Jump to content

tveraali prøver seg på å lage rifle stokk.


tveraali

Recommended Posts

Etter et veddemål med Makkieboy så måtte denne tråden lages.....

veddemålet er at om stokken blir bra og fin å se på så får jeg 1k, hvis den blir elendig så må jeg skrive hvor dum jeg var som prøvde på å lage en slik stokk :mrgreen:

 

har tenkt å lage en riflestokk av glassfiber, så har sett på flere eksempler på hvordan det kan gjøres.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=30984

http://www.kammeret.no/portal/prosjekter/106-prosjekt-stokk

 

men falte for noe lignende som McMillan A5.

så etter noen mål så har jeg tegnet en rask skisse.

S1031540.jpg

noen justeringer må til tror jeg, så håper noen kan komme med tips!?! :)

 

har fått ordnet meg en mekaniske for justerbar kolbekam.

CIMG1758.jpg

 

S1031543.jpg

stokken er grovutskjært og veier nå 83gram.

 

S1031546.jpg

er gjort noen endringer, så brukte den biten av orginalstokken der låsekassa er tillpasset. så får se hvordan det blir når jeg får formet til litt mer med epoxy.

 

S1031576.jpg

får se etterhvert om dette blir fjasko :lol:

 

S1031578.jpg

2-3 lag + en lapp over pistolgrepet for større styrke der.

 

S1031583.jpg

nå begynner den å ligne litt på noe.

 

S1031587.jpg

begynner å ta form nå.

 

stokk12345.jpg

et lag med grunning, men må pusse ned igjen for kom frem neon hakk.

 

http://s917.photobucket.com/albums/ad17/tveraa95/ny%20stokk%20til%20mauser/?action=view&current=IMG_0295.mp4

VIDEO!

 

S1031602.jpg

S1031603.jpg

litt flekkete ble den etter å ha sparklet og grunnet og pusset ned flere ganer for å få en fin overflate.

 

S1031591.jpg

165gr accubond med en go dose n-19 bak :)

 

S1031617.jpg

S1031619.jpg

S1031620.jpg

ble kansje noe av prosjektet til slutt? :)

første gang jeg lager stokk og første gang jeg holder på med glassfiber så syns jeg det gikk kanske bra.

 

IMG_0389.jpg

IMG_0388.jpg

IMG_0385.jpg

IMG_0383.jpg

da var det bare noe småplukk med løpskanalen så er den klar til duracoating.

så Makkieboy hva mener du? :)

 

fikk litt lyst å gjøre litt mer med den før jeg sendte den avgårde, så slo fantasien inn :lol:

15042012442.jpg

så fikk den en nytt strøk med grunning.

17042012459.jpg

17042012463.jpg

17042012465.jpg

måtte fikse litt bakgrunn å greier :)

så hva sier dere da, er dette fjasko eller har jeg vunnet veddemålet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott, da er vi igang, har litt dårlig tid, og skal skrive litt mere senere. Vil bare rsakt legge ut mie kriterier for at dette skal gå sin gang:

 

men, har 3 krav....

1 stokken skal ikke veie 3-4 kg, pga av full av sparkel

2 den skal være stiv og solid nok til at den kan brukes pratisk

3 den skal ha et utseende/finnish som er så bra, at du vil være så stolt av deg selv, at du kunne laget en for salg

 

Ønsker deg lykke til, og husk fristen er 01042012..... :D

 

Da er først juksen tatt, før det er gått 12 timer ut i en 4,5mnd tråd, ja ja.....

 

S1031546.jpg

 

TRE I EN KOMPOSITTSTOKK :shock::shock::shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ble så gira på dette prosjektet at det blir nokk produsert flere :lol:

 

skal lage en med den biten av orginalstokken så skal jeg lage en "form" som jeg kan legge glassfiber i.

så får se om det blir enda en til mausern eller så blir det til kort rem 700 eventuelt en a-bolt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så ut som en grei patent! og ikke så vanskelig å lage heller.

