Jump to content

Preparering av skaller


FMH

Recommended Posts

Jeg har vært litt treg med koke og preparere noen skaller som ligget i fryseren fra forrige sesong.....men så dro samboeren til Sverige og handlet og da ble det fult og noe måtte ut.....De ble skallene.

 

Så jeg har kokt 2 beverskaller og en rådyrskalle idag........mens jeg holdt på slo det meg at jeg også denne gangen skulle sjekket med flere hva og hvordan de gjør det....i forhold til verktøy..

 

Jeg koker skallene og renskjærer, tørker og evt limer.....før bleking. Kort fortalt prosessen.

 

Det jeg ønsker innspill på er hva folk bruker av verktøy før de kommer til blekeprosessen.....jeg bruker vanlig kniv, børste, trykkluft, sveisetråd(?).....og sitter og spikker/flikker. Resultatet blir til slutt bra det (for meg iallefall), men

 

føler jeg har et lite optimaliseringspotensiale på verktøyet jeg bruker....så håper det kommer noen tips her.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte mest på rådyr i fremgangsmåten. Får ikke ut alt med høytrykkspyler, men det aller meste. I hovedsak så slipper du å rense, skrape å pirke så mye. Dette gjelder alt av skaller. Bruker båndslipern for å rette av til montering. Er det brusk og hinner igjen så fjernes dette enklere enn når skallen er med overkjeve. Bruker også mindre med blekemiddel når skallen er slipt ned for montasje først.

Link to comment
Share on other sites

Skallpell er også ett fint redskap. en får kjøpt engangs av slikt på apoteket, Skal til med mine 5 fra i vår nå. Har en kompis med en svær båndslpier så da blir det å knekke av tenna og slipe ned til det er bra

Link to comment
Share on other sites

Det var først og fremst beverskallene jeg slet mest med...ift pirking og spikking.

 

Jeg synes det er artig og holde på med dette, men føler jeg kunne vært noe mer efektiv og kanskje få tilnærmet perfekt resultat raskere med bedre verktøy.

 

Engangs skalpeller var bra forslag!

 

Vedr båndsliper og høytrykk.....kjenner meg litt nervøs for prøve det, men får se etter årets sesong...For forhåpentligvis noe gjøre etter den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg hiver skallen i en isboks og setter den i solveggen en måneds tid. Så tar jeg på gummihansker og spyler av den forsiktig før jeg legger den til tørk. Pass på at du ikke vasker bort tenner. Mye mindre arbeid enn koking og blir i tillegg helt rent. Eneste ulempe er at det lukter "litt" når du vasker....

 

Edit: Må presisere at jeg legger skallen i en isboks med vann. Så ordner bakteriene resten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er nervøs for å bruke båndsliper og diverse så kan det også være en mulighet å koke skallene for så å bruke en kompressor med trykkluftpistol til å blåse ut kjøttrestene der det er vanskelig og komme til!

Når det gjelder hjortevildt så er det ok å koke gevirene så lenge ikke du har blekeveske i vannet er i alle fall min mening :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært greit å tatt vare på en minkskalle tenker jeg.

 

Hvordan bør jeg gå frem da? kappe av hode og legge den i en isboks slik Harsvik skriver her, med skinn og alt på.

Evt legge den i en maurtue har jeg også hørt at noen gjør med skaller?

Kan jo ikke bruke bånd sliper og slikt på en mink skalle da disse er evldig tynne tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ang. maurtuetrixet så hadde jo han "Dirty Jobs"-karen en episode fra noen som drev med denslags - og de hadde akvarier med larver og insekter de la skallene nedi. Da ble de garantert rensket :-) Det er jo en lang prosess, og kanskje ikke mange som har lyst til å ha et akvarium med kryp i kjelleren sin... Bare en liten digresjon ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har rensa en del ralemikk opp gjennom åra, alt fra ku og elg til mink og kjøttmeis. Jeg har alltid bare kokt skallene til kjøttet løsner fra beinet, og brukt fingre og pinsett til å pelle løs gugget. Jobber alltid med varm skalle, hvis den kjølner blir det verre å få løs ymse, og jeg har også brukt å koke skallene i oppvaskmiddel for å løse opp fett. Hjernen spyler jeg ut med en vanlig vannslange.

 

Litt jobbigt men resultatet blir bra hver gang.

