Jump to content

Forslag til tofoter til jakt.


Bom og vom

Recommended Posts

Notcha bein er et must. Hurtig og grei justering av høyden med en hånd ved behov uten å gå ut av skytestilling.

Har gode erfaringer med Harris. Kjøp modell med vugge.

Det eneste negative jeg finner er at festepunktet for reima flyttes lenger bak på våpnet slik at bærekomforten blir noe dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en 9"-13" i år, men skal forsøke en to-fot for sittende skyting over jul her nå.

Tenker jeg går for en stoney point.

Opplever ofte at jeg må gå å lete etter det høyste punktet i terrenget for å få god nok oversikt.

En ting som blir enda viktigere er at jeg skal trene MYE på frihåndsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Passet greit med denne tråden nå, så slapp jeg å starte en ny. :)

 

Skal på toppjakt utover vinteren og det er jo greit å slippe å legge seg nedi snøen..

 

Stoney Point sittende høres fristende ut, altså denne: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=2086&idkategori=846&kat_name=&prod_name=Stoney%20Point%20sittende%20modell&startrow=

 

Er vel denne det lures på lengre oppi her.

 

Hvordan er kvaliteten på denne?

 

Er det noen vits å bruke slik tofot egentlig? Ser i grunn for meg at føttene synker langt nedi snøen jeg da... Hadde det gått an å ha på en form for trinser, mon tro? Høres ut som et mulig lite testprosjekt... Racingstavtrinser tar ikke stor plass... Gruble...

 

Hadde jeg hatt tilsvarende tofot i fjor, hadde jeg nok kommet hjem med en orrhane. Bommet nemlig fra en merkelig, liggende posisjon, uten store muligheter for god skytestilling da det var helt åpent, og uten muligheter til å lage til ordentlig underlag. Da hadde alt vært så enkelt med tofot, for der var det ikke så løs snø!

 

Ser for øvrig fordelen med ovennevnte trefot, men tror tofot vil passe meg bedre selv. Føler meg ikke komfortabel ved å stå og skyte, selv med stødig trefot, og 90 cm på det laveste blir litt høyt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Alle MG skyttere fra forsvaret vil være kjent med tofot i snø problemet. De vil også være kjent med løsningen på problemet.

 

En truge eller ett bredt bånd/belte (pistolbeltet eksempelvis) mellom føttene funker som fy eller bare ringene fra ett par skistaver montert på føttene.

Eller bare ryggsekken slengt under som underlag.

 

En lang tofot er vel ett dårligere alternativ en alle de overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Ser for øvrig fordelen med ovennevnte trefot, men tror tofot vil passe meg bedre selv. Føler meg ikke komfortabel ved å stå og skyte, selv med stødig trefot, og 90 cm på det laveste blir litt høyt, eller?

 

Med føttene helt inne og så langt fra hverandre som det går havner anlegget for rifla ca 25cm opp fra bakken; med føttene helt uttrukket får en 180cm fra bakken.

Link to comment
Share on other sites

Stående skyting - blir liksom i litt "hurten og snurten-opplegg" for min del, og synes at en utslått skytestokk er upraktisk å gå med.

I tillegg til hund og rifle.

 

Derfor bruker jeg ikke skytestokk her hjemme.

 

I Afrika derimot - har jeg stående en trefot som jeg har satt sammen av to par gangstaver - kjøpt på Bunnpris for kr 120,- (tror jeg det var).

 

Disse blir for lave for riflejakt, men der nede jakter jeg bare med håndvåpen - og fra max til minimumslengde - er de passe i høyde.

Stående skyting med håndvåpen uten støtte - blir sånn opptil 30 m, så skytestokken benyttes til sittende skyting.

Forøvrig benyttes trær etc. som støtte (akkurat som her hjemme).

 

Tofot har jeg "skrotet" for lenge siden, selv om det ligger noen Harris-greier i skapet (fra svunnen tid :) )

Link to comment
Share on other sites

-Kjøpte nylig en sittende stoney point pivot fra Sakshaug (litt rimeligere der enn i linken over):

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27266801" target="_blank" target="_blank

Har ikke fått testet på jakt ennå, men blinkskutt rundt 100 skudd med den. Vekta er veldig snill og føttene kjappe og greie å stille. Stramming til forlenging av føttene er at man enkelt og greit skrur de løs/fast eller midt i mellom der man kan bruke litt makt for å dra de ut og inn. Du kan svinge børsa i alle retninger opp/ned og fra side til side når den står på foten vha gummikuleledd-sak. Det følger med et feste du setter utenpå eksisterende reimfeste, med det er det kjempeenkelt å klikke foten av og på.

-Har ikke noen sammenlikningsgrunnlag med andre merker da jeg kun har prøvd denne, men jeg er iaf veldig fornøyd så langt. Jeg valgte den fordi den var veldig rimelig på Sakshaug og den ble anbefalt av erfarne lokkejegere. Hvis langtidsvarselet for helga holder seg blir det flere dagers testing på toppjakt snarlig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt Stoney Point et par år og er ikke spesielt godt fornøyd med den. Dvs. jeg skyter jævlig godt med den; den er praktisk og alt det der, men jeg har ett alvorlig ankepunkt. Den ryker jævlig lett! Føttene er festet kun med gummi og den gummien ryker før eller senere. Den gjorde den også til meg etter et års tid. Var innom en sportsbutikk en dag og der lå det en hel haug med ødelagte Stoney Point's så det er aldeles ikke et ukjent problem. Som sagt, grei tofot, men nesten rart den ikke får mer negativ omtale.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har hatt Stoney Point et par år og er ikke spesielt godt fornøyd med den. Dvs. jeg skyter jævlig godt med den; den er praktisk og alt det der, men jeg har ett alvorlig ankepunkt. Den ryker jævlig lett! Føttene er festet kun med gummi og den gummien ryker før eller senere. Den gjorde den også til meg etter et års tid. Var innom en sportsbutikk en dag og der lå det en hel haug med ødelagte Stoney Point's så det er aldeles ikke et ukjent problem. Som sagt, grei tofot, men nesten rart den ikke får mer negativ omtale.

 

Jeg har også samme problem, og har hørt/sett flere som har det. Jeg fikk et tips hos en av de lokale forhandlerne: dra føttene ut av gummen, og sag av litt av dem. Da stikker ikke føttene helt opp til koblingen mot rifla (hvis du skjønner hva jeg mener), og gummien får mer rom å bevege seg på. Jeg vet ikke om jeg blir å gjøre dette mtp reklamasjon etc, jeg vet jo ikke hvor godt det funker heller. Et mulig problem er jo da at tofoten ikke blir like stødig, og da er man jo like langt.

 

Jeg syns stoney point har et godt utgangspunkt, men det krever litt jobb før den er 100% bra....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...