Jump to content

Rifle til jakt i norge, billig ammo og første gangs jeger.


Ola96

Recommended Posts

Hei jeg er 15år nå og skal ha en rifle neste år til rev, kråke kanskje noe annet.

Så jeg har hatt bruker her på forumet lenge og lest enda lengre, og har funnet ut at de gull kalibrene som er er 6,5x55 og 233rem og 308win. Så jeg er litt usikker for hva jeg skal gå for, 6,5x55 er nesten utelukket da den nesten ikke er å få i billige våpen, og ikke veldig billig i ammo. 308win kan vel bruke 7,62x39 og koster nå 2500kr for 1000stk å er da veldig billig. Samme med 223 den koster bare 2150kr for 1000stk. Å da får jeg jo god råd til å smelle av 100 skudd på bana i ny og ne.

Og i kikkert verdnen så har jeg nesten bestemt meg for Redfield, og mange anbefaler jo 3-9x40 som det ultimate. Men skal jeg på elgjakt eller rådyrjakt engang så er det fint med enda lavere forstørrelse som f.eks 2-7x33. Men med 223 blir jo elgjakt utelukket.

Og til rifle så er jeg ikke sikker .. burde vel ha noe som ikke er kresent på ammo.

 

Så jeg tenker:

Rifle i 223/308

Kikkert i 3-9x40/2-7x33

Ammo barnual (billig).

 

Eller om jeg skal bruke hele den høsten med ikke noe rev, kråke og jakt generellt men se etter en Vixen i 223.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helg skjønne att det ikke sku være billige 6,5x55 å få? Billig ammo er det til den og.

.. Men til kråke og rev og mindre vildt er jo .223 fin! Men var jeg deg ville jeg kjøpt en litt mer lyssterk(kikkert med lys dott) kikkert om planen er å jakte rev. Bedre med god optikk på en billig børse enn omvendt!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Rifler i 223 dere vil anbefale da? Har sett litt på vanguard, howa et fett er ganske like. TC Venture, og S&W I bolt og Browning A-bolt. Er disse jeg har sett på. Men hører på massen ..

Savage Stevens 200 er ei grei lavbudsjett-rifle. Stokken kjennes nok litt billig ut, men presisjonen er bra. Den har frittliggende løp og kommer med 1:9 twist som bør klare 75-grain kuler hvis du vil skyte noe tungt til langhold.

 

Du bør kunne få den ny for rundt 3k. Kostet 2999 inkl en Tasco 3-9x40 hos gmax for ikke så lenge siden, men den pakka er satt opp til 5k nå.

Link to comment
Share on other sites

Stevens så grei ut, å sikringen der jeg vil ha den i grunn. Likt som på hagle .. Men 5 tusen er kanskje litt mye med en tasco kikkert, har hørt at de bare er no dritt å en dorull funker like bra.

Og mauser har jeg tenkt på men da må jeg opp i 6,5x55 som igjen koster bittelitt mer i ammo, cirka dobbelt faktisk. Da 223 koster 2150 og 6,5 koster hvertfall 4 kr.

Link to comment
Share on other sites

Men skal jeg på elgjakt eller rådyrjakt engang så er det fint med enda lavere forstørrelse som f.eks 2-7x33
Lav forstørrelse? Nei, du skal ønske deg størst mulig forstørrelse! Men med stor forstørrelse følger vanligvis etpar små (?) ulemper:

1: Liten lysstyrke. (Objektivdiameter : forstørrelse)2 = lysstyrke (teoretisk).

2: Lite synsfelt. Synsfeltet varierer, blant annet med kvaliteten på kikkerten, men for en bestemt kikkert er vanligvis synsfeltet omvendt proporsjonalt med forstørrelsen.

 

- en tasco kikkert, har hørt at de bare er no dritt å en dorull funker like bra.
Du har kanskje hørt om "dorull-effekt"? Det opptrer like gjerne på kikkerter til et tosifret antall tusenlapper, som på billigkikkerter. "Dorull-effekt" er at kikkertene har f.eks. 1 1/2 - 6 x forstørrelse (dvs., 4 ganger endring i forstørrelsen), men så er kikkerten egentlig bare konstruert for å endre forstørrelsen 3 ganger. Det som da skjer, når du skrur forstørrelsen ned under 2 x, er at bildet blir mindre og mindre (så de har sine ord i behold!), men du får ikke mer synsfelt - i stedet ser du innersida av kikkerten, som om du ser gjennom en dorull! Og, som jeg startet med å skrive - det har jo ingen hensikt å forminske målet, hvis man ikke samtidig øker synsfeltet!

 

For øvrig - Tasco kikkertsikter er et anerkjent merke, så der får du det du betaler for - i motsetning til en del andre billigmerker. Der kan du, når du kommer under ei viss grense, få absolutt 0 i bruksverdi!