 

Hvis en er hjemme alene kan koppvaskmaskina være et greit hjelpemiddel når en har fått av det grøvste...

Link to comment
Share on other sites

Evt legge den i en maurtue har jeg også hørt at noen gjør med skaller?

Jeg prøvde maurtuetrikset med en steinbitskalle en gang. Uka etter var alt borte, så jeg regner med at reven hadde fått seg en liten godbit der. Hvis jeg skal prøve maurtuetrikset på nytt, vil jeg nok feste skallen til en trelegg med ståltråd. Da blir det ikke like lett å dra avgårde med trofeet mitt ;)

 

Ellers har jeg sett anbefalt at man vanner ut skallen et par dager etter flåing og før koking. Da trekker man en del av blodet ut av beinet, og det skal være lettere å få en godt bleket skalle. Ref. Jegerens trofeer av Ole Mauseth

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller satt min lit til livet i havet, enn livet i maurtuene. Problemet med maurtuene er at det du legger dit har en tendens til å tørke ut. Da tar det lang tid før mauren får gnagd seg gjennom alt, og kommer en rev bort og finner godsakene vil den gnage på det uansett om det er fastspent eller ikke. Likeledes vil musa raskt begynne å fortære bein.

 

Hvis en derimot legger skallen i en nettingpose og slenger den utenfor brygga, er det myriader av småkrek som begynner å gnafse i vei....

 

Men nå er det kanskje ikke alle som har tilgang på ei brygge helt i nærheten av der de bor, da...

Link to comment
Share on other sites

Bruger en lille kniv og så lidt godt værktøj jeg har fået af min tandlæge.....

 

De der de kradser i tænderne med,er super gode til at få det sidste ud med,det gælder både buk,hjort og bæver :wink:

 

Så spør din tandlæge næste gang om ikke de skal af med noget gammelt værktøj....

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg koker skallen med hud og hår, så skjærer jeg et snitt mellom horna og videre helt ut til skinnkanten på hver side av horna. deretter ifører jeg meg fullt oljehyre, og vernebriller. så fyrer jeg opp varmtvannshøytrykkspyleren og blåser av hele sullamitten. Viktig å bare spyle bakfra og fremover, for blåser du mot nesa så flyr brusk og nesevinger veggimellom. På rådyr så fester jeg skallen med litt ståltråd for å holde den i ro. Men elg ligger greit uten å fikseres. Til å dra ut brusk og svineri fra nesa så bruker jeg en stor heklekrok som er beregnet til teppeknytting. Hjernen spyles ut med høytrykk den også. Maurtrikset har jeg forsøkt med en revskalle, og vil påstå at det er helt forkastelig, om du har tenkt å ha skallen innomhus. Blod, hinner og kjøttrester størknet til det ble så hardt at ingen maur fikk av en eneste liten bit.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Eg fekk nettopp kjøpt ein liter med 30%. Men ho måtta bak på lageret å leite først.

Flaska lak litt i posen på veg heim, so eg fekk litt på fingrane når eg tok flaska ut. Spenstig stoff...

 

Noken so har noken tips til bleikeprosessen? For ordens skuld so har eg skjønt at eg skal bruke hanskar. :D

 

Edit: grammatisk småplukk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Eg bruker ei stor gryte frå ein militærkomfyr. Trengs sterk varme. Du treng og aluminiumsfolie. Pga elgskallen og gevirenes form og plassering tykker eg at skallen må kokes i fleire etapper på både under og oversida.

 

Det er veldig viktig at skallen ligg i bløyt, eit døgn eller så. Det virker som at ting løyser seg lettare opp då. Spesielt viktig på eit elggevir.

 

Mange måter og gjere det på. Dette er min måte...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har fikset gevir, så sager og flår jeg skallen umiddelbart, pirker ut hjernemasse og alt det som skal ut og slenger den uti en bekk, der den kan ligge til jeg får tid til å koke og bleke.

 

Nå i høst fant jeg ut en genial måte å koke på. Brukte en ganske stor, avlang og djup emballasje av aluminumsfolie, der skallen av reinsbukk passet perfekt nedi. Bygget opp en stødig oppsetting, med murstein som støttet opp i begge ender av emballasjen, og midt under satte jeg en gassbrenner. Dette var meget enkelt og effektivt. Brukte alumiunsfolie til å dekke over for å få mere effektiv koking. Dette funker meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk nettopp kjøpt ein liter med 30%. Men ho måtta bak på lageret å leite først.