Laget justerbar kam på en Kongsbergstokk en gang. Brukte M10 bolter med offsenter hull i. og 6mm bolter til selve justeringen.

 

Hvordan går det forresten i prosjektet?

Spennende å følge med da jeg har lyst å prøve noe slikt selv!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Det var rosa du ville ha den...? :mrgreen:

:mrgreen: rifla vil jeg i matt svart?

og stokken får du nå gjøre hva du vil med, bare det ikke blir noe femi greier :lol::lol:

og helst ikke noe som lyser opp... :lol:

Ser bra ut det det :D

Er det jackofoam du har brukt som kjerne?

ja, og det tåler ikke sterke stoffer som poliester.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt for god tid for en stund siden, å da satte jeg i gang med et stokk prosjekt som hadde kokt lenge oppi topplokket.

 

Lamminerte 18mm bjørkefinerplater sammen til jeg hadde et emne på 7.2x15x100cm.

Hadde lenge spekkulert på hvordan jeg skulle få frest ut for løp å låskasse, endte med å kjøpe en overfres med freskitt til den nette sum av 549.-

Hvordan jeg skulle få dette til å frese rett viste jeg ikke....

 

Var litt sløv med å ta bilder i bynnelsen av prosjektet så på første bilde har jeg allerede frest ut for løp å låskasse, dette var en møysomelig prosses som førte til spooon over alt å i alle kropsåpninger fra navlen å opp :lol:

Dette tok ca. 1 dag. Rettet av toppen på kolben i planfres for å ha noe som var 100% å frese etter, så tengnet jeg opp hvor midtten var å hvor jeg skulle frese ut de forsjellige plassene. brukte lekter med ett lite nedfrest spor i på sidene av lektern, festet denne til stokken med skrutvinger for å lage styring til fresen. Lekteren hadde jeg justert til rett tykkelse for at den skulle stemme med senter på emne, ettervert som jeg skulle lengere ut til siden shimset jeg bare ut lekteren.

Hadde sikkert kunnet gjort det på en lettere måte men.....

Totalt sett brukte jeg vel litt over en uke inkl. lakking, og bedding.

 

 

4j3ojm.jpg

Skjærte grov formen ut med bandsag å freste ut sidene med overfrsen. mye spon...

 

fwowhc.jpg

 

fb5n4.jpg

Her har jeg begynt å forme til pistolgrepet å kinnkammen, alt dette ble gjort med grov rasp og sandpapir.

Har laget kinnkammen i rett høyde til kikkerten å sluttstykket går akkurat ut :D Men skal sette en farrell 15moa skinne på ettervert som jeg har liggende. Å da må jeg kansje lage en justerbar kam, pga.høyden på farrell skinna som er over det dobbelte av leupold skinna som står på.

 

10cn40m.jpg

Nå var det utforming av framskjeftet, dette på samme måte.

Versapod å pinne for å frese inn i stokken er bestilt, denne blir montert når den engang kommer fra DX

 

34s5kee.jpg

Spakling å lapping må til etter frihands fresing... Håpet om å kunne ha den i en grå/svart trefarge utgår med høye kneløft! :evil:

(Her er stokken også søylebeddet)

 

 

ejdc3r.jpg

Heldigvis finnes det Duracoate :mrgreen: Brukte samme metode som jeg før har beskrevet for å få tekstur på stokken, hurtigtørkende epoksi lim (aralditt) og svamp. Blandet sammen noen rester av dura fra et annet prosjekt å lakket.

Rifla skal till doktoren i løpet av mai for å få bygd magasin å byttet løp. Etter dette blir det en ny farge å kansje litt motiver 8)

 

 

Lykke til videre med prosjektet Tveraali, ser meeget bra ut den dær stokken din, du har virkelig fortjent å vinne veddemålet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...