Jump to content

Hva slags hagle anbefales til skogsfugljakt???


Remmen2012

Recommended Posts

her er mange faktorer som spiller inn, den første og viktigste er at hagla passer seg så du treffer med den.

Ellers er det veldig mye opp til smak og behag hva du føler deg komfortabel med når et gjelder hagle type. En ting som jo da spiller inn er hvor lenge du skal gå med hagla av ganga og hvor mye vekt på våpenet har å si for deg. klart en liten smekker kaliber 20 er lettere å gå med enn en O/U baikal eller en pumpehagle med 12/89 kammer og langt løp.

 

For meg så faller S/S hagler utenfor pga jeg liker ikke forskjeftet på de, de 3 andre har ca samme forskjefte fasong. Når det gjelder kaliber for min del så er 12/76 førstevalget, det er allsidig, selv om jeg så godt som bare bruker 12/70 patroner. Har du plan om å trene med hagla vil jeg si det ikke er noe annet valg enn kaliber 12 pga tilgang og pris på leirdue ammo (har hørt at der er en klubb eller to som har samme pris på 16 eller 20 som på kaliber 12).

 

Pris har og mye å si her for hva du skal velge. du får en god pumpehagel til en lav pris (feks rem 870), men klart, det gir nok en betydelig bedre følelse å gå med en Beretta, men igjen kommer det litt ann på hvordan du jakter med tanke på hvor forsiktig du må/vil være med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere tråder her om den ene hagla vs. den andre. Men meningene er så mange at du sannsynligvis vare blir forvirret.

Her f.eks.

viewtopic.php?f=3&t=51607

viewtopic.php?f=3&t=63078

viewtopic.php?f=3&t=60896

viewtopic.php?f=3&t=62137

viewtopic.php?f=3&t=56662

viewtopic.php?f=3&t=54725

viewtopic.php?f=3&t=55558

viewtopic.php?f=3&t=54875

viewtopic.php?f=3&t=52552

viewtopic.php?f=3&t=51495

viewtopic.php?f=3&t=48930

 

Til syvende og sist er det den du skyter best med som er den beste til skgsfugljakta også. Tror ikke noen kan påstå at den ene er bedre enn den andre til skogsfugljakt.

Link to comment
Share on other sites

For meg, sideligger.

Syns d rett å slett føles meir riktig.

Sjølv syns eg d funkar med slikt forskjefte, held for det meste rundt løpet uansett.

 

Vil anbefale deg å sjekke finn.no med jevne mellomrom. Kan finne mange "skattar" til ein billig penge der!

 

Lykke til! Og som sagt tidligare: d viktigaste er at ho passar deg.

 

Mvh Aslak.

Link to comment
Share on other sites

Viktigste som går igjen er at den passer.

 

Men: hvordan er funksjonering, mtp sikring/tømming av våpen og driftsikkerhet på halvautomat.

 

Når det gjelder knekkvåpen kan man jo bare knekke den, og så er den 100% sikker idet man skal forsere bratt lende e.l. En halvautomat har jo skudd i kammer... Hvordan løser dere dette?

 

Og hva med vedligehold og puss av en halvauto. Er ikke dette mer omfattende?

Link to comment
Share on other sites

Pumpe hagle er i allefall noe jeg ville utelukket ganske kjapt ettersom man ofte bruker 2 skudd på en fugl :), jeg har aldrig skutt med pumpehagle før men ser for meg at man fort kommer litt ut av fokus når man følger fuglen etter et bomskudd og må pumpe for og skyte et nytt, har jaktet med O/U hagle i noen år og er i grunn godt fornøyd med det, men har nå byttet til en benelli comfort, det er en halvautomat og et mye lettere våpen, jeg jakter også i sverige hvert år og der har man jo også lov til og ha 3 skudd i våpenet! ville gått for O/U eller halvautomatisk hagle.

 

Fordeler med o/u er jo som tidligere skrevet her at man kan knekke våpenet og gå med knekt børse hvis man feks. jakter med fuglehund, og med halvautomaten har man igjenn en lettere hagle hvor jeg mener det er værre og komme borti sikringen og "avsikre" våpenet. mange ting og overveie med et slikt kjøp =)

Link to comment
Share on other sites

kjøp 1/2 auto er betydelig bedre enn o/u og ss vertfall alternativt er pumpehagle

kjøper man på en rauponkt sikte som freksempel burris fast fire som jeg har er den en konge maskin i skogen og er lettere og smidigere enn 2 løperne

 

det er vel en begrensning på 2 skudd men det gjelder på jakt, på leirdue banen kan du bruke 10skudd om det rommer såpass og det er betydelig artiere :D

Link to comment
Share on other sites

Pumpe hagle er i allefall noe jeg ville utelukket ganske kjapt ettersom man ofte bruker 2 skudd på en fugl :), jeg har aldrig skutt med pumpehagle før men ser for meg at ............
Dette er en typisk uttalelse fra en som...Nettop! aldri har prøvd. Ladegrep med pumpe er ikke noe problem. Sier dette fordi jeg har jaktet, og skutt lerduer med pumpe i mange år. Skal ikke påstå at det er en suveren hagle til skeet-dubleer, men til de fleste jaktsituasjoner, så er det greit nok.