Flaska lak litt i posen på veg heim, so eg fekk litt på fingrane når eg tok flaska ut. Spenstig stoff...

 

Noken so har noken tips til bleikeprosessen? For ordens skuld so har eg skjønt at eg skal bruke hanskar. :D

 

Edit: grammatisk småplukk

 

Legger skallen i en isboks har litt hydrogenperoxid i boksen og bruker en pensel til å påføre skallen. Skylder deretter skallen i vann.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte et avskjært oljefat, funket som gull, saget ut hakk for geviret, fylte med nok vann til å dekke skallen, satte 2 primuser under. La det koke noen timer, brukte så høytrykksvaskeren, ble helt rent. Anbefales.

 

Oljefat får du på fyllinga om du spør.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt ei flaske med 30% hydrogenperoxid og tenkte jeg skulle bleke en rådyrskalle.

Vil helst unngå at skallen blir veldig sprø å lurer da på om det er best å pensle peroxiden på eller om jeg kan pakke det inn i bomull og fukte bomullen med peroxid? :)

Link to comment
Share on other sites

Har bla. en bavianskalle som bare ble delvis preparert i Sør Afrika.

Tok resten hjemme med koking (tilsatt litt Zalo) og bleking med 3% hydrogenperoksid (eneste de hadde på det lokale apoteket).

Pakket skallen godt inn i tørkepapir og fuktet rikelig med hydrogenperoksid.

Sto over natta og resultatet ble bra. (bavianen er han uten hatt... )

 

Før:

Afrika2008085.jpg

 

Etter:

baboonskull.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå i høst fant jeg ut en genial måte å koke på. Brukte en ganske stor, avlang og djup emballasje av aluminumsfolie, der skallen av reinsbukk passet perfekt nedi. Bygget opp en stødig oppsetting, med murstein som støttet opp i begge ender av emballasjen, og midt under satte jeg en gassbrenner. Dette var meget enkelt og effektivt. Brukte alumiunsfolie til å dekke over for å få mere effektiv koking. Dette funker meget bra.

 

Legger inn et bilde av kokingen av en skalle som jeg beskrev over. En slik passe djup og stor aluminiumsemballasje var veldig praktisk å bruke. Dette fungerte veldig bra. Jeg brettet også over en aluminiumsfolie over skallen, slik at kokingen ble mere effektiv.

Bygde opp med 3 mursteiner og satte en gassbrenner under som varmekilde.

 

534836.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk!

Har eit spørsmål eg kanskje kan få svar på her. Har ein skalle frå ein spissbukk liggande. Det er vel nærast som å banne i kirka, å fortelje at etter jakta vart den berre hengande bak garasjen og tørke inn, med hud og hår. Skallen er eit år gamal, og skinnet er no heilt inntørka og laust. Kraniet er ganske grått av farge.

Er det noko håp for denne skallen? Skinnet skal vere lett å fjerne, men bør eg koke han for å få fjerna restar innvendig? Er det i det heile tatt håp om å greie å bleike ein så tørr skalle?

Link to comment
Share on other sites

Gjør som Jamt skriver og så blander du i en god dose Domestos Fresh(dassrens) i kokevannet og lar det koke i en times tid. Da dassrensen inneholder hydrogenperoksid får du ganske bra bleking under kokinga og rester løsner som bare det. Pga peroksiden må du passe på at geviret ikke kommer i kontakt med vannet. Skyll reint etterpå og sett til tørking.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Leg hele skalle ni vann noen dager slik at det løsner, så kan du koke hele skallen ca 1 time, noe nbruker lit zalo i nannet for å løsne noe av hinnene. Da kan du nok få fjernet det meste. Der etter kan du ta på blekemiddelet

 

lar dere skallen ligge i blekemiddelet eller gnir dere bare inn skallen?

Link to comment
Share on other sites

Legg ett passe tynt lag med bomull på skallen,fukt dette med hydrogenperoxid(jeg bruker 10%)pakk inn beindelen av skallen i plastfolie og la dette ligge en dag eller to.Jeg sjekker etter ett døgn ca,og da bruker skallen å være hvit og fin.

 

Pass på så du ikke legger bløt bomull på geviret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...