbare og innkapslede i plast).

 

Man får nok etter som man betaler, men så var det dette med hvor mange timer man nå egentlig kjører slike agregater da.

 

Skjønt; etter Dagmar vurderer jeg semi fastmontert agregat til hus og fjøs (5-10kw, kansje diesel?). Ett døgn uten strøm, fryser innhold til h.... og null varmevann med feltmessig kjøkken var ikke akkurat min drøm av en julefeiring.

Link to comment
Share on other sites

Honda EU 20i er perfekt for deg. Det er et lett, stillegående og meget driftssikkert aggregat, og viktigst av alt; jevn sinuskurve. Det er viktig når en skal lade eller drive småelektronikk.

Bør få et for 13-14.000 kr. Har hatt ett EU 10i (1000watt) noen år, som brukes mye på hytta til lading osv. Superfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke aggregat til hyttestrøm, har elgjakt via statskog og har der igjen 3 år på hytte uten strøm.

Trenger aggregatet til campingvogna, da som ladestrøm. alt går på gass, men tømmer batteriet på 24timer. Sirkulasjonspumpen og inn/ut med gassen.

 

Mener det holder med et 1kwh til dette, men det er jo dumt å ikke ha muligheten til å bruke det til verktø også. I tillegg at det går under kjekt å ha :winke1:

 

Har da lyst på Honda, men prisen er veldig stiv.

 

Biltema har også et til 3000,- men hva er kvaliteten ?

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke aggregat til hyttestrøm, har elgjakt via statskog og har der igjen 3 år på hytte uten strøm.

Trenger aggregatet til campingvogna, da som ladestrøm. alt går på gass, men tømmer batteriet på 24timer. Sirkulasjonspumpen og inn/ut med gassen.

 

Mener det holder med et 1kwh til dette, men det er jo dumt å ikke ha muligheten til å bruke det til verktø også. I tillegg at det går under kjekt å ha :winke1:

 

Har da lyst på Honda, men prisen er veldig stiv.

 

Biltema har også et til 3000,- men hva er kvaliteten ?

Det til 3' holder vel fint til det formålet, dra i snora på morran, la det gå å lade mens du er ute.

Vurder også et nytt batteri i vogna, jeg klarer den bruken i 3-4 dager uten lading med et 90Ah.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte vogn for 11/2 år siden, har primus sin ''aldevarme'' den gamle aldevarmeren som sto i eldre vogner brukte ikke strøm i forhold, etter hva leverangdør sier. Har nytt 60A batteri i vognen.

Det har fungert som vanlig campinturist, uten villcamping....

Link to comment
Share on other sites

Ett døgn uten strøm, fryser innhold til h....

 

Om fryseren din er så dårlig ville jeg begynt med å handle en ny en..

 

 

On topic; Honda!

Fryseren er topp (men står aviset og klar til å flyttes). Fryseskapene som er i bruk derimot (halvt om halvt kjøleskap og fryser med separate kjøleagregat), er ett sorgens kapittel. 7 timer uten strøm og temp er opp fra -18 til -8 til -5 grader, to tre timer til og man har pasert 0 grader med margin. :( (det flotteste er elektrolux prod i sverige, og det er også det dårligste). Gleder meg til at Fryseren (den skikkelige, og også elektrolux :roll: ) er i flyttet og i drift igjen, da begynner vel ikke panikken å komme det første døgnet tenker jeg. :wink:

 

P.s. Hvem selger Kipor agregatene?

Link to comment
Share on other sites

http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskin ... PRO-17909/" target="_blank

Denne er jo med samme effekt, samme pris. Men den er dobbelt så tung. Kraftigere motor.

Har dette noe å si på holdbarhet?

Er og på jakt etter aggregat da jeg skal bygge hytte til våren og må over en kort periode benytte aggregat til byggstrøm.

Kommer ikke til å gå for Honda PGA pris, men ser på flere i denne klassen.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ett slikt på 3000 w, bruker det ikke mye, men det starter lett hver gang.

Ser ikke ut for at de har akkurat den modellen i sortimanget i dag.

 

Agregatene har Honda motor, ser kanskje ut som hele "agregat" delen er fra Honda.

Lurer på om agregatene er produsert i Sverige.

Blir som en Volvo med Honda motor. :D

Vet ikke om prisen er fordelaktig i forhold til "vanlige" Honda agregat, men er verdt ett forsøk.

 

http://www.genetech.no/index.php?page=shop.browse&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=2

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...