 

En annen skrev:

Hvis tiur er såpass hardskutt, hvorfor jakter ikke flere med 12/89 eller evt kaliber 10?
Kanskje fordi det ikke har noe for seg. Du får riktignok flere hagl, men ikke automatisk mere fart. Bedre å bruke den ekstra energien i en sånn smell til å få en 12/76-patron opp i høyere hastighet etter min mening. Det er mere enn nok hagl i den også.
Link to comment
Share on other sites

Pumpe hagle er i allefall noe jeg ville utelukket ganske kjapt ettersom man ofte bruker 2 skudd på en fugl :), jeg har aldrig skutt med pumpehagle før men ser for meg at ............
Dette er en typisk uttalelse fra en som...Nettop! aldri har prøvd. Ladegrep med pumpe er ikke noe problem. Sier dette fordi jeg har jaktet, og skutt lerduer med pumpe i mange år. Skal ikke påstå at det er en suveren hagle til skeet-dubleer, men til de fleste jaktsituasjoner, så er det greit nok.

 

Greit nok, jeg har aldrig testet det ut. men finnes det i det hele tatt 1 enste fordel med pumpehagle? kontra halvautomat?

Link to comment
Share on other sites

Det er med hagler som med smak, det er noe for enhver, det er ingen som er "best" til skogsfugljakt.

 

Det er derimot et poeng som flere har nevnt her, hagla du kjøper må være tilpasset deg. Noen ganger kan du være tilfreds med "konfeksjon", andre ganger må det litt "skreddersøm" til for at den skal "sitte".

 

Jeg skal dra en historie som jeg har fortalt før her på Kammeret;

 

En jeg skjøt sammen med fortalte at da han skjøt på Løvenskjoldbanen kom en gang en av Norges absolutt rikeste for å teste sin nye hagle, håndlaget i Italia til den nette sum av kr 150 000. Kompisen og rikingen skjøt sammen, kompisen traff og han med 150 000 kronershagla bommet. Da tilbød han å kjøpe kompisens hagle for det dobbelte av hva han hadde gitt selv. Til det forklarte kompisen at han måtte få hagla tilpasset seg selv. Neste uke stod de der igjen, men da stod det en liten italiener der og flulgte med da rikingen skjøt. Han tok hagla med seg, men var tilbake uken deretter, og da traff rikingen! Det hele var et spørsmål om tilpassing. Du kan bomme og bomme, selv med hagler til en million (det har jeg sett en gang på Villmarksmessen, et par håndlagete Husqaernaer til 1,5 millioner) og treffe hver gang med en Star enkeltløper til en tusenlapp, hvis hagla passer deg. Når du kjøper hagle, hvilken det enn blir, så legg noen kroner i å testskyte den undet kyndig veiledning, og få en kompetent bøssemaker til å tilpasse kolben for deg.

 

Lykke til, uansett hva du kjøper :D

 

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Som Geir-J sier her, inget fasit svar.- Halvauto, O/U eller S/S,... alle vil gøre det du forventer både i skog og på fjell.-- Pumpe har jeg liten erfaring med... lånte en Winch,1200 en gang.- Var nok noen ryper som "berget", mest på grunn av uvant plasering av sikringen (framfor avtrekker), men også på manglende "pumperefleks).

 

Egen erfaring med med de andre typene vil jeg oppsumere slik: 1) Halvauto Rem 1100 er vel den som har "skørdet" mest fugl for meg. De fleste med helt åpent løp (cyl) uten noe trangboring. Meget lettskutt våpen, men noe tungt.

 

2) Merkel s/s, den som gitt meg de "snareste" mest instinktive skudd.

Passer meg meget godt denne 40år gamle haglen med Eng kolbe to avtrekkere og med høyre løp åpnet til 1/8 (forb cyl)

 

3) Beretta o/u 687 er den jeg har brukt mest i senere tid.

Er MEGET fornøyd med denne og det er den som har gitt meg de fleste Doubleer på fugl, og DET er noe jeg liker og som huskes lenge.

