Jump to content

Kan man eie 9mm og 357mag?


Ørret

Recommended Posts

Ønsker å begynne med pistolskyting.

er helt på nybegynner-stadiet og har snakket litt med min lokale klubb på epost om medlemskap.

 

Vurderer "fin/grov 25m. samt felt"

 

Lurer derfor på om man kan eie:

22LR pistol til fin.

9mm pistol til grov.

357mag revolver til r.felt

 

Evt må man kjøpe 357mag revolver før man kjøper 9mm pistol?

Link to comment
Share on other sites

.357 kan du da også bruke i Magnum 1.

Kjøper du derimot en .38, kan den ikke brukes i Magnum 1. Da vil du også kunne få ha en .357 til den klassen. Men da er det viktig å søke i den rekkefølgen.

Men som nybegynner, må du huske på at du kan ha max 4 våpen. Du kan søke på alle på en gang og bare betale ett gebyr, selv om du bare kommer til å kjøpe ett eller to. Koster jo ikke noe å ha en godkjent søknad liggende i tilfelle det skulle dukke opp et røverkjøp.

Men skal du gjøre som over, må .38'n være innvilget først.... Lykke til

Link to comment
Share on other sites

da kan man vel ikke kjøpe 45acp til mil.felt senere

 

Er vel noe sånt ja. Ikke at jeg kan så mye om det, men såvidt jeg har forstått må man i så fall søke om .45 først, og deretter 9mm pga .45 ikke kan brukes i grovpistol. Hvis jeg får være så fri tør jeg påstå at det fremstår som litt tåpelig at rekkefølgen på søknadene skal ha noe som helst å si for om det innvilges ervervstillatelse eller ikke. Med mindre jeg har misforstått noe da, det har jo skjedd før.

Link to comment
Share on other sites

Nja, veit om eit våpenkontor som får mykje kritikk for å vere vanskelege her på forumet, men som tillot bruksendring av 9mm frå militærfelt til grov, og ny .45 til militær i samme søknadsrunden.

Alt går om ein er nøyen, har litt aktivitet, og opptrer høfleg i kontakt med Tante på våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

@sir: .22 kjøper en fordi det er det mest anvendelige våpen som kan brukes i flest klasser i NSF. Det er billig, og det er det beste våpen å lære seg skyting med. 9mm kjøper en fordi en har tekt å delta i militærfelt. Det kan også brukes i klasse grov inntil en har fått kjøpt seg grovpistol.

 

Noen ønsker faktisk å bli skyttere og ser på best mulig skyting som et mål.

 

Andre har tydeligvis større glede av å saluttere med høyest mulig smell.

Link to comment
Share on other sites

målet er vel å skyte best mulig med høyest mulig morrofaktor... jeg skyter alt fra luftpistolstevner til mag2( sistnevnte med 650 i powerfaktor)... enkelte skyter for å ha det morro , enkelte er dødsseriøse og skal ligge så nær grensene til optimale avtrekk og power som mulig. Fellesnevneren er at vi skyter for at vi trives med det.

 

og sir... om ikke en 44mag får jobben gjort... LØP inn etter 460en :mrgreen:

 

 

sorry LITT off-topic

Link to comment
Share on other sites

Nja, veit om eit våpenkontor som får mykje kritikk for å vere vanskelege her på forumet, men som tillot bruksendring av 9mm frå militærfelt til grov, og ny .45 til militær i samme søknadsrunden.

Alt går om ein er nøyen, har litt aktivitet, og opptrer høfleg i kontakt med Tante på våpenkontoret.

 

Nå må du heller ikkje glemme resreveløp til .45'en i 9mm med komplett topp i etterkant og da :wink:

Men ting går helt fint bare man skriver sakelig og faktisk gjør det man sier i søknadene (9mm løp ble søkt som reserve/trening med billigere ammo og til bruk i ipsc open).

Link to comment
Share on other sites

Nja, veit om eit våpenkontor som får mykje kritikk for å vere vanskelege her på forumet, men som tillot bruksendring av 9mm frå militærfelt til grov, og ny .45 til militær i samme søknadsrunden.

Alt går om ein er nøyen, har litt aktivitet, og opptrer høfleg i kontakt med Tante på våpenkontoret.

 

Nå må du heller ikkje glemme resreveløp til .45'en i 9mm med komplett topp i etterkant og da :wink:

Men ting går helt fint bare man skriver sakelig og faktisk gjør det man sier i søknadene (9mm løp ble søkt som reserve/trening med billigere ammo og til bruk i ipsc open).