 

 

Edit.: Hvis budsjettet ditt er 8.000,-, er det et flott tilbud her! 22-250 må du riktignok, i praksis, lade sjøl, men det fins UMC hullspiss til under 5 kr. pr. skudd. Sender du meg tomhylser, kan jeg lade skudd til deg!

 

Det går ikke direkte fram at kikkerten følger med (men to-fot og demper er med), men hvis ikke, skal du få en helt ny Tasco fra meg for 500,-.

Link to comment
Share on other sites

Ja kunne vel gjort det ganske enkelt å bare kjøpe en stevens 200 for seg selv, og kjøpt på nytt avtrekk til rundt 1000 lappen. Og noe god montasje styr og en kikkert. Hvor mye tror dere det koster å få montert nytt avtrekk, montasje og kikkert. Å kapping og gjenging av løp? Blir fort dyrt (: Søkte etter savage 200 på google med kun norske treff og kom til et tilbuds bla for gsport skien 999kr for en stk savage stevens 200 i kalibrene 223 og 308. men men.

 

Savage 200. 2-3000kr?

Kapping og gjenging. 1000kr?

Kikkert og montasje. Tips til montasje og kikkert!

Max 3-4000kr.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Er nå en gammel Mauser i ukjent tilstand til 2500 kr et bedre kjøp enn Savage-rifla for 2-3 lapper? Jepp, det er mulig å koste på Savagen en del, men strengt tatt så er den klar til bruk så snart den er pusset ren for lagringsfett og har fått montert en kikkert. Dessuten kommer den vel med garanti hvis noe ikke skulle funke som det skal.

 

Jeg tror rifla kommer med weaver-baser ferdig montert. Ville sett på en kikkert med masse zoom til småviltjakt, f.eks. Vortex Crossfire i 4-16x50 med lys? Hva som helst av weaver-ringer i riktig størrelse/høyde med 4 skruer funker sikkert bra.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke 3006 eller 308 syns de blir for store til fugl. Passer best med 6,5 og 223 da.

Men hvordan er det å kappe løp på en 223 i forhold til 6,5x55? en 308 hadde vel vært best i forhold til kapping, men syns den blir for stor. Og får jeg kjøpt en 223 å barnaul ammo så skyter jeg billig lenge. Mens barnaulen til 308win koster 4-5kr.

Link to comment
Share on other sites

Vist du veldig opphengt i pris på ammo så ville eg gått for 223. Den har i tillegg veldig veldig behaglig rekyl, og med demper på den så vil det ikkje være mye igjen. Eg har selv rem 700 sps varmint i 308 som eg no har kappet og montert demper, no er den veldig behagelig å skyte med, dette er min første rifle. Og når du ikkje har tenkt å bruke den til storvilt så hadde eg gått for 223. Da kan du også bruke den på rådyr. Du trenger ikkje være redd for at 308 er for mye til småvilt, med rett kule e det ikkje noe problem.

Ta deg en tur inn i din lokale våpen butikk å hør om du kan få et tilbud. Eller leit litt på finn om det er noe brukt. Er en som selger sin rem 700 i 223, men den er over budskjettet ditt. viewtopic.php?f=101&t=64517

Link to comment
Share on other sites

Ja også er det jo litt under et år til jeg skal kjøpe meg også så det blir for tidlig å se på brukten enda.

 

Men hvis jeg legger inn et forslag:

Savage 200 i 223 3000kr?

EGW Skinne og Ringer 1500kr?

Redfield 3-9x40 1500kr?

Duracoat? Noen som vil ta på seg jobben? (vil ikke ha grå stokk).

Link to comment
Share on other sites

No vet eg ikkje ka riflestiging det løpet har, men eg ville valgt et med max 1:8 så kan du bruke litt tyngre kuler.

Men vist du ikkje skal ha våpene før om et år så er det bare til å spare så mye du kan, så spyter du litt ekstra i kikkertsikte, det vil du ikkje angre på.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får se litt på det med kikkert, men jeg blir nok å jakte mest med hagle. Da rifle på fugl ikke er noe særlig her i bygda er jo hus og hytter overalt. Uansett hvor langt inn i skogen du går .... Men der blir det å kjøpe en ny Baikal med enkel avtrekker.

 

Men ''du'' er enig på EWG ringer og skinne? Hørt at det er et bra merke.

Link to comment
Share on other sites

For meg så blir det nok ingen to-fot med det første hvertfall. Har noe erfaring inne liggende med 200str gjennom dfs da jeg var 8-9år. Så jeg får prøve det jeg ''kan''.

 

EGW er gode ringer og skinner? Og så får jeg se hva jeg slenger på toppen. Om det blir tasco til 500 eller Zeiss til 5000..