 

Alle er i cal 12.- Det er det jeg vil rekomendere deg,-- 12/70 eller 12/76. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Gjør som meg :lol: : Tenk, se, tenk, se, føl, tenk, bilndtest med litt føling, kjøp!

 

Tenke på hva slags hagle jeg vil ha (halvauto,s/s, o/u, pumpe), se på de forskjellige, tenke pånytt, se på nytt, føle (holde de forskjellige typene og forskjellige modeller), tenke (komme frem til hva jeg har mest lyst på), få butikken til å line opp forskjellige hagler og løfte og ta sikte med de, føl på hvordan de er å behandle og sikte.

 

kjøp den som ligger best.

 

jeg endte på en Franchi fast black

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vokst opp med S/S, "måtte" jeg som gammel nok kjøpe pumpe, noe jeg ikke ble helt på godfot med, ble man litt ivrig gikk 2. skuddet med en gang pumpingen var ferdig. O/U ble anskaffet og det var straks bedre.

Nå er jeg av den innstillingen at hagla ikke skal være dyrere enn at man har råd til å gå på snørra. Er den ikke det blir man gående med blikket ned og da blir det lite jaktutbytte. Ellers må den passe/tilpasses bruker ellers er det liten vits.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vokst opp med S/S, "måtte" jeg som gammel nok kjøpe pumpe, noe jeg ikke ble helt på godfot med, ble man litt ivrig gikk 2. skuddet med en gang pumpingen var ferdig. O/U ble anskaffet og det var straks bedre.

Nå er jeg av den innstillingen at hagla ikke skal være dyrere enn at man har råd til å gå på snørra. Er den ikke det blir man gående med blikket ned og da blir det lite jaktutbytte. Ellers må den passe/tilpasses bruker ellers er det liten vits.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vokst opp med S/S, "måtte" jeg som gammel nok kjøpe pumpe, noe jeg ikke ble helt på godfot med, ble man litt ivrig gikk 2. skuddet med en gang pumpingen var ferdig. O/U ble anskaffet og det var straks bedre.

Nå er jeg av den innstillingen at hagla ikke skal være dyrere enn at man har råd til å gå på snørra. Er den ikke det blir man gående med blikket ned og da blir det lite jaktutbytte. Ellers må den passe/tilpasses bruker ellers er det liten vits.

Link to comment
Share on other sites

Vis man skal ha ei billig hagle, hadde æ valgt pumpe. P.g.a av at syns det er mye tvilsomme o/u i budsjett kategorien. Som sagt over her, så funker pumpe hvergang uansett ladning, og skyte doubleer med pumpe er ikke nå vanskelig etter litt trening. Man pumper uten å tenke over det:)

Link to comment
Share on other sites

I kaliber 20/76, hva er anbefalte ladninger? Finnes det 36g og oppover i kal 20.

 

På pumpe og halvauto får man ikke muligheten til å bytte 2 choker. På jakt med varierende hold etter årstida er det kanskje kjekt å ha muligheten til å gjøre justeringer på to løp...

 

Bruker dere hagl #3 eller #4 til tiur?

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, jeg har aldrig testet det ut. men finnes det i det hele tatt 1 enste fordel med pumpehagle? kontra halvautomat?
Det eneste måtte være driftsikkerhet og pris. Er ellers enig med deg. Men om jeg hadde et budsjett på max. 4000,- og ny hagle var det eneste aktuelle, så hadde jeg kjøpt ei remington pumpe. En brukt o/u eller lignende er vel kanskje det beste valget innenfor dette budsjettet. Halvauto til under 4.000,- ville jeg skydd unna. Har sett for mange problemer på banen med slike.

 

God jul Skruff! Til dere andre også.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen år i skogen har jeg erfart at det å ha en rask hagle er greit. For meg var det en lettvekter med kort løp i o/u. Traff på de utroligste skudd da. Lett og kort kan gjøre reaksjon og sving raskere. Greit å kunne ta kjappe skudd i skogen når man går støkkjakt.

 

På den annen side, jeg bommet på de utroligste skudd og da. På lengre hold og med bedre tid, skjøt jeg fremdeles like raskt...

 

I dag har jeg en smekker 20/76. Denne har bedre balanse og er omtrent like rask å bruke som den forrige.

 

Den forrige var en Yildiz 12/70 med 66 cm løp. 2,8 kg tror jeg den veide. I dag har jeg en Fabarm Gamma (tror den er fra 1987). Ikke lettvektsutgave, men den veier neppe mer enn maks 3 kg likevel.