Først og fremst er forskjellen så store landet rundt, at man ikke skal regne med å få innvilget noe som helst som ikke er spikret i lov, forskrift og rundskriv.

 

Så:

Løp og vekslesett søker man ikke på med reserve/tilleggs løp/våpen som begrunnelse.

Løp og top er våpendel, som ikke teller med når det regnes over hvilke våpen man har til de forskjellige skyteprogram.

Har man en t.d en Pardini GT45/9, kan man nårsomhelst søke om ett løp og topp i kal 45acp til denne (eller motsatt). Og da gjerne på samme skyteprogramm som opprinnelig (om det var militær da). Dette uten at man ødelegger for muligheten til eget våpen i Grov (eller Militær om man har gjort det motsatt).

 

I dag er man kommet dit at det ofte er enklere å planlegge sine våpenkjøp utifra hvilke våpen som lett kan byttes kalibre på (vi snakker da i hovedsak om Grov og Militær i 9mm og 45acp).

Hvorfor? Jo fordi ett ekstra våpen (heter Reserve/tilleggs våpen) i ett skyteprogram, medfører ett automatisk krav om at aktivitet skal være minimum 10 starter i nevnte skyteprogramm årlig. Og det gjelder så lenge man har flere enn ett våpen i ett skyteprogram for det/de aktuele skyteprogram.

Med ekstra topp (Vekslesett), har man ikke ett ekstra våpen, og man kan regulere sin aktivitet over ett ganske stort spekter, uten noen gang komme i konflikt med aktivitetskravene (4 stevner i året, uavhengig av skyteprogram. Luft stevner teller med.)

 

Som man skjønner. enkelte ting kan gjøres enkelt, eller vanskligt.

T.d gjør jeg både og, da jeg for tiden har aktivitet så det rekker båd etil det ene og det andre). :wink:

Men jeg har allerede startet en viss planlegging av fremtiden, da jeg regner med at jeg overtid blir forhindret fra å ha en så høy aktivitet som jeg i dag har. :?

Link to comment
Share on other sites

I dag er man kommet dit at det ofte er enklere å planlegge sine våpenkjøp utifra hvilke våpen som lett kan byttes kalibre på (vi snakker da i hovedsak om Grov og Militær i 9mm og 45acp).

Hvorfor? Jo fordi ett ekstra våpen (heter Reserve/tilleggs våpen) i ett skyteprogram, medfører ett automatisk krav om at aktivitet skal være minimum 10 starter i nevnte skyteprogramm årlig. Og det gjelder så lenge man har flere enn ett våpen i ett skyteprogram for det/de aktuele skyteprogram.

På mitt våpenkontor regner man aktivitet for reservevåpen innen samme bruksområde. Dvs at for reservevåpen i kal .32 S&W Long la jeg fram dokumentasjon på starter i grovpistol, grovfelt og hurtigpistol grov. Dette er jo det logiske, for du kan ikke regne med å få kjøpe 3 separate våpen til disse 3 programmene.

 

Praktiseres det ikke sånn der du bor?

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke helt forsto vingemutteren her... et reserve våpen er et våpen du har ekstra, altså til et program du skyter mye (10 starter) og allerede har et våpen til. Jeg har f.eks to 9 mm pistoler til production divisjonen i praktisk. Antall andre våpen til programmer i forbundet er ikke relevant.

Link to comment
Share on other sites

Desto bedre! Men langt flere kan nok benytte "min" tilnærming. Ikke minst vi som bor i grisgrendte strøk.

Vi her oppe må dra ut av landsdelen for overhode ha sjanse om å få 10 starter i hvert program... å da snakke rman om å kjøre mellom 50 og 100 mil til stevne, ikke slik som sørpå kor man kan dra på 2 og 3 stevner på samme dag innen en radius på 10 mil... .. mulig jeg overdriver litt, men vi har litt andre forhold med avstander her oppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er jo selvfølgelig opp til politiet i ditt distrikt å ta denne avgjørelsen! Men dersom du kan dokumentere ett behov for dette (som gjelder ved alle søknader på håndvåpen) så tror jeg ikke det vil være noe problem :) F.eks at du bruker 22. kadet settet til å kunne delta på finfelt å bruke 2 hender på ett vanlig pistolgrep og at du trenger en matchpistol i 22 med anatomisk skjefte til bruk på bane! ;) Men som sagt, er jo alltid opp til politiet!!