Link to comment
Share on other sites

Moderatorer, er dette reklame? Isåfall, fjern det med god samvittighet.

 

Ola: Ja, jeg forhandler Duracoat (og en del andre artige saker og ting).

Jeg er fullbooket på lakkeringsfronten, men hvis du ikke vil gjøre det selv vet jeg om flere særdeles dyktige lakkører.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er opphengt i billig ammo så kjøp ladeutstyr først som sist. Da får dubilliger og myye bedre skudd enn barnål-skudda..

Kaliber: du sier at 6,6x55 er dyrere enn 308 / 3006.. Dette stemmer ikke. Tenk på hvor store mengder det bli skutt med 6,5 hvert år i Norge i skytterlag og på jakt? Nå finnes det kanskje ikke barnaul i 6.5 men utenom det så..

 

Kikkert: jeg syns du prioriterer helt feil når du vurderer å legge så lite som fra 500kr i en kikkert.. Til dette får du knapt nok brukende kikkert til et luftgevær. MINST 3000kr for kikkert.. Da kan jeg anbefale denne:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=382

 

Rifle ville jeg gått for brukt mauser. Det er mange M59 og M67 der ute (forsvarets gamle sniper-gevær, bygd på tyskermauser)

Noen på kammeret her har bygd noen jææækli stilige:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=37548&hilit=m59

 

Ta for øvrig en kikk i mauser-tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=18105

 

Eller du kan gå for en husqvarnamauser... Svensk kvalitetsvåpen med godt rykte mht hooldbarhet og presisjon:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32364527

 

Så jeg ville gått for brukt ja. Mer igjen for pengene..

Link to comment
Share on other sites

Rommling ja jeg har sett på de der, men jeg tror Savage 200 er billigere også vil jeg ha 35 demperen og ikke 45 demperen :)

 

Og til du som foreslo mauser her oppe, som jeg har forstått så må man bygge om svingarmen for å kunne bruke den med kikkert uten ''problemer''. Men ofte så koster de 1500-2000kr, også må den på børsemakeren en tur så har vi en tusing der. Også ville jeg nok helst hatt en ny stokk, da jeg syns mauser stokken er forferdelig vond å holde i.

 

Jo blir vel så jeg legger litt i kikkert, men er mange som har vært fornøyde med redfield. Så da stoler jeg på de, også er vel det Leupold i annen uniform.

Link to comment
Share on other sites

De originale m98 må du smi om hevearm og få kvartsikring på ja.

Men ikke M59 /M67 -dette er jo ferdig ombygde rifler, med forbedret avtrekk og annen stokk og. Kikk litt rundt på forumet på disse. -Det finnes som sagt store mengder av dem. Billige deler. Det var de som ble brukt i skytterlagene før saueren gjorde sitt inntog. Og skulle du ønske et annet kaliber er det bare å få bytta pipe.

 

PS: hvis det stemmer som det står i annonsen her at den knapt er avfyrt er dette et røverkjøp:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32364527

 

-Jeg har ei sånn sjøl og hadde aldri i verden ville bytta den bort mot savage e.l.

Dette er prima et jaktvåpen produsert på 60 tallet - ikke på en travel krigsfabrikk m.a.o.

-Så det er av bedre kvalitet enn noen krigsmauser.

Link to comment
Share on other sites

Ser Mauser er nevnt her, blir jo aldri feil, og du kan som nevnt jakte storvilt.

Ellers ville jeg kikka litt på bruktmarkedet, du kan fort få litt mer for penga dersom børsa er brukt og det selges mye som er pent brukt, kan følge med ok optikk og. Har forøvrig sett på savage riflepakka som er nevnt her, denne ga meg veeeeldig plastikkfølelse.

Link to comment
Share on other sites

Noen som ville lært meg å lade egne patroner da?

Hvis det er et tema så kunne jeg jo kjøpt f.eks 200 patroner av god hylse kvalitet, å lada på :) Og ettersom jeg har sett på 6,5x55 så vet jeg nærmest hva jeg skal ha av kuler nemlig a-max, v-max og scenar :) Scenaren til fugl, v-max til rev og a-max til rev og rådyr.

Så hvilke produsent har du beste hylsene på fabrikk ammo?

Link to comment
Share on other sites

Noen som ville lært meg å lade egne patroner da?

 

Gå inn på ladekammeret her inne, der er det en "fadderordning" for de som er i startgropa med denne glimrende hobbyen, lader du selv får du rimelig ammo uansett kaliber, og du kan skreddersy patroner som går godt i børsa di.

Dersom du vurderer 6,5 bør det jo å være mulig å få fatt på noe rimelig skytterlagsammo med Normahylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...