 

Har selv lyst på halvauto med tiden, men da har jeg jammen meg lyst å prøve på banen først (om det er mulig). De jeg har "svingt" med føles ikke så raske som en smekker o/u for meg. De blir litt vel lange for min del. Men nå har jeg ikke skutt med en siden jeg tok jegerprøven, og den lånehagla passet sikkert ikke meg så bra.

 

Det viktigste er uansett at hagla passer deg. Få hjelp i butikken av noen som kan hagle. Viktig at du monterer riktig hver gang, ellers går skuddene i alle retninger. Jeg gikk fra å ikke forstå hvorfor jeg bommet til å ikke forstå hvorfor jeg treffer (!) på leirduebanen. Men jeg forstår hvorfor jeg bommer. Eller sagt på en annen måte; før følte jeg at jeg skjøt bra, men bommet. I dag føler jeg fort at jeg ikke skyter bra, men treffer. Alt dette etter ti minutter "i henda" på en dyktig kar hos Børselars. Jeg lærte nemlig hva jeg gjorde feil, og dessuten, hagla jeg monterte i butikken, Fabarmen, passet meg bedre mente han. Det stemte gitt. :)

 

Så sørg for at hagla er riktig for deg før du vurderer o/u s/s eller halvauto. Jeg vurderte Benelli halvauto (i 20/76) før jeg kjøpte Fabarmen, men denne siste passet meg så bra at det ble den. Det var en annen som passet meg bedre, en Merkel s/s (hvorfor passer alle Merkeler meg så bra? Har prøvd både s/s, o/u og drilling, og alle virker som om de er laget til meg personlig...), men den var tre ganger så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Prøvde å lese gjennom tråden å så heldigvis ikke noe budsjett.

 

Om man skal ha ou/ss eller ha blir veldig mye en smakssak, driftssikkerheten på dagens ha er etter min mening upåklagelig om alle ha er laget like bra som min og ikke noe grunn til å styre unna.

 

ou/ss er kortere og man har mulighet til og bruke to chookerter , dette gir fordeler ved tett skog og ved varierende hold, dagens ammunisjon og kamringer gjør at du godt kan bruke 12/76 komme rundt 3kg og ha ammo helt opp mot 58g ladning med tungsrammatrix som dreper bedre en bly.

et andrevalg om man skal gå med hund (rifle kommer som førstevalg med skjikkelig skogsfuglehund)

 

ha er lengere men oppfølgingsskuddet kommer raskere og rekylen er omtrent fraværende selv med relativt tunge ladninger noe som gjør at man treffer med skudd nr.2 da siktebanen blir lite forstyrret av skuddet. (enhver ou/ss traver kommer til å påstå et å bynne å skyte med to skudd bare er tull, for da blir det mere skadeskyting, dette er ikke min erfaring med ha) hær må man bruke ammoen som en slags chooke men jeg har ikke hatt noen problemer med dette.

en kandidat om man jakter blandings og bare skal ha en hagle, ikke bryr seg så mye om tradisjoner og håper kammersperra en dag forsvinner.

 

ha har oftest justerbare kolber i lengde og cast, dette er noe skjeldnere på ou/ss men det finnes til begge deler, dette er et klart pluss på børsa om du ikke finner en som passer 1000%

 

Selv bruker jeg en win. sx3 ha kammret i 12/89 med justerbar chooke og er meget fornøyd med det. den er nokk gått ett par tre tusen skudd nå og har null funksjonsfeil på jakt, når den var ny og jeg var på lerduebanen vekslet den ikke godt på lette ladninger men har fått mæg en egen lerdueventil som gjør at den går like godt på fjertpatoner som med ordentlig ammo.(tar 20sec å bytte og den er kun for at den skal klare 12skudd på 2,442sec med uansett ammo)

 

Om du lider av rengjøringsangst så kan du kanskje kjøpe ss/ou selv bruker jeg 5minuter på en ordentlig rens av ha'en, daglig vedlikehold går unna på under minuttet, smøring og lett rens.

 

lykke til med valg av våpen , husk å prøv før du kjøper så slipper du å ende opp med noe du egentlig ikke vill ha.

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en gammel merkel i kal 16. Må si dette er et av de flotteste våpnene jeg har sett. Mener å huske den hadde omkring 60 cm løp, faste trangborringer, en avtrekker og ekstraktor. Veit noen hva modellen kan hete???? Og hva slags kammerlengde disse har(16/70 eller 76)????

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en "gammel", dvs før magnumpatronene kom, kan det også være 16/65. Den har vel også neppe full trangboring i begge løp, modified og halv, eller halv og hel er mer sansynlig. Ellers er Gebrüder Merkel flotte våpen, også i dag, og har vært min ønskedrøm i mange år. De koster imidlertid for mye for meg. :cry:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...