 

Også bør du ha en ganske aktiv aktivitet innen stevner og trening for å få godkjent 2 våpen i samme kaliber! :)

Link to comment
Share on other sites

slik jeg har forstått det, så kan man ikke ha 2 våpen i samme kaliber.

Det stemmer ikke, det er ingen restriksjoner på kaliber i lovverket, i denne sammenheng. Det er bruksområde som avgjør. Jeg har feks en 9mm til sivilpistol 2, en 9mm til production og en ti sttandar

I nfps programmer

Link to comment
Share on other sites

Burde fint kunne ha revolver 357mag, 45acp og en 9mm. Jeg fikk ervervstilatelse på det uten problemer.

Stille med en revolver i .38spec i feks grovfelt bør gi deg ett ganske dårlig handikap.

 

Helt enig, men lovverket kan vel likevel begrense det. Et vanskelig våpenkontor kan si at både 9mm og .357 holder til grovpistol, og dermed f.eks. forhindre en .32S&W Long.

Link to comment
Share on other sites

Nå blander du inn .32 i diskusjonen, da kan det nok bli problemer med en 9mm i tilegg. Sånn tenkte jeg også og handlet meg en 22lr med .32 topp, da kunne jeg erverve en 9mm til grovfelt og en 45acp til militärfelt. I tilegg en 357 til revolverfelt. :wink:

 

Men det handler som nevnt om aktivitet, skyt stevner så burde ikke dette vare noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha 1 i hvert kaliber i hver klasse du skyter i. Om du skyter "mye" (10-20K skudd pr år) så kan du få innvilget en ekstra en identisk til samme kaliber.

 

Altså si at du har en CZ Shadow i 9x19 og skyter i felt, men du skyter såpass mye at den du har kan fort gå i stykker av en eller annen grunn. Da kan du søke om å få en ekstra CZ Shadow i 9x19. Du får ikke en annen en i 9x19 om jeg husker riktig, må være identisk til den første.

 

Forøvrig uten å nevne spesifikk klasse du skal bruke våpenet i (så lenge det er under, men ikke 44. Magnum) så kan du ha en i hvert kaliber. Dog du skal være kreativ for å ha en i 9x19 Luger og en i 9x18 Makarov og helst håpe på at våpenkontoret du søker til ikke er helt oppdatèrt på kalibre.

 

Gunfreak: Da skal de være (beklager uttrykket) jævla vanskelige å ha med å gjøre. Det vanskeligste du da må gjøre er å søke på .32'en til en annen klasse.

 

Ken Adams: Som du sier, hver gang du er på noe i regì av klubben, trening, stevne, dugnad etc... skriv deg inn i boka.

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig ment som hvor mye aktiv man må være :-) For å si det sånn, er man å skyter 1-2 ganger i uka som blir loggført, vil du ikke få problemer med en ekstra gunner. Er ihvertfall sånn jeg har erfart det at pga min aktivitet så kan jeg ha en ekstra (identisk) pistol og det selv om jeg ikke skyter så mye konkurranse. Skyter vel 10-12 klubbstevner i året, da jeg skyr sånne større begivenheter som pesten.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim :evil:

Du bør lese våpenloven, forskriften og de rundskriv som gjelder, og ikke gjengi tull, tøv og svade som du har hørt andre si. Det er ikke det at du er så langt una sannheten, men du bommer grovt alikevell, for det du har skrevet stemmer rett og slett ikke. :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha 1 i hvert kaliber i hver klasse du skyter i. Om du skyter "mye" (10-20K skudd pr år) så kan du få innvilget en ekstra en identisk til samme kaliber.

 

Selv om du skyter 100K i året er du ikke kvalifisert til reserve våpen.

Det er stevner og konkuranser som teller ikke antall skudd.

Link to comment
Share on other sites

Gunfreak: Da skal de være (beklager uttrykket) jævla vanskelige å ha med å gjøre. Det vanskeligste du da må gjøre er å søke på .32'en til en annen klasse.

 

Jada, men de har loven på sin side til å nekte det. :wink:

Og .32 Long til en annen klasse, vet jeg ikke hva det skal være. Så sant man allerede har en .22.

Spesialpistol, altså et kort våpen, i så fall. Men da blir det ikke rørtang.

Link to comment
Share on other sites

Nå blander du inn .32 i diskusjonen, da kan det nok bli problemer med en 9mm i tilegg. Sånn tenkte jeg også og handlet meg en 22lr med .32 topp, da kunne jeg erverve en 9mm til grovfelt og en 45acp til militärfelt. I tilegg en 357 til revolverfelt. :wink:

 

Men det handler som nevnt om aktivitet, skyt stevner så burde ikke dette vare noe problem.

 

Jada, jeg forsto hva du mente, men tok bare et ytterligere eksempel som kan ødelegge det optimale til grovfelt og grovpistol forøvrig. :)

For mitt vedkommende og de fleste andre jeg har snakket med i mitt distrikt, så har det sjelden vært problemer av noen art. Men våpenkontoret har i større grad begynt å kreve dokumentasjon på aktivitet, noe som forsåvidt er greit.

Link to comment
Share on other sites

Er du aktiv nok og har mulighet til flere enn 4 våpen, burde ikke det vare noe problem med en .32S&W wadcutter som våpen nr 5.

 

.32 er jo egentligen en banepistol, jeg ville ha da ha sökt på den til grovpistol i baneprogrammene og 9mm til grovfelt. Argumentasjon for dette, grovfelt kan til tider vare på avstander opp til 70-80m (husker ikke eksakt i farta) og på de holdene egner seg ikke en .32s&w wadcutter.

Link to comment
Share on other sites

.32 er jo egentligen en banepistol, jeg ville ha da ha sökt på den til grovpistol i baneprogrammene og 9mm til grovfelt. Argumentasjon for dette, grovfelt kan til tider vare på avstander opp til 70-80m (husker ikke eksakt i farta) og på de holdene egner seg ikke en .32s&w wadcutter.

 

Påstår du seriøst at du mener det er lettere å treffe noe på 80 m med en 9mm enn en .32S&W, med typiske våpen i de kalibrere? F. eks. med CZ vs. GSP.

Link to comment
Share on other sites

.32 er jo egentligen en banepistol, jeg ville ha da ha sökt på den til grovpistol i baneprogrammene og 9mm til grovfelt. Argumentasjon for dette, grovfelt kan til tider vare på avstander opp til 70-80m (husker ikke eksakt i farta) og på de holdene egner seg ikke en .32s&w wadcutter.

 

Påstår du seriøst at du mener det er lettere å treffe noe på 80 m med en 9mm enn en .32S&W, med typiske våpen i de kalibrere? F. eks. med CZ vs. GSP.

 

Jeg har ikke kunskap nok om forskjellige 9mm våpen til at kunne påstå det. MEN jeg påstår att 9x19 har en bedre ballistik enn 32s&w wadcutter på hold over 50m. (egentligen over 30m)

Er vel få som mener det er gunstig at man må sikte i overkant eller over skiven man prøver treffe?

 

Men nå var der hele tenkt som ett sakligt argument for at påvise ett behov i diskusjonen i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har vel vandret langt nok fra topic nå.. det jeg lurte på var om polti ville tillate en 9mm til grov hvis man har 357mag som faktisk er lov med 38spc i grov.

 

Som nevnt lenger opp, så KAN de sette spørsmålstegn ved det, da en våpentype som dekker flere øvelser skal holde. Jeg har ennå ikke hørt at noen våpenkontorer har gjort det. Vil si ganske sikkert at du ikke skal bekymre deg for det. :)

 

Dersom du ikke har planer om andre grovere pistoler, så søk på 9mm'ern til militærfelt. Der får du ikke bruke revolver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kunskap nok om forskjellige 9mm våpen til at kunne påstå det. MEN jeg påstår att 9x19 har en bedre ballistik enn 32s&w wadcutter på hold over 50m. (egentligen over 30m)

I ransom rest kan jeg være enig, men for den jevne skytter er jeg ikke så sikker.

 

Er vel få som mener det er gunstig at man må sikte i overkant eller over skiven man prøver treffe?

Har aldri hatt dette problemet med min .32

 

Men nå var der hele tenkt som ett sakligt argument for at påvise ett behov i diskusjonen i tråden.

Ingen krav til å være konkurranseskytter, så det er fair enought :)

Link to comment
Share on other sites

Har planlagt eierskap av en .45acp. Derfor 9x19 i grov og ikke mil.felt.

Men en 9mm er også godkjent til militærfelt, derfor KAN den hindre en .45ACP senere. Selvsagt kan du argumentere med at 9mm'ern er avtrekkstunet for grovpistol, og dermed ikke godkjent til militær.

 

Men jeg både håper og tror dette vil løse seg. Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...